2-й тропарный глас
Воскресный тропарь, глас 2:
Егда́ снизше́л еси́ к сме́рти, Животе́ Безсме́ртный, / тогда́ а́д умертви́л еси́ блиста́нием Божества́: / егда́ же и уме́ршия от преиспо́дних воскреси́л еси́, / вся́ си́лы небе́сныя взыва́ху: // Жизнода́вче, Христе́ Бо́же на́ш, сла́ва Тебе́.
(загрузить)
Ноты для 2-го гласа: (см. также пояснения к нотам).
Богородичен, глас 2:
Вся па́че смы́сла,/ вся пресла́вная Твоя́, Богоро́дице, та́инства,/ чистоте́ запеча́танной, и де́вству храни́му,/ Ма́ти позна́лася еси́ нело́жна,/ Бо́га ро́ждши и́стиннаго;// Того́ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
Воскресный кондак, глас 2:
Воскре́сл еси́ от гро́ба, Всеси́льне Спа́се, / и а́д ви́дев чу́до, ужасе́ся,/ и ме́ртвии воста́ша; / тва́рь же ви́дящи сра́дуется Тебе́, / и Ада́м свесели́тся, // и ми́р, Спа́се мо́й, воспева́ет Тя́ при́сно.
Кондак преподобномученице Елисавете, глас 2:
Вели́чие по́двига ве́ры кто пове́сть: / во глубине́ земли́, я́ко в раи́ све́тлости, / страстоте́рпица вели́кая княги́ня Елисаве́та / со А́нгелы во псалме́х и пе́ниих ра́довашеся / и, убие́ние претерпева́ющи, о безбо́жных мучи́телех взыва́ше: / Го́споди, прости́ им грех сей, / не ве́дят бо, что творя́т. / Тоя́ моли́твами, Христе́ Бо́же, // поми́луй и спаси́ ду́ши на́ша.
Кондак Успению Пресвятой Богородицы, глас 2:
В моли́твах Неусыпа́ющую Богоро́дицу/ и в предста́тельствах непрело́жное упова́ние/ гроб и умерщвле́ние не удержа́ста:/ я́коже бо Живота́ Ма́терь/ к животу́ преста́ви// во утро́бу Всели́выйся присноде́вственную.
Кондак Небесным Силам Безплотным, глас 2:
Архистрати́зи Бо́жии,/ служи́телие Боже́ственныя сла́вы,/ А́нгелов нача́льницы, и челове́ков наста́вницы,/ поле́зное нам проси́те,/ и ве́лию ми́лость,// я́ко Безпло́тных Архистрати́зи.
Тропaрь воскrнъ, глaсъ в7:
Е#гдA снизшeлъ є3си2 къ смeрти, животE безсмeртный,/ тогдA ѓдъ ўмертви1лъ є3си2 блистaніемъ б9ествA./ є3гдa же и3 ўмeршыz t преисп0днихъ воскRси1лъ є3си2,/ вс‰ си6лы нбcныz взывaху:// жизнодaвче хrтE б9е нaшъ, слaва тебЁ.
БGор0диченъ, глaсъ в7:
Вс‰ пaче смhсла, / вс‰ пресл†внаz тво‰ бцdе, т†инства, / чистотЁ запечaтанной, и3 дёвству храни1му, / м™и познaласz є3си2 нел0жна, / бGа р0ждши и4стиннаго: // того2 моли2 сп7сти1сz душaмъ нaшымъ.
Кондaкъ воскrнъ, глaсъ в7:
Воскrлъ є3си2 t гр0ба всеси1льне сп7се, /и3 ѓдъ ви1дэвъ чyдо, ўжасeсz,/ и3 мeртвіи востaша:/ твaрь же ви1дzщи срaдуетсz тебЁ,/ и3 ґдaмъ свесели1тсz//, и3 мjръ сп7се м0й воспэвaетъ тS при1снw.
Кондaкъ прпdбномyченицэ Е#3лісавeтэ, глaсъ в7:
Вели1чіе п0двига вёры кто2 повёсть: / во глубинЁ земли2, ћкw въ раи2 свётлости, / страстотeрпица вели1каz кнzги1нz є3лисавeта / со ѓгGлы во pалмёхъ и3 пёніихъ рaдовашесz / и3, ўбіeніе претерпэвaющи, њ безб0жныхъ мучи1телехъ взывaше: / гDи, прости2 и5мъ грёхъ сeй, / не вёдzтъ бо что2 творsтъ. / ТоS мlтвами, хrтE б9е, // поми1луй и3 сп7си2 дyши нaшz.
Кондaкъ ўспeнію прес™hz бцdы, глaсъ в7:
Въ моли1твахъ неусыпaющую бцdу/ и3 въ предстaтельствахъ непрел0жное ўповaніе,/ гр0бъ и3 ўмерщвлeніе не ўдержaста:/ ћкоже бо животA м™рь,/ къ животY престaви, // во ўтр0бу всели1выйсz приснодёвственную.
Кондaкъ нбcнымъ си1ламъ безпл0тнымъ, глaсъ в7:
Ґрхістрати1зи б9іи, / служи1теліе б9eственныz слaвы, / ѓгGлwвъ начaльницы и3 человёкwвъ настaвницы, / полeзное нaмъ проси1те / и3 вeлію ми1лость, // ћкw безпл0тныхъ ґрхістрати1зи.
Автор: Администратор
Дата публикации: 26.11.2018
Отклики (375)
Вы должны авторизоваться, чтобы оставлять отклики.
Сборник — Октоих воскресный (цсл)
1 …
ВОСКРЕСНА СЛУЖБА 1-ГО ГЛАСА.
В СУББОТУ НА ВЕЛИЦЕЙ ВЕЧЕРНИ.
На Господи воззвах поставим стихов 10, и поем стихиры воскресны, глас 1.
Изведи́ из темни́цы ду́шу мою́, / испове́датися И́мене Твоему́.
Вече́рния на́ша моли́твы / приими́, Святы́й Го́споди, / и пода́ждь нам оставле́ние грехо́в, / я́ко Еди́н еси́ / явле́й в ми́ре Воскресе́ние.
Мене́ ждут пра́ведницы, / до́ндеже возда́си мне.
Обыди́те лю́дие Сио́н, / и обыми́те Его́, / и дади́те сла́ву в нем Воскре́сшему из ме́ртвых: / я́ко Той есть Бог наш, / Избавле́й нас от беззако́ний на́ших.
Из глубины́ воззва́х к Тебе́, Го́споди, / Го́споди, услы́ши глас мой.
Прииди́те лю́дие, / воспои́м, и поклони́мся Христу́, / сла́вяще Его́ из ме́ртвых Воскресе́ние: / я́ко Той есть Бог наш, / от пре́лести вра́жия мiр Избавле́й.
Ины стихиры Анатолиевы, глас тойже:
Да бу́дут у́ши Твои́ / вне́млюще гла́су моле́ния моего́.
Весели́теся Небеса́, / воструби́те основа́ния земли́, / возопи́йте го́ры весе́лие: / се бо Емману́ил грехи́ на́ша на Кресте́ пригвозди́, / и живо́т дая́й, смерть умертви́, / Ада́ма Воскреси́вый, я́ко Человеколю́бец.
А́ще беззако́ния на́зриши, Го́споди, Го́споди, кто постои́т; / я́ко у Тебе́ очище́ние есть.
Пло́тию во́лею Распе́ншагося нас ра́ди, / Пострада́вша и Погребе́нна, / и Воскре́сша из ме́ртвых, / воспои́м глаго́люще: / утверди́ правосла́вием Це́рковь Твою́, Христе́, / и умири́ жизнь на́шу, / я́ко Благ и Человеколю́бец.
И́мене ра́ди Твоего́ потерпе́х Тя, Го́споди, потерпе́ душа́ моя́ в сло́во Твое́, / упова́ душа́ моя́ на Го́спода.
Живоприе́мному Твоему́ гро́бу / предстоя́ще, недосто́йнии, / славосло́вие прино́сим / неизрече́нному Твоему́ благоутро́бию, Христе́ Бо́же наш: / я́ко Крест и смерть прия́л еси́, Безгре́шне, / да мíрови да́руеши Воскресе́ние, / я́ко Человеколю́бец.
От стра́жи у́тренния до но́щи, от стра́жи у́тренния, / да упова́ет Изра́иль на Го́спода.
И́же Отцу́ Собезнача́льна, / и Соприсносу́щна Сло́ва, / от Деви́ческаго чре́ва Происше́дшаго неизрече́нно, / и Крест и смерть нас ра́ди во́лею Прие́мшаго, / и Воскре́сша во сла́ве, / воспои́м глаго́люще: / Живода́вче Го́споди, сла́ва Тебе́, / Спа́се душ на́ших.
Слава, и ныне, Богородичен: Всемíрную сла́ву, / от челове́к Прозя́бшую, / и Влады́ку Ро́ждшую, / Небе́сную Дверь, / воспои́м Мари́ю Де́ву, / Безпло́тных песнь, и ве́рных удобре́ние: / Сия́ бо яви́ся Не́бо, и Храм Божества́: / Сия́ прегражде́ние вражды́ разруши́вши, / мир введе́, и Ца́рствие отве́рзе. / Сию́ у́бо иму́ще ве́ры Утвержде́ние, / Побо́рника и́мамы из Нея́ Ро́ждшагося Го́спода. / Дерза́йте у́бо, дерза́йте лю́дие Бо́жии: / и́бо Той победи́т враги́, я́ко Всеси́лен.
Таже, Све́те Ти́хий: Прокимен: Госпо́дь воцари́ся:
Прокимен, глас 6:
Госпо́дь воцари́ся, / в ле́поту облече́ся.
Стих: Облече́ся Госпо́дь в си́лу и препоя́сася.
Стих: И́бо утверди́ вселе́нную, я́же не подви́жется.
Стих: До́му Твоему́ подоба́ет святы́ня Го́споди, в долготу́ дний.
И прочая по обычаю.
На стиховне стихиры воскресны, глас 1.
Стра́стию Твое́ю, Христе́, / от страсте́й свободи́хомся, / и воскресе́нием Твои́м из истле́ния изба́вихомся, / Го́споди, сла́ва Тебе́.
Стих: Госпо́дь воцари́ся, / в ле́поту облече́ся.
Да ра́дуется тварь, небеса́ да веселя́тся, / рука́ми да воспле́щут язы́цы с весе́лием: / Христо́с бо Спас наш, на Кресте́ пригвозди́ грехи́ на́ша: / и смерть умертви́в, живо́т нам дарова́, / па́дшаго Ада́ма всеро́днаго Воскреси́вый, / я́ко Человеколю́бец.
Стих: И́бо утверди́ вселе́нную, / я́же не подви́жется.
Царь сый небесе́ и земли́ непостижи́ме, / во́лею распя́лся еси́ за человеколю́бие. / Его́же ад срет до́ле, огорчи́ся, / и пра́ведных ду́ши прие́мша, возра́довашася: / Ада́м же, ви́дев Тя, Зижди́теля в преиспо́дних, воскре́се. / О чудесе́! Ка́ко сме́рти вкуси́ всех жизнь; / но я́коже восхоте́ мiр просвети́ти зову́щий и глаго́лющий: / Воскресы́й из ме́ртвых, Го́споди, сла́ва Тебе́.
Стих: До́му Твоему́ подоба́ет святы́ня, / Го́споди, в долготу́ дний.
Жены́ мvроно́сицы, мv́ра нося́ща, / со тща́нием и рыда́нием гро́ба Твоего́ достиго́ша, / и не обре́тша Пречи́стаго Те́ла Твоего́, / от А́нгела же уве́девша но́вое и пресла́вное чу́до, / Апо́столом глаго́лаху: / воскре́се Госпо́дь, / подая́ мíрови ве́лию ми́лость.
Слава, и ныне, Богородичен: Се испо́лнися Иса́иино прорече́ние, / Де́ва бо родила́ еси́, / и по Рождестве́ я́ко пре́жде Рождества́ пребыла́ еси́: / Бог бо бе Рожде́йся, / те́мже и естества́ новопресече́. / Но о Богома́ти! / Моле́ния Твои́х рабо́в, / в Твое́м хра́ме приноси́мая Тебе́ не пре́зри, / но я́ко Благоутро́бнаго Твои́ма рука́ма нося́щи, / на Твоя́ рабы́ умилосе́рдися, / и моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
Таже, Ны́не отпуща́еши: и Трисвятое. По О́тче наш:
Тропарь воскресен, глас 1:
Ка́мени запеча́тану от иуде́й / и во́ином стрегу́щим Пречи́стое Те́ло Твое́, / воскре́сл еси́ тридне́вный, Спа́се, / да́руяй ми́рови жизнь. / Сего́ ра́ди Си́лы Небе́сныя вопия́ху Ти, Жизнода́вче: / сла́ва Воскресе́нию Твоему́, Христе́, / сла́ва Ца́рствию Твоему́, / сла́ва смотре́нию Твоему́, еди́не Человеколю́бче.
Богородичен: Гаврии́лу, веща́вшу Тебе́, Де́во, ра́дуйся, / со гла́сом воплоща́шеся всех Влады́ка, / в Тебе́, Святе́м Киво́те, / я́коже рече́ пра́ведный Дави́д; / яви́лася еси́ ши́ршая небе́с, / поноси́вши Зижди́теля Твоего́. / Сла́ва Все́льшемуся в Тя, / сла́ва Проше́дшему из Тебе́, / слава Свободи́вшему нас рождество́м Твои́м.
В НЕДЕЛЮ НА УТРЕНИ.
По шестопсалмии Бог Госпо́дь, на глас 1 и глаголем тропарь воскресный, дважды, и Богородичен единожды, писаны на Велицей вечерни. Таже обычное стихословие псалтиря.
По 1-м стихословии седальны воскресны, глас 1:
Гроб Твой, Спа́се, во́ини стрегу́щии, / ме́ртвии от облиста́ния я́вльшагося а́нгела бы́ша, / пропове́дающа жена́м воскресе́ние. / Тебе́ сла́вим тли потреби́теля, / Тебе́ припа́даем, Воскре́сшему из гро́ба, / и Еди́ному Бо́гу на́шему.
Стих: Воскресни́ Го́споди Бо́же мой, да вознесе́тся рука́ Твоя́, / не забу́ди убо́гих Твои́х до конца́.
Ко Кресту́ пригво́ждься во́лею, Ще́дре, / во гро́бе положе́н быв я́ко мертв, Животода́вче, / держа́ву стерл еси́, Си́льне, сме́ртию Твое́ю: / Тебе́ бо вострепета́ша вра́тницы а́довы, / Ты совоздви́гл еси́ от ве́ка уме́ршыя, / я́ко Еди́н Человеколю́бец.
Слава, и ныне, Богородичен: Ма́терь Тя Бо́жию све́мы вси Де́ву вои́стинну, и по Рождестве́ я́вльшуюся, / и́же любо́вию прибега́ющии к Твое́й бла́гости: / Тебе́ бо и́мамы гре́шнии предста́тельство, / Тебе́ стяжа́хом в напа́стех Спасе́ние, / Еди́ну Всенепоро́чную.
По 2-м стихословии, седален, глас 1 Подобен: Ка́мени запеча́тану:
Жены́ ко гро́бу приидо́ша ура́нша, / и а́нгельское явле́ние ви́девша, трепета́ху: / гроб облиста́ жизнь, чу́до удивля́ше я́: / сего́ ра́ди ше́дша, ученико́м пропове́даху воста́ние: / ад плени́ Христо́с, я́ко Еди́н кре́пок и си́лен, / и истле́вшыя вся совоздви́же, / осужде́ния страх разруши́в Кресто́м.
Стих: Испове́мся Тебе́ Го́споди всем се́рдцем мои́м, / пове́м вся чудеса́ Твоя́.
На Кресте́ пригвозди́лся еси́, Животе́ всех, / и в ме́ртвых вмени́лся еси́, Безсме́ртный Го́споди, / воскре́сл еси́ тридне́вен, Спа́се, / совоздви́г Ада́ма от тле́ния. / Сего́ ра́ди си́лы небе́сныя вопия́ху Тебе́, Жизнода́вче Христе́: / сла́ва Воскресе́нию Твоему́, / сла́ва снизхожде́нию Твоему́, / Еди́не Человеколю́бче.
Слава, и ныне, Богородичен: Мари́е, честно́е Влады́ки Прия́телище, / воскреси́ ны па́дшыя в про́пасть лю́таго отча́яния, и прегреше́ний и скорбе́й, / Ты бо еси́ гре́шным Спасе́ние и по́мощь, и кре́пкое Предста́тельство, / и спаса́еши рабы́ Твоя́.
Таже, Блаже́ни непоро́чнии: Посем тропари: А́нгельский собо́р:
Ипакои, глас 1:
Разбо́йничо покая́ние рай окра́де, / плачь же мироно́сиц ра́дость возвести́, / я́ко воскре́сл еси́, Христе́ Бо́же, / подая́й ми́рови ве́лию ми́лость.
Степенны: антифон 1, глас 1, стихи повторяюще:
Внегда́ скорбе́ти ми, услы́ши моя́ боле́зни, / Го́споди, Тебе́ зову́.
Пусты́нным непреста́нное Боже́ственное жела́ние быва́ет, / мíра су́щим су́етнаго кроме́.
Слава: Свято́му Ду́ху честь и сла́ва, / я́коже Отцу́ подоба́ет, ку́пно же и Сы́ну, / сего́ ра́ди да пое́м Тро́ице Единодержа́вие.
И ныне, тойже.
Антифон 2:
На го́ры Твои́х возне́сл еси́ мя зако́нов, / доброде́тельми просвети́, Бо́же, да пою́ Тя.
Десно́ю Твое́ю руко́ю прии́м Ты, Сло́ве, / сохрани́ мя, соблюди́, / да не огнь мене́ опали́т грехо́вный.
Слава: Святы́м Ду́хом вся́кая тварь обновля́ется, / па́ки теку́щи на пе́рвое: / равномо́щен бо есть Отцу́ и Сло́ву.
И ныне, тойже.
Антифон 3:
1 …
ИКОНА БОГОРОДИЦЫ «НЕПРОХОДИМАЯ ДВЕРЬ» – УТЕШИТЕЛЬНИЦА РУССКОГО НАРОДА В СМУТНОЕ ВРЕМЯ.
Икона Божией Матери «Непроходимая дверь» (варианты названия: «Непроходимые Врата», «Дверь Небесная», «Затворенные Врата»), редкая по своей иконографии, была распространена в XVII в. в русских православных обителях. Молитвами перед этой иконой можно было защититься от нападения грабителей и разбойников. Икона действительно помогала и поэтому стала называться чудотворной. Кто написал эту икону – неизвестно, по времени её написания оно относиться к Смутному времени, когда на троне оказался, после Лжедмитрия, Василий Шуйский. Самый ранний список иконы, считающийся первообразом, был написан в XVII в. в Сольвычегодске, он хранится в Русском Государственном музее Санкт-Петербурга.
Основу иконографии иконы составляет текст входной молитвы «Непроходимая двере тайно знаменана…», читаемой в начале литургии Иоанна Златоуста. Образ Богоматери Непроходимая Дверь («Затворенные врата»), восходящей к толкованиям на Книгу прор. Иезекииля (Иез. 44, 2), символизировал Приснодевство Богоматери, бессеменно зачавшей и по рождении Иисуса оставшейся Девой: «И сказал мне Господь: ворота сии будут затворены, не отворятся, и никакой человек не войдет ими; ибо Господь, Бог Израилев, вошел ими, и они будут затворены». По своему символическому смыслу дана икона близка к акафистному типу икон, так как в образе заключен богословский догмат о том, Божия Матерь является Приснодевой, сохранившей Свое девство после зачатия и рождения Иисуса Христа. В названии заложена мысль, что Божия Матерь является как бы Дверью в Царство Небесное, которую трудно пройти грешникам. Праведники же, наоборот, стремятся к этой чудесной Двери.
Существенное влияние на формирование подобных композиций оказало последование служб Великой вечерни в канун богородичных праздников, включающее чтение текста Иезекииля и пение стихир, раскрывающих тему его пророчества. По одной из версий, икона была написана на текст тропаря вечерних молитв: «Милосердия двери отверзи нам, благословенная Богородице, надеющиися на Тя да не погибнем, но да избавимся Тобою от бед: Ты бо еси спасение рода христианского». Название иконы также связывают со словами 4-го икоса Великого акафиста Богоматери: «Радуйся, райских дверей Отверзение».
Одну из выразительных параллелей иконографии памятника дает стихира Сергия Патриарха, исполняемая на Великой вечерне в канун Рождества Богоматери 21 сент.: «Сей день Господень, радуйтесь, людие, сие бо света Чертог и Книга Слова Животнаго, из утробы произыде. И яже к востоком дверь рождшися, ожидает входа Святителя Великого, Едина, и Единого входящи Христа во Вселенную, во спасение душ наших». Сформировавшаяся под влиянием различных текстов, композиция была призвана наглядно передать идеи Непорочного зачатия, Воплощения Христа и Спасения праведников. Центральное место в ней отведено образу Богоматери Оранты с Младенцем Христом в лоне. Спускающийся на Богородицу с небес поток света, заключающий изображение голубя – символа Святого Духа, исходит из уст представленного в облаках Господа Саваофа. Тема прославления Девы Марии передается образами славословящих святых, представленных по сторонам композиции. Первым среди них изображен прор. Иезекииль, держащий в руках свиток с текстом пророчества. Надежду на грядущее спасение выражают фигуры в белых саванах, олицетворяющие души умерших, томящихся в преисподней. Раскрытию символического замысла композиции способствует архитектурный фон иконы. Образ Богоматери Врата Слова, Истинная Дверь Спасения нарочито соотнесен с изображенным за Ее спиной архитектурным сооружением, решенным в виде портика – входом в Небесный град.
Сост. по: Н. Пивоварова. Богоматерь Непроходимая Дверь // София Премудрость Божия. Выставка русской иконописи XIII–XIX веков из собрания музеев России. М. 2000. С. 348.
***
Икону почитают два раза в год в особые дни прославления Богородицы: 1) Собор Пресвятой Богородицы, который празднуется на второй день после Рождества Христова, т. е. 8 января по новому стилю; 2) Похвала Пресвятой Богородицы (Суббота Акафиста) – в субботу пятой седмицы (недели) Великого поста.
***
Богородичен, глас 2 [творение митр Антония (Храповицкого)]:
Непроходимая врата, тайно запечатствованная, / Благословенная Богородице Дево,/ приими моления наша/ и принеси Твоему Сыну и Богу, / да спасет Тобою души наша.
Ирмос 9-й песни 1-го канона на утрени, глас 3:
Новое чудо и Боголепное: / девическую бо дверь затворенную / яве проходит Господь, / наг во входе, / и плотоносец явися во исходе Бог, / и пребывает дверь затворена. / Сию неизреченно / яко Богоматерь, величаем.
Богородичен догматик, глас 5:
В Чермнем мори, / Неискусобрачныя Невесты образ написася иногда: / тамо Моисей, разделитель воды, / зде же Гавриил, служитель чудесе. / Тогда глубину шествова немокренно Израиль; / ныне же Христа роди безсеменно Дева. / Море по прошествии Израилеве пребысть непроходно; / Непорочная по рождестве Эммануилеве пребысть нетленна. / Сый и прежде Сый, / явлейся яко Человек, / Боже, помилуй нас.
Богородичен отпустительный, глас 5:
Радуйся, двере Господня непроходимая; / радуйся, стено и покрове притекающих к Тебе; / радуйся, необуреваемое пристанище и Неискусобрачная, / рождшая плотию Творца Твоего и Бога, / молящи не оскудевай о воспевающих / и кланяющихся Рождеству Твоему.
- ← Праздникъ Рождества Христова въ древней церкви.
- «Духовная Брань». Свято-Афанасьевское издание. № 22-23 (74-75) 1-15 декабря (2020). →
Канон первый из службы 6/19 декабря
Егоже краестрочие: Тебе, Николае, воспеваю божественное пение — Творение Феофаново
Глас 2-й:
Песнь 1
Ирмос: Во глубине постла иногда фараонистское всевоинство преоруженная сила, воплощшееся же Слово всезлобный грех потребило есть: Препрославленный Господь, славно бо прославися.
Припев: Святителю отче Николае, моли Бога о нас.
Венценосец престолу Христову, премудре Николае, предстоя со Ангельскими воинствы, просвещение ми даруй, озаряющее души моея омрачение, яко да восхвалю радуяся твою всеблаженне память (дважды)
Слава, И ныне: Сравнитися желание ми вложив змий вселукавый, Содетелю, яко пленника восхити, Тобою же Всечистая, воззван бых, обожився истиннейше: Ты бо, о Богомати, мене Обожившаго родила еси.
Катавасия: Моли Бога о нас, святителю отче Николае, яко мы усердно к тебе прибегаем, скорому помощнику и молитвеннику о душах наших.
* или иная положенная в читаемое время катавасия
Песнь 3
Ирмос: Процвела есть пустыня яко крин, Господи, языческая неплодящая церковь, пришествием Твоим, в нейже утвердися мое сердце.
Припев: Святителю отче Николае, моли Бога о нас.
Николае блаженне, Владыки искренний ученик ты быв, спасаеши к тебе притекающия от лютых бед и смерти горькия. (дважды)
Слава: Очисти рабы Твоя, грехов оставление яко Благ даруя, Николаа Твоего угодника, яже к Тебе ходатайствы, Многомилостиве.
И ныне: Утоли смущение души моея, Пречистая, и жизнь окорми, Всесвятая, Бога Рождшая, в Немже утвердися сердце мое.
Катавасия: Моли Бога о нас, святителю отче Николае, яко мы усердно к тебе прибегаем, скорому помощнику и молитвеннику о душах наших.
Господи, помилуй (трижды).
Седален, глас 8:
Возшед на высоту добродетелей, Божественными оттуду отче озарився сиянии чюдес, пресветел воистину явился еси мирови пастырь, нам в напастех сый престатель непобедимь: темже преславно врага победив, лжу отгнал еси и человеки спасл еси от смерти, Николае. Моли Христа Бога, грехов оставление даровати, чтущим любовию святую память твою.
Слава, и ныне. Яко Деву и Едину в женах Тя без семене рождшую Бога плотию, вси ублажаем роди человечестии: огнь бо вселися в Тя Божества, и яко младенца доиши Зиждителя и Господа. Тем ангельский и человеческий род достойно славим Пресвятое Рожество Твое, и согласно вопием Ти: моли Христа Бога грехов оставление даровати, покланяющымся верою Пресвятому Рождеству Твоему.
Песнь 4
Ирмос: Пришел еси от Девы, не ходатай, ни ангел, но Сам, Господи, воплощься, и спасл еси всего мя человека, тем зову Ти: слава силе Твоей, Господи.
Припев: Святителю отче Николае, моли Бога о нас.
Приближився чисте зарям духовным, светоносец был еси, мира просвещая концы, всем предстательствуя, и вся спасая верою к тебе притекающия.
Избавляя от смерти, яко явился еси первее Николае, юноши преподобне: тако и ныне мя спаси от всякаго обстояния, и напастей и бед, всеблаженне.
Слава: Облистал еси добродетелей сияньми всеблаженне, подражатель всеизряднейший твоего Владыки быв, спасаеши же призываемь, благоговением и любовию тя славящия.
И ныне: Найде на Тя Владыка твари Воплощаемь, и спасая яко Благоутробен всего мя человека: темже вернии Богородицу Тя славим.
Катавасия: Моли Бога о нас, святителю отче Николае, яко мы усердно к тебе прибегаем, скорому помощнику и молитвеннику о душах наших.
Песнь 5
Ирмос: Просвещение во тьме лежащих, спасение отчаянных, Христе, Спасе мой, к Тебе утренюю, Царю мира, просвети мя сиянием Твоим: иного бо разве Тебе Бога не знаю.
Припев: Святителю отче Николае, моли Бога о нас.
Боголепным житием, треблаженне, просвещаемь, осужденныя неправедным изречением умрети, представ, избавил еси, Владыце Христу зовущия: иного бо разве Тебе Бога не знаем. (дважды)
Слава: На Небесех присносущную славу ныне зря, и неизглаголанныя и Божественныя зари светлейшими наслаждаяся сиянии, покрый мя предстательством твоим, преподобне, угодниче Христов всечестне.
И ныне: Да Твой взыщеши образ, погребенный страстьми, Спасе, небесных утаився сил, воплощься из Девы, явился еси Тебе зовущим: иного разве Тебе Бога не знаем.
Катавасия: Моли Бога о нас, святителю отче Николае, яко мы усердно к тебе прибегаем, скорому помощнику и молитвеннику о душах наших.
Песнь 6
Ирмос: В бездне греховней валяяся, неизследную милосердия Твоего призываю бездну, от тли, Боже, мя возведи.
Припев: Святителю отче Николае, моли Бога о нас.
Иже победы Николае, венец на твоем версе достойно положися: яко победитель убо изряднейший, тя призывающия спаси (дважды)
Слава: Умерщвленна мя, блаженне, прегрешеньми, и страстей треволненьми погружаема, явився спаси ко пристанищу Божественыя воли.
И ныне: На Тя надежды возложих Мати Приснодево, спасения моего, и Тя Предстательницу полагаю жизни, тверду же и непоколебиму.
Катавасия: Моли Бога о нас, святителю отче Николае, яко мы усердно к тебе прибегаем, скорому помощнику и молитвеннику о душах наших.
Господи, помилуй (трижды). Слава, и ныне:
Кондак, глас 3.
В Мирех, святе, священнодействитель показался еси, Христово бо, преподобне, Евангелие исполнив, положил еси душу твою о людех твоих и спасл еси неповинныя от смерти. Сего ради освятился еси, яко великий таинник Божия благодати.
Икос
Воспоим ныне святителя песньми, мирским людем пастыря и учителя, да молитвами его просветимся: се бо явися чист весь, нетленен духом, Христу принося жертву непорочну, чисту, Богу благоприятну, яко святитель, очищен и душею и телом, темже сый истинно Церкве предстатель и поборник сея, яко великий таинник Божия благодати.
Песнь 7
Ирмос: Образу златому на поле Деире служиму, трие Твои отроцы небрегоша безбожнаго веления, посреде же огня ввержени, орошаеми, пояху: благословен еси, Боже отец наших.
Припев: Святителю отче Николае, моли Бога о нас.
Острому искушению впадох, и люте пострекаемь, и ко вратом ада приближихся, скорбьми поражаемь, спаси мя молитвами твоими, блаженне, и возстави поюща: благословен еси Боже отец наших (дважды)
Слава: Незаходимаго света Невещественными лучами облистаемь, сущия во тьме скорбей озлобленныя исхити, и к просвещению веселия настави поющия: благословен еси Боже отец наших.
И ныне: Моли Христа, Сына Твоего и Бога, Дево Богородительнице, проданныя лютыми прегрешеньми и лестьми змииными, Кровию Его честною избавитися поющим: благословен еси Боже отец наших.
Катавасия: Моли Бога о нас, святителю отче Николае, яко мы усердно к тебе прибегаем, скорому помощнику и молитвеннику о душах наших.
Песнь 8
Ирмос: В пещь огненну ко отроком еврейским снизшедшаго, и пламень в росу преложшаго Бога, пойте, дела, яко Господа, и превозносите во вся веки.
Припев: Святителю отче Николае, моли Бога о нас.
Яко благ и сострадателен, во глубине напастей люте содержимыя свободи, блаженне Николае, от содержащих лютых разрешение подая молитвами твоими, яже ко Спасу Христу, священнотаинниче (дважды)
Слава: Тайновождь сущих паче ума, святых служитель и Небесных сый богомудре, архиерей же верен, прегрешений оставление проси от Спаса нашего, священноявленне.
И ныне: Изнемогает мой ныне ум, во глубину впад безчестия, яко отвсюду различными объят есмь злыми: но Ты, Дево, исцели, безстрастия светом одевающи.
Катавасия: Моли Бога о нас, святителю отче Николае, яко мы усердно к тебе прибегаем, скорому помощнику и молитвеннику о душах наших.
Песнь 9
Ирмос: Безначальна Родителя Сын, Бог и Господь, воплощься от Девы нам явися, помраченныя просветити, собрати расточенныя, Тем Всепетую Богородицу величаем.
Припев: Святителю отче Николае, моли Бога о нас.
Свещами благодати Богомудре просвещаемь, и светильник благочестия яве был еси, сущия в напастех спасаеши, и сущия во глубине морстей избавляеши, и питаеши алчущия преславно, всеблаженне (дважды)
Слава: Иже в раи сладости ныне водворяяся, и неизреченную славу ясно зря, от Небесных круг певцы твоя назираеши, от страстей избавляя, богоносе всеблаженне.
И ныне: Премудрость, и Силу, и Слово Ипостасное Отчее, Богомати Чистая родила еси, от Твоих Пречистых кровей Свой Храм Приимшую, и сему по соединению соединившуюся нераздельно.
Катавасия: Моли Бога о нас, святителю отче Николае, яко мы усердно к тебе прибегаем, скорому помощнику и молитвеннику о душах наших.
Глас третий
В субботу вечером, в воскресенье утром
«Твоим Крестом, Христе Спасе, смерти держава разрушися, и диаволя прелесть упразднися (пре-лесть — сверх-ложь), род же человеческий верою спасаемый песнь Тебе всегда приносит».
Богородичен Догматик: «Како не дивимся богомужному рождеству Твоему, Пречестная: искушения бо мужескаго не приемши, Всенепорочная, родила еси без отца Сына плотию, прежде век от Отца рожденнаго без матере, никакоже претерпевшаго изменения, или смешения, или разделения, но обою существу свойство цело сохраншаго. Темже Мати Дево Владычице, Того моли спастися душам, православно Богородицу исповедающих Тя». — Невозможно не удивляться богомужному рождению Тобою (Иисуса Христа), Пречестная: ибо не познав мужа, родила без отца Сына, Который прежде создания мира был рожден от Бога Отца без матери. (При этом рождении от Пречистой Девы Господь Иисус Христос) не претерпел никакого изменения (Своей божественной природы), ни смешения (человеческой и божественной природы), ни их разделения, но обе природы — божественная и человеческая полностью сохранили свои свойства, не поглощая друг друга. — (В этих словах выражается догмат четвертого Вселенского собора в г. Халкидоне (451 г.), определившего учение о том, что в Иисусе Христе божественная и человеческая природы соединяются неслитно, нераздельно, неразлучно, неизменно). — Поэтому, Мати Дево, Владычица, (как послужившая такой великой тайне Боговоплощения), Того (Господа Иисуса Христа) моли спастись душам православно исповедающих Тебя Богородицей. (Исповедание Девы Марии Богородицей было утверждено Церковью на Третьем Вселенском Соборе в г. Ефесе в 431 г. после многолетних богословских споров на эту тему).
Стихира на стиховне — «Страстию Твоею Христе омрачивый солнце (согласно свидетельству евангелий (Мф. 27,45; Мк. 15,33; Лк. 23,44) и астрономическим данным, Распятию Христа сопутствовало солнечное затмение), и светом Твоего Воскресения просветивый всяческая, прими нашу вечернюю песнь, Человеколюбче!»
Тропарь воскресный
«Да веселятся небесная, да радуются земная: яко сотвори державу мышцею Своею Господь, попра смертию смерть, первенец мертвых бысть, из чрева адова избави нас, и подаде мирови велию милость».
В седальне по второй кафизме возмущается ад: «Неизменного божества и вольныя страсти Твоея Господи ужасся ад в себе рыдаше: трепещу плоти нетленныя ипостаси, вижду невидиимаго, тайно борюща мя. Темже и ихже держу зовут: слава Христе воскресению Твоему»
Ипакои по непорочнах
«Удивляя видением, орошая глаголании, блистаяйся ангел мироносицам глаголаше: что Живаго ищете во гробе; воста истощивый гробы, тли пременителя разумейте непременнаго. Рцыте Богови: коль страшна дела Твоя, яко род спасл еси человеческий!». Явление ангела в пещере, где был похоронен Иисус, с одной стороны, удивило мироносиц, с другой — оросило (угасило) огонь их недоумения и скорби о смерти Спасителя. Ангел же сказал им: почему вы Живого ищете в гробу? Встал (из гроба) уничтоживший гробы (т.е. смерть), Господь Иисус бесповоротно уничтожил тление и смерть, и поэтому воскликните Богу: как страшны (удивительны) дела Твои — Ты спас человечество! Словом «ипакои» в богослужении древней Церкви назывались припевы к стихам псалмов, или окончания стиха псалма, которые допевал народ, подобно тому, как сейчас, в некоторых монастырях поются стихиры с канонархом. Само это слово можно перевести как «внимание», «слушание» и даже «послушание». Т.е. всем нам надо слушать чтение ипакои, с одной стороны, очень внимательно, а с другой — слушать его жизнью, т.е. самим жить тем ощущением чуда Воскресения Христова, которое в нем выражено.
Степенные антифоны
«Плен Сионь Ты изъял еси от Вавилона и мене от страстей к животу привлецы, Слове. В юг сеющии слезами божественными, жнут классы радостию присноживотия. Слава и ныне: Святому Духу всякое благодарие, якоже Отцу и Сыну сооблистает, в Немже вся живут и движутся». — Господи, Ты освободил евреев (Сион) из Вавилонского плена (ср. с выражением «вытащить из тюрьмы») и меня привлеки (вытащи) от страстей к жизни (с Тобой). «Юг» — зной, жара, жаркий ветер. Выражение «в юг» — грамматическая форма обстоятельства времени. Те, кто в жаркое, знойное, трудное время (земной жизни) трудятся о Боге («сеют божественные слезы» — значит совершают духовный труд о Боге) соберут колосья вечной жизни («присноживотия»). Святому Духу, точно также как Отцу и Сыну (Трем Лицам Святой Троицы), надлежит всякая благодарность (от человечества). («Благодарие» — это не только чувство и слова благодарности Богу, но и вообще всякий добрый (благой) дар от человека); потому что все на земле живет и двигается Святым Духом.
Канон на утрени
Ирмос первой песни. «Воды древле манием божественным во едино сонмище совокупивый и разделивый море израительским людем, сей Бог наш, препрославлен есть. Тому единому поим яко прославися». В древности божественным мановением (движением) соединив воды в одно место (Быт. 1, 9) (когда на земле появилась суша и мировой океан) и разделив воды (Красного моря так, что еврейский народ мог пройти по его дну), это (сделал) наш Бог, препрославленный, Ему одному (прославившему Себя славными делами) мы поем.
Ирмос третьей песни. «Иже от не сущих вся приведый Словом созидаемая, совершаемая Духом, Вседержителю Вышний. в любви Твоей утверди мене». — Вышний Вседержитель! Ты создавший все из ничего Словом, совершил Духом, утверди меня в любви к Тебе! — Здесь исповедуется тайна творения мира Пресвятой Троицей — Богом Отцом, Богом Сыном и Богом Духом Святым.
Ирмос четвертой песни. «Положил еси к нам твердую любовь Господи, Единородного бо Твоего Сына за ны на смерть дал еси. Темже Ти зовем благодарящее: слава силе Твоей Господи!». — Отдав на смерть за нас Своего Единородного Сына, Ты, Господи, явил свое сильную любовь к нам. Поэтому мы благодарно зовем: слава Твоей силе, Господи!
Тропарь канона Богородице: «Часть моя еси Господи, и наследие желанное, соединивый мя из Девы, Слове, ипостаси Твоей, плотию быв ипостась».
Ирмос пятой песни. «К Тебе утренюю всех Творцу, преимущему всяк ум мирови, зане свет повеления Твоя, в нихже настави мя». — Я молюсь Тебе рано утром, имеющему мир, который превосходит всякий ум (всякое понимание). Научи меня (исполнять) Твоим повеления, потому что они — свет.
Ирмос шестой песни. «Бездна последняя грехов обыде мя, и исчезает дух мой: но прострый Владыко высокую Твою мышцу, яко Петра мя Управителю спаси». — Меня окружает ужасная бездна грехов (я как в аду) и исчезает дух мой (выражение в переносном смысле, означающее — меня покидает самообладание, я теряюсь, «душа ушла в пятки», я боюсь). Но, Владыка, подавший Твою руку (Петру), спаси меня как Петра. Словом «мышца» здесь обозначается рука, а «высокая мыщца» — вся рука — и предплечье и плечо). Мы, как апостол Петр, просим Господа подать нам руку помощи. Мы далеко от Бога, в греховной бездне, и чтобы нас оттуда вытащить, нужно не просто подать руку как при рукопожатии, но сильно протянуть ее. Здесь вспоминается евангельское событие хождения Иисуса по водам (Мф. 14, 25-32) и неудачная попытка апостола Петра пойти навстречу Господу по воде. «Управитель» — тот, кто исправляет, приводит в порядок.
Ирмос седьмой песни. «Якоже древле благочестивыя три отроки оросил еси в пламени халдейстем. Светлым Божества огнем и нас озари, благословен еси, взывающия, Боже отец наших!». — Как в древности ты оросил в огне трех благочестивых юношей, так и нас, взывающих «Благословен Боже отец наших!», озари светлым огнем Твоего Божества. — Здесь вспоминаются события, описанные в книге святого пророка Даниила в третьей главе.
Ирмос восьмой песни. «Нестерпимому огню соединившеся, благочестия предстояше юноши, пламенем же невреждени, божественную песнь пояху: благословите вся дела Господня Господа, и превозносите во вся веки». — Юноши, превосходящие всех благочестием («начальники благочестия», были брошены в нестерпимый огонь, но не поврежденные им, пели божественную песнь: благословите все дела Господни и превозносите во все века.
Ирмос девятой песни. «Новое чудо и боголепное, девическую бо дверь затворенную яве проходит Господь, наг во входе и плотоносец явися во исходе Бог, и пребывает дверь затворена. Сию неизреченно, яко Богоматерь величаем». — Новое чудо и приличное Богу («боголепный» — приличный Богу): Дева Мария рождает в человеческой плоти Господа, прежде не имевшего человеческой природы, и остается Девой. Ее неизреченно (т.е. нам не хватает слов для ее прославления) величаем.
Прокимен на воскресной литургии повторяет слова псалмопевца: «Пойте Богу нашему, пойте, пойте Цареви нашему, пойте».
В воскресенье вечером, в понедельник утром
Тропарь седьмой песни умилительного канона на утрени. «Обновим сердца ралом истиннаго познания, покаяния пшеницу сеющее, яко да пожнем класс правды о Христе, Возделателе душ наших». — Обновим сердца плугом истинного познания, сея пшеницу покаяния, чтобы пожать колосья праведности о Христе, Земледельце наших душ.
Обращаем внимание церковнослужителей, что в издании Октоих. Ч. 1. — М.: Московская патриархия, 1981, а также в издании 1996 г., на с. 390 в первом тропаре восьмой песни умилительного канона на утрени вкралась ошибка. Напечатано: «От посмешества храм отеческим…». Необходимо читать: «От посмешества Хам отеческим…».
На утрени стихира на стиховне: Рассеянный мой ум собери, Господи, и оледеневшее сердце мое очисти, как Петру даруя мне покаяние, как мытарю — воздыхание, и как блуднице — слезы, чтобы я воззвал к Тебе: Боже, спаси меня, как Единственный благоутробный и человеколюбец.
В понедельник вечером, во вторник утром.
На вечерне стихира на Господи воззвах. «Во мне многообразный змей увидел лень к полезным делам и движением к злым и худшим направляет свое горькое действие, показывает сладость греха, противную божественным заповедям, и искушает меня лукавым нравом принимать зло как добро».
Во вторник вечером, в среду утром
На вечерне, на Господи воззвах, стихира Богородице: «Отложи, смиренная душе моя, неудобоносимая бремена злобы и приступи слезящи и вопиющи: иго, Чистая Дево, сподоби мя легкое носити Сына и Бога Твоего!»
Седален по первой кафизме:
«Крест водрузися на земли и коснуся небесе: не яко древу досягшу высоту, но Тебе на нем исполняющему всяческая, Господи, слава Тебе!». — Крест был поставлен на земле и коснулся неба: но не дерево креста было таким духовно великим, а Ты, на нем исполнил все (и соединил людей с небом), Господи, слава Тебе!
Тропари девятой песни канона Кресту. «Да обрящеши драхму, юже погубил еси Христе, вжег на Кресте Твою плоть, Блаже, и общники сотвориши радости силы Твоя горния Живодавче, с нимиже Тя яко Благодетеля поющее, песньми величаем». — Чтобы найти потерянную драхму, Ты зажег на Кресте Твою плоть, Благий, и этим приобщил радости небесные силы, с которыми мы поя Тебя, величаем песнями. В этом тропаре содержится воспоминание евангельской притчи о потерянной драхме (Лк. 15,8-10), которой, вместе с притчами о потерянной овце и заблудшем сыне, Спаситель объясняет Свое желание спасти всех людей: и грешных(«потерянных») и праведных.
Тропарь второй. «Яко воздвигл еси Христе Твои руце на кресте, ослабленные мои прежде руце страстьми многими, укрепил еси силою Твоею, и колена к течению божественному, воистиннну ослабленная утвердил еси, темже Тя величаем». — Простирая Твои руки на Кресте, Ты укрепил Своей силой мои руки, ослабленные прежде многими страстями, и мои ослабленные ноги утвердил идти по божественному пути, поэтому Тебя величаем.
На утрени стихира на стиховне. «Крестоявленно Моисей на горе руце простер к высоте, Амалика победи; Ты же Спасе, длани прострый на Кресте честнем, объял еси мя, спасый от работы вражия и дал еси знамение жизни, от лука бежати противных моих. Сего ради, Слове, покланяюся Кресту Твоему честному». — Простирая руки на горе в образе, Моисей победил Амалика; Ты же, Спаситель, простирая руки на честном Кресте, обнял меня, спас от работы врагу, и дал знамение жизни (- Крест), чтобы защищаться им от оружия моих (духовных) врагов. Поэтому, Слово, я покланяюсь Твоему Честному Кресту. («Честной» — обладающий честью, заслуживающий чести, тот, которому необходимо воздавать почести). В этом тропаре вспоминается сражение евреев под предводительством Моисея с племенем амаликитян в Рефедиме (Исх. 17, 8-16), во время сорокалетнего странствования в пустыне. Во время этой битвы Моисей взошел на вершину холма, и когда он поднимал руки («одолевал Израиль, а когда опускал руки свои, одолевал Амалик» (Исх. 17, 11).
В среду вечером, в четверг утром.
На утрени тропарь четвертой песни канона святителю Николаю. «Воду живу в сердцы имый, благодать Господню, орошаеши присно мудре, зноем скорбей и сухотою грехов бедствующих, окаянне погибнути имущих, всеблаженне». — Имея в сердце живую воду — благодать Господа, орошаешь всегда, мудрый, тех, кто бедствует зноем скорбей и засухой грехов, и (от этого) могущих умереть несчастной смертью. («Окаянный» — несчастный, достойный сожаления). Тропарь седьмой песни. «Губящаго древле Господни люди, безумнаго Ариа удавил еси жилами словес твоих .яко пастырь начальный истинен ,отче Николае». — В древности безумного Ария, губящего Господних людей, ты удавил жилами (дословно — тетивами) твоих слов, как истинный начальник пастырей, отче Николае.
В четверг вечером, в пятницу утром
Тропарь первой песни канона Кресту. «Волны морския жезлом огустив, и провел еси люди, прообразуя Крест Твой, имже ссекл еси воду лестную, и в к земли, Щедре, Богоразумия спасл еси всех, верою поющих Твою силу» — Морские волны загустив (остановив их течение), (Ты, Господи) провел людей (еврейских), прообразуя (этим) Твой Крест, которым Ты уничтожил воду лжи, и всех поющих Твою силу привел к земле богопознания. — Здесь вспоминается событие перехода евреями по дну Красного моря, когда чудом Божиим воды расступились, а облачный столп задерживал египтян, преследовавших евреев, а затем, когда народ еврейский перешел на другой берег, воды сомкнулись и потопили преследователей (Исх. 14, 13-30).
В пятницу вечером, в субботу утром
Тропарь седьмой песни канона святым на утрени. «Божественнии святителие, яко корабль исправивше Церковь Христову, непотопляему ту соблюдоша, прелести избегшее воистину злых волн». — Божественные святители, Вы привели в порядок Христову Церковь, сохранили ее непотопляемой, избегли злых волн.