В православном мире есть несколько больших праздников — это Пасха, Рождество Христово и, конечно, Троица или Пятидесятница (празднуется на 50-й день после Пасхи). Если первые два непосредственно касаются жизни Иисуса Христа на земле, то последний является днем рождения вселенской Церкви и поэтому занимает почетное место в православном календаре.
В этот день в храмах проходит праздничные богослужения, читаются молитвы Пресвятой Троице, и христиане прославляют имя Бога-Отца, Сына и Святого Духа, который в этот день почил на апостолах.
Тайна Божественной Троицы
Каждый день православного христианина начинается с крестного знамения. Оно совершается со словами: «Во имя Отца, и Сына, и Святого Духа». Исповедание единого Бога, Троичного в Лицах, является фундаментом Православной веры и одновременно самой непостижимой тайной во Вселенной. Молитва Святой Троице всегда звучит в келейном правиле христианина и в соборном богослужении Церкви.
«Божественная Троица есть Альфа и Омега — Начало и Конец — духовного пути. Исповеданием Святой Троицы мы начинаем свою духовную жизнь. Крещением во имя Божественной Троицы мы входим в Церковь. И в ней обретаем путь ко Отцу, истину в Сыне и жизнь во Святом Духе» (архимандрит Алипий (Кастельский-Бороздин).
Троицкий собор, освященный в честь Пресвятой Троицы (Троице-Сергиева Лавра)
Учение о Пресвятой Троице — не есть результат человеческих умозаключений и богословских трудов. Это — Божественное Откровение, которое наиболее полно и явно было дано человечеству в момент Крещения Иисуса Христа. Когда воды Иордана коснулись Бога Сына, на Него в виде голубя снизошёл Святой Дух и был слышен голос Бога Отца, прославляющего Сына (Лк. 3:21–22). Недаром этот праздник называется Богоявлением. Ведь именно в этот момент Единый Бог явил Свои Три Ипостаси.
Рассмотрим, что говорит Догмат о Святой Троице, и кому обращена молитва Троице.
Догмат о Святой Троице — ядро Православия
Учение о Святой Троице — основа основ христианского вероучения (Тринитарный монотеизм). Он говорит о том, что Бог — Единый, но имеет три Ипостаси. То есть три Лица: Бог Отец, Бог Сын и Бог Святой Дух. Каждому из Лиц Троицы присущи полноценное Божественное величие и достоинство. Они не отличаются по Своему старшинству или превосходству. Но каждое из Лиц является истинным Богом, составляя вместе одно Существо.
«Един Бог — Троица Святая, пресущественная сущность, единая в Трех Лицах и Трех Ипостасях, неразлучных и нераздельных, одно естество, одна слава, одна сила и одна также воля» (преподобный Симеон Новый Богослов).
Ограниченному человеческому уму, привыкшему на все смотреть через призму рационализма, невозможно понять, как три составляет неразделимое одно. Хотя бы частично прикоснуться к этой тайне возможно лишь при глубоком смирении перед величием и непостижимостью Бога. И необходим непрестанный духовный труд по очищению ума и сердца от страстей и грехов.
«Христианин приобщается к тайне Троицы не через рассудочное познание, а через покаяние, то есть всецелое изменение и обновление ума, сердца, чувств и всего нашего существа» (митрополит Иларион (Алфеев).
Как понять Троичность Бога?
Чтобы хоть отдаленно объяснить учение о Пресвятой Троице, Святые Отцы прибегали к разного рода аналогиям.
Так, например, солнечный диск напоминает Бога Отца, исходящий от него луч — рождающегося от Отца Сына, а солнечное тепло символизирует Святого Духа.
Схожим примером является пламя огня, излучающего свет и тепло.
Святой Патрик (ок. 370 — 460 гг.) для просвещения языческой Ирландии продемонстрировал единство Троицы на примере трилистника клевера. В нем три листка составляют единый лист.
Отпечаток образа Святой Троицы носит и человек. Так, по словам святителя Игнатия Брянчанинова:
«Ум наш — образ Отца; слово наше — образ Сына; дух — образ Святого Духа».
При этом богословы подчёркивают, что все попытки объяснить учение о Святой Троице аналогами материального мира — лишь отдалённые метафоры. Постичь глубину этой великой тайны возможно лишь чистым сердцем, наполненным миром и любовью. Сухой, не имеющий благодати, ум всегда будет находить в Троичности Бога какие-нибудь сомнения.
Канон, творение Митрофаново, глас 1
Песнь 1
Ирмос: Твоя, Бессмертный, победоносная десница / божественно силою прославилась: / ибо она, как всемогущая, противников сломила, / а израильтянам проложила / новый путь по глубине.
Припев: Пресвятая Троица, Боже наш, слава Тебе.
Серафимы, не умолкая, славят / Единое Триипостасное Начало / – безначальное, вечное, сотворившее все, непостижимое: / Его и всякий язык с верою / песнопениями прославляет.
Чтобы людям явить Свое единое, / Тройственным Светом сияющее Божество, / Ты, создав в начале человека, / по образу Своему устроил его, / ум, и слово, и дух даровав ему как Человеколюбец.
Слава: Проявляя свыше единую / в Трех Богоначальных Лицах власть, / Ты, Отче, изрек равнодействующему Сыну Своему и Духу: / «Давайте, сойдя, смешаем их языки».
И ныне: Отец не рожденный / образно мудрыми как Ум предвозвещался, / Сын же, с Ним единый естеством, – как Слово собезначальное, / и как Дух Святой – совершивший воплощение / Слова во утробе Девы.
Песнь 3
Ирмос: Единый, Знающий немощь естества смертных, / и из сострадания принявший его образ! / Препояшь меня свыше силою, чтобы взывать Тебе: / «Свят одушевленный храм / пречистой славы Твоей, Человеколюбец!»
Припев: Пресвятая Троица, Боже наш, слава Тебе.
Когда Ты в древности Аврааму / явно явился в трех Ипостасях / и единым по естеству Божества, / богословие чистейшее образно показал; / и мы с верою воспеваем Тебя, / единоначального Бога и трисолнечного.
Из Тебя Родившийся образом, достойным Бога, / не по законам тленным, Отче, воссиял / как Свет от Света – Сын неизменяемый, / и Дух Божественный как Свет исшел, / и мы сиянию единого Божества трех Ипостасей / поклоняемся с верою и славим.
Слава: Еди́ница-Троица сверхъестественно / неизреченно, выше постижения, / разумными Существами славится, / в трисвятых восклицаниях не смолкая возглашающими хвалу; / с ними согласно соспевается и нами / Триипостасный Господь.
И ныне: Из Тебя без семени произошел / во времени Сверхвременный, / – уподобившийся нам Невидимый, / и единству Естества и господства научил / Отца, и Сына, и Духа, Богородица; / потому мы Тебя славим.
Господи, помилуй, трижды.
Седален, глас 1. Подобен «Гроб Твой, Спасе:»
Отцу и Сыну покло́нимся все, / и Духу правому и равному Им честью; / слава Троице несотворенной, и сверх-божественной Силе, / Которую славят Бесплотных полки́; / Ее в сей день и мы, на земле рожденные / со страхом восхвалим.
Слава, и ныне, Богородичен: Направь на путь покаяния / нас, всегда уклоняющихся к бездорожьям зол / и прогневляющих преблагого Господа, / не познавшая брака, благословенная Мария, / прибежище отчаявшихся людей, / Божия обитель.
Песнь 4
Ирмос: Тебя, как гору, благодатию Божественною осененную, / Аввакум, усмотрев прозорливыми очами, / предрекал, что из Тебя произойдет Святой Израиля / для спасения нашего и обновления.
Припев: Пресвятая Троица, Боже наш, слава Тебе.
Осияй меня, Боговластие Трисолнечное, / сияниями Твоих Боготворящих озарений, / чтобы очам се́рдца являлась красота / превышающего ум Богоначального Твоего блеска, / и светотворного и сладкого к Тебе приобщения.
Сперва небеса утвердил Ты, Господи, / и все Воинство их Словом Твоим всетворческим, / и Духом уст Своих, с Тобой по естеству соединенным: / с Ними Ты владычествуешь над всем / в трисветлом единовластии Божества.
Слава: Так как создала Ты меня по образу Своему и по подобию, / Богоначальная (и) всетворческая Троица, / неслия́нное Единство, / вразуми, просвети к исполнению воли Твоей святой, / благой в крепости и совершенной.
И ныне: Родила Ты, Пречистая, Одного из Троицы / – Богоначальнейшего Сына, / воплотившегося нас ради от Тебя, / озаряющего рожденных на земле / Трисолнечного Божества немеркнущим светом и сияниями.
Песнь 5
Ирмос: Осветивший блеском пришествия Твоего Христе, / и очистивший Крестом Твоим мира концы! / Светом Твоего Богопознания просвети сердца / православно воспевающих Тебя.
Припев: Пресвятая Троица, Боже наш, слава Тебе.
Первым Ангелов строй / неприступными красоты Твоей лучами / без посредства озаряя, Троица единовластнейшая, / Твоими сияниями просвети / православно Тебя воспевающих.
Ныне единая природа, / которой Ты бытие дала по благости, / воспевает Тебя, Боговластие трисолнечное, / испрашивая избавление от согрешений, / и от искушений, и бед и скорбей.
Слава: Отца, и Сына, и Духа Святого, / единое естество и Божество / мы с верою славим: / разделяемое, но нераздельное / – единого Бога и невидимого, и видимого творения.
И ныне: Все речения пророков заранее описали, / рождение от Тебя, Пречистая, Христа, / неизреченное и необъяснимое, / которое мы познали, / вводящее в таинство единственного и трисолнечного Божества.
Песнь 6
Ирмос: Объяла нас глубочайшая бездна, нет избавляющего: / сочли нас за овец закалаемых. / Спаси народ Твой, Боже наш; / ибо Ты – сила немощных и исправление.
Припев: Пресвятая Троица, Боже наш, слава Тебе.
Как имеющая равнозначущую силу, / Троица сверх-су́щественная, / в тождестве воли Ты являешься / Еди́ницей простой и нераздельной; / итак, силою Твоею / Ты нас сохрани. (2)
Слава: Ты все века волею Твою, / как благая, устроила из небытия, / непостижимая Троица, / затем и человека создала; / но и ныне избавь меня от всякого несчастья.
И ныне: Солнца незаходящего домом стала Ты, / сотворившего и в поставившего в своем порядке / светила великие всесильно, / пречистая Дева, Божия Невеста; / но и ныне избавь меня от страстей омрачения.
Господи, помилуй, трижды. Слава, и ныне:
Седален, глас 1. Подобен: «Гроб Твой, Спасе:»
Троице почитаемой и нераздельному Естеству, / в трех Лицах рассекаемой без рассечения / и пребывающей нераздельной по природе Божества, / покло́нимся, на земле рожденные со страхом, / и прославим, как Творца и Владыку, Бога преблагого.
Слава, и ныне, Богородичен: Направь, Чистая, несчастную мою душу, / и сжалься, ради множества согрешений, / над нею, соскользнувшей в глубину погибели, Всенепорочная; / и в страшный смертный час Ты меня спаси / от обвиняющих демонов и всякого наказания.
Песнь 7
Ирмос: Тебя, Богородица, духовной печью / признаем мы, верные; / ибо как трех отроков спас Превозносимый, / так всего меня, человека, в Твоем чреве обновил / восхваляемый Бог отцов и препрославленный.
Припев: Пресвятая Троица, Боже наш, слава Тебе.
Слово Божие, единое по естеству сияние / Вседержителя Бога! / Как обещал Ты, то́, что от Тебя – богодейственное вселение сотвори, / как милосердный, со Отцом Твоим и Духом, / и яви меня страшным для бе́сов и страстей. (2)
Слава: Чтобы показать нам Твоего, Владыка, милосердия пучину, / Сына Твоего послав к нам, уничиженным, / Ты снова возобновил в нас первоначальный блеск; / но и ныне вразуми меня / Божественным Духом.
И ныне: Носимый на престоле Херувимском и всех Царь, / во чрево Твое девственное вселился, Пречистая, / всех избавляя от погибели, как Человеколюбец; / но и ныне меня Твоими хода́тайствами сохрани.
Песнь 8
Ирмос: Чуда сверхъестественного образ / показала в древности огненная печь, полная росы: ибо огонь не опалил юных отроков, / являя божественное без семени от Девы рождество. / Потому в песнях воспоем: / «Да благословляет все творение Господа / и превозносит во все века!»*
Припев: Пресвятая Троица, Боже наш, слава Тебе.
Мановением богодейственным, Господи всех, / Триипостасный и Вседержитель, / небеса простер Ты, как покров из кожи; / затем и земли повесил глубину / всемогущею Твоею дланью. / Потому и рабов Твоих укрепи / любовью и верою в Тебя, Человеколюбец, / чтобы мы, вожделея Тебя, славили вовеки. (2)
Слава: Просвети Богоначальным светом / воспевающих Тебя, / Свет, трисолнечный Лицами, / но единственный в то же время Естеством, / и сподо́би всегда взирать к Твоим светоподательным лучам, / через которые я насыщусь славою Твоею сладкой, / и светотворной, и всеблаженной, / и превозносить Тебя буду с верою вовеки.
И ныне: Вознес на небеса человеческое естество, / Сын Твой, Пречистая Богородица, / приня́в его без изменения, / и по преизбытку благости / от древнего тления избавив. / Ему мы благодарственно поем: / «Да благословляет все творение Господа / и превозносит во все века!»
Песнь 9
Ирмос: Образ чистого рождения Тобою Христа / представил терновый куст, горевший не сгорая; / и ныне Тебя молим угасить / свирепствующую против нас искушений печь, / чтобы мы Тебя, Богородица / непрестанно величали.
Припев: Пресвятая Троица, Боже наш, слава Тебе.
Спаси, Спаситель всего творения, / постигаемого как чувством, так и умом, / Пресвятая Троица единосущная, / рабов Твоих от вражьего коварства и вреда / и всегда сохраняй стадо Твое от козней. (2)
Слава: Чтобы показать беспредельную глубину / по естеству присущей Тебе благости, / дал Ты нам обетования, Трисолнечный / и единоначальный всесильный Боже, / спасительные для Твоих рабов; / их благоволи и исполнить.
И ныне: Ответь на наши моления, / единый истинный Бог, / верою постигаемый, как Один в Трех Богоначальных Ипостасях, / и подай утешение Твоим рабам / по хода́тайствам Пречистой и Всехвальной Богоматери.
Три Лица Святой Троицы
В Символе Веры, выражающем основные постулаты Православия, христиане свидетельствуют о своей вере в каждое из Лиц Святой Троицы.
В первую очередь — в Бога Отца, Творца всего существующего. Отличие Бога Отца от других Лиц Святой Троицы в том, что Он не имеет начала и причины своего существования. Говоря с Моисеем в горящем терновом кусте, Бог Отец называет себя Сущим (Исх.3:14). По словам святителя Иоанна Златоуста это означает
«вечно пребывающий и безначальный, подлинно и всецело пребывающий».
Бог Отец — Начало всего существующего.
«От вечности Бог Отец всегда является Началом, Первопричиной, которая реализует все через Сына и делает совершенным через Духа» (иерей Даниил Сысоев).
Как Бог Отец не имеет временных рамок, так предвечно, без начала и окончания, от Отца рождается Второе Лицо Святой Троицы — Бог Сын. Иерей Даниил Сысоев так говорит об этом:
«Он рожден до всех времен, ибо всегда был совершенным, но Он же и вечно рождается, ибо всегда неразрывно связан в самом Своем существовании с Отцом Своим».
Ради спасения человечества от греха и смерти Бог Сын пришёл на землю, где принял крестную смерть и воскрес.
Он — Слово, Которым Отец сотворил мир (Ин.1:1). Он есть Путь, и Истина, и Жизнь (Ин.14:6). И только следуя учению Христа и исполняя Его заповеди, можно познать Бога Отца (Ин.14:9).
Упоминание о Третьем Лице Святой Троицы — Святом Духе — встречаются уже в первых строках Библии (Быт. 1:2). Он предвечно исходит от Отца, не рождается как Сын, но исходит. Святые Отцы называют Его Духом Жизни, Дыханием Бога Отца.
«Дух Святой – это аромат Отцовской Сущности» — говорит святитель Кирилл Александрийский. При этом Святой Дух неразрывно связан с Сыном, что открывается нам в Евангелии. Он — Утешитель, который после Вознесения Иисуса Христа всегда пребывает с христианами. Святой Дух строит Церковь на земле, всегда присутствуя в Таинствах.
Молитва Святой Троице
«Пресвятая Троица, помилуй нас!» Даже не слишком воцерковленный человек нередко произносит эту фразу. Христианин просит помощи и милосердия у Единосущной и Нераздельной Троицы. Три Ипостаси Единого Бога обладают одной волей, одной силой, одним действием. Потому любое Божественное действие — это деяние всех Трёх Лиц. У них нет раздельного существования, Три Ипостаси суть едины и неслиянны.
Потому молитва, обращённая к Богу Отцу, или призывающая имя Господа Иисуса Христа, или направленная к Духу Святому — все эти молитвы адресованы Святой Троице. Ведь каждому Божественному Лицу присущи равная Божественная полнота, слава и могущество.
«Ничто не разделяет Отца и Сына и Святаго Духа — никакое время, ни протяжение времени. Прежде веков Отец; и прежде веков Сын, — так как Он сотворил века; и прежде веков Дух Святый. Никогда не разделяется природа, никогда не разделяется сила. Внимай тщательно: царствует Отец, царствует Сын, царствует Дух Святый» (святитель Иоанн Златоуст).
Короткая молитва Пресвятой Троице, ежедневно читаемая православными христианами в утреннем и вечернем правиле, поочерёдно обращается к каждому из Лиц Святой Троицы. У Бога Отца мы просим очистить нашу душу от скверны греха. Бога Сына молим о милосердии и прощении всех греховных поступков. К Святому Духу мы обращаемся с просьбой пребывать с нами и исцелить душу от ран, нанесённых нашими беззакониями.
Ещё одна молитва Троице носит название «Ангельская песнь». Ее слова были подсказаны самими ангелами.
Это случилось в 400 году в Византии, когда город настигло сильное землетрясение. Во время общей молитвы о спасении один благочестивый мальчик был вознесён на небо. Там он услышал, как Ангелы славили Святую Троицу: «Святый Боже, святый Крепкий, святый Бессмертный».
Народ, услышав рассказ отрока, прибавил к этой молитве слова: «Помилуй нас!», после чего землетрясение остановилось. И вот уже порядка пятнадцати веков из уст верующих звучит «Трисвятое» — молитва, славящая Триединого Бога.
Коленопреклоненные молитвословия
Читаются в День Святой Троицы
Молитва первая Пречисте, нескверне, безначальне, невидиме, непостижиме, неизследиме, непременне,непобедиме, неизчетне, незлобиве Господи, един имеяй безсмертие, во свете живый неприступном: сотворивый небо и землю, и море, и вся созданная на них, прежде еже просити, всем прошения Подаваяй, Тебе молимся, и Тебе просим, Владыко Человеколюбче, Отца Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, нас ради человеков, и нашего ради спасения сшедшаго с небес, и воплотившагося от Духа Святаго и Марии Приснодевы, и Преславныя Богородицы: Иже первее убо словесы уча, последи же и делы показуя, егда спасительную страсть претерпе, подаде нам подписание смиренным, и грешным, и недостойным рабом Твоим, мольбы приносити Тебе, в выи и колен преклонениих, о своих гресех, и о людских неведениих.
Сам многомилостиве и человеколюбче, услыши ны, воньже аще день призовем Тя, изряднее же в день сей пятдесятный, воньже по Вознесении Господа нашего Иисуса Христа на небеса, и седении одесную Тебе Бога и Отца, низпосла Святаго Духа на святыя Своя ученики и апостолы, Иже и седе на едином коегождо их, и исполнишася вси неистощимыя благодати Его, и глаголаша языки иными величия Твоя, и прорекоша.
Ныне убо молящихся Тебе услыши нас, и помяни нас смиренных и осужденных, и возврати пленение душ наших, Твое милование имея о нас молящееся. Приими нас припадающих Тебе, и вопиющих: согрешихом, к Тебе привержени есмы от утробы, от чрева матере нашея, Ты еси Бог наш. Но яко исчезоша в суете дние наши, обнажихомся Твоея помощи, лишихомся всякаго ответа, но дерзающе на щедроты Твоя, зовем: грехи юности нашея и неведения не помяни, и от тайных наших очисти нас, и не отрини нас во время старости, внегда оскудети крепости нашей: не остави нас, прежде даже нам в землю не возвратитися, сподоби к Тебе возвратитися, и вонми нам благоприятием и благодатию.
Возмери беззакония наша щедротами Твоими, сопротив постави бездну щедрот Твоих множеству согрешений наших. Призри с высоты святыя Твоея Господи, на предстоящия люди Твоя, и чающия еже от Тебе богатыя милости. Посети нас благостию Твоею, избави нас от насильства диаволя: утверди живот наш святыми Твоими и священными законы. Ангела, верна хранителя пристави людем Твоим, всех собери в Твое Царствие. Даждь прощение уповающим на Тя: остави им и нам грехи. Очисти нас действом Святаго Твоего Духа: разруши яже на нас козни вражия.
Благословен Еси Господи Владыко Вседержителю, просветивый день светом солнечным, и нощь уяснивый зарями огненными, долготу дневную преити нам сподобивый, и приближитися начатком нощи: услыши моления наша, и всех людей Твоих, и всем нам простив вольныя и невольныя грехи. Приими вечерняя наша моления, и низпосли множество милости Твоея, и щедроты Твоя на достояние Твое. Остени нас святыми ангелы Твоими, вооружи нас оружием правды Твоея, огради нас истиною Твоею, соблюди нас силою Твоею, избави нас от всякаго обстояния, всякаго навета сопротиволежащаго. Подаждь же нам и настоящий вечер, с приходящею нощию, совершен, свят мирен, безгрешен, безсоблазнен, безмечтанен, и вся дни живота нашего: молитвами святыя Богородицы, и всех святых от века Тебе благоугодивших.
Молитва вторая Господи Иисусе Христе Боже наш, мир Твой подавый человеком, и Пресвятаго Духа дар, еще в житии и с нами Сый, в наследие неотъемлемое верным присно Подаваяй: явленнейше же сию благодать Твоим учеником и апостолом днесь низпославый, и сих устне огненными утвердивый языки: имиже весь род человеческий Боговедение своим языком в слух уха приимше, светом Духа просветихомся, и прелести якоже тмы изменихомся, и чувственных и огненных язык раздаянием, и преестественным действом, еже в Тя веры научихомся, и Тебе Богословити со Отцем и Святым Духом, во едином Божестве, и силе, и власти озарихомся.
Ты убо Отчее сияние, существа и естества Его неизменное и недвижимое Начертание, Источниче премудрости и благодати: отверзи и мне грешному устне, и научи мя, како достоит, и о ихже потреба молитися: Ты бо Еси ведый многое грехов моих множество, но Твое благоутробие победит сих безмерное. Се бо страхом предстою Ти, в пучину милости Твоея отчаяние души моея поверг: окорми живот мой словом всю тварь неизреченною премудрости силою управляяй, тихое обуреваемых пристанище, и скажи ми путь, воньже пойду.
Дух премудрости Твоея моим подаждь помышлением, Дух разума безумию моему даруяй, Духом страха Твоего моя осени дела, и Дух Правый обнови во утробе моей, и Духом Владычним мыслей моих поползновение утверди: да на всяк день Духом Твоим Благим к полезному наставляемь, сподоблюся творити заповеди Твоя, и Твое присно памятствовати славное пришествие, и истязательное содеянных нами. И да не презриши мя тленными сопрельщатися мира сего красными, но будущих восприятия желати укрепи сокровищ.
Ты бо рекл еси Владыко: яко елика аще кто просит о Твоем Имени, невозбранно приемлет от Твоего присносущнаго Бога и Отца. Темже и аз грешный в пришествии Святаго Твоего Духа, Твою молю благость, елика просих, воздаждь ми во спасение. Ей Господи, всякаго благодеяния богатый дателю, и подателю Благий, яко Ты еси подаваяй преизобильно ихже просим: Ты еси сострадателен и милостивый, Иже безгрешно быв плоти нашея общник, и приклоняющим к Тебе колена, приклоняяйся любоблагоутробне, очищение же быв грехов наших.
Даждь убо Господи, людем Твоим щедроты Твоя: услыши нас с небесе святаго Твоего: освяти нас силою спасительныя десницы Твоея: покрый нас кровом крилу Твоею, да не презриши дел руку Твоею. Тебе единому согрешаем, но и Тебе единому служим. Не вемы кланятися богу чуждему, ниже простирати руки наша, Владыко, к богу иному. Остави нам согрешения, и приим наша коленопоклонная моления, простри всем нам руку помощи, приими молитву всех яко кадило приятное, восприемлемое пред Твоим преблагим Царством.
Господи Господи, избавлей нас от всякия стрелы летящия во дни: Избави нас и от всякия вещи во тме преходящия. Приими жертву вечернюю рук наших воздеяния. Сподоби же нас и нощное поприще без порока прейти неискушены от злых: И избави нас от всякаго смущения и боязни, яже от диавола нам прибывающия. Даруй душам нашим умиление, и помыслом нашим попечение, еже на страшнем и праведнем Твоем суде испытания. Пригвозди страху Твоему плоти наша, и умертви уды наша сущия на земли: Да и сонным безмолвием просветимся, зрением судеб Твоих. Отыми же от нас всякое мечтание неподобное и похоть вредну. Возстави же нас во время молитвы
Молитва третья Приснотекущий, животный, и просветительный Источниче, соприсносущная Отцу содетельная Сило, все смотрение за спасение человеческое прекрасне исполнивый, Христе Боже наш, смерти узы неразрешимыя, и заклепы адовы расторгнувый, лукавых же духов множество поправый. Приведый Себе о нас непорочное заколение, и Тело давый пречистое в жертву, всякаго греха неприкосновенное же и непроходное, и страшным сим, и неисповедимым священнодействием живот нам вечный даровавый: во ад сшедый, и вереи вечныя сокрушивый, и во тме седящим восход показавый: началозлобнаго же и глубиннаго змия Богомудростным льщением уловивый, и веригами мрака связавый в тартаре и огни негасимом, и во тме кромешней неисчетносильною Твоею затвердивый крепостию, великоименитая Премудросте Отчая, напаствуемым великий помощник явивыйся, и просветивый седящия во тме и сени смертней.
Ты славы присносущныя Господи, и Отца Вышняго Сыне возлюбленный, присносущный Свете от присносущнаго Света, Солнце правды, услыши нас молящихся Тебе, и упокой души рабов Твоих, прежде усопших отец и братий наших, и прочиих сродник по плоти, и всех своих в вере, о нихже и память творим ныне, яко в Тебе всех держава, и в руце Твоей содержиши вся концы земли. Владыко Вседержителю, Боже отец и Господи милости, рода смертнаго же и безсмертнаго, и всякаго естества человеческаго Содетелю, составляемаго же, и паки разрешаемаго, живота же и скончания, еже зде пребывания, и еже тамо преложения: лета измеряяй живым, и времена уставляяй смерти: низводяй во ад и возводяй: связуяй в немощи, и отпущаяй в силе: настоящая потребне строяй, и будущая полезно управляяй: смертным жалом уязвенных воскресения надеждами веселяяй.
Сам убо Владыко всех, Боже Спасителю наш, надежде всех концев земли, и сущих в мори далече, Иже и в сей последний и великий спасительный день Пятдесятницы праздника, тайну Святыя и единосущныя, и соприсносущныя, и неразделимыя, и неслиянныя Троицы показавый нам, и наитие и пришествие Святаго и Животворящаго Твоего Духа, в виде огненных языков на святыя Твоя апостолы излиявый, и благовестники тех поставивый, благочестивыя нашея веры, и исповедники и проповедники истиннаго Богословия показавый: Иже и в сей всесовершенный и спасительный праздник, очищения убо молитвенная, о иже в аде держимых сподобивый приимати, великия же подаваяй нам надежды ослабления содержимым от содержащих я скверн, и утешению Тобою низпослатися.
Услыши нас смиренных, и Твоих раб молящихся Ти, и упокой души рабов Твоих прежде усопших, на месте светле, на месте злачне, на месте прохлаждения: отонудуже отбеже всякая болезнь, печаль и воздыхание и учини духи их в селениях праведных, и мира и ослабления сподоби их: яко не мертвии восхвалят Тя Господи, ниже сущии во аде исповедание дерзнут принести Тебе: но мы живии благословим Тя и молим, и очистительныя молитвы и жертвы приносим Тебе о душах их.
Боже великий, и вечный, Святый, человеколюбивый, сподобивый нас в сей час стати пред неприступною Твоею славою, на пение и хвалу чудес Твоих, очисти ны недостойныя рабы Твоя, и подаждь благодать еже сокрушенным сердцем, невозносительно приносити Тебе Трисвятое славословие, и благодарение великих Твоих даров, яже сотворил еси к нам, и твориши всегда в нас. Помяни Господи немощь нашу, и да не погубиши нас со беззаконии нашими: но сотвори великую милость со смирением нашим, да греховныя тмы избежавше, во дни правды ходити будем, и одеявшеся оружием света, ненаветно пребудем от всякия козни лукаваго, и со дерзновением прославим о всех, Тебе единаго истиннаго и Человеколюбца Бога.
Твое бо яко воистинну и великое вресноту (поистине) таинство, Владыко всех, и Творче, временное решение Твоих тварей, и еже по сих совокупление, и упокоение еже во веки: Тебе благодать о всех исповедуем, о входех наших, яже в мир сей, и исходех, надежды нам воскресения, и жизни нетленныя, Твоим неложным обещанием предобручают, яже приимем в будущем втором пришествии Твоем. Ты бо еси и воскресения нашего Начальник, и поживших неумытный и человеколюбивый Судия, и мздовоздаяния Владыка и Господь, Иже и приобщивыйся нам приискренно плоти и крове, снизхождения ради крайняго: и наша страсти неотметныя, внегда волею во искус поставити, приим за милосердие щедрот, и в немже пострадал еси Сам искусився, искушаемым нам быв самообещанный помощник: темже и совозвел еси нас в Твое безстрастие.
Приими убо Владыко, мольбы и моления наша, и упокой вся отцы коегождо, и матери, и чада, и братию, и сестры единородныя, и купнородныя, и вся прежде почившия души: в надежди воскресения жизни вечныя учини духи их, и имена в книзе животней, в недрех Авраама, и Исаака, и Иакова, в стране живых, в Царствии Небеснем, в раи сладости, светлыми ангелы Твоими, вводя вся во святыя Твоя обители, совоздвизаяй и телеса наша в день, воньже определил еси по святым Твоим и неложным обетованием. Несть убо Господи, рабом Твоим смерть, исходящим нам от тела, и к Тебе Богу нашему приходящим, но преставление от печальнейших на полезнейшая, и сладостнейшая, и на упокоение и радость.
Аще же и что согрешихом к Тебе, милостив буди нам же и тем, зане ниедин есть чист пред Тобою от скверн, ниже аще един день живота его есть, разве Ты точию един, на земли явивыйся безгрешный Господь наш Иисус Христос: Имже вси уповаем милость получити, и оставление грехов. Сего ради нам же и онем, яко Благ и Человеколюбец Бог, ослаби, остави, прости грехопадения наша, вольная и невольная, яже в ведении и не в ведении, предъявленная и забываемая: яже в деянии, яже в помышлении, яже в словеси, яже во всех наших житиях и движениих. И отшедшим убо свободу и ослабу даруй, нас же сущих зде благослови, конец благий и мирный даруя нам же и всем людем Твоим, и милости и человеколюбия утробу отверзаяй нам, на страшном и ужасном Твоем пришествии, и Царствия Твоего достойных нас сотвори.
Боже Великий и Вышний, едине имеяй безсмертие, во свете живый неприступном, всю тварь мудростию создавый, разделивый посреде света, и посреде тмы: И солнце убо положивый во область дне, луну же и звезды во область нощи. Сподобивый нас грешных и в настоящий день предварити лице Твое во исповедании, и вечернюю Тебе службу принести. Сам Человеколюбче Господи, исправи молитву нашу, яко кадило пред Тобою, и приими ю в воню благоухания. Подаждь же нам настоящий вечер и приходящую нощь мирну: облецы ны оружием света, избави нас от страха нощнаго, и от всякия вещи во тме преходящия. И даруй нам сон, иже во упокоение немощи нашей даровал еси, от всякаго диавольскаго мечтания изменен. Ей Владыко всех благих подателю, яко да и на ложах наших умиляющеся воспомянем и в нощи пресвятое имя Твое. И поучением Твоих заповедей озаряеми, в радости душевной востанем к славословию Твоея благости, молитвы и моления Твоему благоутробию приносяще о своих гресех, и о всех людех Твоих: ихже молитвами Пресвятыя Богородицы, в милости посети.
Иконография: Гостеприимство Авраама (Троица Ветхозаветная). Датировки: XV в. 1425–1427. Иконописная школа или художественный центр: Московская школа. Иконописец: Рублев Андрей. Происхождение: из Троицкого собора Троице-Сергиевой Лавры. Материал: дерево, темпера. Размеры иконы: высота 141,5 см, ширина 114 см. Сцена безмолвного общения трех ангелов гениально раскрыта иконописцем в жестах их рук – левый ангел (Бог Отец) благословляет жертвенную чашу, средний ангел (Бог Сын) готов принять эту чашу, его рука с символическим перстосложением опущена, поза выражает сыновнюю покорность воле Отца и готовность принести себя в жертву, правый ангел (Бог Святой Дух), «заканчивая беседу», утверждает высокий смысл жертвенной, всепрощающей любви. В отличии от многих композиций этой иконографии, на столе представлена только одна чаша с головой тельца; она становится смысловым центром произведения – символом новозаветного жертвенного агнца. Силуэт чаши ритмически повторяется в линиях внутренних контуров левого и правого ангела, образующих большую евхаристическую чашу, в которой помещен центральный ангел – Иисус Христос. Оклад иконы Святая Троица письма Андрея Рублева.Инв. № 13012. © Государственная Третьяковская галерея, Москва. Литература: Иконопись из собрания Третьяковской галереи. М., 2008. С. 114-115
Молитва ко Пресвятой Троице
Пресвятая Троице, помилуй нас; Господи, очисти грехи наша; Владыко, прости беззакония наша; Святый, посети и исцели немощи наша, имене Твоего ради.
Трисвятое
Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Безсмертный, помилуй нас (трижды).
Моли́тва ко Пресвяте́й Тро́ице
Пресвята́я Тро́ице, Единосу́щная Держа́во, всех благи́х Вина́, что воздади́м Тебе́ за вся, я́же воздала́ еси́ нам, гре́шным и недосто́йным, пре́жде, не́же на свет произъидо́хом, за вся, я́же воздае́ши коему́ждо нас по вся дни и я́же угото́вала еси́ нам в веце гряду́щем? Подоба́ше у́бо за толи́кия благодея́ния и щедро́ты благодари́ти Тя не словесы́ то́чию, но па́че де́лы, храня́ще и исполня́юще за́поведи Твоя́: мы же, страсте́м на́шим и злым обы́чаем вне́мше, в безчи́сленныя от ю́ности низверго́хомся грехи́ и беззако́ния.
Сего́ ра́ди, я́ко нечи́стым и оскверне́нным, не то́чию пред трисве́тлое Лице́ Твое́ безсту́дно яви́тися, но ниже́ И́мене Твоего́ Пресвята́го изрещи́ довле́яше нам, а́ще бы не Ты Сама́ благоизво́лила, во отра́ду на́шу возвести́ти, я́ко чи́стыя и пра́ведныя лю́биши, гре́шники ка́ющияся ми́луеши и благоутро́бне прие́млеши. При́зри у́бо, о, Пребоже́ственная Тро́ице, с высоты́ Святы́я Сла́вы Твоея́ на нас, многогре́шных, и благо́е произволе́ние на́ше вме́сто благи́х дел приими́: и пода́ждь нам ду́ха и́стиннаго покая́ния, да возненави́девше вся́кий грех, в чистоте́ и пра́вде, до конца́ дней на́ших поживем, творя́ще пресвяту́ю во́лю Твою́ и сла́вяще чи́стыми по́мыслы и благи́ми дея́ньми сладча́йшее и великоле́пое И́мя Твое́. Ами́нь.
Читайте нас удобно в соцсетях:
Метки: молитва Пресвятой Троице, молитва Святой Троице, молитва Троице, Пресвятая Троице помилуй нас
Как правильно молиться в праздник и не только
Святой Троице можно молиться в праздничные и будние дни. Но обращение к Господу обладает особенной силой в день Пятидесятницы. Молятся не только за себя, но и за умерших родственников.
Для того чтобы молитва возымела действие, нужно соблюдать определенные правила:
- Молиться лучше перед образом Пресвятой Троицы, который должен быть дома у каждого православного христианина.
- Читают священный текст, обратившись лицом к иконе, опустившись на колени.
- Перед святым образом ставят зажженную свечу.
- Молитвенные слова произносят вслух, не торопясь, не отвлекаясь на посторонние вещи.
- При чтении молитвы нужно вникать в каждое произнесенное слово, иначе прошение не дойдет до Господа.
Перед началом и по окончании молитвенного чтения накладывают на себя крестное знамение. В праздничный день желательно посетить храм, побывать на литургии. На церковном богослужении можно просто слушать песнопения, наслаждаясь их красотой, думая о хорошем и светлом.