Житие преподобного Арсения Коневского
Арсений Коневский принял постриг в новгородском Лисицком во имя Рождества Богородицы монастыре в годы игуменства там Евфимия, впоследствии святителя, архиепископа Новгородского. Прожив в обители 11 лет, Арсений Коневский вместе с побывавшим в Новгороде афонским монахом отправился на Афон, где провел 3 года. Сначала Арсений Коневский трудился в «древоделании, печении хлебов и прочих по ряду монастырских службах», после того как игумен узнал о ремесле Арсения Коневского, он повелел преподобному в безмолвии ковать сосуды. Святой посетил многие афонские монастыри, для которых бесплатно делал сосуды. Монахи, видя его «тружающася, яко безплотна или яко куплена раба, удивишася терпению его, но и паче же возлюбиша его». Уходя с Афона, Арсений Коневский получил от игумена Иоанна «Устав Святой горы» и чудотворную икону Пресвятой Богородицы, на обороте которой был написан Нерукотворный образ Спасителя.
В 1393 году Арсений Коневский вернулся в Новгород и вскоре по благословению архиепископа Иоанна II отправился в плавание по реке Волхов на озеро Великое Нево (Ладожское) в поисках места для создания монастыря. Известно, что Арсений побывал на Валааме, но, увидев, что в монастыре многолюдно, покинул его. Достигнув острова Коневец, Арсений решил было плыть дальше, но ветер пригнал лодку, в которой находился он с учениками, обратно. Арсений Коневский высадился на острове в месте, позднее получившем название Филиппова Лахта, в XIX веке здесь был поставлен крест и устроен скит. Потом Арсений переселился в бухту, которая после посещения монастыря Новгородским архиепископом Евфимием (Вяжицким), вероятно в 1444 году, стала называться Владычной Лахтой. Здесь около 1393 года и возник монастырь, в 1398 году в обители построили церковь в честь Рождества Богородицы. В печатной редакции жития преподобного Арсения говорится, что через год после поселения Арсения на Коневце к нему пришел инок Лаврентий, посланный валаамским игуменом Силой звать Арсения на Валаам, но он не согласился, поскольку полюбил безмолвный Коневец. Первоначально Коневский монастырь, по-видимому, не был строго общежительным. Однажды ночью некий прозорливый старец монастыря услышал разговор двух бесов. Один из них сказал, что все новгородцы хвалят житие коневского игумена. Другой подтвердил, что правило монастырское «без порока», но в жизни Арсения Коневского для бесов утешительно то, что он держит в своей келье угощение для благотворителей обители. Наутро старец рассказал все Арсению, и тот повелел келарю устроить в монастыре общую трапезу и ничего по кельям не держать. Арсений изгнал бесов от находившегося на острове Коня-камня, которому язычники приносили жертвы. После того как Арсений вместе с монастырским священником окропил камень святой водой, рыбаки увидели стаю воронов, летевшую на север и ревевшую подобно волам. После изгнания бесов, как сообщает монастырское предание, Арсений благословил строительство часовни на вершине Коня-камня, часовня была возобновлена в конце XIX века. На первоначальном месте монастырь простоял 25 лет, затем из-за наводнения его местоположение было изменено.
Арсений Коневский вторично посетил Афон. Во время его отсутствия в обители случился сильный голод, и монахи хотели разойтись. Инок монастыря Иоаким молился в лесу Пресвятой Богородице, чтобы она защитила обитель. Ему явилась Сама Пречистая Дева, в утешение сказав, что преподобный Арсений скоро вернется и привезет все необходимое. На следующий день прибыл Арсений, доставив на 2 кораблях «множество потребных». Место, где молился Иоаким, стало называться Святой горой, впоследствии там поставили крест, в XIX веке устроили скит, куда в день памяти преподобного совершался крестный ход из монастыря.
Еще при жизни Арсения игуменом Коневской обители стал Иоанн. Умирая, Арсений Коневский завещал братии монастыря хранить Устав Святой горы, «трапезу держати равну». Преставился Арсений в 1447 году. Он был погребен на паперти церкви в честь Рождества Богородицы, впоследствии над местом его погребения был устроен придел во имя преподобного Онуфрия Великого.
Empty
- Печать
- Электронная почта
Блаженный Арсений происходил из Великого Новгорода, но неизвестно, кто были его родители и в какое время он родился. Сердце его, разгораясь Христовой любовью, побудило его оставить мир, чтобы искать безмолвной жизни. Сперва удалился он в соседнюю Великому Новгороду обитель Рождества Богородицы, на Лисьей горе.
Там прожил святой одиннадцать лет, совершив иноческий искус, постриг власы свои и сделался совершенным иноком. Вся братия смотрела на него, как на данный ей свыше образец жития иноческого.
НОВОГОРОДЕЦ НА АФОНЕ
Давно уже жило в душе преподобного Арсения желание посетить Святую Гору Афонскую, и он воспользовался пришествием в Новгород некоего афонского инока. Припав со слезами к ногам игумена, Арсений умолял отпустить его на Гору Афонскую. Долго игумен не соглашался на его прошение, чувствуя, какое будет от того лишение для обители, но наконец не мог не уступить слезному молению ревностного инока.
Радостно пошел Арсений в путь свой с благословением отеческим, и благополучно достиг Святой Горы, где был с любовью принять игуменом Иоанном. Настоятель велел пришельцу подвизаться в общих трудах с братией. Посему прошел Арсений по порядку все монастырские службы, начиная с древоделания и печения хлебов, и всякую службу исполнял с чрезвычайным смирением послушанием, считая себя за худшего из братии.
Игумен, узнав искусство русского пришельца ковать медные сосуды, занял его предпочтительно этим рукоделием, и в глубоком безмолвии ковал он сосуды для потребы монастырской, посвящал на то целый день, а ночь проводил в молитве, едва дозволяя себе мало отдыха, ибо был крепок и мужественен. Безмездно трудился он не только для своей обители, но и для других святогорских монастырей; ибо отовсюду приносили ему медь для кования сосудов, как только услышали о его искусстве. Неизвестно, в какой собственно обители подвизался преподобный Арсений, должно, однако, наверное полагать, что в Россиконе, ибо это было общее пристанище всех русских пришельцев.
Опасаясь, чтобы множество приходивших к нему не обременило братии его обители, принял он благословение от своего игумена обойти все монастыри Святой Горы, чтобы потрудиться на пользу каждого из них, не ради злата и серебра, но для душевного спасения, и в таком подвиге пробыл три года. Тогда пришло ему желание возвратиться в родную землю, чтобы там поставить обитель во славу Матери Божией, к Которой имел теплую веру. Арсений стал просить игумена об отпуске на родину, и тот, исполненный духа прозорливости, пророчески сказал ему, что Господь воздвигнет чрез него обитель в стране северной, которая спасется его молитвами от многих бесовских прелестей и суеверий.
Отечески благословил его настоятель двойной иконой Владычицы с Предвечным Младенцем с одной стороны, и Нерукотворного образа Спасова с другой, дав ему притом Устав Святой Горы. Отпуская же, молился над ним так: «Боже отец наших, призри от престола славы Твоей на раба Твоего Арсения, да почиет на нем всегда благодать Духа Твоего Святого и пребудет с ним благословение Твое».
СЕВЕРНАЯ ОБИТЕЛЬ
В 1393 году блаженный Арсений возвратился в Великий Новгород, неся с собой чудотворную икону Божией Матери со Святой Горы, названную впоследствии Коневской. Здесь предстал он архиепископу Иоанну II, которому поведал все бывшее с ним на Афоне, и просил у него благословения создать на севере обитель во имя Рождества Богородицы. С миром отпустил его владыка, и Арсений с иконой Богоматери отплыл в озеро Ладожское.
Побыв в обители Валаамской, решился он идти на безмолвие в более уединенные места и Промыслом Божиим достиг пустынного острова Коневского. Отсюда преподобный решил было отправиться дальше, но ветер пригнал лодку, в которой он плыл с учениками, обратно. Здесь около 1393/94 года и возник монастырь, а в 1398 году в обители поставили храм в честь Рождества Богородицы. Преподобный изгнал бесов из находившегося на острове Коня-камня (отсюда и название Коневский), которому язычники приносили жертвы. После того как святой Арсений вместе с монастырским священником окропил камень святой водой, рыбаки увидели стаю воронов, летевшую на север и ревевшую подобно волам.
После изгнания бесов, как сообщает монастырское предание, преподобный благословил строительство часовни на вершине Коня-камня. По устроении обители и умножении братии, преподобный Арсений опять пошел на Святую Гору Афонскую, было это при Новгородском архиепископе Симеоне (1416-1421). Случилась тогда великая скудость в его обители, так что братия, одолеваемые голодом, хотели разойтись. Но один из старцев, по имени Иоаким, украшенный благочестием и сединами, взошел на ближнюю к обители гору, где сперва подвизался преподобный, и молил Небесную питательницу Матерь Божию ниспослать им насущный хлеб.
Преподобный Арсений Коневский.
После долгой молитвы, воздремал старец, и сквозь тонкий сон явилась ему Матерь Божия в Небесной славе. «Не скорби, старче», — сказала Она тихим голосом, — «скажи братии, чтобы не расходились от этого места, ибо вскоре прибудет к вам сам Арсений с обилием всего нужного для обители». На другой день Арсений действительно приплыл на двух больших судах и привез с собой множество припасов.
В 1421 году необыкновенный разлив Ладожского озера, смывший некоторые постройки бедной обители, заставил преподобного Арсения перенести обитель на новое место на том же острове, где мало-помалу им был сооружен каменный храм с деревянными кельями и оградой. Архиепископ Евфимий, поступивший на кафедру из Лисичьего монастыря, много содействовал преподобному в устроении новой обители. Коневец стал тогда известным для многих в Новгороде. Благочестивые новгородцы стали посещать уединившуюся на острове обитель и доставляли ей свои пособия.
В заботах и трудах на благо обители и в подвигах иночества преподобный Арсений достиг глубокой старости. Еще при жизни преподобного игуменом Коневской обители стал Иоанн. Перед преставлением святой Арсений завещал братии монастыря хранить Устав Святой Горы, «трапезу держати равну». Поручая обитель свою Матери Божией, он обещал духом не расставаться с братией и в самую минуту своего исхода, поддерживаемый учениками, приобщился Божественных Таин и мирно отошел ко Господу 12 (25) июня 1447 года, в день, когда святая Церковь отмечает память преподобных Онуфрия и Петра Афонских, по примеру коих он подвизался. Устав Святой Горы, введенный преподобным Арсением в Коневской обители, в 1865 году был принят и Веркольским Артемиевым монастырем в Пинежском уезде Архангельской губернии.
ЧУДЕСА И ПОЧИТАНИЕ ПРЕПОДОБНОГО
Преподобный Арсений почитается как покровитель моряков. Так, однажды он спас от гибели старца Моисея с рыбаками. Застигнутые бурей рыбаки молились Господу; явившийся святой осенил их мантией, и лодка благополучно пристала к берегу. Свидетельства о почитании преподобного Арсения сохранились, начиная с XVI века. Начиная с XVIII века, известны тропарь, кондак и молитва святому Арсению Коневскому, а в 1819 году по решению Святейшего Синода имя преподобного Арсения было внесено во все месяцесловы.
Пимен, архимандрит Коневский и Валаамский († 22 декабря 1910 года), автор описания монастыря, сообщает, что мощи преподобного Арсения были обретены в XVI веке, но во время Ливонской войны (1558-1583) их снова погребли близ западной стены Рождественского храма. В 1577 году, после захвата Коневского монастыря шведами, братия вместе с игуменом Леонтием перешла в Деревяницкий монастырь, взяв с собой чудотворный Коневский образ Пресвятой Богородицы. Шведы разрушили Рождественский собор Коневского монастыря.
12 июня 1809 года был освящен новый каменный собор Рождества Богородицы, построенный на месте разрушенного шведами, а 21 августа 1849 года святитель Игнатий Брянчанинов освятил в монастыре новую церковь во имя преподобного Арсения Коневского. В мае 1991 года Коневский монастырь был передан Русской Православной Церкви, и в ноябре того же года под полом нижнего Сретенского храма Рождественского собора были обретены мощи преподобного Арсения.
Публикуется по книге: «История Русского на Афоне Свято-Пантелеимонова монастыря с древнейших времен до 1735 года». Серия «Русский Афон ХIХ-ХХ веков», том 5. – Афон: Свято-Пантелеимонов монастырь, 2015.
Смотри также
Отдать жизнь за других: несколько фактов из жизни схимонаха Гликерия (Никитина). День памяти
У каждого человека есть хотя бы одна возможность в жизни доказать искренность своей веры к Богу, показать свою любовь к Нему и людям, но мы часто именно в этот …
Иеросхидиакон Бенедикт. День памяти — 24 декабря
Иеросхидиакон Венедикт, грек по происхождению, жил на Святой Горе Афон более 70-ти лет. Он был очень образованным и высокодуховным иноком. Патриарх Константинопольский трижды присылал …
Помощник неутомимого старца: Иеросхимонах Владимир (Колесников). День памяти — 23 декабря
Иеросхимонах Владимир (в миру Василий Васильевич Колесников) родился 27 июля 1851 года в селе Чудово Новгородской губернии. Его отец Василий и мать Евдокия скончались …
Секретарь афонского старца Макария иеросхимонах Мина (Буданов)
3 декабря 1888 года отошел ко Господу иеросхимонах Мина (Буданов) – многолетний секретарь афонского старца Макария (Сушкина), игумена Русского на …
Дело Божие надо делать, не откладывая: Иеросхимонах Арсений (Минин). День памяти — 30
Никто никогда не слышал из его уст праздного слова. Отец Арсений часто был молчалив и задумчив, присутствующие при нем чувствовали, что он в сердце своем …
Духовник и соборный старец: Иеросхимонах Феодорит (Константинов). День памяти — 19 ноября
Иеросхимонах Феодорит (в миру Федор Семенович Константинов) родился в 1856 году в крестьянской семье в селе Погожем Тимского уезда Курской губернии. Его мать звали …
Древнейший список чудотворной Казанской иконы Богоматери из Пантелеимонова монастыря на Афоне
4 ноября в Афонском Свято-Пантелеимоновом монастыре молитвенно почтили память Казанской чудотворной иконы Божией Матери, — сообщает корреспондент портала «Русский Афон».
Строгий подвижник и гостеприимный наместник: Иеросхимонах Герасим (Попов). День памяти — 26 октября
Иеросхимонах Герасим (в миру Глеб Петрович Попов) родился 24 июня 1859 года в крестьянской семье в селе Рожковеч Орловской губернии. Впоследствии семья его переехала …
Священномученик Иларион (Громов). День памяти — 11 октября
«Дорогой батюшка! Тяжело и горько нам живется, — писал будущий новомученик игумену Пантелеимонова монастыря. — Нет слов выразить Вам посетившей нас печали. Мы, …
Как научиться смирению: Схимонах Онисифор (Ищенко). День памяти — 11 октября
Схимонах Онисифор (в миру Онисим Карпович Ищенко) родился в 1872 году в крестьянской семье села Рубанское Брацлавскаго уезда Каменец-Подольской губернии. С детства он был молчаливым …
- Tags:
- Афон
- Святая Гора
- Пантелеимонов монастырь
- Коневский монастырь
- Арсений Коневский
Чудеса и почитание преподобного Арсения Коневского
Свидетельства о почитании Арсения Коневского сохранились начиная с XVI века: в 1551 году в Коневскую обитель боярскими детьми М. К. Бровцыным и Г. И. Щетининым был вложен покров с вышитым образом преподобного. Составитель «Сказания о Валаамском монастыре» (конца 50-х — 60-е годов XVI века) упоминает «великого началника манастыря… святого Арсениа». Первое датированное посмертное чудо, совершенное святым, относится к 1573 году: житель Корельской земли Афанасий Беляй был захвачен в плен и работал в доме некоего шведа. Афанасий имел обыкновение молиться перед иконой Спасителя, и однажды во сне ему явился Господь, повелевший взять икону и идти на Коневец. Во время плавания по морю, когда все на корабле спали, Афанасия разбудил Арсений Коневский, святой сказал: «Востаните и зрите на море, се бо змий сипит». Разбуженные Афанасием люди увидели шведское судно и успели скрыться.
Память Арсения Коневского внесена в месяцеслов Симона (Азарьина) под 8 сентября, его преставление отмечено под 12 июня. В «Описании о российских святых» преставление преподобного отнесено к 9 сентября.
Мощи Арсения Коневского были обретены в XVI веке, но во время Ливонской войны (1558-1583 гг.) их снова погребли близ западной стены Рождественского храма, с левой стороны от дверей, где мощи оставались до возобновления обители в 1718 году. В 1577 году, после захвата Коневского монастыря шведами, братия вместе с игуменом Леонтием перешла в Деревяницкий монастырь, взяв с собой чудотворный Коневский образ Пресвятой Богородицы, покров на раку святого 1551 года, деревянный ковш, оправленный в серебро, который, по преданию, принадлежал преподобному. В 1595 году, после заключения мира со Швецией, иноки вернулись в монастырь. Однако вслед за подписанием в 1610 году русско-шведского договора, по которому Россия уступила шведам г. Корелу и всю Корельскую землю, коневские иноки вновь были вынуждены уйти в Деревяницкий монастырь. Шведы разрушили Рождественский собор Коневского монастыря, кирпичи были использованы на постройку крепости в Кореле.
В 1760 году Коневская обитель, бывшая до этого приписной к Деревяницкому монастырю, была признана самостоятельной, коневский строитель Игнатий вернул вывезенные ранее в Деревяницкий монастырь святыни. 12 июня 1809 года был освящен новый каменный собор Рождества Богородицы, построенный на месте разрушенного шведами, в 1817 году в нижнем Сретенском храме собора над мощами Арсения Коневского, находившимися под спудом, была устроена новая рака из красного дерева, украшенная серебряной чеканкой, на раке находился образ преподобного в рост. В 1843 году ее заменили новой серебряной ракой работы Ф. А. Верховцева.
Коневский Богородицерождественский монастырь
21 августа 1849 года была освящена монастырская церковь во имя Арсения Коневского, устроенная в северо-восточной угловой башне монастыря. Сегодня Коневский монастырь являются действующей обителью РПЦ.
Памятник преподобному Арсению Коневскому на территории Коневского Богородицерождественского монастыря
прп. Арсений, Коневский чудотворец
АКАФИСТ ПРЕПОДОБНОМУ И БОГОНОСНОМУ ОТЦУ НАШЕМУ АРСЕНИЮ, КОНЕВСКОМУ ЧУДОТВОРЦУ
Кондак 1
Избранный чудотворче и предивный угодниче Христов, преподобне отче наш Арсение, благий и верный рабе Господень, труды и подвиги твоими восток и север озарил еси. Прославляя прославльшаго тя Господа, похвальная восписуем ти, яко усердному служителю Богоматере; ты же, яко имеяй благодать молитися за ны, поминай нас, любовию тебе поющих: Радуйся, преподобне Арсение, Коневский чудотворче. Икос 1
Ангельски жити желая, во ангельский образ облеклся еси и на земли небесный человек явился еси, темже ангельскими гласы подобаше и восхвалити тя, преподобне отче Арсение; но аще и грехи обременени есмы, обаче с любовию дерзаем человеческая славословия воспети ти сице: Радуйся, Новаграда Великаго древо Богонасажденное; Радуйся, плоды добродетелей миру принесшее. Радуйся, любве сокровище неиждиваемое; Радуйся, мира Божественнаго вместилище благоуханное. Радуйся, терпения источниче неизсякаемый; Радуйся, благости кладязю благодати неизчерпаемый. Радуйся, милосердия пучино безмерная; Радуйся, веры правило известнейшее. Радуйся, кротости образе изряднейший; Радуйся, воздержания учителю предивный. Радуйся, тяготы греховныя притекающих к Тебе носителю; Радуйся, Закона Христова усердный исполнителю. Радуйся, преподобне Арсение, Коневский чудотворче. Кондак 2
Видя жития сего непостоянное и в мире всяческую суету, преподобне отче Арсение, от юности своея потщался еси украшатися добродетелей виды и приуготовлятися в Вышний Сион, во град Бога Живаго, идеже ныне со тмами Ангел и всеми святыми поеши: Аллилуиа. Икос 2
Разум неудоборазумеваемый, сокровенный святым в Небеснем Иерусалиме, постигнути желая, земная отринув, во обитель в пределех Новаграда на горе вселился еси, преподобне отче Арсение, и тамо ангельски пожив, путь был еси ко спасению всех, вопиющих ти сицевая: Радуйся, нищих духом в Царствие Небесное водителю; Радуйся, плачущих по Бозе утешителю. Радуйся, кротких к дивному наследию приуготовителю; Радуйся, алчущих правды истинный насытителю. Радуйся, жаждущих вечныя жизни сладкое питие; Радуйся, милостивых невидимый соучастниче. Радуйся, чистых сердцем смиренный учителю; Радуйся, миротворцев любвеобильный наставниче. Радуйся, изгнанных правды ради верный спутниче; Радуйся, терпящих поношения за Христа сострадателю. Радуйся, со всеми святыми вселивыйся; Радуйся, во Царствии Отца Небеснаго, яко солнце, просветивыйся. Радуйся, преподобне Арсение, Коневский чудотворче. Кондак 3
Сила Вышняго подвизаше тя, преподобне отче Арсение, на большия подвиги, и душа твоя желаше к Богу Крепкому — Живому, яко жаждущий елень на источники водныя; сего ради изшел еси из земли отечества твоего в гору Афонскую, в удел Богоматере достигл еси, поя Богу: Аллилуиа. Икос 3
Имея ум богозрительный и восхотев добродетели своя утаити, да Отец Небесный, видяй втайне, воздаст тебе явно, сего ради во обитель Святогорскую достигл еси, преподобне отче Арсение, и тамо от игумена Иоанна к общему деланию с братиею сопричаститися благословение приял еси, мы же, видя произволение твое благое, взываем ти сице: Радуйся, добродетельми своими небесныя дары стяжавый; Радуйся, благим житием праотцем святым подражавый. Радуйся, яко Авраамову веру в Бога приобрел еси; Радуйся, яко Исааково послушание имел еси. Радуйся, яко Иаковля Боговидения сподобился еси; Радуйся, яко Иосифово целомудрие облобызал еси. Радуйся, яко Иовле терпение снискал еси; Радуйся, яко Моисеево сострадание стяжал еси. Радуйся, яко Самуилово Богопризвание услышал еси; Радуйся, яко Давидову кротость восприял еси. Радуйся, яко Илиину ревность по Бозе в сердце твоем носил еси; Радуйся, яко Даниилово обителище Духа Святаго был еси. Радуйся, преподобне Арсение, Коневский чудотворче. Кондак 4
Бурею печали исполнися блаженный Иоанн, егда ты, преподобне отче Арсение, по триех летех в северную страну возвратитися восхотел еси; провидев же о тебе Божественное Промышление, благослови тя в путь, моляся глаголаше: “Господи Боже отец наших, от Престола славы Твоея призри на раба твоего Арсения, да почиет на нем всегда благодать Духа Твоего Пресвятаго, да поет Ти: Аллилуиа”. Икос 4
Слышаша иноцы Афонстии, яко блаженный Арсений оставляет гору Афонскую, бяху скорбни зело; прозорливыма же очима усмотрив будущая, игумен Иоанн вручаше ти образ Богоматере со Предвечным Младенцем и глаголаше сицевая: Радуйся, яко тобою Бог воздвигнет в стране северней обитель; Радуйся, яко тамо посрамлен будет искуситель. Радуйся, яко за усердие к Богоматери мзду восприимеши; Радуйся, яко от Сына Ея на небесех прославишися. Радуйся, яко Ангелом собеседник будеши; Радуйся, яко человеком наставник добр явишися. Радуйся, новое светило хладного севера; Радуйся, любовию Христовою мрак суеты разгнавшее. Радуйся, яко тобою мнози сладость жизни духовныя уразумеют; Радуйся, яко земнии ликом Ангельским сопричастницы будут. Радуйся, звездо, путь ко Христу указующая; Радуйся, солнца мысленного — святыя иконы Богоматере колеснице. Радуйся, преподобне Арсение, Коневский чудотворче. Кондак 5
Боготечней звезде уподобився, от востока на север в Великий Новград притекл еси, преподобне отче Арсение, и в нем благословение на устроение обители во имя Пречистыя Девы приял еси от святителя, иже лобызаше принесенную тобою икону Богоматере и со слезами вопияше: Аллилуиа. Икос 5
Видев тя добродетели многими преисполнена, святитель Новаграда с благословением дарует тебе некая потребная ко устроению обители новыя, и прием сие благоговейно, преподобне отче Арсение, на ладии по реце Волхову и великому Ладожскому езеру в Валаамскую обитель достигл еси; мы же мысленными очесы зряще тя путь творяща, взываем в похвалу твою таковая: Радуйся, отче, отцев мужества соименный; Радуйся, всего себе в волю Божию предавый. Радуйся, иго благое на себе совершенне восприемый; Радуйся, бремя Христово легце понесый. Радуйся, труждающихся о Господе незримый помощниче; Радуйся, грехми обремененных к покаянию наставниче. Радуйся, окамененнаго нечувствия отгнателю; Радуйся, во отчаянии сущим благия надежды подателю. Радуйся, кротость Христову восприемый; Радуйся, смирению Его притекающих к тебе научивый. Радуйся, монашествующих покрове и утверждение; Радуйся, всех верных человек упование. Радуйся, преподобне Арсение, Коневский чудотворче. Кондак 6
Проповедник твоего добродетельнаго жития и чудес от иконы Богоматере, по пришествии твоем на остров Коневский, явися рыбарь Филипп, иже любезне прият тя, преподобне отче Арсение, и с тобою пояше Богу: Аллилуиа. Икос 6
Возсиял еси светом добродетелей твоих во острове Коневстем, идеже, яко пустыннолюбная горлица, вселився и уединенное житие пожив, на месте обитания твоего первее честный Крест водрузил еси; уведев же, авва Сила посла инока Лаврентия, да призовет тя паки во обитель Валаамскую, он же пришед и видев богоугодное житие твое, преподобне отче Арсение, глаголаше тебе сицевая: Радуйся, Богом управляемый подвижниче; Радуйся, Девы Марии истинный служителю. Радуйся, Божия правды дивный проповедниче; Радуйся, лжи нелицемерный обличителю. Радуйся, веры правыя насадителю; Радуйся, суеверия искоренителю. Радуйся, целомудрия наставниче; Радуйся, послушания учителю. Радуйся, ненавидения разрушителю; Радуйся, мира Божественнаго всеятелю. Радуйся, подвизающихся о Господе укрепителю; Радуйся, в грехи впадших исправителю. Радуйся, преподобне Арсение, Коневский чудотворче. Кондак 7
Хотящу ти, преподобне отче Арсение, обитель во острове Коневстем создати, первее малый храм в честь Богоматере воздвигл еси, в оньже притекаху хотящии шествовати путем добродетельнаго жития и пояху Богу: Аллилуиа. Икос 7
Новое чудо сотворил еси, егда со всеми собравшимися к тебе, икону Богоматере взем и к нарицаемому Коню-Камени пришед, прилежным молением злых духов, тамо живущих, отгнал еси; мы же, ведяще сие, в похвалу тебе, преподобне отче Арсение, взываем таковая: Радуйся, постом и молитвою диавола посрамивый; Радуйся, крестом от козней вражиих себе оградивый. Радуйся, от Коня-Камене злых духов прогнавый; Радуйся, от прелести лукаваго окрестных людей избавителю. Радуйся, соль земли, от воды крещения раждаемая; Радуйся, силою Божественною притекающих осоляющая. Радуйся, граде Христов, на верху горы стоящий; Радуйся, светом небесным украшенный. Радуйся, светильниче, в мире сем добродетельми светящий; Радуйся, к Богу и ближним любовию горящий. Радуйся, обуреваемых ересьми тихое пристанище; Радуйся, православия столпе непоколебимый. Радуйся, преподобне Арсение, Коневский чудотворче. Кондак 8
Страннолюбив зело, яко древний Авраам, был еси, преподобне отче Арсение; ненавидяй же добрая диавол восхоте добродетели сей препятие сотворити; егда убо ты уразумел лукавство его, тогда общее учреждение приходящим ставити повелел еси, воспевая питателю всех Богу: Аллилуиа. Икос 8
Весь воистину сам себе и всю собранную во обители нове братию попечению Богоматере вручил еси, преподобне отче Арсение, егда по летех некиих паки на гору Афонскую к стопам подвига, отцем святым отыти восхотел еси; богособранная же чада твоя, провождающе, зваху ти сицевая: Радуйся, наставниче благий, попечению Богоматере нас вручивый; Радуйся, никогдаже в отчаяние впадати научивый. Радуйся, паче всего искати Царствия Небеснаго завещавый; Радуйся, яко ищущим сего приложатся и земная, глаголавый. Радуйся, плоть свою духу покоривый; Радуйся, плоды духа миру явивый. Радуйся, служителю Божий, Христови сраспявыйся; Радуйся, сосуде Божественныя благодати. Радуйся, яко тобою Бог прославляется; Радуйся, яко тобою демоны посрамляются. Радуйся, печальных велие утешение; Радуйся, скорбящих нечаянное радование. Радуйся, преподобне Арсение, Коневский чудотворче. Кондак 9
Вси иноцы во обители твоей, преподобне отче Арсение, скорби велией предашася, умедлившу ти на Афоне: глад бо тяжек и скудость многа постиже их и хотяху разытися кийждо во свояси; сия же им помыслившим, явися во сне Матерь Божия возлюбленному ученику твоему старцу Иоакиму, скорбящу о сем зело, и рече ему: “Не скорби, старче, но шед рцы братии, да пребывают во обители, ибо слуга Мой Арсений со множеством потребных вскоре грядет к вам, поя Богу: Аллилуиа”. Икос 9
Витии сладкоглаголивии не могут изъяснити добродетели и чудеса твоя, преподобне отче Арсение; слышав бо таковая, восхоте приити к тебе из Новаграда, пользы ради духовныя, святитель Христов Евфимий, иже пришед и тако возлюби тя, яко первосвятительский ветхий клобук свой дарствова тебе, глаголя сицевая: Радуйся, земный Ангеле и небесный человече; Радуйся, согражданине святым и присный Богу. Радуйся, ветхаго человека со страстьми отложивый; Радуйся, во Христа облекийся. Радуйся, дивный ратоборче, вся оружия Божия восприемый; Радуйся, обитель во имя Богоматере создавый. Радуйся, кознем врага противоставый; Радуйся, Святаго Духа чистое жилище. Радуйся, добродетелей вместилище; Радуйся, заповедей Божиих светлосте. Радуйся, оправданий Господних сияние; Радуйся, уединенное житие возлюбивый. Радуйся, преподобне Арсение, Коневский чудотворче. Кондак 10
Спасти хотя от опасности водныя обитель твою на возвышенное место преселил еси, преподобне отче Арсение, и устав, святыми отцы преданный, оставив, вместо себе игуменом старца Иоанна избрал еси, поя Богу: Аллилуиа. Икос 10
Стену и прибежище, икону Владычицы Святогорскую, живущим во обители твоей оставив и Святых Тайн причастився, предсмертный завет завещавал еси, глаголя: “Аще пребудете в законе Господни, то не оскудеет обитель сия и Матерь Божия покровительницею ея будет”, таже по словесех сих дух твой Господеви предал еси, преподобне отче Арсение, окружающии же одр твой взываху сицевая: Радуйся, яко пред исходом в вечную жизнь Хлебом Небесным себе подкрепивый; Радуйся, яко пред смертию твоею чашу Господню испивый. Радуйся, светило православия, на севере неба возшедшее; Радуйся, к Небесному Свету, Христу Богу достигшее. Радуйся, яко от веры жив пребываеши; Радуйся, яко по исходе твоем духом нас не оставляеши. Радуйся, новый наш пред Богом предстателю; Радуйся, молитвенниче о душах наших теплейший. Радуйся, святе, к ликом святых сопричтенный; Радуйся, праведниче, в покой небесный достигнувый. Радуйся, трудов твоих достойную мзду восприемый; Радуйся, рабе благий, в радость Господа своего вшедый. Радуйся, преподобне Арсение, Коневский чудотворче. Кондак 11
Пение всякое не довлеет к прославлению чудес твоих, преподобне отче Арсение, по преставлении бо множицею повсюду являлся, от потопления спасаеши и от болезней исцелявши притекающих к тебе и вопиющих Богу: Аллилуиа. Икос 11
Светозарен весь явився, старца Моисея с рыбари от потопления спасл еси, слепцу в Новеграде представ, на исцеление во обитель твою послал еси, разслабленнаго инока Лаврентия укрепил еси, Иоанна от изступления ума исправил еси, преподобне отче Арсение, они же от бед и болезней избавльшеся, благодарственно взывают ти сицевая: Радуйся, до смерти в мире сем скорбное житие по Бозе препроводивый; Радуйся, мирскую суету о Христе препобедивый. Радуйся, по смерти делами веру твою извествуеши; Радуйся, яко являяся людем, велия чудеса совершаеши. Радуйся, обетований Христовых наследниче; Радуйся, славы Его сопричастниче. Радуйся, от потопления спасение; Радуйся, слепцев прозрение. Радуйся, разслабленных исцеление; Радуйся, изступивших из ума исправление. Радуйся, заблуждших наставниче; Радуйся, обуреваемых помоще. Радуйся, преподобне Арсение, Коневский чудотворче. Кондак 12
Благодать творити чудеса дивная дана ти есть от Бога, преподобне отче Арсение; Афанасия бо со другом его из плена Свейскаго избавил еси, зело скорбящему иноку в Валаамстей обители во сне представ, в свою обитель послал еси его, и просящу молитв о нем, рекл еси ему: “Аще воздержишися от вина и многоглаголания, то моление сотворю о тебе”, взывая к Богу: Аллилуиа. Икос 12
Поюще твоя чудеса, восхваляем тя, преподобне отче Арсение, и чтим святую память твою, вопиюще в похвалу сицевая: Радуйся, Царя царей — Христа Господа служителю; Радуйся, небесных сил сожителю. Радуйся, православия утверждение; Радуйся, ересей посрамление. Радуйся, болящих исцелителю; Радуйся, из плена избавителю. Радуйся, во истине призывающих послушателю; Радуйся, скорбных сердцем утешителю. Радуйся, верных прославление; Радуйся, неверных обличение. Радуйся, плачущих о гресех пред Богом ходатаю предивный; Радуйся, кающихся отец чадолюбивый. Радуйся, преподобне Арсение, Коневский чудотворче. Кондак 13
О преподобне и достославне отче наш Арсение, утешение скорбящих и исцеление немощствующих, приими ныне малое сие приношение и от будущия муки избавится всем нам Господа умоли, да с тобою вопием Ему: Аллилуиа. (Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1) Молитва преподобному Арсению, Коневскому чудотворцу
О преподобне отче наш Арсение, зрителю неизреченныя славы в Небеснем Царствии. Не остави обитель твою, в нейже труды и подвиги о Христе подъял еси, но сохрани ю в мире и тишине, да пребудет незыблема от ухищрений врагов видимых и невидимых. Укрепи в доброделании чад твоих, их же собрал еси, мудре, во обитель твою, да познают звание свое, да будут достойни попечения о них Богоматере. Посети с высоты небесныя всех, верно притекающих к тебе животворною твоею молитвою. Плавающих на мори управи. Волнения моря жития сего утиши. Церковные раздоры укроти. Мир мирови у Господа всем нам испроси. Болящих уврачуй спасительным твоим заступлением. В скорбех буди утешитель и наставник благий. Всем буди вся, яко же был еси и в земнем житии твоем. Сотвори к Богу молитву, ибо дана ти есть благодать молитися за ны. Вемы бо, вемы воистину, яко много может молитва праведника, поспешествуемая ходатайством Богородицы. Аще и недостойны есмы, обаче и нас вручи Ея всесильному покрову и заступлению, да сподобимся улучити блаженство в Царствии Сына Ея, Христа Бога нашего, купно с тобою и всеми святыми во веки веков. Аминь.
Тропарь и кондак преподобному Арсению Коневскому
Тропарь, глас 8.
О! тебе отче Арсение, известен бысть спасения образ. Восприим бо крест последовал еси Христу. Творяше же и учаше, еже презрети плоть, преходит бо, прилежати же о душе вещи безсмертней. Тем же и со ангелы радуется преподобне дух твой.
Кондак, глас 2.
Чистотою душевною божествено вооружився, и непрестанная молитвы, яко копие вручив крепко, пробол еси бесовская ополчения Арсение, отче наш, моли непрестанно о всех нас.
Преподобный Арсений Коневский. Иконы
Наиболее ранним сохранившимся изображением преподобного Арсения Коневского является шитый покров 1551 года на гроб преподобного, пожертвованный Бровцыным и Щетининым. Арсений Коневский представлен в полный рост, прямолично, в иноческом облачении, с непокрытой головой и широкой окладистой бородой, правой рукой указывает на свиток в левой; вверху надпись: «Преподобный Арсений старец Коневского монастыря».
Преподобный Арсений Коневский. Шитый покров. 1551 год. Музей православного искусства г. Куопио, Финляндия
К иконографии древнего надгробного образа, вероятно, восходят поясные прямоличные изображения Арсения Коневского, получившие распространение в XVIII-XIX веках: местные иконы первой четверти XIX века из иконостасов храмов Коневецкого монастыря и пядничные иконы. Другой тип изображения преподобного Арсения Коневского сложился в конце XVIII — начале XIX веков, одновременно с появлением новой редакции жития Арсения Коневского: преподобный представлен на фоне вновь отстроенного каменного монастыря в молении Коневской иконе Пресвятой Богородицы, в рост, в иноческих одеждах, правой рукой он указывает на монастырь, в левой руке держит развернутый свиток, обычно с текстом: «Братие возлюбим Бога и друг друга якоже заповедано нам».
Преподобный Арсений Коневский. Первая четверть XIX века. СПб, ГИМ
В иконописных подлинниках облик Арсения Коневского обычно уподоблялся внешности преподобных Сергия Радонежского, Иосифа Волоцкого, Ефрема Сирина.
Преподобный Арсений Коневский. Современная икона