Крестовоздвижение: праздничные антифоны, тропарь и кондак, прокимен, причастен


Крестовоздвижение: праздничные антифоны, тропарь и кондак, прокимен, причастен

Антифон 1-й Крестовоздвижения, псалом 21:

Стих 1: Бо́же, Бо́же мой, вонми́ ми,/ вску́ю оста́вил мя еси́? Припев: Моли́твами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас. Стих 2: Дале́че от спасе́ния моего́/ словеса́ грехопаде́ний мои́х. Припев: Моли́твами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас. Стих 3: Бо́же мой, воззову́ во дни, и не услы́шиши,/ и в нощи́, и не в безу́мие мне. Припев: Моли́твами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас. Стих 4: Ты же во Святе́м живе́ши,/ хвало́ Изра́илева. Припев: Моли́твами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас. Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху/ и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь. Припев: Моли́твами Богоро́дицы, Спа́се, спаси́ нас.

(загрузить)

ҐнтіфHнъ № на воздви1женіе честнaгw и3 животворsщагw кrтA, pал0мъ к7а:

Стjхъ №: Б9е, б9е м0й, вонми1 ми,/ вскyю њстaвилъ мS є3си2; Припёвъ: Мlтвами бцdы, сп7се, сп7си2 нaсъ. Стjхъ в7: Далeче t сп7сeніz моегw2/ словесA грэхопадeній мои1хъ. Припёвъ: Мlтвами бцdы: Стjхъ G: Б9е м0й, воззовY во дни2, и3 не ўслhшиши,/ и3 въ нощи2, и3 не въ безyміе мнЁ. Припёвъ: Мlтвами бцdы: Стjхъ д7: Тh же во с™ёмъ живeши,/ хвало2 ї}лева. Припёвъ: Мlтвами бцdы: Слaва, и3 нhнэ: Мlтвами бцdы:

Антифон 2-й на Крестовоздвижение, псалом 73:

Стих 1: Вску́ю, Бо́же,/ отри́нул ны еси́ до конца́? Припев: Спаси́ ны, Сы́не Бо́жий, пло́тию распны́йся, пою́щия Ти: аллилу́иа. Стих 2: Помяни́ сонм Твой,/ его́же стяжа́л еси́ испе́рва. Припев: Спаси́ ны, Сы́не Бо́жий, пло́тию распны́йся, пою́щия Ти: аллилу́иа. Стих 3: Гора́ Сио́н сия́,/ в не́йже всели́лся еси́. Припев: Спаси́ ны, Сы́не Бо́жий, пло́тию распны́йся, пою́щия Ти: аллилу́иа. Стих 4: Бог же Царь наш пре́жде ве́ка/ соде́ла спасе́ние посреде́ земли́. Припев: Спаси́ ны, Сы́не Бо́жий, пло́тию распны́йся, пою́щия Ти: аллилу́иа.

(загрузить)

ҐнтіфHнъ в7 на воздви1женіе честнaгw и3 животворsщагw кrтA, pал0мъ o7г:

Стjхъ №: Вскyю, б9е,/ tри1нулъ ны2 є3си2 до концA; Припёвъ: Спаси1 ны, сн7е б9ій, пл0тію распнhйсz, пою1щыz ти2: ґллилyіа. Стjхъ в7: Помzни2 с0нмъ тв0й,/ є3г0же стzжaлъ є3си2 и3спeрва. Припёвъ: Сп7си1 ны, сн7е б9ій: Стjхъ G: ГорA сіHнъ сіS,/ въ нeйже всели1лсz є3си. Припёвъ: Сп7си1 ны, сн7е б9ій: Стjхъ д7: БGъ же, цRь нaшъ, прeжде вёка/ содёла сп7сeніе посредЁ земли2. Припёвъ: Сп7си1 ны, сн7е б9ій: Слaва, и3 нhнэ: Е#динор0дный сн7е:

Антифон 3-й Крестовоздвижения:

Стих 1 (Псалом 98): Госпо́дь воцари́ся,/ да гне́ваются лю́дие. Тропарь: Спаси́ Го́споди лю́ди Твоя́… Стих 2: Госпо́дь воцари́ся, да гне́ваются лю́дие:/ седя́й на Херуви́мех, да подви́жится земля́. Тропарь: Спаси́ Го́споди лю́ди Твоя́… Стих 3: Госпо́дь в Сио́не Вели́к,/ и Высо́к есть над все́ми людьми́. Тропарь: Спаси́ Го́споди лю́ди Твоя́… Стих 4 (Псалом 95): Поклони́теся Го́сподеви/ во дворе́ святе́м Его́. Тропарь: Спаси́ Го́споди лю́ди Твоя́…

ҐнтіфHнъ G на воздви1женіе честнaгw и3 животворsщагw кrтA:

Стjхъ №. Pал0мъ §и: ГDь воцRи1сz,/ да гнёваютсz лю1діе. Тропaрь: Спаси2, гDи, лю1ди тво‰: Стjхъ в7: ГDь воцRи1сz, да гнёваютсz лю1діе,/ сэдsй на херувjмэхъ, да подви1житсz землS. Тропaрь: Спаси2, гDи, лю1ди тво‰: Стjхъ G: ГDь къ сіHнэ вели1къ,/ и3 выс0къ є4сть надъ всёми людьми2. Тропaрь: Спаси2, гDи, лю1ди тво‰: Стjхъ д7. Pал0мъ §є: Поклони1тесz гDеви/ во дворЁ с™ёмъ є3гw2. Тропaрь: Спаси2, гDи, лю1ди тво‰:

Тропарь Честному Кресту, глас 1:

Спаси́, Го́споди лю́ди Твоя́,/ и благослови́ достоя́ние Твое́,/ побе́ды на сопроти́вныя да́руя,// и Твое́ сохраня́я Кресто́м Твои́м жи́тельство.

(загрузить)

Тропaрь честн0му и3 животворsщему кrтY, глaсъ №:

Спаси2, гDи, лю1ди тво‰,/ и3 благослови2 достоsніе твоE,/ побBды на сопроти6вныz дaруz,// и3 твоE сохранsz кrт0мъ твои1мъ жи1тельство.

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Кондак Честному Кресту, глас 4:

Вознесы́йся на Крест во́лею,/ тезоимени́тому Твоему́ но́вому жи́тельству/ щедро́ты Твоя́ да́руй, Христе́ Бо́же,/ возвесели́ нас си́лою Твое́ю,/ побе́ды дая́ нам на сопоста́ты,/ посо́бие иму́щым Твое́ ору́жие ми́ра,// непобеди́мую побе́ду.

(загрузить)

Кондaкъ честн0му и3 животворsщему кrтY, глaсъ д7:

Вознесhйсz на кrтъ в0лею/ тезоимени1тому твоемY н0вому жи1тельству/ щедрHты тво‰ дaруй хrтE б9е:/ возвесели2 нaсъ си1лою твоeю,/ побBды даS нaмъ на сопостaты,/ пос0біе и3мyщымъ твоE nрyжіе ми1ра,// непобэди1мую побёду.

Прокимен в пятницу, Кресту Господню, глас 7:

Возноси́те Го́спода Бо́га на́шего,/ и покланя́йтеся подно́жию но́гу Его́, я́ко свя́то есть.

(загрузить)

Прокjменъ въ пzт0къ, кrтY гDню, глaсъ з7:

Возноси1те гDа бGа нaшего,/ и3 покланsйтесz подн0жію нHгу є3гw2, ћкw свsто є4сть. Стjхъ: ГDь воцRи1сz, да гнёваютсz лю1діе.

Причастен Крестовоздвижения:

Зна́менася на нас свет лица́ Твоего́, Го́споди.

Причaстенъ на воздви1женіе честнaгw и3 животворsщагw кrтA:

Знaменасz на нaсъ свётъ лицA твоегw2, гDи.

Аллилу́ия. (Трижды)

Ґллилyіа, три1жды.

Автор: Администратор
Дата публикации: 30.08.2019

Отклики (375)

Вы должны авторизоваться, чтобы оставлять отклики.

1. Кресту Господню, глас 1:

Cпаси, Господи, люди Твоя, / и благослови достояние Твое, / победы православным христианом / на сопротивныя даруя, / и Твое сохраняя Крестом Твоим жительство.

Кондак, глас 4:

Вознесыйся на Крест волею,/ тезоименитому Твоему новому жительству,/ щедроты Твоя даруй, Христе Боже,/ возвесели нас силою Твоею,/ победы дая нам на сопостаты,/ пособие имущим Твое оружие мира,\ непобедимую победу.

2. Воскресению Христову, глас 5:

Христос воскресе из мертвых, / смертию смерть поправ, / и сущим во гробех живот даровав.

3. В Неделю Антипасхи, глас 7:

Запечатану гробу, / живот от гроба возсиял еси Христе Боже, / и дверем заключенным, / учеником предстал еси, / всех воскресение: / дух правый теми обновляя нам, / по велицей Твоей милости.

Величание:

Величаем Тя, / Живодавче Христе, / нас ради во ад сшедшаго и с Собою вся воскресившаго.

4. В среду Преполовения Пятидесятницы, глас 8:

Преполовившуся празднику, / жаждущую душу мою благочестия напой водами, / Яко всем Спасе возопил еси: / жаждай да грядет ко мне и да пиет, / источниче жизни нашея Христе Боже, слава Тебе.

5. Индикту (церковное новолетие), глас 4:

Благодарни суще недостойнии раби, Твой, Господи, / о Твоих великих благодеяниях на нас бывших, / славящи Тя хвалим благословим, благодарим, поем и величаем Твое благоутробие, / и рабски любовию вопием Ти: / Благодетелю Спасе наш, слава Тебе.

Слава: глас 3:

Твоих благодеяний и даров туне, / яко раби непотребнии, сподобльшеся, Владыко, / к Тебе усердно притекающе, благодарение по силе приносим, / и Тебе яко Благодетеля и Творца славяще, вопием: / слава Тебе, Боже Прещедрый.

И ныне: глас 2:

Всея твари Содетелю, / времена и лета во Своей власти положивый, / благослови венец лета благости Твоея, Господи, / сохраняя в мире люди и град Твой / молитвами Богородицы и спаси ны.

Кондак, глас тойже:

В вышних живый, Христе Царю,/ всех видимых и невидимых Творче и Зиждителю,/ Иже дни и нощи, времена и лета сотворивый,/ благослови ныне венец лета,/ соблюди и сохрани в мире град и люди Твоя,\ Многомилостиве.

6. Обновлению Храма Воскресения Христова в Иерусалиме, глас 4:

Якоже вышния тверди благолепие, / и нижнюю споказал еси красоту святаго селения славы Твоея Господи,/ утверди сие во век века, / и приими наша в нем непрестанно приносимая Тебе моления, Богородицею, / всех Животе и Воскресение.

Кондак, глас 4:

Небо многосветлое/ Церковь показася,/ вся просвещающая верныя,/ в нейже стояще зовем:\ сей дом утверди, Господи.

Ин кондак, глас 2:

Обновления духа в сердцах/ и просвещение внутренним даруй,/ верою совершающим священная обновления храма дому Твоего,/ емуже благоволил еси создатися в Твое Божественное Имя,\ Едине во святых прославляемый.

7. Обрезанию Господню, глас 1.

На Престоле огнезрачнем / в Вышних седяй со Отцем Безначальным и Божественным Твоим Духом. благоволил сей родитися на земли, от Отроковицы Неискусомужныя, Твоея Матере, Иисусе, / сего ради и обрезан был еси, яко Человек осмодневный. / Слава всеблагому Твоему совету, / слава смотрению Твоему, / слава снизхождению Твоему, Едине Человеколюбче.

Величание:

Величаем Тя, / Живодавче Христе, и почитаем пречистыя плоти Твоея / законное обрезание.

Кондак, глас 3:

Всех Господь обрезание терпит/ и человеческая прегрешения яко Благ обрезует,/ дает спасение днесь миру,/ радуется же в вышних и Создателев иерарх\ и светоносный, Божественный таинник Христов Василий.

8. Явлению на небе Креста Господня в Иерусалиме, глас 8:

Креста Твоего образ ныне паче солнца возсия, / егоже от горы святыя даже до лобнаго места простерл еси / и в нем Твою, Спасе, крепость уяснил еси. / сим укрепляя нас / и спасай выну в мире / молитвами Богородицы, Христе Боже, и спаси нас.

Кондак, глас 4:

Отверзый небеса заключенная,/ на небеси пресветлыя лучи,/ на земли возсия пречистый Крест;/ Темже сияний Его действа приемше,/ к незаходимому наставляемся свету/ и во бранех имамы Его оружие мира\ непобедимую победу.

9. Положению честной ризы Господа нашего Иисуса Христа, в Москве, глас 4:

Днесь притецем, вернии, / к Божественней и цельбоносней ризе Спасителя нашего Бога, / благоизволившаго сию плотию носити и на Кресте святую Свою Кровь излияти, / еюже искупи нас от работы вражия. Тем, благодаряще. вопием Ему : / спаси отечество наше, / и архиереев, и град, и вся люди, / честною Твоею ризою защити / и спаси души наша, / яко Человеколюбец.

Величание:

Величаем Тя, / Живодавче Христе, / и почитаем вей Божественныя ризы Твоея честное положение.

Кондак, глас 4:

Одеяние нетления, спасительнаго целения/ всем человеком, Владыко, даровал еси/ Твое Божественное сокровище, честную Ризу,/ яже есть хитон,/ еюже живоносную и Святую Плоть вочеловечения Твоего одеяти благоволил еси./ Сию желанием приемлюще светло празднуем,/ страхом же и любовию, яко Благодателю воспевающе, зовем Ти, Христе:/ сохрани в мире отечество наше, и вся люди,\ по велицей Твоей милости.

10. Всемилостивому Спасу, глас 8:

С вышних призирая, убогия приемля, / посети нас озлобленныя грехи, Владыко Всемилостиве: / молитвами Богородицы даруй душам нашим велию милость.

Кондак, глас 4:

Всякия скверны, всемилостивый Спасе, аз бых делатель,/ и во отчаяния ров падся,/ но стеню от сердца, и вопию к Тебе, Слове,/ ускори, Щедрый, и потщися на помощь нашу,\ яко Милостив.

11. Нерукотворному Образу Господа нашего Иисуса Христа, глас 2:

Пречистому Твоему образу покланаяемся, Благий, / просяще прощения прегрешений наших, Христе Боже: / волею бо благоволил еси плотию взыти на Крест, / да избавиши яже создал еси от работы вражия. / Тем благодарственно вопием Ти: / радости исполнил еси вся, Спасе наш, / пришедый спасти мир.

Величание:

Величаем Тя, / Живодавче Христе, / и почитаем вси Пречистаго Лика Твоего / преславное воображение.

Кондак, глас тойже:

Неизреченнаго и Божественнаго Твоего к человеком смотрения,/ неописанное Слово Отчее,/ и Образ неписанный и Богописанный победителен,/ ведуще неложнаго Твоего воплощения,\ почитаем Того лобызающе.

12. Ипостасной Премудрости Божией, Спасителю нашему Иисусу Христу, глас 1:

На Престоле огнезрачнем / в Вышних седяй со Отцем Безначальным и Божественным Твоим Духом, / благоволил еси явитися на земли, яко человек, / исполняя предвечный о нас Совет Святыя Троицы, Христе Иисусе; / сего ради и пострадал еси плотию, / да спасеши мир и вознесеши избранныя Твоя, / идеже присно, яко Бог, во славе царствуеши. / Слава всеблагому Твоему Совету, / слава премудрому смотрению Твоему, / слава неизреченному снизхождению Твоему, Едине Человеколюбче.

Величание:

Величаем Тя, / Единородный Сыне Божий, Иисусе Христе, / вся премудростию Твоею в начале сотворшаго / и человеческий падший род от вечныя смерти / всемилостивно искупившаго.

13. Иконе Софии, Премудрости Божией, глас 1:

Превечная Премудросте, Христе Боже наш! / Божественным смотрением Своим преклонивый Небеса, / благоволил еси вселитися во утробу Чистыя Отроковицы, / средостение вражды разрушив, / освятил еси естество наше / и Царствие Твое нам отверзл еси; / сего ради Тебе, Творца нашего и Избавителя, / и рождшую Тя, / спасения нашего тайне послужившую Деву Чистую, православно величаем.

14. Крещению Руси, глас 8:

Благословен еси, Христе Боже наш, / Землю Российскую Крещением просветивый, / людем ея низпослав Духа Святаго, / ихже и ко спасению приведый, / Человеколюбче, слава Тебе.

15. Перед началом всякого доброго дела, глас 2:

Творче и Создателю всяческих, Боже, / дела рук наших к славе Твоей начинаемая, / Твоим благословением спешно исправи, / и нас от всякого зла избави, / яко един всесилен и Человеколюбец.

Кондак, глас 6:

Скорый в заступление и крепкий в помощь,/ предстани благодатию силы Твоея ныне/ и, благословив, укрепи,/ и в совершение намерения благаго дела рабов Твоих произведи;/ вся бо, елика хощеши,\ яко Всесильный Бог, творити можеши.

16. На освящение воды, глас 6:

С небесе поели благодать, Жизнодавче, / и воду сию освяти, / и всем сквернам яви ю быти очищение.

17.На освящение храма, глас 3:

Иже на камени веры создавый, церковь Твою, Блаже, / к той исправи моления наша, / и приими люди в вере вопиющих Тебе: / спаси ны Боже наш, спаси ны.

18.О болящих, глас 4:

Скорый в заступлении един сый, Христе, / скорое свыше покажи посещение страждущим рабом Твоим, / и избави от недуг и горьких болезней, / и воздвигни во еже пети Тя и славити непрестанно, / молитвами Богородицы, Едине Человеколюбче.

Кондак, глас 2:

На одре болезни лежащих и смертною раною уязвленных,/ якоже иногда воздвигл еси, Спасе, Петрову тещу,/ и расслабленнаго на одре носимаго,/ сице и ныне, Милосерде, страждущих посети и исцели:/ Ты бо Един еси недуги и болезни рода нашего понесый,\ и вся могий, яко Многомилостив.

19.О усопших, глас 2:

Помяни, Господи, яко благ, рабы Твоя, / и елика в житии согрешиша прости, / никтоже бо без греха, токмо Ты един, /могий и преставленным дати покой.

Ин. тропарь, глас 8:

Глубиною мудрости человеколюбно вся строяй,/ и полезное всем подаваяй,/ едине Содетелю, упокой, Господи, души раб Твоих;/ на Тя бо упование возложиша,\ Творца и Зиждителя, и Бога нашего.

Слава: кондак, глас 8:

Со святыми упокой,/ Христе, души раб Твоих,/ идеже несть болезнь, ни печаль, ни воздыхание,/ но жизнь бесконечная.

И ныне: Богородичен, глас 8:

Тебе и стену и пристанище имамы,/ и молитвенницу благоприятну к Богу,\ Егоже родила еси, Богородице безневестная, верных спасение.

20.О ненавидящих и обидящих нас, глас 4:

О распенших Тя моливыйся, любодушне Господи, / и рабом Твоим о вразех молитися повелевый, / ненавидящих и обидящих нас прости, / и от всякого зла и лукавства к добродетельному настави жительству, / смиренно мольбу Тебе приносим, / да в согласном единомыслии славим Тя, / Единаго Человеколюбца.

Кондак, глас 5:

Якоже первомученик Твой Стефан,/ о убивающих его моляше Тя, Господи,/ и мы припадающе молим:/ ненавидящих всех и обидящих нас прости,/ во еже ни единому от них нас ради погибнути,/ но всем спастися благодатию Твоею,\ Боже Всещедрый.

21.О путешествующих, гляс 2:

Путь и истина сый, Христе, / спутника Ангела Твоего рабом Твоим ныне, / якоже Товии иногда, / поели сохраняюща, / и невредимых к славе Твоей, от всякого зла / во всяком благополучии соблюдающа, / молитвами Богородицы, Едине Человеколюбче.

Кондак, глас 2:

Луце и Клеопе в Еммаус спутешествовавый Спасе,/ сшествуй и ныне рабом Твоим,/ путешествовати хотящим,/ от всякаго избавляя их злаго обстояния:\ вся бо Ты, яко Человеколюбец, можеши, хотяй.

22.О умножении любви, глас 4:

Союзом любве апостолы Твоя связавый, Христе, / и нас. Твоих верных рабов к Себе тем крепко связав, / творити заповеди Твоя / и друг друга любити нелицемерно сотвори, / молитвами Богородицы, Едине Человеколюбче.

Кондак, глас 5:

Пламенем любве распали к Тебе сердца наша, Христе Боже,/ да тою разжизаеми,/ сердцем, мыслию же и душею и всею крепостию нашею возлюбим Тя,/ и искренняго своего яко себе,/ и повеления Твоя храняще,\ славим Тя, всех благ Дателя.

23. При нападении врагов, глас 4:

Скоро предвари, прежде даже не поработимся врагом, / хулящим Тя и претящим нам, Христе Боже наш, / погуби Крестом Твоим борющия нас, / да разумеют, како может православных вера, / молитвами Богородицы, Едине Человеколюбче.

Кондак, глас 8:

Возбранный Воеводо и Господи, ада Победителю!/ Яко избавлься от вечныя смерти,/ похвальная восписую Ти, создание и раб Твой,/ но яко имеяй милосердие неизреченное,/ от всяких мя бед свободи, зовуща:\ Иисусе, Сыне Божий, помилуй мя.

24.Во время бездождия, глас 2:

Воздуха благорастворение повелением Твоим содеваяй, Господи, / вольный дождь даруй земли, / еже приносити людем Твоим плоды изобильны, / и насыщати всякое животно Твоим благоволением, / молитвами Богородицы и всех святых Твоих.

Кондак, глас 6:

Всех Творца и Зиждителя,/ и благих Дателя Тя сведуще, Господи,/ к Тебе припадаем, и прилежно молим:/ пощади, Милосерде, и прости яко Благ беззакония наша,/ и настоящаго праведнаго гнева избави рабы Своя,/ подая, яко Благ, жаждущей земли благоплодныя дожди,\ яко Един Многомилостив.

25.Во время безведрия, глас 2:

Призри милостивно. Боже, на люди согрешшия, / и не презри в покаянии к Тебе припадающих, / но яко Благ, помилуй, и вскоре праведнаго Твоего избави прещения, / молитвами Богородицы, Едине Человеколюбче.

Кондак, глас 2:

Не отрини до конца согрешшия люди Твоя, Владыко,/ ниже отстави милости и щедроты Твоя от нас,/ но яко бездна сый щедрот, и милосердия пучина,/ приими мольбы наша,/ и избави нас от належащия беды и нужды,\ Един бо еси Благоуветлив.

26.В прещение труса (об избавлении от землетрясения), глас 2:

Призираяй на землю, и творяй ю трястися, / избави ны страшнаго труса прещения, Христе Боже наш, / и низпослй нам богатыя милости Твоя, / молитвами Богородицы, и спаси ны.

Кондак, глас 6:

Избави труса тяжкаго всех нас, Господи,/ и язвы нестерпимыя, грех ради наших./ Пощади, Господи, люди Твоя,/ яже стяжал еси Твоею Кровию, Владыко,/ и град не предаждь в погибель трусом страшным,/ иного бо разве Тебе Бога не вемы,/ и воззови поющим:\ Аз есмь с вами, и никтоже на вы.

27. Благодарственный Спасителю, глас 4:

Благодарни суще недостойнии раби Твои, Господи, / о Твоих великих благодеяниях на нас бывших, / славяще Тя хвалим, благословим, благодарим, поем и величаем Твое благоутробие, / и рабски любовию вопием Ти: / Благодетелю Спасе наш, слава Тебе.

Кондак, глас 3:

Твоих благодеяний и даров туне,/ яко раби непотребнии, сподобльшеся, Владыко,/ к Тебе усердно притекающе, благодарение по силе приносим,/ и Тебе яко Благодетеля и Творца славяще, вопием:\ слава Тебе, Боже Прещедрый.

Служба Воздвижению Честного Креста

Тогда как в другие двунадесятые праздники Типикон определенно указывает, из каких творений св. отцов бывает каждое чтение на службе, на Воздвижение такие указания даются в неопределенной форме: «и чтение праздника». Но это совершенно случайное явление, объясняющееся тем, что более определенные указания просто выпали в позднейших редакциях устава. Нужно обратиться к древним памятникам устава (к рукописям), чтобы найти эти определенные указания.

Так, о первом святоотеческом чтении (на вечерне после благословения хлебов) нынешний Типикон говорит: «И чтем слово о честнем древе». Это только сокращенное название чтения, указываемого именно на этом месте бдения древними уставами с таким заглавием: «Слово историческое, похвала Честному Кресту Александра монаха» (греческий писатель VII в.), начинающееся словами: «Повеление вашего отечества преподобиа приим»798. Вот его содержание. После извинения за «неученость» и предупреждения, что он выбрал из своих источников «истину», автор начинает с описания предвечного бытия и творческой деятельности Сына Божия: «сый присно со Отцем и Пресвятым Духом… сотвори все с Ними от небытиа; не бе бо ничесоже, егда бе токмо Св. Троица омоусиа (единосущная) …неоскудное божество, владческий сан, присносущное веселие; …ведый убо пропведанием Божиим, когда и где и како и колику подобаше бытию быти, …сотвори сущее… да множайше будет причащьшеся благочестия его». Сотворив тело человека, Сын Божий вложил в него душу, но она – не часть Бжия, как думает Ориген, иначе не сказано было бы: «прият душу живу». «Вся убо деяв Слово Божие, множае силы не открыл» (большинства своих сил не проявил), так как сотворил только то, что хотел. Всю же тварь, видимую и невидимую, «креста образно Бог сотворил: створь бо широту и долготу, высоту и глубину, образ креста написа (ср. Еф. 3:18); четверообразна животна (Иез. 1) образ креста являют», как и шесть крыльев у серафимов; «и светила крестообразно свет сияют; и человек крестообразно создан бысть» – изображает крест, когда протянет руки. Образом Креста были: древо жизни в раю; овен, запутавшийся рогами в «саде Савекове» при жертвоприношении Исаака; поклонение Иакова на край жезла Иосифа; жезл Моисея, которым он творил столько чудес 40 лет. Крест предсказывали все пророки, напр. Ис. 60:13, где Крест связывается со Св. Троицей. «Сице всегда от Адама спасающимся до Христа образно Честным Крестом правда подавашеся». Изображается рождение Христа при Ироде, который, будучи иноплеменником, чтобы устранить притязания на царство рода Давидова, сжег все родословные книги у евреев, но римская перепись восстановила родословие. Родился Господь в 42-й год Августа. По возвращении из Египта четырехлетним Христос поселился в Назарете; Иосиф умер вскоре после посещения 12-летним отроком Иисусом храма. На место умершего без наследника Архелая Тиберий поставил «воеводою» в Иудее друга своего Пилата. Галилейский же царь Ирод в это время «отгна» жену свою, дочь аравийского царя Арефы, из-за Иродиады, что вызвало обличение Иоанна Крестителя и кровопролитную войну с Арефой. Пострадал Господь в 20-й день (марта?) «прежде тринадесять каланд Априля». «И понеже Крест везде славен есть и все крестообразно бысть, …подобно и Господь приял крестную смерть». Иудеи, чтобы пустой гроб Спасителя не проповедовал воскресения Его, засыпали гроб и Голгофу. Этот «злой совет» Бог попустил, чтобы благодаря этому в предстоявших военных потрясениях Палестины святыни сохранились неприкосновенными под землей. Тиберий, услышав о воскресении Христовом и чудесах апостолов, уверовал и хотел «нарещи» Его Богом, но был удержан вельможами. Но Ирода, за участие в смерти Спасителя, а также за убийство Иоанна Крестителя, он сослал с Иродиадой в Испанию, где ту во время пляски живой поглотила земля. Оклеветанный Пилат был приведен в Рим, где покончил с собой. Ирод Агриппа гнал христиан. Имп. Клавдий за междоусобие в Иерусалиме во время всемирного голода, послал указ «язычным князям безмилостно убивати жиды» и изгнал их из Италии. Новый бунт евреев при Нероне вызвал расправу с ними при Нероне и после него Веспасиана и Тита. При Адриане за новое востание Иерусалим потерял и имя свое, осквернен как ветхозаветный храм, так и святыня христианская – засыпанное евреями место распятия Христова, на которое христиане приходили для поклонения. Гонения на христиан возобновлялись почти в каждое царствование (описывается отношение к христианам римских императоров799; попутно дается и список Иерусалимских епископов). Последние гонители погибли за свое нечестие, и орудием кары Божией им явился Константин Великий. Максмиан Галер был так блудлив, что подданные только и думали, как бы скрыть от него своих жен и дочерей; он же не вкушал никакой пищи без волхования; пораженный за блудодеяния соответствующей ужасной болезнью, он прекратил было гонение, но по выздоровлении возобновил. Такими же пороками отличался правитель Рима Максентий, осквернивший многих из свободных женщин и губивший детей для своих волхвований.

Римляне просили Константина, правившего Британией («на Вротонстей земли»), избавить их от тирана. Тут-то и было Константину видение креста (описывается подробно по первоисточникам). Так же помог Крест Константину в последовавшей затем борьбе его с Максимином. Оба эти гонители погибли позорно: первый утонул во время бегства в Тибре, второй сгорел во внутреннем огне. Погиб и последний гонитель христиан Ликиний, сподвижник Константина в борьбе его с теми двумя, женатый на сестре его: сосланный сначала в Солунь за восстание против царя, он потом, за новые ковы, казнен. Тогда Константин объявляет свободу вероисповедания и старается подавить язычество, всячески заботясь об успехах христианства: созывает Никейский собор и поручает иерусалимскому патриарху Макарию и матери своей Елене отыскать древо Креста и восстановить христианские святыни в Иерусилиме (описывается обретение Креста с чудом исцеления больной жены вельможи, но о воздвижении не упоминается). С особой торжественностью велел Константин освятить новопостроеный храм Воскресения, причем ариане во главе с Евлгием Никомидийским, втершись в доверие Константину Великому, едва не погубили Афанасия Александрийского и не восхитили чести освящения (описывается собор в Тире, под наблюдением сына Константина В. – Далмата, суд на нем над Афанасием, который, «бежав от Тира, взыде в Иерусалим, и сътворив молитву и помазав святым миром и святив молитвенныя домы, прьвее нечестивых епископ пришествиа». При конце жизни Константин издал закон, «да не явится к тому жидовин во Иерусалиме, токмо далече шесть поприщ». Из преемников Константина Констанций склонился к арианству. И тогда Бог для вразумления христиан показал в Иерусалиме на небе знамение креста, описанное в послании Кирилла Иерусалимского к Констанцию. Заканчивается слово похвалой Кресту в форме ряда обращений к нему, начинающихся «радуйся», и указанием на значение Креста для всех состояний и положений христианина, во всех областях жизни («о тебе вся дни шепщут»).

На утрене по рукописным уставам положены для чтения из св. Иоанна Златоуста «слова святых страстей», именно беседы его на ев. Матфея 67 и 68 и на ев. Иоанна 84 и 85800.

Из бесед на ев. Матфея, положенных для чтения на утрене Воздвижения, первая (67-я) представляет собой толкование на Мф. 21:12–32, т. е. на последние, предсмертные, дела и речи Спасителя: изгнание из храма торжников, иссушение бесплодной смоковницы, вопрос Спасителя иудейским старейшинам о крещении Иоанновом и обличение их за их отношение к Нему и к Иоанну Крестителю. Беседа начинается словами: «Об этом (об изгнании торжников) говорит и Иоанн, только говорит в начале Евангелия, а Матфей в конце». Из сравнения двух рассказов св. отец заключает, что «Христос не один раз делал это, а они все еще не переставали торговать». Иссушение бесплодной смоковницы св. отец объясняет так: «Так как Христос всегда благодетельствовал и никогда не наказывал, между тем надлежало ему показать и опыт своего правосудия и отмщения, чтобы и ученики и иудеи узнали, что Он хотя и мог иссушить, подобно смоковнице, своих распинателей, однако же добровольно предает себя на распятие и не иссушает их, то Он не захотел показать этого над людьми, но явил опыт своего правосудия над растением». «Для учеников такое чудо было новым и неожиданным, потому что Христос в первый еще раз показал свое правосудие и отмщение». Относительно беседы Христа о крещении Иоанновом св. отец между прочим замечает: «Он не вдруг сказал им: почему вы не поверили Иоанну? Но – что было гораздо поразительнее – сперва указывает на мытарей и блудниц» (поверивших Иоанну). «Обличая иудеев во всем этом, Христос наконец наносит им самый тяжкий удар: “вы же видевше но раскаястеся последи веровати ему”». Последнюю мысль св. отец иллюстрирует примером из современной жизни. «Или вы не слыхали, как одна блудница, превосходившая всех своим распутством, после превзошла всех благочестием? Не о евангельской блуднице я говорю, но о той, которая на нашем веку была в финикийском городе, самом беззаконном. Эта блудница была некогда и у нас, считалась первой актрисой в театре, и имя ее повсюду было известно, и не в нашем только городе, но даже у киликийцев и каппадокийцев. Она многих разорила, многих пустила сиротами, многие даже подозревали ее в чародействе, будто она завлекает в свои сети не только телесной красотой, но и колдовством. Эта блудница прельстила даже брата царицы. Но вдруг она добровольно переменилась, привлекла на себя благодать Божию, презрела все прежнее, и как не было никого бесстыднее ее на сцене, так после она превзошла многих великим целомудрием, и, одетая во вретище, она подвизалась так всю свою жизнь». «Итак, никакой грешник не должен отчаяваться, равно как и добродетельный человек не должен предаваться беспечности». «Бог не как человек: Он не укоряет уже в том, что прошло, и когда мы раскаиваемся, не говорит нам: для чего вы столько времени удалялись от Меня?» «Кто был хуже Матфея? Но он стал евангелистом». «Хотя бы тридцать восемь лет ты страдал – если только пожелаешь быть здоровым, ничто не воспрепятствует». «Благодать не истощается и не оскудевает. Этот источник струится беспрестанно, и от полноты его мы можем исцелить и души, и тела наши». «Хотя бы ты не трудился на этом лучшем поприще, поприще покаяния и добродетели, все таки ты должен трудиться и бедствовать в мире иным образом. Если же так или иначе нужно трудиться, то почему не избрать себе того труда, который приносит и плоды обильные, и награду великую?» Житейские «труды твои вознаграждены будут под старость, когда ты совершенно не в силах будешь наслаждаться плодами их». В добродетольной же и благодатной жизни «труд непродолжителен, а награда – беспредельна».

Вторая из бесед св. Златоуста на ев. Матфея, положенных для чтения на утрене Воздвижения (бес. 68-я), представляет объяснение Мф. 21:33–46, т. е. притчи о злых виноградарях (содержащей ясное предсказание Спасителя о столь близком убиении Его иудеями) и начинается словами: «Настоящей притчей Христос научает многому». Притчу св. отец объясняет так: «Когда иудеи вышли из Египта, Бог дал им закон, дал им город, устроил жертвенник и храм воздвиг. Под отшествием разумеется великое долготерпение Божие. «И посла рабы своя», т. е. пророков, «прияти плоды», т. е. повиновение, доказываемое делами. Не указал им прямо на язычников, чтобы не раздражать против себя, но намекнул только, сказав: «и виноград предаст иным (Лк. 20:16). Без сомнения Он и притчу сказал для того, чтобы иудеи сами произнесли приговор, что случилось и с Давидом, когда он произнес осуждение себе, уразумев притчу Нафана. Суди же по этому, как справедлив приговор, когда подвергаемые наказанию сами себя обвиняют». «Слышавше, говорит евангелист, разумеша, яко о них глаголет. И ищуще Его яти, убояшася народа, понеже яко пророка Его имеяху» (Мф. 27:45–46). Когда однажды они хотели схватить Его, Он прошел посреди их и сделался невидимым. Но теперь, так как их удерживал страх перед народом, Христос довольствуется этим. Так совершенно ослепило их любоначалие, тщеславие и привязанность к временному! И действительно, ничто так не доводит нас до падения, как пристрастие к вещам скоропреходящим; напротив, ничто так не приводит нас к обладанию настоящими и будущими благами, как предпочтение всему будущих благ». «Жизнь, представляющаяся вам трудной и несносной, – я говорю о жизни монахов и распявшихся миру, – гораздо сладостнее и вожделеннее той, которая кажется вам приятной и удобной». «Избегая рынков, городов и народного шума, они (монахи) предпочли жизнь в горах, которая не имеет ничего общего с настоящей жизнью, не подвержена никаким человеческим превратностям, ни печали житейской, ни горести, ни большим заботам… Здесь они размышляют уже только о царствии небесном, беседуя в безмолвии и глубокой тишине с лесами, горами, источниками, а наиболее с Богом. Жилища их чужды всякого шума, а душа, свободная от всех страстей и болезней, тонка, легка и гораздо чище самого тонкого воздуха. Занятия у них те же, какие были в начале и до падения Адама. Адам не имел никаких житейских забот – нет их и у монахов. Адам чистой совестью беседовал с Богом – так и монахи; более того, они имеют гораздо больше дерзновения, нежели Адам, так как больше имеют в себе благодати, по дару Духа Святого». «Поспешно встав с ложа, бодрые и веселые, они все вместе с светлым лицом и совестью составляют один лик и как бы едиными устами поют гимны Богу всего, прославляя и благодаря Его за все благодеяния, как частные, так и общие. Поэтому, если угодно, оставив Адама, спрошу вас: чем отличается от ангелов этот лик поющих и восклицающих на земле: «слава в вышних Богу и на земли мир, в человецех благоволение»? «Одежды их приготовлены, как у тех блаженных ангелов: Илии, Елисея, Иоанна и прочих апостолов, у одних из козьей, у других из верблюжьей шерсти, а некоторым довольно одной кожи, и то совсем обветшавшей. Пропев свои песиш, с коленопреклонением призывают прославляемого ими Бога на помощь в таких делах, которые другим не скоро бы пришли на ум. Они не просят ни о чем настоящем; у них не бывает об этом слова; но просят о том, чтобы им с дерзновением стать перед страшным престолом, когда единородный Сын Божий придет судить живых и мертвых. Молитвы же их начинает отец и настоятель. После того, как оно встав окончат эти священные и непрестанные молитвы, с восходом солнечным каждый идет к своему делу, и трудами много приобретают для бедных». «Посмотрим (теперь) на это сонмище блудных жен и непотребных юношей, собравшихся в театре, и их забавы – сравним с жизнью блаженных (монахов). Здесь мы найдем различия столько же, сколько между ангелами, если бы ты услышал их поющими стройную песнь на небе, и между собакам и свиньями, которые визжат, роясь в навозе. Там (в театре) слушатель тотчас воспламеняется огнем нечистой любви; если мало взора блудницы зажечь сердце, то голос ее влечет в гибель; а здесь (в монастыре), если бы даже душа и имела что-нибудь нечистое, она оставляет это. И не только голос и взор, но и сами одежды блудниц (актрис) еще более приводят в смущение зрителей. Бедняк, человек низкий и презренный, посмотрев на это зрелище, будет досадовать и скажет сам себе: эта блудница и этот блудник (актер) – дети поваров и сапожников, а часто и рабов – живут в такой роскоши, а я, живя честными трудами, и во сне не могу представить себе этого. У монахов же не случится ничего такого, но все бывает совершенно по-другому. В самом деле, когда увидит, что дети богатых и знатных родителей облечены в такие одежды, каких не носят и самые последние из нищих, и даже радуются этому, то представьте, с каким утешением для своей бедности пойдет он из монастыря». В заключение св. отец советует каждому навестить монастырь и направиться туда тут же из храма, чтобы дома жены не отговорили.

Из беседы на ев. Иоанна первая, положенная для чтения на утрени (84-я), представляет собой толкование Ин. 18–19(суд у Пилата) и начинается изображением достоинств терпения вообще и долготерпения Христова: «Чудесная вещь – долготерпение! Оно поставляет душу как бы в тихое пристанище, избавляя ее от волн и зловредных ветров. Христос и всегда нас учил терпению, но в особенности теперь, когда Его судят и водят по разным местам»: В беседе выделяются следующие мысли. Иудеи привели Христа к Пилату «с тем, чтобы умертвить Его по приговору начальника; но случилось противное: по приговору начальника скорее следовало отпустить Его». «Они не перестали говорить: «распни». Но почему они настоятельно желают подвергнуть Его такого рода смерти? Потому что это была смерть самая позорная. Опасаясь, чтобы впоследствии не осталось какой-либо памяти о Нем, они стараются подвергнуть Его и казни позорной, не разумея того, что препятствиями возвышается истина». Слово оканчивается увещанием к терпению оскорблений и к пренебрежению житейскими заботами.

Вторая из положенных для чтения на утрене беседа св. Златоуста на ев. Иоанна (бес. 85-я) представляет собой толкование на Ин. 19:16–18 (распятие). Она начинается так: «Счастье легко может обольстить и развратить людей. Диавол хотел помрачить это событие (распятие), но не мог: распяты были трое, но просиял один Иисус. Ведь даже из тех двух (разбойников) один спасся. Таким образом, диавол не только не повредил славе Креста, но и немало содействовал ей, потому что обратить разбойника на кресте и ввести его в рай значит не меньше, чем потрясти камни». «»Написа же и титла Пилат» для того, чтобы с одной стороны отомстить иудеям, а с другой – защитить Христа. Так как они предали Его, как преступника, и старались подтвердить это мнение распятием Его вместе с разбойниками, то, чтобы никто уже впоследствии не имел права возносить на Него злобных обвинений и осуждать Его, как какого-нибудь преступника и злодея, и показывая, что они восстали против своего собственного Царя, положил на кресте, как бы на победном памятнике, надпись, которая возвещает Его победу и провозглашает царство, хотя и не всецелое. И это Пилат объявил не на одном, а на трех языках. Так как было естественно предполагать, что между иудеями, по случаю праздника, было много иноплеменников, то, чтобы ни один из них не оставался в неведении об оправдании Его, Пилат возвестил о неистовстве иудеев на всех языках». «И разделение одежд издревле было предсказано. Хотя распяты были трое, но предсказания пророков исполнялись только на Нем». «В то время как воины разделяли между собой одежды, сам Распятый поручает Матерь свою ученику, научая нас всячески заботиться до последнего издыхания о наших родителях». «Ты заметь, с каким душевным спокойствием Христос все делал в то время, когда распятый висел на кресте: с учеником беседовал о своей Матери, исполнял пророчества, разбойнику подавал добрые надежды; между тем, как прежде распятия мы видим Его в поте, душевном томлении и страхе. Что же это значит?.. Там обнаружилась немощь естества, а здесь открылось величие силы». «Итак, не будем бояться смерти. Правда, душа имеет любовь к жизни, однако от нас зависит или разрешить эти узы души и ослабить это стремление к жизни, или скрепить и усилить. Как мы, хотя имеем вожделение к плотскому совокуплению, тем не менее, когда любомудрствуем, ослабляем силу похоти, так точно бывает и с любовью к жизни». «Поручая свою Матерь ученику, Христос говорит: „Се сын Твой!“. Какой великой честью почтил Он своего ученика! Как Мать, Она естественно скорбела и искала покровительства, а потому Он справедливо вручает Ее возлюбленному ученику и говорит ему: „Се Мати твоя». Это сказал Он с тем, чтобы соединить их взаимной любовью. Но почему Христос не упомянул ни о какой другой жене, хотя и другие стояли при кресте? Чтобы научить нас оказывать предпочтение своим матерям». Оканчивается слово увещанием не заботиться о пышных похоронах, а о том, чтобы перейти в будущую жизнь в одежде, истканной благотворением.

Пролог, полагающийся для чтения по 6 песни канона, на Воздвижение заключает прежде всего, как в другие праздники, переведенный с греческого краткий синасарий на праздник (лишнее греческого текста в сравнении со славянским помещено в квадратные скобки).

«Стих:

В гортани, Спаситель, возношения приносит

Воздвигаемый видя Крест тварь.

(Возвышено в десятый Креста древо и четвертый (день)).

Константин, великий и первый между христианами царь, имел некогда войну, как говорят некоторые из написавших историю, в Риме на Максентия, прежде чем получить царство, а как говорят другие, (войну) на Дунае реке со скифами. Видя же множество противников [против своего войска], был удручен [безвыходностью и страхом. И вот ему, находившемуся в таком состоянии, явился на небе образ в полдень] из звезд (в слав.: в одну ночь увидел Честный Крест на небе) и надпись [кругом Креста римскими буквами] (слав.: из звезд), говорящую: «(слав.: Константин!) сим побеждай». Сделав тотчас из золота (слав.: подобный) крест [по образу явившегося ему и повелев нести его перед войском], он победил противников [большую часть их он уничтожил, а остальных обратил в бегство. Подумав по этому поводу о силе Распятого на кресте и уверовав в единого истинного Бога, оградив себя] крещением (слав.: крестился) [в Него] со своей матерью, послал ее обрести Крест Христа. Она нашла его скрытым [и других два креста, на которых были распяты разбойники, а также и гвозди. Когда царица недоумевала, какой крест Господень, он обнаруживает себя чудом над умершей женщиной вдовой, которая воскресла от прикосновения его, тогда как от двух других крестов разбойников не явилось никакого чудесного знамения]. Царица поклонилась Честному Кресту и облобызала его, со всем синклитом. Хотел и весь народ поклониться ему, но не мог, и просили, чтобы хотя бы увидеть его. Тогда патриарх иерусалимский Макарий взошел на амвон и воздвигнул Честный Крест; народ, увидев, стал восклицать: Господи, помилуй. С того времени и получил начало праздник Воздвижения».

Затем под 14 сент. Пролог перечисляет памяти святых этого дня: благочестивой царицы Плакилы, супруги Феодосия Великого (раздала имение и заботилась о больных), мч. Папы (при Максимиане после сокрушения ланит, повешения и строгания железыми ногтями, в сапогах с железными гвоздями погнан перед лошадьми), мч. Фиклия и млад. Валериана (обезглавлены), преставление св. Иоанна Златоуста.

Наконец, Пролог дает краткое поучение о празднике, где указывается значение Креста в деле искупления и в нашей жизни («той есть насыщая без труда верою сердца наша») с увещанием к избежанию пороков и снисканию добродетелей, и «слово о старцу яже спасоста блудницу учением»: два инока остановились в гостиннице, где были трое юношей с блудницей – Марией. Когда один из иноков, достав Евангелие, стал читать его, блудница подсела к нему и на упрек старца за беспокойство просила не гнушаться ею, как Господь не отгонял приходивших к Нему блудниц. После краткой беседы со старцами она решила оставить греховную жизнь, пошла за старцами и они постригли ее и поместили в монастырь.

Канон Честному и Животворящему Кресту Господню, глас 4.

Все каноны

Тропарь Креста, глас 1:

Спаси́, Го́споди, лю́ди Твоя́, / и благослови́ достоя́ние Твое́, / побе́ды на сопроти́вныя да́руя, / и Твое́ сохраня́я Кресто́м Твои́м жи́тельство.

Кано́н честно́му и животворя́щему Кресту́, и святы́м му́чеником. Творе́ние Ио́сифово, [его́же краегране́сие сицево́: Кре́ст е́сть ору́жие во спасе́ние.] Гла́с 4.

Пе́снь 1

Ирмо́с: Мо́ря чермну́ю пучи́ну невла́жными стопа́ми дре́вний пешеше́ствовав Изра́иль, крестообра́зныма Моисе́овыма рука́ма, Амали́кову си́лу в пусты́ни победи́л е́сть.

Припев: Слава, Господи, Кресту Твоему Честному.

Пропны́й не́бо, распросте́рл еси́, Иису́се, дла́ни Своя́, язы́ки дале́че су́щыя от Тебе́, я́ко бла́г и милосе́рд, све́тло к Себе́ призыва́я. (Дважды)

Слава: Кресто́м Твои́м, Христе́ мо́й Сло́ве, огради́ мя, я́ко да не бу́ду уловле́ние во́лку, моея́ и́щущу поги́бели, и по вся́ дни́ се́ти мне́, и ловле́ния гото́вящу.

И ныне, Богородичен: Де́ва по Рождестве́ пребыла́ еси́, Бо́га бо родила́ еси́, Пречи́стая, воздви́жена на Кресте́ и земны́я совоздви́гшаго. Те́мже Тя́ вси́ ве́рнии велегла́сно ублажа́ем.

Пе́снь 3

Ирмо́с: Весели́тся о Тебе́ Це́рковь Твоя́, Христе́, зову́щи: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, и прибе́жище и утвержде́ние.

Воздвиза́ем на Кре́ст, низве́рженыя во тлю́ возне́сл еси́, Христе́ Бо́же на́ш, и врага́ све́ргл еси́, Влады́ко. (Дважды)

Слава: Мечи́ вра́жия притупи́шася, Тебе́ прободе́ну в ре́бра, Сло́во О́тчее ипоста́сное, и Еде́м отве́рзеся.

И ныне, Богородичен: Непоро́чная А́гница, ви́дящи Тя́, Влады́ко, воздви́жена на Кресте́, плаче́вно рыда́ющи, поя́ше держа́ву Твою́.

Седален, глас 8.

Прообража́ше та́йне дре́вле Иису́с Нави́н Креста́ о́браз, / егда́ ру́це простре́ крестови́дне, Спа́се мой, / и ста со́лнце, до́ндеже враги́ низложи́, противостоя́щия Ти, Бо́гу; / ны́не же за́йде, на Кресте́ Тя зря, / и, держа́ву сме́ртную разруши́в, / весь мир совоздви́гл еси́.

Пе́снь 4

Ирмо́с: Вознесе́на Тя́ ви́девши Це́рковь на Кресте́, Со́лнце Пра́ведное, ста́ в чи́не свое́м, досто́йно взыва́ющи: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Воздви́жена Тя́ на Дре́во хоте́нием со́лнца сла́вы, смотря́я со́лнце тьмо́ю облече́ся, и ка́мение распада́шеся, и церко́вная заве́са раздра́ся. (Дважды)

Слава: Распина́ему Тебе́, Спа́се, и копие́м пробода́ему, обраща́ющееся ору́жие дая́ше плещы́, повеле́нием Твои́м, Го́споди, разбо́йнику благонра́вному, песносло́вящу держа́ву Твою́.

И ныне, Богородичен: Я́же безле́тнаго в ле́то поро́ждши, и де́вство непоро́чно Еди́на стяжа́вши, на Дре́во воздви́жена я́ко ви́девши Го́спода, боле́зньми ду́шу Свою́ разделя́ше.

Пе́снь 5

Ирмо́с: Ты́, Го́споди мо́й, Све́т в ми́р прише́л еси́, Све́т святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения, ве́рою воспева́ющыя Тя́.

Прободе́ным Твои́м ре́бром, нетле́ния источа́еши мне́ струи́ Боже́ственныя, о Влады́ко, ребра́ преступле́нием, в тле́ние попо́лзшемуся. (Дважды)

Слава: Честны́й Кре́ст Тво́й, на враги́ е́сть побе́да: его́же да́л еси́ на́м, Сло́ве, душа́м во спасе́ние, ве́рою воспева́ющым Тя́.

И ныне, Богородичен: И́же еди́н благи́й, вше́дый во чре́во Твое́ нетле́нное, Пречи́стая, воплоща́ем яви́ся и ра́спят: я́ко да от истле́ния на́с изба́вит.

Пе́снь 6

Ирмо́с: Пожру́ Ти со гла́сом хвале́ния, Го́споди, Це́рковь вопие́т Ти́, от бесо́вския кро́ве очи́щшися, ра́ди ми́лости от ре́бр Твои́х исте́кшею Кро́вию.

Вся́кия вы́ше че́сти пребо́льший сы́й, обезче́ститися претерпе́л еси́, я́ко да мя́ зле́ обезче́стившагося почти́ши, и Кресто́м спасе́ши, Человеколю́бче. (Дважды)

Слава: На дре́во возноси́м и ме́ртв у́бо бы́л еси́, Го́споди, умертви́теля же сотвори́в ме́ртва души́ моея́, и вся́каго испо́лнена студа́: и ны́не, Тво́рче мо́й, пою́ Твою́ си́лу.

И ныне, Богородичен: Гвоздьми́ Тя законопресту́пных собо́р пригвозди́ на Кресте́, и печа́ли ны́не ору́жием Мое́ се́рдце растерза́ю, о Сы́не Мо́й! Де́ва вопия́ше слезя́щи.

Кондак, глас 4:

Вознесы́йся на Крест во́лею, / тезоимени́тому Твоему́ но́вому жи́тельству / щедро́ты Твоя́ да́руй, Христе́ Бо́же, / возвесели́ нас си́лою Твое́ю, / побе́ды дая́ нам на сопоста́ты, / посо́бие иму́щим Твое́ oру́жие ми́ра, / непобеди́мую побе́ду.

Икос:

И́же до тре́тияго Небесе́ восхище́н бысть в рай / и глаго́лы слы́шав неизрече́нныя и Боже́ственныя, / и́хже не леть язы́ки [челове́ческими] глаго́лати, / что Гала́том пи́шет, я́ко рачи́телие Писа́ний прочто́сте и позна́сте: / мне, глаго́лет, хвали́тися да не бу́дет, то́кмо во еди́ном Кресте́ Госпо́дни, / на не́мже, страда́в, уби́ стра́сти. / Того́ у́бо и мы изве́стно держи́м, Крест Госпо́день, хвалу́ вси: / есть бо нам спаси́тельное сие́ Дре́во / oру́жие ми́ра, непобеди́мая побе́да.

Пе́снь 7

Ирмо́с: В пещи́ Авраа́мстии о́троцы перси́дстей, любо́вию благоче́стия па́че, не́жели пла́менем опаля́еми, взыва́ху: благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Распя́тся хотя́й на дре́ве на́г, Еди́не Безсме́ртный, облача́яй не́бо о́блаки, и и́же дре́вле пра́отца обнажи́вшаго, обле́кл еси́ ве́чный. (Дважды)

Слава: На Кре́ст возне́слся еси́, и пады́й Ада́м возста́л е́сть: копие́м прободе́н бы́л еси́ в ре́бра Влады́ко, и я́зву сме́ртную прия́т многоко́зненный, благослове́на держа́ва Твоя́, Го́споди.

И ныне, Богородичен: В пещи́ ро́су я́вльшаго Христа́ Бо́га, Отрокови́це, ника́коже опа́льша чре́во Твое́, ви́дящи пове́шена на Дре́ве, сла́вляше е́же па́че ума́ Твоего́ соше́ствие.

Пе́снь 8

Ирмо́с: Ру́це распросте́р Дании́л, льво́в зия́ния в ро́ве затче́: о́гненную же си́лу угаси́ша, доброде́телию препоя́сашеся, благоче́стия рачи́тели о́троцы, взыва́ше: благослови́те вся́ дела́ Госпо́дня Го́спода.

Просте́р дла́ни на Кресте́ Влады́ко, руки́ неудержа́нныя хотя́ исцели́ти прегреше́ния: гвоздьми́ же пригвозди́лся еси́, Го́споди, ве́сь ра́зум первозда́ннаго оте́мля стра́стный, пою́ща: благослови́те вся́ дела́ Госпо́дня Го́спода. (Дважды)

Слава: Раздира́ется рукописа́ние первозда́ннаго Ада́ма, прободе́нием Боже́ственных ре́бр Твои́х: ка́плями же кро́ве, Влады́ко, освяща́ется вся́ земля́, во гла́сех благодаре́ния при́сно зову́щи: благослови́те вся́ дела́ Госпо́дня Го́спода.

И ныне, Богородичен: Умерщвля́ема зря́щи Христа́, многопе́тая Влады́чица, и умертви́вшаго челове́ки умерщвля́юща врага́, я́ко Влады́ку поя́ше пла́чущи, и долготерпе́нию Его́ дивя́щися вопия́ше: благослови́те вся́ дела́ Госпо́дня Го́спода.

Пе́снь 9

Ирмо́с: Ка́мень нерукосе́чный от несеко́мыя горы́ Тебе́, Де́во, краеуго́льный отсече́ся, Христо́с, совокупи́вый разстоя́щаяся естества́. Те́м веселя́щеся Тя́, Богоро́дице, велича́ем.

Се́ жи́знь пове́шена на Кресте́ все́м яви́ся: со́лнце же того́ не терпя́щи лучы́ оставля́ет, и земля́ коле́блется, и помышле́ния утвержда́ются на благоче́стии и чистоте́. (Дважды)

Слава: О ка́ко Тя́, Законода́вца, беззако́нный собо́р осужда́ет, Иису́се мо́й, на Дре́ве умре́ти, Живота́ все́х су́ща и Го́спода, и ра́ди страсте́й все́м челове́ком источа́юща безсме́ртие?

И ныне, Богородичен: Просвети́, Чи́стая, ду́шу мою́ от грехо́в омраче́ную, и отжени́ зо́л мои́х о́блаки, све́та о́блаче, я́же помрачи́вшееся со́лнце дре́вле ви́девши внегда́ распя́тися Безсме́ртному.

Молитва Честному и Животворящему Кресту

О, ди́вный чудоде́йственною си́лою четвероконе́чный и трисоста́вный Кре́ст Христо́в! У подно́жия твоего́ во пра́х распросте́ртый, поклоня́юся ти́, честно́е Дре́во, отгоня́ющее от на́с вся́кое де́монское стреля́ние и освобожда́ющее на́с от все́х бе́д, скорбе́й и напа́стей. Ты́ бо еси́ Дре́во жи́зни, ты́ еси́ очище́ние возду́ха, освяще́ние свята́го хра́ма, огражде́ние на́шего жили́ща, охране́ние одра́ моего́, просвеще́ние ума́ моего́, се́рдца и все́х мои́х чу́вств. Твое́ свято́е зна́мение огражда́ет мя́ со дня́ моего́ креще́ния, оно́ со мно́ю и на мне́, во вся́ дни́ живота́ моего́, на су́ше и на вода́х, оно́ же сопровожда́ть мя́ бу́дет до моги́лы, осени́т и пра́х мо́й, оно́ бо, свято́е зна́мение чудоде́йственнаго Креста́ Госпо́дня, возвести́т все́й вселе́нной о часе́ всео́бщаго воскресе́ния ме́ртвых и после́дняго стра́шнаго и пра́веднаго Суда́ Бо́жия.

О, Кре́сте Всечестны́й! Осене́нием твои́м вразуми́, научи́ и благослови́ мя, недосто́йнаго, всегда́ несомне́нно ве́рующаго в непобеди́мую си́лу твою́, огради́ мя от вся́каго врага́ и супоста́та, исцели́ вся́ неду́ги моя́ душе́вныя и теле́сныя.

Го́споди, Иису́се Христе́ Сы́не Бо́жий! Си́лою Честна́го и Животворя́щаго Креста́ Твоего́ поми́луй и спаси́ мя, гре́шнаго. Ами́нь.

Рейтинг
( 1 оценка, среднее 4 из 5 )
Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Для любых предложений по сайту: [email protected]
Для любых предложений по сайту: [email protected]