Величание, Кондак и Тропарь Казанской Иконе Божией Матери: описание текстов

Икона Божией Матери Казанской – наиболее почитаемый Лик в Русской православной церкви. Ее история насчитывает порядка пяти веков и связана с необычайными событиями, происшедшими в XVI и XVII столетиях нашей эры.

В дни празднований в храмах исполняются перед Казанской Иконой Божией Матери Величание, Кондак и Тропарь – традиционные торжественные стихи и песнопения.

Тропарь Божией Матери пред иконой Ее Казанской:

Заступнице усердная,/ Мати Господа Вышняго,/ за всех молиши Сына Твоего, Христа Бога нашего,/ и всем твориши спастися,/ в державный Твой покров прибегающим./ Всех нас заступи, о Госпоже Царице и Владычице,/ иже в напастех, и скорбех, и в болезнех, обремененных грехи многими,/ предстоящих и молящихся Тебе/ умиленною душею и сокрушенным сердцем,/ пред пречистым Твоим образом со слезами,/ и невозвратно надежду имущих на Тя/ избавления всех зол./ Всем полезная даруй/ и вся спаси, Богородице Дево:// Ты бо еси Божественный покров рабом Твоим.

Богослужебные тексты для общего народного пения: КАЗАНСКОЙ иконы Божией Матери (3-4 ноября)

Во многих храмах Москвы прихожане стараются подпевать, в некоторых храмах даже практикуется «народное пение». Участвовать в богослужении можно и молча. Но в любом случае богослужебные тексты хорошо бы понимать, удобно следить глазами за текстом ключевых богослужебных песнопений. Размещаем текст для общего народного пения к праздничной всенощной и литургии

ОСНОВНЫЕ ТЕКСТЫ СЛУЖБЫ И ПЕСНОПЕНИЯ ДЛЯ ОБЩЕНАРОДНОГО ПЕНИЯ ВСЕНОЩНОЕ БДЕНИЕ Празднование в честь Казанской иконы Божией Матери (1612) Равноап. Аверкия, еп. Иерапольского, чудотворца. Семи отроков, иже во Ефесе: Максимилиана, Иамвлиха, Мартиниана, Дионисия, Антонина, Константина (Ексакустодиана) и Иоанна. Сщмчч. Серафима, архиеп. Угличского, и с ним Владимира, Александра, Василия, Александра пресвитеров и прмчч. Германа и Мины. Сщмчч. Николая, Николая пресвитера и прмч. Григория. БЛАЖЕН МУЖ Блажен муж, иже не иде на совет нечестивых. Аллилуиа, Аллилуиа, Аллилуиа. Яко весть Господь путь праведных и путь нечестивых погибнет. Аллилуиа (трижды). Работайте Господеви со страхом и радуйтеся Ему с трепетом. Аллилуиа (трижды). Блажени вси надеющиеся нань. Аллилуиа (трижды). Воскресни, Господи, спаси мя, Боже мой. Аллилуиа (трижды). Господне есть спасение и на людех Твоих благословение Твое. Аллилуиа (трижды). Слава, И ныне: Аллилуиа (трижды) Аллилуиа, Аллилуиа, Аллилуиа. Слава Тебе, Боже (трижды) СТИХИРЫ на Господи воззвах: Господи, воззвах к Тебе, услыши мя. / Услыши мя, Господи. Господи, воззвах к Тебе, услыши мя: / вонми гласу моления моего, / внегда воззвати ми к Тебе. / Услыши мя, Господи. Да исправится молитва моя, / яко кадило пред Тобою, / воздеяние руку моею / – жертва вечерняя. / Услыши мя, Господи. Из глубины воззвах к Тебе Господи, Господи, услыши глас мой. [Стихиры Богородицы]: Яко прекра́сная сло́ва пала́та, / и престо́л светоноси́вый Богоро́дице Влады́чице, / сопресто́льное сло́во о́тчее / во твои́х ложесна́х вмести́ла еси́, / и ро́ждши све́т незаходи́мый, / на́ше омраче́ние просвети́ла еси́: / ле́сть змии́ну отгна́ла еси́, и тле́ние потреби́ла еси́: / жи́знь ве́чную ми́ру дарова́ла еси́ твои́м рожде́ство́м: / врата́ рая́ отве́рзла еси́, / и вся́ блага́я челове́ческому естеству́ дарова́ла еси́: / но и ны́не, Госпоже́, / твои́ми моли́твами, / избавля́й рабы́ твоя́ от все́х бе́д. Да будут уши Твои, внемлюще гласу моления моего. Яко вели́ка су́щи ца́ри́ца и Ма́ти, / на Небе́си́ превысо́ких си́л ца́ря́, / пречи́стыя твоя́ ру́ки просте́рши, / моле́бно за ны́ предстои́ши, / и на земли́ я́ко держа́вная помо́щница / Боже́ственною твое́ю ико́ною / и ду́хом с твои́ми рабы́ пребыва́еши, / и ве́село спаса́еши, / и избавля́еши от вся́кия напа́сти / благоче́стно Богоро́дицу тя́ испове́дающия. Аще беззакония назриши, Господи, Господи, кто постоит; / яко у Тебе очищение есть. Яко златоза́рный ра́й, / и ме́сто прекра́сное, и Богопросвеще́нное, / и дре́во свя́то́е. Ду́хом свя́ты́м осене́нное, / вмести́лище све́та невече́рняго, / тебе́ ве́дущим, / я́сно немерца́ющися Боже́ственною луче́ю, / млднцем твои́м све́тиши все́й тва́ри, / его́же моля́щи, ца́ри́це Богоро́дице, / спаси́ гра́д тво́й и лю́ди, / к тебе́ прибега́ющия от все́х бе́д. Имене ради Твоего потерпех Тя, Господи, потерпе душа моя в слово Твое, / упова душа моя на Господа. Яко порфи́рою ца́рскою и ви́ссом, / ико́ною твое́ю, и твоего́ Сы́на, Богоро́дице, / це́рковь Бо́жия просвети́вшися, / красу́ется чудесы́. / дне́сь явле́нием вся́ созыва́ет пра́здновати, / па́че сия́ния со́лнечнаго / бла́года́тию свя́та́го Ду́ха блиста́ющися, / на боля́щих и неду́жных исцеле́ния / исто́чники источа́ющи, / и все́м да́рующи бога́тую ми́лость. От стражи утренния до нощи, от стражи утренния, да уповает Израиль на Господа. Высо́кий ца́рю́ непостижи́мый, со отце́м седя́й на престо́ле и Боже́ственным Ду́хом, благоволи́вый роди́тися на земли́ от Де́вы неискусобра́чныя, Иису́се: ущедря́я твое́ созда́ние челове́ческое естество́, неизрече́нными добро́тами, приими́ твоея́ Ма́тере приноси́мыя тебе́ за ны́ моли́твы, и не помяни́ беззако́ний на́ших, но поми́луй и спаси́ ду́ши на́ша, я́ко милосе́рд. Яко у Господа милость,и многое у Него избавление,и Той избавит Израиля от всех беззаконий eго Высо́кий ца́рю́ непостижи́мый, со отце́м седя́й на престо́ле и Боже́ственным Ду́хом, благоволи́вый роди́тися на земли́ от Де́вы неискусобра́чныя, Иису́се: ущедря́я твое́ созда́ние челове́ческое естество́, неизрече́нными добро́тами, приими́ твоея́ Ма́тере приноси́мыя тебе́ за ны́ моли́твы, и не помяни́ беззако́ний на́ших, но поми́луй и спаси́ ду́ши на́ша, я́ко милосе́рд. Хвалите Господа вси языцы, похвалите Его вси людие. Преклони́в Небе́са́ ца́рь сла́вы, сни́де обнови́ти ада́ма, преступле́нием всего́ истле́вшаго, всели́ся в тя́, чи́стая Де́во, и роди́ся, ключе́й де́вства не руши́в, и на рука́х твои́х смире́н младе́нец, и́же арха́нгелов ца́рь ноша́шеся: и ны́не твою́ моли́тву прие́млет, и проше́ние твое́ во все́м исполня́ет, Богоро́дице, я́ко тво́й Сы́н и Бо́г. ему́же усе́рдно моли́ся, да спасе́т ду́ши на́ша, я́ко милосе́рд. Яко утвердися милость Его на нас, и истина Господня пребывает во век. Па́че ски́нии моисе́евы, по о́бразу Небе́сному сотворе́нныя, всю́ тя Бо́г освяти́, Богоро́дице, Ду́хом свя́ты́м, ве́сь всели́ся в тя́, всего́ челове́ка оживи́: те́м и твоя́ ико́на, па́че ааро́ня киво́та, напо́лнися бла́года́ти Бо́жия, источа́ет освяще́ние душа́м и телесе́м. е́йже любе́зно покланя́ющеся, про́сим от тебе́ вели́кия ми́лости, да спасе́ши ду́ши на́ша, благослове́нная помо́щнице. Слава Отцу и Сыну и Святому Духу. И ныне и присно и во веки веков. Аминь. Прииди́те, возра́дуемся держа́вней засту́пнице ро́да на́шего, ца́ри́це Богоро́дице: прииди́те к ти́хому ея́ чу́дному, почита́емому а́нгелы, честно́му поклони́мся о́бразу. да́рует бо Богоро́дица ве́рным оби́льныя да́ры целе́бныя от неистощи́маго исто́чника свя́ты́я ико́ны неоску́дную бла́года́ть источа́ющи: тмы́ избавля́ет на́с, искуше́ний и бе́д, и вся́каго греха́, благоче́стно и Богоприя́тно прославля́ющих и чту́щих све́тлую и чу́дную Богома́тере свя́ту́ю ико́ну. те́м воспева́юще воззове́м первообра́зней: ра́дуйся, любе́зная ми́ру по́моще, во спасе́ние ду́ш на́ших. Свете тихий святыя славы, / Безсмертнаго, Отца Небеснаго, / Святаго Блаженнаго, Иисусе Христе. / Пришедше на запад солнца, / видевше свет вечерний, / поем Отца, Сына и Святаго Духа, Бога. / Достоин еси во вся времена / пет быти гласы преподобными, / Сыне Божий, живот даяй, / темже мир Тя славит. Прокимен, глас 8: Се ныне благословите Господа / вси раби Господни. Стихи: Стоящии в храме Господни, во дворех дому Бога нашего. ПАРЕМИИ Праздника Бытия чтение (гл. 28:10–17) (перевод на русский язык) Иаков вышел из Вирсавии и пошел в Харран, и пришел на одно место, и остался там ночевать, потому что зашло солнце. И взял один из камней того места, и положил себе изголовьем, и лег на том месте. И увидел во сне: вот, лестница стоит на земле, а верх её касается неба; и вот, Ангелы Божии восходят и нисходят по ней. И вот, Господь стоит на ней и говорит: Я Господь, Бог Авраама, отца твоего, и Бог Исаака; не бойся. Землю, на которой ты лежишь, Я дам тебе и потомству твоему; и будет потомство твоё, как песок земной; и распространишься к морю и к востоку, и к северу и к полудню; и благословятся в тебе и в семени твоем все племена земные; и вот Я с тобою, и сохраню тебя везде, куда ты ни пойдешь; и возвращу тебя в сию землю, ибо Я не оставлю тебя, доколе не исполню того, что Я сказал тебе. Иаков пробудился от сна своего и сказал: истинно Господь присутствует на месте сём; а я не знал! И убоялся и сказал: как страшно сие место! это не иное что, как дом Божий, это врата небесные. Пророчества Иезекииля чтение (гл. 43:27; 44:1–4) Так говорит Господь: по окончании сих дней, в восьмой день и далее, священники будут возносить на жертвеннике ваши всесожжения и благодарственные жертвы; и Я буду милостив к вам, говорит Господь Бог. И привел он меня обратно ко внешним воротам святилища, обращенным лицом на восток, и они были затворены. И сказал мне Господь: ворота сии будут затворены, не отворятся, и никакой человек не войдет ими, ибо Господь, Бог Израилев, вошел ими, и они будут затворены. Что до князя, он, как князь, сядет в них, чтобы есть хлеб пред Господом; войдет путем притвора этих ворот, и тем же путем выйдет. Потом привел меня путем ворот северных перед лицо храма, и я видел, и вот, слава Господа наполняла дом Господень. Притчей чтение (гл. 9:1–11) Премудрость построила себе дом, вытесала семь столбов его, заколола жертву, растворила вино своё и приготовила у себя трапезу; послала слуг своих провозгласить с возвышенностей городских: «кто неразумен, обратись сюда!» И скудоумному она сказала: «идите, ешьте хлеб мой и пейте вино, мною растворенное; оставьте неразумие, и живите, и ходите путем разума». Поучающий кощунника наживет себе бесславие, и обличающий нечестивого – пятно себе. Не обличай кощунника, чтобы он не возненавидел тебя; обличай мудрого, и он возлюбит тебя; дай наставление мудрому, и он будет еще мудрее; научи правдивого, и он приумножит знание. Начало мудрости – страх Господень, и познание Святого – разум; потому что чрез меня умножатся дни твои, и прибавится тебе лет жизни. Сподоби, Господи, в вечер сей без греха сохранитися нам. Благословен еси, Господи, Боже отец наших, и хвально и прославлено имя Твое во веки. Аминь. Буди, Господи, милость Твоя на нас, якоже уповахом на Тя. Благословен еси, Господи, научи мя оправданием Твоим. Благословен еси, Владыко, вразуми мя оправданием Твоим. Благословен еси, Святый, просвети мя оправдании Твоими. Господи, милость Твоя во век, дел руку Твоею не презри. Тебе подобает хвала, Тебе подобает пение, Тебе слава подобает, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков. Аминь. Стихиры на ЛИТИИ: Глас 2: Яко вои́стинну дре́вняго киво́та прече́стне́е, егда́ дави́д собра́в чи́ны ликовствова́ше, ны́не твоя́, Богоро́дице, ико́на, е́йже предстоя́т архиере́ев собо́ри, и с чи́нми а́нгел свя́ще́нницы и все́ Христоимени́тых люде́й мно́жество, досто́йно блажа́т тя́ Ма́терь Бо́жию, и прославля́ют раболе́пно, и честву́ют и покланя́ются, и мо́лятся тебе́ по Бо́зе, да ми́р умири́ши в правосла́вии, и це́рковь утверди́ши, и спасе́ши от все́х зо́л твоя́ рабы́, я́ко еди́на бла́гослове́нная. Предстоя́т ти́, Госпоже́ Богоро́дице, пред твои́м, пречи́стая, о́бразом, архиере́ев сосло́вие, и свя́ще́нницы, и вси́ лю́дие, мона́си и прости́и, ве́дуще тя́ вои́стинну помо́щницу си́льну и непобеди́му, моле́ния тебе́ приноси́ти от всея́ души́ подвиза́ют, и поуща́ют на моли́тву к Бо́гу, тре́бующе твоея́ по́мощи, да простре́ши Богоно́сныя твоя́ ру́ки, и умо́лиши за ми́р. вонми́ и услы́ши, Влады́чице, и пода́ждь утеше́ние рабо́м твои́м, до́ндеже не одоле́ют ны́ грехи́ на́ша тя́жкия и лю́тыя: твоея́ бо всегда́ тре́буем вси́ по́мощи. Глас 8: Пе́рвее написа́вшейся твое́й ико́не, Ева́нгельских та́ин благове́стником, и к тебе́, ца́ри́це, принесе́нней, да усво́иши ту́, и си́льну соде́лаеши спасти́ честву́ющия тя́: и пора́довалася еси́ я́ко су́щи ми́лостива, спасе́ния на́шего соде́тельница. я́ко уста́ и гла́с ико́не бы́вше, я́коже и Бо́га внегда́ зачина́ющи во чре́ве, пе́снь воспе́ла еси́: се́ от ны́не ублажа́т мя́ вси́ ро́ди! и на ту́ зря́щи глаго́лала еси́ со вла́стию: с си́м о́бразом бла́года́ть моя́ и си́ла. и мы́ и́стинно ве́руем, я́ко се́ рекла́ еси́, Госпоже́, си́м о́бразом с на́ми еси́: те́м благогове́йно предстоя́ще, покланя́емся тебе́ раби́ твои́, посети́ ны твои́ми ма́терними щедро́тами. Глас 7: Гора́ еси́ вели́кая и пресла́вная, па́че горы́ сина́йския, Богоро́дице: о́на бо не терпя́ше сни́тия сла́вы Бо́жия во о́бразех и се́нех, огне́м возгара́шеся, и гро́ми и мо́лнии та́мо бы́ша. ты́ же ве́сь Боже́ственный о́гнь су́щь Бо́жие сло́во, во чре́ве твое́м неопа́льно носи́ла еси́, и от сосе́ц твои́х млеко́м пита́ла еси́, ма́нием нося́щаго вся́, и ма́тернее дерзнове́ние к нему́ иму́щи, помози́, Влады́чице, ве́рно пра́зднующим тво́й честны́й пра́здник, и не забу́ди ми́лостивно посеща́ющи: прия́ла бо еси́ от Бо́га да́р, стро́ити и покрыва́ти Христоимени́тое ста́до, рабы́ твоя́. СЛАВА, И НЫНЕ: Тебе́ вси́ ро́ди челове́честии хва́льныя да́ры прино́сят, Влады́це, и мо́лятся я́ко ца́ри́це и Ма́тери Бо́жии: проро́цы тя́ прему́дро пропове́даша, леви́ти благослови́ша, апстоли и му́ченицы испове́даша, свя́ще́нницы покланя́ются, архиере́е пропове́дают, мона́си и прости́и благогове́ют, бога́тии и убо́зии, сироты́ и вдовы́, и вся́к во́зраст, и вся́ко преспе́яние, ста́рческое и младе́нческое, под кро́в тво́й держа́вный с ве́рою прибега́ем: покры́й и соблюди́, Госпоже́, моли́твами твои́ми, и спаси́ от бе́д ду́ши на́ша. СТИХИРЫ на стиховне [Богородицы]: Вмести́лище чи́стое све́та пречи́стаго, Богоро́дице,/ ка́ко тя́ раби́ досто́йно воспева́ем? я́ко явле́нием пречи́стыя твоея́ ико́ны, и преве́чнаго младенца, вся́ освеща́еши. Помяну́ и́мя твое́ во вся́ком ро́де и ро́де. О Де́во нескве́рная Богора́дованная! что́ ти когда́ таково́ благодаре́ние принесе́м? я́ко бла́же́ннаго твоего́ рожде́ства́ всесия́ющею луче́ю, все́х от тле́ния к жи́зни возвела́ еси́. Слы́ши дщи́ и ви́ждь, и приклони́ у́хо твое́. О Де́во Госпоже́, Ма́ти зижди́телева! Небе́сных еси́ чино́в ра́дование, и челове́ческому ро́ду бла́гослове́нная помо́щнице: моли́ о спасе́нии ду́ш на́ших. Слава Отцу и Сыну и Святому Духу. И ныне и присно и во веки веков. Аминь. Воспое́м лю́дие све́тло дави́дскую пе́снь отрокови́це неве́сте Бо́жии, и Ма́тери ца́ря́ Христа́: предста́ ца́ри́ца одесну́ю тебе́, Влады́ко, ря́сны златы́ми оде́яна, и преукра́шена Боже́ственными благоле́потами. сию́ у́бо я́ко избра́нную и до́брую в жена́х, па́че всего́ ми́ра удобри́в, благоволи́л еси́ роди́тися из нея́ вели́кия ра́ди ми́лости: и сию́ помо́щницу лю́дем твои́м дарова́л еси́, спаса́ти и покрыва́ти от бе́д всемогу́щею твое́ю и Боже́ственною си́лою, ея́же моли́твами, Христе́ Бо́же, поми́луй на́с. Ныне отпущаеши раба Твоего, Владыко, по глаголу Твоему, с миром; яко видеста очи мои спасение Твое, еже еси уготовал пред лицем всех людей, свет во откровение языков, и славу людей Твоих Израиля. Тропарь Казанской иконы Божией Матери, глас 4 (трижды): Засту́пнице усе́рдная, Ма́ти Го́спода вы́шняго. за все́х мо́лиши Сы́на твоего́ Христа́ Бо́га на́шего, и все́м твори́ши спасти́ся, в держа́вный тво́й покро́в прибега́ющим. все́х на́с заступи́, о Госпоже́ ца́ри́це и Влады́чице! и́же в напа́стех и ско́рбех, и в боле́знех обремене́нных грехи́ мно́гими, предстоя́щих и моля́щихся тебе́ умиле́нною душе́ю, и сокруше́нным се́рдцем, пред пречи́стым твои́м о́бразом со слеза́ми, и невозвра́тно наде́жду иму́щих на тя́, избавле́ния все́х зо́л. все́м поле́зная да́руй, и вся́ спаси́, Богоро́дице Де́во: ты́ бо еси́ Боже́ственный покро́в рабо́м твои́м. Псало́м 33: Благословлю́ Го́спода на вся́кое вре́мя,/ вы́ну хвала́ Его́ во усте́х мои́х. О Го́споде похва́лится душа́ моя́,/ да услы́шат кро́тцыи, и возвеселя́тся. Возвели́чите Го́спода со мно́ю,/ и вознесе́м И́мя Его́ вку́пе. Взыска́х Го́спода, и услы́ша мя,/ и от все́х скорбе́й мои́х изба́ви мя. Приступи́те к Нему́, и просвети́теся,/ и ли́ца ва́ша не постыдя́тся. Сей ни́щий воззва́, и Госпо́дь услы́ша и,/ и от все́х скорбе́й его́ спасе́ и. Ополчи́тся а́нгел Госпо́день о́крест боя́щихся Его́,/ и изба́вит их. Вкуси́те и ви́дите, я́ко благ Госпо́дь:/ блаже́н муж, и́же упова́ет Нань. Бо́йтеся Го́спода, вси́ святи́и Его́,/ я́ко несть лише́ния боя́щимся Его́. Бога́тии обнища́ша и взалка́ша:/ взыска́ющии же Го́спода// не лиша́тся вся́каго бла́га.
КОНЕЦ ВЕЧЕРНИ. НАЧАЛО УТРЕНИ (выключается свет, читается шестопсалмие: 3, 37, 62, 87, 102, 142 псалмы)
Бог Господь, и явися нам, благословен грядый во имя Господне Тропарь Казанской иконы Божией Матери, глас 4 (трижды): Засту́пнице усе́рдная, Ма́ти Го́спода вы́шняго. за все́х мо́лиши Сы́на твоего́ Христа́ Бо́га на́шего, и все́м твори́ши спасти́ся, в держа́вный тво́й покро́в прибега́ющим. все́х на́с заступи́, о Госпоже́ ца́ри́це и Влады́чице! и́же в напа́стех и ско́рбех, и в боле́знех обремене́нных грехи́ мно́гими, предстоя́щих и моля́щихся тебе́ умиле́нною душе́ю, и сокруше́нным се́рдцем, пред пречи́стым твои́м о́бразом со слеза́ми, и невозвра́тно наде́жду иму́щих на тя́, избавле́ния все́х зо́л. все́м поле́зная да́руй, и вся́ спаси́, Богоро́дице Де́во: ты́ бо еси́ Боже́ственный покро́в рабо́м твои́м.
Далее читаются кафизмы (по уставу положено читать 2 кафизмы, но в разных храмах в зависимости от традиции, чтение псалтири может быть сокращено до 3-х псалмов или вовсе пропущено)
Величаем Тя, / Пресвятая Дево, / Богоизбранная Отроковице, / и чтим образ Твой святый, / имже точиши исцеления / всем с верою притекающим. ПРОКИМЕН, глас 4: Помяну́ и́мя Твое́ во вся́ком ро́де и ро́де. Стих: Слы́ши, Дщи, и виждь, и приклони́ у́хо Твое́. Всякое дыхание / да хвалит Господа. Стих: Хвалите Бога во святых Его, хвалите Его в утвержении силы Его. ЕВАНГЕЛИЕ от Луки, гл. 1:39–49, 56 (перевод на русский язык) В те дни, Мария, встав, с поспешностью пошла в нагорную страну, в город Иудин, и вошла в дом Захарии, и приветствовала Елисавету. Когда Елисавета услышала приветствие Марии, взыграл младенец во чреве ее; и Елисавета исполнилась Святого Духа, и воскликнула громким голосом, и сказала: благословенна Ты между женами, и благословен плод чрева Твоего! И откуда это мне, что пришла Матерь Господа моего ко мне? Ибо когда голос приветствия Твоего дошел до слуха моего, взыграл младенец радостно во чреве моем. И блаженна Уверовавшая, потому что совершится сказанное Ей от Господа. И сказала Мария: величит душа Моя Господа, и возрадовался дух Мой о Боге, Спасителе Моем, что призрел Он на смирение Рабы Своей, ибо отныне будут ублажать Меня все роды; что сотворил Мне величие Сильный, и свято имя Его. Пребыла же Мария с нею около трех месяцев, и возвратилась в дом свой. Слава: Молитвами Богородицы, Милостиве, очисти множество согрешений наших. И ныне: Помилуй мя, Боже, по велицей милости Твоей, и по множеству щедрот Твоих очисти беззаконие мое. Прииди́те, возра́дуемся держа́вней засту́пнице ро́да на́шего, ца́ри́це Богоро́дице: прииди́те к ти́хому ея́ чу́дному, почита́емому а́нгелы, честно́му поклони́мся о́бразу. да́рует бо Богоро́дица ве́рным оби́льныя да́ры целе́бныя от неистощи́маго исто́чника свя́ты́я ико́ны неоску́дную бла́года́ть источа́ющи: тмы́ избавля́ет на́с, искуше́ний и бе́д, и вся́каго греха́, благоче́стно и Богоприя́тно прославля́ющих и чту́щих све́тлую и чу́дную Богома́тере свя́ту́ю ико́ну. те́м воспева́юще воззове́м первообра́зней: ра́дуйся, любе́зная ми́ру по́моще, во спасе́ние ду́ш на́ших. На 9 песне канона: Песнь Пресвятой Богородицы: Величит душа Моя Господа / и возрадовася дух Мой о Бозе Спасе Моем. Честнейшую Херувим / и славнейшую без сравнения Серафим, / без истления Бога Слова рождшую, / сущую Богородицу, Тя величаем. Яко призре на смирение рабы Своея, / се бо, от ныне ублажат Мя вси роди. Яко сотвори Мне величие Сильный, и свято имя Его, и милость Его в роды родов боящимся Его Сотвори державу мышцею Своею, / расточи гордыя мыслию сердца их. Низложи сильныя со престол, / и вознесе смиренныя, алчущия исполни благ, и богатящияся отпусти тщи. Восприят Израиля отрока Своего, / помянути милости, / якоже глагола ко отцем нашим, / Аврааму и семени его даже до века. После канона: СТИХИРЫ на хвалитех: Всякое дыхание да хвалит Господа. Хвалите Господа с небес, / хвалите Его в вышних. / Тебе подобает песнь Богу. Хвалите Его, вси Ангели Его, / хвалите Его, вся Силы Его. / Тебе подобает песнь Богу. Хвали́те Его́ на си́лах Его́,/ хвали́те Его́ по мно́жеству вели́чествия Его́. Просла́вим, ве́рнии, обра́дованную Богоро́дицу, па́че же во усте́х на́ших и́мамы всегда́ свя́то́е и бла́гослове́нное и́мя ея́, непреста́нно прибега́юще к пречи́стей ея́ и цельбоно́сней ико́не. того́ бо обрета́ем я́же на земли́ вся́ блага́я и поле́зная, и су́щих на возду́се от де́монов запина́ний избавля́емся, я́ко Ма́ти ро́ждшая все́х творца́, спаса́ет от бе́д ду́ши на́ша. Хвали́те Его́ во гла́се тру́бнем,/ хвали́те Его́ во псалти́ри и гу́слех. Просла́вим, ве́рнии, обра́дованную Богоро́дицу, па́че же во усте́х на́ших и́мамы всегда́ свя́то́е и бла́гослове́нное и́мя ея́, непреста́нно прибега́юще к пречи́стей ея́ и цельбоно́сней ико́не. того́ бо обрета́ем я́же на земли́ вся́ блага́я и поле́зная, и су́щих на возду́се от де́монов запина́ний избавля́емся, я́ко Ма́ти ро́ждшая все́х творца́, спаса́ет от бе́д ду́ши на́ша. Хвали́те Его́ в тимпа́не и ли́це,/ хвали́те Его́ во стру́нах и орга́не. Да рыда́ет ве́чно со́нм злочести́вых, не испове́дающих тя́ в рожде́стве́ чи́стую Богороди́тельницу, и не покланя́ющихся пречи́стей твое́й ико́не: ве́рнии же лю́дие ра́дующеся, испове́даем тя́ и́стинную Де́ву Богоро́дицу, я́ко вои́стинну родила́ еси́ пло́тию Христа́ Бо́га на́шего. тле́ние ада́мово попра́ла еси́, и от греха́ ве́сь ми́р очи́стила еси́, жи́знь безконе́чную дарова́ла еси́, ра́йский вхо́д ве́рным отве́рзла еси́ Боже́ственным твои́м рожде́ство́м. его́же моли́, спасти́ся на́м пою́щим ве́рно твое́ та́инство. Хвали́те Его́ в кимва́лех доброгла́сных, хвали́те Его́ в кимва́лех восклица́ния./ Вся́кое дыха́ние да хва́лит Го́спода. Ра́дуется у́бо и весели́тся неизрече́нною ра́достию все́ мно́жество благочести́вых: припа́дающе же покланя́ются, вси́ благогове́ют Бо́жии Ма́тери с боя́знию, благодаря́ще сию́ по Бо́зе я́ко Бо́га, толи́ких превели́ких бла́г хода́таицу, в ня́же жела́ют а́нгели прини́кнути, дарова́ Богоро́дицею ве́рным Христо́с Бо́г на́ш, име́яй премно́жество щедро́т, и вели́кую пребога́тую ми́лость. СЛАВА, И НЫНЕ: Свя́та́я твоя́ и сообра́зная ико́на, Богоро́дице Де́во, бла́года́тию твое́ю пребога́тый су́щий исто́чник, кипя́щий все́й подсо́лнечней, и светя́щий всему́ ми́ру светолу́чными свя́та́го Ду́ха сия́ньми, и исцеле́ний светлостьми́. ты́ бо Бо́га сло́ва пло́тию несказа́нно родила́ еси́, от арха́нгела гаврии́ла сицева́я слы́шавши: ра́дуйся обра́дованная, Госпо́дь с тобо́ю, и Ду́х свя́ты́й осени́т тя́ к зача́тию. та́кожде рекла́ еси́ к первопи́санной твое́й ико́не, на ту́ зря́щи: с то́ю моя́ бла́года́ть, и сло́во твое́ со вла́стию ико́не бы́сть. и о́браз и гла́с, и си́ла и де́ло, и вся́к у́м превосходя́щая Боже́ственная бла́года́ть, спребыва́ющи ве́чно, зна́мения и чудеса́ непреста́нно содева́ет, и душеполе́зное исцеле́ние все́м ве́рно приходя́щим подае́т, твои́ми Богома́терними непреста́нными к Бо́гу моли́твами. Тропарь Казанской иконы Божией Матери, глас 4: Засту́пнице усе́рдная, Ма́ти Го́спода вы́шняго. за все́х мо́лиши Сы́на твоего́ Христа́ Бо́га на́шего, и все́м твори́ши спасти́ся, в держа́вный тво́й покро́в прибега́ющим. все́х на́с заступи́, о Госпоже́ ца́ри́це и Влады́чице! и́же в напа́стех и ско́рбех, и в боле́знех обремене́нных грехи́ мно́гими, предстоя́щих и моля́щихся тебе́ умиле́нною душе́ю, и сокруше́нным се́рдцем, пред пречи́стым твои́м о́бразом со слеза́ми, и невозвра́тно наде́жду иму́щих на тя́, избавле́ния все́х зо́л. все́м поле́зная да́руй, и вся́ спаси́, Богоро́дице Де́во: ты́ бо еси́ Боже́ственный покро́в рабо́м твои́м.
ОСНОВНЫЕ ТЕКСТЫ СЛУЖБЫ И ПЕСНОПЕНИЯ ДЛЯ ОБЩЕНАРОДНОГО ПЕНИЯ ЛИТУРГИЯ Празднование в честь Казанской иконы Божией Матери (1612) Равноап. Аверкия, еп. Иерапольского, чудотворца. Семи отроков, иже во Ефесе: Максимилиана, Иамвлиха, Мартиниана, Дионисия, Антонина, Константина (Ексакустодиана) и Иоанна. Сщмчч. Серафима, архиеп. Угличского, и с ним Владимира, Александра, Василия, Александра пресвитеров и прмчч. Германа и Мины. Сщмчч. Николая, Николая пресвитера и прмч. Григория.

1-й антифон: Благослови, душе моя, Господа, Благословен еси, Господи. Благослови, душе моя, Господа, и вся внутренняя моя, имя святое Его. Благослови, душе моя, Господа, и не забывай всех воздаяний Его. Очищающаго вся беззакония твоя, исцеляющаго вся недуги твоя. Избавляющаго от истления живот твой, венчающаго тя милостию и щедротами. Исполняющаго во благих желание твое: обновится яко орля юность твоя. Щедр и милостив Господь, долготерпелив и многомилостив. Благослови, душе моя, Господа, и вся внутреняя моя, имя святое Его. Благословен еси, Господи.
2-й антифон: Хвали, душе моя, Господа. Восхвалю Господа в животе моем, пою Богу моему, дондеже есмь. Не надейтеся на князи, на сыны человеческия, в них же несть спасения. Изыдет дух его, и возвратится в землю свою: в той день погибнут вся помышления его. Блажен, емуже Бог Иаковль помошник его, упование его на Господа Бога своего, сотворшаго небо и землю, море и вся, яже в них; хранящаго истину в век, творящего суд обидимым, дающаго пищу алчущим. Господь решит окованныя; Господь умудряет слепцы; Господь возводит низверженныя; Господь любит праведники; Господь хранит пришельцы, сира и вдову приимет, и путь грешных погубит. Воцарится Господь во век. Бог твой, Сионе, в род и род. Единородный Сыне, и Слове Божий, безсмертен Сый, и изволивый спасения нашего ради воплотиться от святыя Богородицы и Приснодевы Марии, непреложно вочеловечивыйся, распныйся же Христе Боже, смертию смерть поправый, Един сый Святыя Троицы, спрославляемый Отцу и Святому Духу, спаси нас. Блаженны: Во Царствии Твоем помяни нас, Господи, егда приидеши во Царствии Твоем. Блажнени нищии духом, яко тех есть Царство Небесное. Блажени плачущии, яко тии утешатся. Блажени кротции, яко тии наследят землю. Блажени алчущии и жаждущии правды, яко тии насытятся. Блажени милостивии, яко тии помиловани будут. Блажени чистии сердцем, яко тии Бога узрят. Блажени миротворцы, яко тии сынове Божии нарекутся. Блажени изгнани правды ради, яко тех есть Царство Небесное. Блажени есте, егда поносят вам, и изженут, и рекут всяк зол глагол на вы, лжуще Мене ради. Радуйтеся и веселитеся, яко мзда ваша многа на небесех. Во время малого входа с Евангелием: Приидите, поклонимся и припадем ко Христу. Спаси ны, Сыне Божий, во святых дивен Сый, поющия Ти: Аллилуия. Тропарь Казанской иконы Божией Матери, глас 4: Засту́пнице усе́рдная, Ма́ти Го́спода вы́шняго. за все́х мо́лиши Сы́на твоего́ Христа́ Бо́га на́шего, и все́м твори́ши спасти́ся, в держа́вный тво́й покро́в прибега́ющим. все́х на́с заступи́, о Госпоже́ ца́ри́це и Влады́чице! и́же в напа́стех и ско́рбех, и в боле́знех обремене́нных грехи́ мно́гими, предстоя́щих и моля́щихся тебе́ умиле́нною душе́ю, и сокруше́нным се́рдцем, пред пречи́стым твои́м о́бразом со слеза́ми, и невозвра́тно наде́жду иму́щих на тя́, избавле́ния все́х зо́л. все́м поле́зная да́руй, и вся́ спаси́, Богоро́дице Де́во: ты́ бо еси́ Боже́ственный покро́в рабо́м твои́м. Кондак Казанской иконы Божией Матери, глас 8: Притецем, людие, к тихому сему и доброму пристанищу,/ скорой Помощнице, готовому и теплому спасению, покрову Девы,/ ускорим на молитву и потщимся на покаяние,/ источает бо нам неоскудныя милости Пречистая Богородица,/ предваряет на помощь и избавляет от великих бед и зол// благонравныя и богобоящияся рабы Своя. Прокимен, глас 3, песнь Богородицы: Вели́чит душа́ Моя́ Го́спода,/ и возра́довася дух Мой о Бо́зе Спа́се Мое́м. Стих: Я́ко призре́ на смире́ние Рабы́ Своея́, се бо, отны́не ублажа́т Мя вси ро́ди. К Филиппийцам послание святого апостола Павла (глава 2:5–11) Братия, в вас должны быть те же чувствования, какие и во Христе Иисусе: Он, будучи образом Божиим, не почитал хищением быть равным Богу; но уничижил Себя Самого, приняв образ раба, сделавшись подобным человекам и по виду став как человек; смирил Себя, быв послушным даже до смерти, и смерти крестной. Посему и Бог превознес Его и дал Ему имя выше всякого имени, дабы пред именем Иисуса преклонилось всякое колено небесных, земных и преисподних, и всякий язык исповедал, что Господь Иисус Христос в славу Бога Отца. ЕВАНГЕЛИЕ от Луки (гл.10:38–42; гл.11:27–28) В то время пришел Иисус в одно селение; здесь женщина, именем Марфа, приняла Его в дом свой; у неё была сестра, именем Мария, которая села у ног Иисуса и слушала слово Его. Марфа же заботилась о большом угощении и, подойдя, сказала: Господи! или Тебе нужды нет, что сестра моя одну меня оставила служить? скажи ей, чтобы помогла мне. Иисус же сказал ей в ответ: Марфа! Марфа! ты заботишься и суетишься о многом, а одно только нужно; Мария же избрала благую часть, которая не отнимется у неё. Когда же Он говорил это, одна женщина, возвысив голос из народа, сказала Ему: блаженно чрево, носившее Тебя, и сосцы, Тебя питавшие! А Он сказал: блаженны слышащие слово Божие и соблюдающие его. Величание: Величаем Тя, / Пресвятая Дево, / Богоизбранная Отроковице, / и чтим образ Твой святый, / имже точиши исцеления / всем с верою притекающим.
Версия для печати

Тэги:

Богородица

История

Обрéтение иконы произошло в 1579 году после пожара, который уничтожил половину Казани. Богородица во сне явилась десятилетней девочке и указала место на пепелище, где была икона. Об этом чуде известно из повести святого Патриарха Гермогена, который лично участвовал в обрéтении (тогда еще в качестве простого священника).


Дореволюционная фотография киота и оклада «явленной» чудотворной Казанской иконы

До наших дней «явленная», то есть та, которая явилась на пожарище в XVI веке, икона не сохранилась. В 1904 году ее украли из Казанского женского монастыря. Преступников нашли, а вот святыню — нет. Скорее всего, ее сожгли, заметая следы: ворам нужна была не сама икона, а драгоценный оклад.

Списки

Существует более двадцати почитаемых списков Казанской иконы Божией Матери (некоторые не сохранились). Самый известный — московский. Его в 1611 году передали в занятую поляками Москву, где он стала символом освобождения от иностранных захватчиков.


Гражданин Кузьма Минин и князь Дмитрий Пожарский. 1612 год. Филипп Москвитин, 2009

Перед этим образом молилось ополчение Минина и Пожарского, когда им предстоял решающий бой за освобождение города. Пережив Смутное время, чудотворный список не пережил безбожный период. После революции 1917 года икону вместе с окладом украли из Казанского собора московского Кремля.

Несколько слов истории

Впервые данная православная святыня открылась в городе Казани, летом 1579 года, когда там произошел пожар, уничтоживший храм и жилища многих православных людей.

Непонимающие злорадствовали, а те, кто верил всем сердцем в помощь Господа и Царицы Небесной, обрели вскоре надежду на спасение.

Одной девчушке по имени Матрона несколько ночей после происшедшего события снился сон, в котором Богородица указывала, где спрятана под обломками домов Ее икона.

И когда взрослые поверили ребенку и откопали «клад», радости христианской не было предела.

И назвали эту святыню Казанской Иконой Божией Матери, и празднование этого дня осуществляется и по сегодняшнее время.

А после произошедшего случая в городе отстроили новый храм, в котором и поместили святыню. И жизнь у людей наладилась, даже начали происходить чудеса – исцеление от болезней.

Второй раз спасла святыня народ московский от поляков, которые хотели захватить город. Предводителями русских были Минин и князь Пожарский. Веровали очень в Единого Бога и взывали в молитве к иконе Казанской Божьей Матери перед боем.

И ушли враги. Было это осенью 1612 года. И с того события стали также отмечать в честь иконы православный праздник.

Ватиканский список

Икона относится к XVIII веку и украшена драгоценным окладом. Список назвали по последнему месту нахождения — это покои Папы Римского Иоанна Павла II. Казанская икона попала на Запад после революции 1917 года и находилась в частной коллекции. Икону выкупила католическая организация и выставила ее для временного поклонения в Португалии. В 1993 году ее передали в распоряжение Папы Римского Иоанна Павла II.


Фото tatmitropolia.ru

В 2004 году икону торжественно передали Святейшему Патриарху Алексию II, а тот, в свою очередь, передал ее в Казань.


hramnevskogo.ru

Сейчас она находится в Крестовоздвиженском храме Богородицкого монастыря — в том самом месте, где до 1904 года находилась древняя «явленная» икона Казанской Божией Матери.

Кондак: текст и описание

Такое хвалебное стихотворение читается также в праздник (как и Тропарь) Иконы Божией Матери Казанской.

Кондак (текст):

«Спешно придем, люди, к тихому и доброму пристанищу – скорой Помощнице, которая спасение для нас. Будем молиться и каяться Деве, поскольку не прекращается изобилие милости от Пречистой Божьей Матери. Она первая помощница в избавлении верующих в Нее от больших бед и неприятностей».

Здесь говорится о том, что праведный и верующий человек воспринимает Царицу Небесную и Ее покровительство, как духовное пристанище и помощь, в котором можно получить защиту от всяких неприятностей.

Как изображаются Пресвятая Богородица и Христос на Казанской иконе

Богородица традиционно изображается в пурпурном мафории (покрывале замужней женщины, закрывающем голову и плечи), и тунике (длинном платье) синего цвета.

Три звезды на мафории — на голове и плечах — по одному из толкований обозначают приснодевство Богородицы: до Рождества, в Рождестве и по Рождестве.

Крещатый нимб вокруг головы Младенца Христа символизирует Его будущие крестные страдания.

Надписи на иконе

Контрактура — сокращенное написание священных слов с помощью начальной и конечной букв. Над контрактурами ставится надстрочный знак сокращения — титло.

Слева от Богородицы: Казанская (икона) Богородицы.

Над нимбом Богородицы: ΜΡ ΘΥ — Матерь Божия.

Над нимбом Христа: IС ХС — Иисус Христос.

Внутри нимба Христа: ΟΩΝ — Сущий — одно из Имен Бога.

Величание: текст и описание

Такое восхваление в виде гимна перед ликом (как и Тропарь) Казанской Иконы Божией Матери поется в праздничный день священнослужителями:

«Величаем Тебя, Пресвятая Дева – Царица Небесная! Почитаем образ Твой святой. От него помощь благодатная для каждого, кто с искренней верой обращается к Тебе».

Данная песнь – настоящее возвеличивание Царицы Небесной. Ее почитают и от Нее получают благодатную помощь – каждый, верующий в Богородицу.

Казанский образ относится к типу богородичных икон «Одигитрия» — «Путеводительница»

Характерные черты этого иконографического типа:

Взгляды Богородицы и Христа обращены на молящегося. Они выражают полноту общения двух личностей — Бога и Его творения, человека.

Голова Богоматери слегка наклонена ко Христу. В этом жесте выражается не только любовь и материнская нежность Девы Марии, но и преклонение Ее перед Сыном как Спасителем Мира.

Христос благословляет молящихся.

На иконах этого типа Богородица указывает рукой на Христа: отсюда и название — Путеводительница, Указывающая Путь (спасения). Но Казанская — сокращенный, оплечный образ, и рук Богородицы мы здесь не видим.

Рейтинг
( 2 оценки, среднее 5 из 5 )
Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Для любых предложений по сайту: [email protected]
Для любых предложений по сайту: [email protected]