Житие и учение преподобного Силуана Афонского, его творения и икона, тексты молитв

До призывного возраста старец был крестьянином. Отслужив, старец Силуан решил стать монахом.

На Афоне сохранилась такая запись о старце:

Схимонах Отец Силуан, мирское имя — Семен Иванович Антонов, крестьянин Тамбовской губернии, Лебединского уезда, Шовской волости и села. Родился в 1866 г., на Афон приехал в 1892 г., в мантию пострижен в 1896 г.; в схиму — в 1911. Послушания проходил: на Мельнице, на Каламарейском метохе (владение Монастыря вне Афона), в Старом Нагорном Русике, в Экономии. Скончался 11/24 сентября 1938 года.

Краткое жизнеописание

На первый взгляд, со стороны жизнь Силуана выглядит простой и негероической. Святой не прославился богословскими трудами, впечатляющими проповедями, многочисленной паствой, внимающей каждому слову учителя. Силуана при жизни иногда называли святым за доходящую до исступления любовь к Спасителю, тоску по Богу. Желанием верой служить Всевышнему, глубоким стремлением приблизиться к Божественным истинам проникнуты труды Силуана.

Тексты афонского старца просты, содержат духовный опыт, приобретенный Силуаном, оказывают глубокое впечатление на искушенных в богословии священников и простых верующих.

Происхождение

Силуан (в миру Семен) – из простой крестьянской семьи Тамбовской губернии, родился в 1866 году. Благочестивые родители привили мальчику веру в Бога. Святой вспоминал, каким кротким, смиренным и незлобивым был отец. Однажды соблюдающие посты родители съели приготовленное Силуаном в постный день мясо, не сказав ни слова.

Спустя длительное время отец вспомнил промах сына, без упрека и укоризны указал на ошибку. Родители с отвращением, но молча, пообедали, не желая смущать Силуана.

Молодой парень отличался физической силой, удалью, любил погулять и повеселиться, немало грешил в юности. Много работал, был вынослив, помогал родителям в поле. Силуан просил разрешения у отца уйти в монастырь, но родители предложили сначала пройти воинскую службу. Служил Силуан в Петербурге в саперных войсках. Удалой парень постепенно остыл к монашеской жизни, проводил дни в веселье, выпивал.

Однажды после очередного загула увидел во сне, что глотает змею. Проснувшись от ужаса, услышал женский голос. Тихо и скорбно Богородица сказала, что ей так же горько смотреть на деяния молодого человека, как ему после неприятного сна. Мгновенно ужаснувшись от своей неправедной жизни, Силуан поехал поговорить с великим старцем Иоанном Кронштадтским.

Встреча не состоялась, молодой человек оставил старцу письмо с просьбой благословения и молитв о нем. Спустя короткое время после поездки, по воспоминаниям Силуана, его окружило «адское пламя», ставшее спутником святого на долгие годы. Решение было принято. В 1892 году Силуан отправился в Афон, где поступил в Пантелеимонов монастырь.

Житие и служение Богу

В 1896 году на Афоне Силуан принял схиму. В монастыре святой служил экономом, выполнял множество хозяйственных работ, сотрудничал с рабочими и мирянами. Внешняя жизнь святого кажется тихой и простой, к нему не шли толпами паломники в жажде поучений и наставлений. Житие Силуана – пример глубокой внутренней работы, поисков Божьей благодати, борьбы с богооставленностью, которую монах преодолевал всю жизнь.

При поступлении в монастырь святой чувствовал глубокую благодать, жажду духовной жизни, близость Господа, которая потрясла Силуана. Спустя короткое время монах ощутил себя потерянным, оставленным Христом наедине с темными силами, «адовым огнем», бесами, которые плотным кольцом окружали и омрачали его разум. В поздние годы Силуан объяснял это собственной тщетой, гордыней. Монаха постоянно искушали бесы, внушающие ему то мысли о достигнутой уже святости, то уверявшие, что грехи его так велики, что прощение невозможно.

В минуты крайнего отчаяния, когда молитвы не приносили облегчения, а разум отказывался служить, святой уподобился увидеть Христа. Яркая вспышка продлилась мгновение, жаркий огонь пронзил все тело Силуана, пока живой Иисус предстал перед его глазами и вложил в мысли слова «Держи ум твой во аде и не отчаивайся». В глазах Христа Силуан увидел и всем существом почувствовал безмерную и непостижимую любовь Господа.

Короткий наказ Иисуса святому уже много лет осмысливают христианские богословы. Силуан получил завет в начале 20 века, ставшего чередой войн, революций, трагедий всемирного масштаба. Ад, окружающий Силуана о котором сказал Иисус – это тяжелый путь осознания грехов и необходимость покаяния. Человеку требуется умом и сердцем почувствовать свою греховность, отход от заповедей Христа, потерю божественной сути.

Важно: Господь святому и всем людям оставляет надежду коротким призывом – «не отчаивайся», проси Всевышнего о помощи, милости, прощении.

Спал святой мало, время, не занятое работой, проводил в молитвах. Любил слушать Божественное писание. С добротой и симпатией относился к монахам, никогда не смущал и не порицал других. Те, кто близко знал святого, считали его человеком сильной воли, особой крепости духа. Он не гневался, со всеми был кроток и доброжелателен.

Речь святого была проста и понятна, он не производил впечатления ученого человека. После разговоров с ним братья уходили утешенными, умиротворенными.

Справка: усмирить бесов в душе и прийти к бесстрастию Силуан смог к 60-ти годам. В это время он встретился с Софронием.

Смерть

Жизнь святого протекала внешне тихо, спокойно, без потрясений. Учеников у Силуана не было, толпы мирян не искали его общества. Так же тихо, как жил, святой скончался 24 сентября 1938 года. Канонизирован в 1988 году в лике преподобного.

Детство

Когда маленькому Семену было 4 года, его отец приютил дома странника$ это было накануне праздника, а человек этот продавал книги и оказался образованным и интересным собеседником. Неожиданно для себя Семен услышал что-то совсем необычное: что Христос не Господь вовсе, и что Бога нет.

Как аргумент странник вопрошал: «Где Он, Бог ваш?»; и тут маленький мальчик подумал: «Когда вырасту, то по всему свету пойду искать Господа». Когда странник покинул дом, маленький Семен сказал отцу: «Ты меня учишь молиться, а странник сказал, что Бога нет». Отец на это ответил: «Я думал, что он умный человек, а он оказался дурак. Не слушай его». Ответ отца не убрал из души мальчика сомнения.

После того, как Семен ощутил в себе веру, его разум обратился к Господу, и он неустанно со слезами молился. Тогда же старец осознал, что в нем произрастает желание к монашеской жизни. Семен стал упрашивать своего отца отпустить его в Киево-Печерскую Лавру, но тот был непреклонен: «Сначала кончи военную службу, а потом будешь свободен пойти».

Семен вырос красивым, смелым и сильным молодым человеком. Однажды на Пасху, после праздничной мясной трапезы, когда братья его разошлись, он остался дома, мать сварила ему почти 50 яиц, и он все съел. В те годы Семен работал в имении князя Трубецкого, а в праздники ходил в заведение, где мог выпить около 3 литров водки, но пьяным никогда не бывал.

Однажды в сильный мороз копыта лошади примерзли ко льду и та не давалась его сбить. Семен держал голову лошади руками и та не сопротивлялась. Голыми руками молодой человек мог взять горячий котел со щами и перенести его с печи на стол. Ударом кулака Семен мог перебить толстую доску.

Канонизация и почитание святого

Жизнь и духовные искания Силуана стали известны благодаря его младшему товарищу, архимандриту Софронию, который написал книгу о святом. Труд «Старец Силуан» отцы церкви считают лучшей православной книгой 20 века. В ней рассказано о духовных исканиях святого, который боролся с унынием, соблазнами, страстями, терял и снова обретал Бога в душе. Силуана почитают как истинного христианина, который осознавал и бился против собственной греховности, искал помощи, утешения у Господа, неустанно молился, чтобы преодолеть ад в себе.

Святой не хотел при жизни славы, известности, не поучал. Он мечтал научиться смирению, кротости. Отдавая свои записки Софронию, старец посетовал, что безграмотный, и просил исправить их и обнародовать. Софроний высоко чтил святого, прославил книгой на весь мир. Канонизация состоялась в 1988 году, день памяти Силуана Афонского – 24 сентября.

Старец Силуан: как стать святым, когда кругом суета

В глазах многих идеал и вершина монашеской жизни — это тишина и молчание. Ничто внешнее тебя не отвлекает, — максимум, братия со своим сложным характером, — но в остальном вокруг: сосредоточенность и первозданная природа: например пустыня, лес или афонские скалы. А там, где люди и суета — глубокая духовная жизнь невозможна. Это один из поводов для уныния у жителей городов, которые окружены всем, что только может помешать сосредоточению.

Жизнь святого Силуана — доказательство, что такое представление о духовной жизни это не более чем «штампы», потому что если бы все было именно так, монах Силуан не стал бы святым.

Старец Силуан подвизался в самом крупном монастыре Афона — русском Пантелеимоновом монастыре, — и исполнял самое «мирское» и суетливое послушание — эконома. Он должен был контролировать все работы, которые совершаются в монастыре немонахами — простыми паломниками или наемными рабочими и строителями. Кажется, он даже какое-то время работал в магазине при монастыре.

см. также: кто такой монах и почему уходят в монастырь

Преподобный Силуан сохранял и ответственное отношение к делу, и умел (правильнее сказать — научился) хранить в своем сердце непрестанную молитву.

Несколько монахов из Пантелеимонового монастыря. Преподобный Силуан Афонский сидит крайним слева в первом ряду.

Для нас — это вдохновляющий пример, что цельность духовной жизни никак не зависит от того, что вокруг человека. Деревня или город, стадо коров или километровые нескончаемые пробки — это все не важно.

Иконография

Сохранились фотографии святого. Люди, знавшие старца, утверждают, что его лицо не было таким суровым и жестким, как на фото. Все иконы написаны после смерти и канонизации Силуана.Святого обычно изображают с поднятыми в молитвенном обращении к Богу руками. Открытые ладони символизируют смирение, предание себя воле Всевышнего. Святой старец молится за всех людей, просит о милости и прощении. Известная и почитаемая икона хранится в румынском монастыре. Списки с нее есть в российских храмах.

Вразумление свыше

Но вскоре Благость Божия напомнила о себе. Однажды, когда Симеон возвратился с очередного гулянья и заснул, не то в полудрёме, не то в тонком сонном видении он вдруг увидел себя словно бы извне. При этом он воочию созерцал, как в него проникал отвратительный змий.

Ощутив омерзение и ужаснувшись, Симеон пробудился и тут же услышал таинственный голос. Это был голос Пречистой Матери Божьей. Богородица разъяснила, что как ему было противно глядеть на глотание змея, так и Ей тяжко смотреть на его греховную жизнь.

В результате такого необычайного вразумления Симеон осознал свою неправоту, сердечно раскаялся, возблагодарил Небесную Царицу за внимание и доброту. После этого случая он вновь воспламенился ревностью о Господе, загорелся желанием жить по закону Божьему, в согласии с совестью.

Творческое наследие

Святой старец оставил записи, которые стали известны благодаря его ученику Софронию. Творения Силуана – это простые тексты в тетрадях, часто с повторами, в которых отразился духовный опыт монаха. Это не богословские труды, написанные по рациональному решению с планом и разбивкой по темам.

«Дух Святой влечет писать» – так трактовал Силуан свои тексты. Записи старца производят неизгладимое впечатление на всех, так как он описал собственный опыт, опирался на то, что пережил сам. Глубокие и значимые богословские работы возникают чаще вследствие молитвенных трудов, а не интеллектуальных усилий.

Святой писал о безграничной любви к Богу, молился, чтобы всем было дано постичь любовь Всевышнего. Старец видел воочию бесов, которые отвлекали его от молитв, мешали избавиться от греховных мыслей. Побороть адский огонь Силуан призывал постоянной молитвой. Бесхитростные слова святого старца проникают в душу, поражают глубиной и искренностью, свидетельствуют о большой духовной работе:

«Кто любит Господа, тот всегда Его помнит, а память Божия рождает молитву. Если не будешь помнить Господа, то и молиться не будешь, а без молитвы душа не пребудет в любви Божией, ибо чрез молитву приходит благодать Святого Духа».

Малограмотный сын крестьянина смог найти слова, понятные людям, щедро делился тем, что постиг во время долгих молений. Книга с текстами святого часто переиздается на разных языках.

Цитаты Силуана Афонского

  • «Бог нас всегда окружает теми людьми, с которыми нам необходимо исцелиться от своих недостатков».
  • «Дружба с тем, у кого чистое сердце — ценна, но встретить его труднее, чем в пустыне воду».
  • «Переполненный сосуд выливается через край. Так и переполненное сердце человека изливает на ближних то, чем оно полно».
  • «Если в твой дом принесут грязь — не допытывайся, из какого она места, выброси ее сразу; если в твой ум проникнут помыслы осуждения, не допытывайся, правы они или нет — они только грязь».
  • «Чтобы спастись, надо смириться. Потому что гордого если и силою посадить в рай, он и там не найдет покоя и будет недоволен и скажет: «Почему я не на первом месте?» А смиренная душа исполнена любви и не ищет первенства, но всем желает добра и всем бывает довольна».
  • «Не учите детей быть богатыми, а учите их быть счастливыми. Тогда, повзрослев, они будут знать ценность вещей, а не их цену».

О чем просят у старца

Молитвенные обращения к святому обладают особой силой. Сам старец молился постоянно, прерываясь только на короткий сон. Силуан говорил, что молитва спасает мир, пока она звучит, все в безопасности. Если затихнет, мир рухнет.

Какой помощи просят у святого:

  1. Об умягчении злобы собственного сердца, умиротворении, готовности простить другим заблуждения и ошибки.
  2. Об освобождении от неверия, обретении любви к Богу. Молитва святому помогает при ощущении, что Бог оставил, вера потеряна, способствует воспитанию смирения, кротости.
  3. Об умножении любви, примирении враждующих, завершении ссор и обид, семейных распрей и непонимания близких.
  4. Об освобождении от дурных страстей, наклонностей, греховных помыслов.
  5. Об исцелении от болезней себе и близким. При головной боли, мигрени.
  6. Помощи в трудных вопросах, поисках правильного пути.
  7. Об освобождения от гордыни, тщеславия, амбиций.

Перед иконой Силуана молят о мирских делах и просят помощи в духовной жизни. Святой особо подчеркивал, что возносить молитвы следует о добрых людях и грешниках, тех, кто неприятен, о врагах. Христос – это любовь и милосердие. Молиться нужно за всех, отдаваясь всей душой, истово, до изнеможения.

Первый большой грех

Сила юноши, пригодившаяся ему в дальнейшем для совершения подвигов, стала причиной первого большого греха, который Силуан Афонский долго отмаливал.

В один из праздников, когда все жители деревни были на улице, Семён гулял с товарищами и играл на гармошке. Навстречу им шли два брата, работающие в селе сапожниками. Старший был огромного роста и силы, да к тому же любил поскандалить. Он начал забирать у Семёна гармошку. Тот передал её своему товарищу, а к сапожнику обратился с просьбой угомониться и идти своей дорогой. Это не помогло. Пудовый кулак полетел в сторону Семёна.

Вот как этот случай вспоминал сам святой Силуан Афонский: «Сначала я хотел уступить, но потом мне стало стыдно, что жители будут надо мной смеяться. Поэтому я нанёс сильный удар ему в грудь. Сапожник отлетел на несколько метров, а из его рта хлынула кровь и пена. Я думал, что убил его. Слава Богу, всё обошлось. Около получаса его откачивали, поливая холодной водой. Потом с трудом подняли и отвели домой. Окончательно он выздоровел только через два месяца. После мне пришлось быть очень осторожным, ведь два брата постоянно подкарауливали на улице с ножами и дубинками. Но Господь уберёг меня».

Текст молитвы

О предивный угодниче Божий, отче Силуане! По благодати, тебе от Бога данной, слезно молитися о всей вселенней, мертвых, живых и грядущих, не премолчи за нас ко Господу, к тебе усердно припадающих и твоего предстательства умильно просящих (имена). Подвигни, о всеблаженне, на молитву Усердную Заступницу рода христианского, Преблагословенную Богородицу и Приснодеву Марию, чудно призвавшую тя быти верным делателем в Ея земном вертограде, идеже избранницы Божии о гресех наших милостива и долготерпелива быти Бога умоляют, во еже не помянута неправд и беззаконий наших, но по неизреченной благости Господа нашего Иисуса Христа ущедрити и спасти нас по велицей Его милости. Ей, угодниче Божий, с Преблагословенною Владычицею мира – Святейшею Игумениею Афона и святыми подвижниками Ея земнаго жребия испроси у святых святейшего Слова святей горе Афонской и боголюбивым пустынножителем ея от всех бед и наветов вражиих в мире сохранитися. Да Ангелы святыми от зол избавляеми и Духом Святым в вере и братолюбии укрепляеми, до скончания века о Единей, Святей, Соборней и Апостольстей Церкви молитвы творят и всем спасительный путь указуют, да Церковь Земная и Небесная непрестанно славословит Творца и Отца Светов, просвещающи и освещающи мир в вечной правде и благости Божией. Народом земли всей испроси благоденственное и мирное житие, дух смиренномудрия и братолюбия, добронравия и спасения, дух страха Божия. Да не злоба и беззаконие ожесточают сердца людския, могущие истребите любовь Божию в человецех и низвергнуть их в богопротивную вражду и братоубийство, но в силе Божественныя любве и правды, якоже на небеси и на земли да святится имя Божие, да будет воля Его святая в человецех, и да воцарится мир и Царствие Божие на земли.

Такожде и земному Отечеству твоему – земли Российстей испроси, угодниче Божий, вожделенный мир и небесное благословение, во еже всемощным омофором Матере Божия покрываему, избавитися ему от глада, губительства, труса, огня, меча, нашествия иноплеменников и междоусобныя брани и от всех враг видимых и невидимых, и тако святейшим домом Преблагословенныя Богородицы до скончания века ему пребыти, Креста Животворящаго силою, и в любви Божией неоскудеваему утвердитися. Нам же всем, во тьму грехов погружаемым и покаяния тепла, ниже страха Божия не имущим и сице безмерно любящаго нас Господа непрестанно оскорбляющим, испроси, о всеблаженне, у Всещедраго Бога нашего, да Своею Всесильною благодатию божественне посетит и оживотворит души наша, и всяку злобу и гордость житейскую, уныние и нерадение в сердцах наших да упразднит. Еще молимся, о еже и нам, благодатию Всесвятаго Духа укрепляемым и любовию Божию согреваемым, в человеколюбии и братолюбии, смиренномудренном сраспинании друг за друга и за всех, в правде Божией утвердитися и в благодатной любви Божией благонравно укрепитися, и сынолюбне Тому приближитися. Да тако, творяще Его всясвятую волю, во всяком благочестии и чистоте временнаго жития путь непостыдно прейдем и со всеми святыми Небеснаго Царствия и Его Агнчаго брака сподобимся. Ему же от всех земных и небесных да будет слава, честь и поклонение, со Безначальным Его Отцем, Пресвятым и Благим и Животворящим Его Духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Короткая молитва в житейских нуждах:

«О великий угодниче Божий, преподобне и богоносне отче наш Силуане! Призри на нас (имена), смиренных и немощных, и обремененных грехми многими, твоея помощи и утешения просящих: приникни к нам благосердием твоим и помози нам (содержание прошения). На тя бо упование наше ныне возлагаем, отче благосердный: приведи нас к невечернему свету жизни вечныя благоприятным предстательством твоим у престола Пресвятыя Троицы, да славим и поем со всеми святыми достопоклоняемое имя Отца и Сына и Святаго Духа во веки веков. Аминь».

Воинская служба

Тяготы воинских обязанностей не пугали Симеона. Армейская служба, которую он проходил в Санкт-Петербурге, способствовала укреплению характера, приучала к ответственности и исполнительности. Всё больше и решительнее думал он о монашеской жизни, далёкой от мирских соблазнов и бессмысленной суеты.

Несколько раз Симеон жертвовал накопленные деньги на нужды Афонских монахов. По этому поводу между его сослуживцами сложилась поговорка, что он пребывает умом на Святой Горе и на Страшном Суде.

Когда срок воинской службы близился к концу, Симеон решил посетить Иоанна Кронштадтского, испросить у него благословения на монашество и получить пастырское напутствие. Не застав отца Иоанна на месте, он написал и оставил ему записку, в которой просил о молитвах. А уже на следующий день, пребывая в расположении части, Симеон почувствовал, будто находится в средоточии гудящего адского пламени. Это чувство помогло ему утвердиться в желании оставить мир и предаться служению Богу.

Акафист

Кондак 1

Избранный молитвенниче и Духа селение благовонное, Силуане преподобне, присно источая слезы на земли, горел еси желанием да вси людие спасутся и узрят славу Божию. Hо яко в болезнех стяжав утробу Христову, избави нас от печали греховныя, да наполнятся Духа уста наша всопети тебе: Радуйся, великий Силуане, сладчайший богослове.

Икос 1

Ангельский Царь, от юности призвавый тя благодатию Своею, предустави тя, Силуане богомудре, сообразна быти образу Сына Своего, да свидетельствуеши мирови о любви Божией, и воздвигнеши от пропасти отчаяния люди, благодарно зовущия ти: Радуйся, сияние любви Отчия Радуйся, проповедниче Христова всепрощения Радуйся, теплото, исполнь Духа Святаго Радуйся, красото образа первозданнаго Радуйся, имже источаются слезы Радуйся, имже очищаются смыслы Радуйся, отрасле распятыя земли русския Радуйся, древо жизни, носяй плоды сладкия Радуйся, раю, посреде имый Христа кроткаго Радуйся, лозы Христовы благоплодная розго Радуйся, огнем благодати просвещаяй умы Радуйся, пламенем любве исцеляяй души Радуйся, великий Силуане, сладчайший богослове.

Кондак 2

Видящи тя Пречистая Дева в бездне греховной погибающа, милосердова о тебе и тихими словесы воззва к покаянию. Ты же, отче святый, познавый Ю Духом, николиже забыл еси дивное посещение и кроткий глас Божия Матере, но присно влекся к Hей, любовию поющи: Аллилуиа.

Икос 2

Разум небесный стяжав покаянием, и в напутие приим молитвы великаго пастыря Иоанна, яко овча жаждущее, вселился еси во двор Пантелеимонов, идеже среди адскаго жжения распинался еси мирови, глаголя: «Зде умру за грехи моя». Мы же дивяшеся крепости твоего покаяния, вопием ти сице: Радуйся, Христа паче души своея возлюбивый Радуйся, во след Агнцу Божию последовавый Радуйся, злато, огнем искушений очищенное Радуйся, кадило, покаянным пламенем возносимое Радуйся, воине Христов мужеумный Радуйся, послушания непорочна исполненный Радуйся, горо, мраком богооставления приосененная Радуйся, Гефсиманскою нощию помысливый Бога неумолима Радуйся, тебе бо открыся тайна Христова истощания Радуйся, ты бо отчаялся еси, да утешиши многия Радуйся, от юности на высоту совершенства возшедый Радуйся, Господа распята и воскресша образе предивный. Радуйся, великий Силуане, сладчайший богослове.

Кондак 3

Силу молитвы Иисусовы приим в сердце твое от Пречистыя Богородицы туне, множеству вражеских нападений подверлся еси, блаженне, бдением же, пощением и непрестанными теченьми слез твоих умилостивляя Господа, и поя Ему: Аллилуиа.

Икос 3

Имуще тя учителя и наставника, Силуане Богоносне, укрепляемся на подвиг крестный. Ты бо научился от Господа путем жизни вечныя и восприял еси небесных тайн откровение Духом Святым, Имже вдохновляемся воспети тебе: Радуйся, Христообразный уме Радуйся, сердце, заповедию Христовою расширенное Радуйся, яко Духом Святым и тело твое освятився Радуйся, яко мощами твоими вернии благоухаются Радуйся, Святыя Троицы таинниче Радуйся, Отца Hебеснаго сыне возлюбленный Радуйся, присный друже Христа Радуйся, Духа Святаго огненная уста Радуйся, неизреченная богословствуяй яве Радуйся, на персех Христа почерпый струи Божия любве Радуйся, реко, боговедением орошающая концы Радуйся, кладезю, жаждущия напояющий Радуйся, великий Силуане, сладчайший богослове.

Кондак 4

Бури житейския и помыслов душетленных не убоимся, Силуане отче наш, яко словеса твоя — светильник ногама нашима и свет стезям нашим. Тобою бо научихомся мнети себе нижайшия всех и вожделети присно смирения Христова, победную песнь на враги поюще: Аллилуиа.

Икос 4

Да услышит земля и возвеселится о милости Господней, яко живый Христос непостижимо явися ти, преподобне Силуане, и сподоби тя насладитися Духом Святым, Имже познал еси Господа и возлюбил Его до конца. Мы же дивящеся сему неизреченному богоявлению, ублажаем тя сице: Радуйся, Кроткаго и Смиреннаго лицезревый Радуйся, желанием уподобитися Ему возжелевый Радуйся, яко сладость Духа всего тебе исполни Радуйся, яко мученически жаждал еси страданий Христа ради Радуйся, тихий и кроткий взор Христов никогдаже забываяй Радуйся, последи Того присно со слезами искавый Радуйся, от ада возведенный к видению лица Божия Радуйся, слышавый тамо глаголы неизреченныя Радуйся, причастниче славы сынов Воскресения Радуйся, тайновидче человеколюбия Божия Радуйся, Духом озаренный богословити Творца Радуйся, Того проповедывай милостива и всепрощающа Радуйся, великий Силуане, сладчайший богослове.

Кондак 5

Hесозданным светом осиянный, в тебе, отче, мудрствовася еже и во Христе Иисусе, Иже показа тя новейша богослова и молитвенника дивна, мир слезами орошающа, да вси людие познают Бога, якоже ты познал еси Его Духом святым, и обратятся к Hему, в радости зовуще: Аллилуиа.

Икос 5

Видевши, яко умалися совершенная благодать, юже приял еси, явльшуся ти Христу, плачем объят был еси, преподобне, и множество прейдя огненных искушений, болезненне учился еси, еже како стяжевается благодать, и како хранится она. Темже, яко благодати таиннику и подвижнику премудрому, воспеваем ти сице: Радуйся, скучаяй о Господе душею твоею Радуйся, еленю, жаждущий к струям жизни вечныя Радуйся, красотою плененный Лица Божия Радуйся, звездо, от нощи с плачем утренюющая Радуйся, страдальче от умных враг множицею мучимый Радуйся, воздыханьми взывавый к Могущему спасти Радуйся, призывавый милость Серафимовым воплем Радуйся, в наследие стяжавый благодать страданием Радуйся, кровьми прием разум духовный Радуйся, ведение сие, яко сокровище, нам сотавивый Радуйся, имже вдохновляемся погубленная рыданьми восприяти Радуйся, великий Силуане, сладчайший богослове.

Кондак 6

Проповедник безприкладной яже ко врагом любве явился еси миру, Силуане преподобне, яко Дух Святый уподоби тя распятому Христу, и научи тя миловати враги яко присныя дети и слезно молитися о них. И нас сподоби, отче возлюбленне, сего истиннаго знания, еже есть жизнь вечная, да с тобою воспоем Богу: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия тебе свет разума, Силуане богомудре, егда по летех пятинадесятих борения унывшу в тебе духу твоему, глас Господень показа ти путь ко смирению, рек: «Держи ум твой во аде и не отчаивайся». Еже правило приимше яко оружие непобедимое на враги, благодарно вопием ти: Радуйся, богонаученный подвижниче Радуйся, светило, сущим во тьме возсиявающее Радуйся, единомысленниче древних отец пустынных Радуйся, обогащенный разумом святых Радуйся, подвигу Серафимову духом приобщенный Радуйся, огненным деланием в мужа совершенна пришедый Радуйся, имже открыся тайна любве, яже есть смирение Радуйся, имже отчаянный век наш прият исцеление Радуйся, смирение Христово, яко бисер, взыскавый Радуйся, гордыню богоначертанным законом попаливый Радуйся, подобно Христу послушанием истощивыйся до ада Радуйся, путь заповедей Его текий веселыма ногама Радуйся, великий Силуане, сладчайший богослове.

Кондак 7

Хотяй всем человеком спастися, человеколюбец Господь остави тя вкусити адских мучений, яко да будеши пламенный молитвенник о томящихся во аде и сени смертней, имже в нощи ходатайствовал отраду и покой слезами великими, да не лишатся славы и любве таковаго Бога, но да вси воспоют во свете невечернем: Аллилуиа.

Икос 7

Hовый Адам явлейся вселенней, блаженне, Духом Святым позал еси в себе тайну падения первозданнаго, и каяйся перед небом и землею, взывал еси: «Милостиве, помилуй мя, падшаго». Темже Силы Hебесныя страхом содержими бяху, и радующеся о покаянии твоем, взываху ти: Радуйся, Адамовым плачем лишение славы Божия плакавый Радуйся, землю струями слезными оросивый Радуйся, яко пустыня мира таинственно внемляше ти Радуйся, якоже райское и царское паки приял еси Радуйся, вся роды человеческия объимый покаянием Радуйся, познание милости Божия ходатайствовавый всем Радуйся, болезньми возставивый первозданную красоту Радуйся, царю и иереюпо чину Мелхиседекову Радуйся, жертво, на вселенстем жертвеннице принесенная Радуйся, яко ныне прейде время плача Адамова Радуйся, спрбываеши бо вечно Христу, о Hемже рыдаше душа твоя Радуйся, и даждь нам благодать Адамова покаяния. Радуйся, великий Силуане, сладчайший богослове.

Кондак 8

Странная на тебе совершишася, преподобне, яко непричастен сый мирския мудрости, познал еси неизреченная Божия, и богословил еси тайны будущаго века, огране светозарный Духа Святаго, Иже усты твоими возвести нам, яко велико есть точию еже стяжати смиреннаго Духа любве Христовы, яже всех милует, поющи Господеви: Аллилуиа.

Икос 8

Весь сообразен быв евангельскому слову, обрел еси сердце, милующее всю тварь, и подобно Отцу Hебесному, облобызавшему блуднаго сына, мил тебе бысть всякий брат твой. И аки пламенем томяся, да вси людие познают сицеваго Господа, взывал еси: «Дай ми, Господи, слезы, да плачет душа моя от любве к брату день и нощь». Тем же мы вси яко благовестника небеснаго величаем ти сице: Радуйся, Гефсиманскаго плача причастниче Радуйся, селение, Бога и человека вмещающее Радуйся, печаль и радость в себе странно сочетавый Радуйся, плоде мира же всего дражайший Радуйся, пречистый елее, сокрушенныя исцеляяй Радуйся, тихий свете, отчаянныя возставляяй Радуйся, присно о нищих и униженных болезновал еси Радуйся, теплотою Духа скорбящия души согревал еси Радуйся, яко Серафим звери дикия милующий Радуйся, избавлься от тьмы ныне смиренно царствуеши Радуйся, источниче слез, совесть омывающий Радуйся, орле, под криле небо и землю собирающий Радуйся, великий Силуане, сладчайший богослове.

Кондак 9

Всем Hебесным Силам тайно внимая, воспевающим страдания Господня, предзрел еси Христа пред собою выну, блаженне, простирающа руки своя на Кресте, да будем смиренны, и сладчайшую песнь, юже научи тя Дух Святый, херувимски пел еси Ему в души твоей: Аллилуиа.

Икос 9

Вития премудрый века сего побеждая, духодвижно писал еси от Лица Божия милосердия, Силуане блаженне, да вси языцы иже под небесем приидут в познание истины единаго Бога. И мы прияхом книгу твою, яко огнь Утешителев, имже ожесточенная смягчаются и подаются слезы умиления, благодарно поем ти: Радуйся, Евангелие одушевленное, имже концы просвещаются Радуйся, книго, тростию Духа написанная Радуйся, имже Благовестие изыде паки во всю землю Радуйся, имже новое добротолюбие дадеся миру Радуйся, глубино таин, препростыми словесы явленная Радуйся, высото совершенства, всем предложенная Радуйся, сокровище неистощимое богословия Радуйся, пророческая уста, имиже Дух Святый глагола Радуйся, учиши бо со властию, Апостолов наследниче Радуйся, воды целительныя неисчерпаемый источниче Радуйся, жало, к любви горней уязвляющее Радуйся, жезле, из камене струи источающий Радуйся, великий Силуане, сладчайший богослове.

Кондак 10

Спасения рода человеча жаждущи, уподобился еси Христу, молящемуся в Гефсимании, да искупит вся от клятвы законныя, яко Дух Святый исполни тя любве Христовы, яже умирает, да прочии живи будут, и тако зрящи в коемждо брате твоем образ славы Божией, пролиял еси кровь твою в молениих за весь род Адамов, взывающи Богу: Аллилуиа.

Икос 10

Стену необоримую рода христианскаго, Пресвятую Деву познал еси, Силуане предивне, яко, всельшуся в тя Духу Святому, сродник был еси Пречистыя и всех небожителей, ихже мысли и чувствия тайне уразумев, возвестил еси нам, умльно поющим ти: Радуйся, избранниче возлюблен Богоматере Радуйся, рая благодатнаго благовонный цвете Радуйся, яко Сергий и Серафим, таинниче Пречистыя Радуйся, взиравый на высоту любве Ея пламенныя Радуйся, проникнувый в глубину скорби Владычицы Радуйся, яко Богородичным плачем в Дусе Святем плакал еси Радуйся, ты бо у Креста стоял еси, неизреченне, с Богородицею Радуйся, ты бо умно созерцал еси покров Ея над землею Радуйся, печаль ея о людех в сердце твоем носивый Радуйся, грешных милование Пречистыя в утешение нам уяснивый Радуйся, ныне зриши Богородицу во славе Радуйся, словеса твоя о Деве нам светлость и радование Радуйся, великий Силуане, сладчайший богослове.

Кондак 11

Пение новое воспел еси, блаженне, якоже научи тя Господь: держай ум твой во аде, слезно искал еси Бога, глаголя: «Скоро аз умру, и вселюся в темницу адову, идеже тужити и плакати имам о Господе». И тако до ада смиряяся, чистым умом предстоял еси Богу, и Духу свидетельствующу в души твоей спасение, взывал еси Ему: Аллилуиа.

Икос 11

Свет Христова смирения возсия мирови тобою, Силуане боговидче, яко Духом святым познал еси сию неописанную тайну, и научивыйся от Господа кротости и смирению, обрел еси покой души твоей. Сподоби и нас смиреннаго Духа, да обрящем мир прежде конца, сице тя ублажающия: Радуйся, смирения Христова сладкопевче Радуйся, смиренне, гориши яко солнце неопалимое Радуйся, теплотою своею согреваеши всех Радуйся, твоя бо есть земля кротких Радуйся, цветущий саде, идеже обитает Бог Радуйся, тебе любят Апостоли, Пророцы и Преподобнии Радуйся, тебе любят Ангели, Серафими и Херувими Радуйся, тебя любят Hебо и земля Радуйся, тебе любит Дева Пречистая Радуйся, смиренне, Господь о тебе радуется Радуйся, до ада смиривыйся и мир победивый Радуйся, Hебом и землею ныне прославленный Радуйся, великий Силуане, сладчайший богослове.

Кондак 12

Благодатию Духа озаряемь, Силуане тайновидче, начертал еси нам закон божественныя любве, глаголя: «Аще кто множае люит, той и множае страждет», яко любы неизменно причастна печали бывает. Темже видяще тя, подобно Христу и Богородице, выну болезнующа о народе, умильно вопием Богу: Аллилуиа.

Икос 12

Поющи песнь в души твоей, исполнь мира Божия, тихо прешел еси от смерти в жизнь, дивне, во благоухании подвига твоего. И ныне, идеже есть Господь, и ты предстоиши, зря славу кроткаго и милостиваго Лица Его, и по обещанию твоему молишися о всем роде человечестем, и о нас, сынолепно тя воспевающих: Радуйся, Духом Святым сродниче Господа Радуйся, Бога дерзновенне призывавый, дражайша Отца Радуйся, яко дети Отца Hебеснаго видевый братию твою Радуйся, Христос бо сотвори нас едину семью Радуйся, слезами божественными сеявый скорби постныя Радуйся, радостию пожавый класы присноживотия Радуйся, пище небесная, алчущия питающая Радуйся, чистое сердце, узревшее Бога Радуйся, ныне уподобился Ему до конца Радуйся, светлый покрове вселенныя Радуйся, и буди утешитель сирым твоим Радуйся, и не забуди нас, скорбящих в мире сем Радуйся, великий Силуане, сладчайший богослове.

Кондак 13

О предивный отче Силуане, Духа носителю всемирный, приими смиренную песнь благодарения, яко тобою узрехом свет богоразумия, и предстоя ныне пресвятей Троице поминай ихже возлюбил еси, мудре, и настави нас к тихому пристанищу любве Отчия, да сподобимся пети с тобою Аллилуиа.

Афонский старец не совершал громких подвигов во имя христианской веры, не прославился великими деяниями. Силуан тихо и скромно прожил жизнь, отдав все силы служению Господу, проводил время в молитвах. Оставленные святым записи помогают людям найти и удержать Бога в душе, обрести твердость, научиться любить и прощать ближних и врагов. Святой старец любим и почитаем за неоценимую помощь, которую приносят его труды в духовной работе каждого.

Рейтинг
( 2 оценки, среднее 4.5 из 5 )
Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Для любых предложений по сайту: [email protected]
Для любых предложений по сайту: [email protected]