Блаженный Лавре́нтий Калужский, Христа ради юродивый


ЛАВРЕНТИЙ


Блж. Лаврентий Калужский. Икона. 1-я пол. XIX в. (ЦАК МДА)

Блж. Лаврентий Калужский. Икона. 1-я пол. XIX в. (ЦАК МДА) († 10.08.1515 (?)), блж. (пам. 10 авг.), Христа ради юродивый, Калужский. Немногие сведения о Л. сообщает краткое вступление к Чудесам святого, известным в рукописях XVII-XVIII вв. (РНБ. Собр. Тиханова. № 751. Л. 3-9 об., кон. XVII в.; № 274. Л. 1-15, кон. XVIII в.; НСРК. Q. 5. Л. 1-12, 1756 г.; ТГОМ. Ф. 1409. Оп. 1. Д. 150, посл. четв. XVII в.; РГБ. Муз. № 9578, 2-я пол. XVIII в.; Муз. № 10473. Л. 15-24, кон. XVII — нач. XVIII в.; РГБ. Тихонр. № 375. Л. 288 об.- 289 об.; пересказ Чудес: РНБ. НСРК. F. 107, 1860 г.; Влад. F. 8. Л. 309 об.- 310, XIX в.- ЭК ИРЛИ. ПД). В калужском Рождественском монастыре хранился список, составленный в период настоятельства игум. Кариона (1698-1722), в к-ром имелось изображение Л. Встречающееся в лит-ре (см.: Леонид (Кавелин). 1888; Ковалевский. 1895) отождествление игумена Рождественского мон-ря с иером. Карионом (Истоминым) лишено оснований, т. к. последний в указанные годы в Калуге не жил. Датировка 2 последних чудес, 1666 и 1668 гг., свидетельствует о том, что их составление было, по-видимому, завершено задолго до игум. Кариона (в известных списках не зафиксированы Чудеса времени его игуменства). Состав текстов не одинаков: списки РГБ. Муз. № 9578, Муз. № 10473; РНБ. Собр. Тиханова. № 274 содержат 9 чудес, включая прижизненное. В списках РНБ. Собр. Тиханова. № 751 и ТГОМ (судя по описанию М. Н. Сперанского) — 5 чудес, текст завершается Чудом 1641 г., случившимся с посадским человеком Трофимом Ермолаевым, и отсутствуют Чудеса об исцелении Андрея Кологривова, отрока Симеона и Петра Кологривова.

Во вступлении к Чудесам говорится, что Л. жил при дворе калужского кн. Семена Ивановича (удельный князь в 1505-1518). Возможно, святой происходил из дворянского рода Хитрово, т. к. его имя первым вписано в синодик Г. С. Хитрово, хранившийся в перемышльском Троицком Лютиковом мон-ре (Леонид (Кавелин). Ист. описание Перемышльского Троицкого Лютикова мон-ря. 1862. С. 120-121). Согласно устному преданию, Л. любил молиться в келье, соединенной подземным ходом с ц. в честь Рождества Христова; оставаясь незамеченным, юродивый часто посещал церковные службы. В XIX в. горожане показывали куст, под к-рым находился спуск в подземный ход (Он же. Ист. описание Калужского Лаврентиева мон-ря. 1862. № 1. С. 4-5). В предисловии к Чудесам сохранилось подробное описание внешнего облика святого: «…власы на главѣ имѣя русы с просѣдиною, долги, растрепаны, брада продолговата, сѣда, на концѣ раздвоилась, на себе ношаше шубу распашь, босъ, в портѣхъ» (РГБ. Муз. № 9578. Л. 9-9 об.).

Единственное прижизненное Чудо святого, датируемое 1512 г., рассказывает о спасении кн. Семена Ивановича в бою с «агарянами» (возможно, с войском крымского хана Менгли-Гирея). В разгар боя, когда князя, находившегося на корабле («насаде»), обступили татары, юродивый закричал в княжеских палатах: «Дайте мне мою секиру, нападоша на князя Симеона псы агарянски». С топором в руках Л. выбежал из дома, через нек-рое время он вернулся и сказал домашним: «Обороних от пес князя Симеона!»

Преподобные Тихон Калужский и Пафнутий Боровский, блж. Лаврентий Калужский. Роспись Казанской ц. Оптиной пуст. 2004 г. Мастер мон. Мария (Левестам)

Преподобные Тихон Калужский и Пафнутий Боровский, блж. Лаврентий Калужский. Роспись Казанской ц. Оптиной пуст. 2004 г. Мастер мон. Мария (Левестам)

Л. был погребен под ц. Рождества Христова, впосл. здесь возник Лаврентиев калужский в честь Рождества Христова мужской монастырь (в грамоте царя Иоанна IV Васильевича Грозного (12 дек. 1565) упоминался «монастырь Рождества Христова, где лежит Лаврентий, Христа ради юродивый»).

Дату преставления святого называет «Книга глаголемая Описание о российских святых»: «Святый праведный Лаврентий иже Христа ради юродивый чюдотворец преставися в лето 7023 (1515) месяца августа в десятый день». Однако составителям Чудес она была неизвестна, на что указывает приписка в одном из списков: «…колико же бе святый поживе и в кое лето скончася неизвестно, аще и было каковое писание, но понеже в нашествии агарян и полских и литовских людей нужда бе и погибнути» (РГБ. Муз. № 9578. Л. 9 об.). Эта же дата имеется в святцах с летописью: РГБ. Ф. 651. № 88. Л. 800 об., после 1719 г. Возможно, она возникла из неправильного прочтения единственного хронологического указания Чудес: «лета 3К-г» (7020-го, т. е. 1512) было прочтено как 3КГ (т. е. 1515).

По мнению Е. Е. Голубинского, Л. был канонизирован во 2-й пол. XVI или 1-й пол. XVII в. В выписи из Калужских писцовых книг 1628 и 1629 гг. писца Григория Плещеева и подьячего Григория Семёнова сообщалось: «Рожественной монастырь что за посадом, где лежит Лаврентей Христа ради уродивый» (Симсон П. Калужский уезд во времена Михаила Феодоровича // Изв. Калужской УАК. 1894. № 3. С. 48). Одно из первых посмертных Чудес святого повествует об исцелении в 1621 г. у мощей Л. дворянина Андрея Кологривова, к-рого привез в обитель его сын Лев. Парализованного больного на руках («на полсти») внесли в церковь. Когда начали петь молебен, он перекрестился, встал на ноги и сам дошел до раки святого. В 1668 г. Лев Кологривов вновь, «по обещанию», посетил мон-рь. На этот раз он привез своего сына Петра, одержимого «трясавичною болезнию». После совершения молебна и литии сын совершенно здоровым уехал домой (др. представители этого дворянского рода также покровительствовали мон-рю, после войны 1812 г. ген. А. С. Кологривов пожертвовал трофейное серебро; оно хранилось в архиерейской ризнице (Днепровский-Орбелиани. 2015. С. 45)). Известны тропарь и кондак св. Лаврентию (см.: Руди. 2007. С. 469; в списке: РНБ. Собр. Тиханова. № 751 их составление отнесено к 4 мая 1666 г., в др. списке (Там же. № 274) тем же временем датировано Чудо об исцелении отрока Симеона, отсутствующее в рукописи № 751). Святой именуется чудотворцем в надписи на Евангелии, вложенном в 1693 г. царевной Татьяной Михайловной в Рождественский мон-рь на помин души ее сестры Анны (в иночестве Анфисы). В нек-рых списках Чудес присутствует служба Л. (РГБ. Муз. № 10473. Л. 9-15; на л. 24 запись: «Писан сей канон и чюдеса в лето 7203-го (1695) маиа в 1 день в монастыре Рожества Христова»; РГБ. Муз. № 9578. Л. 1-8 об.). Составленные в XIX в. Акафисты Л. не были разрешены к печати духовной цензурой (определения Синода от 22 февр. 1891 и 22 мая 1894; см.: Попов. Акафисты. 1903. С. 437).

Память Л. под 10 авг. включена в «Алфавит» старообрядческого мон. Ионы Керженского: «…Лавреньтий преставися в лето 7023-е» (ЯМЗ. Инв. № 15544, 1807-1811 гг. Л. 371).

Л. почитался как защитник города. Калужское ополчение сражалось под хоругвью, на одной стороне которой был изображен Калужский образ Божией Матери, на другой — Л., в 1814 г. знамя перенесли в кафедральный собор города (Юбилейный сб. в память Отечественной войны 1812 г.: 1812-1912 / Ред. И. Ф. Цветков. Калуга, 1912. Цв. вкл. между с. 20 и 21; ныне хоругвь хранится в Калужском краеведческом музее (Туминская. 2014. С. 39)).

Мощи Л. сохранялись в Рождественском соборе под спудом у левого клироса, над ними в 1750 г. была сооружена медная посеребренная рака, на к-рой находился ростовой образ Л. в серебряном чеканном окладе. В 1855 г. в связи с обновлением престола нижняя церковь Рождественского собора, освященная в 1650 г. во имя архидиак. сщмч. Лаврентия, была переименована во имя блж. Лаврентия Калужского. Ежегодно 10 авг. в Калуге совершался крестный ход из города в обитель.

В 1918 г. мон-рь закрыли, в 20-х — нач. 30-х гг. XX в. разрушили основные здания обители. 6 нояб. 1993 г. на месте Рождественского собора над предполагаемым местом погребения Л. был установлен крест с неугасимой лампадой, в 1995 г. на месте алтаря возведена деревянная часовня во имя блж. Лаврентия. 15 нояб. 2010 г. митр. Калужский и Боровский Климент (Капалин) совершил закладку собора в честь Рождества Христова с приделами во имя блж. Лаврентия и прмц. Елисаветы Феодоровны. В рамках празднования 500-летия со дня кончины святого 28 дек. 2013 г. в мон-ре прошли Свято-Лаврентьевские краеведческие чтения.

Ист.: Верный месяцеслов. С. 27; Описание о российских святых. C. 231; Минея (МП). Авг. Ч. 1. С. 297-309.

Лит.: ИРИ. Ч. 6. C. 1018-1020; Ратшин. Монастыри. С. 110; Леонид (Кавелин), архим. Ист. описание Калужского Лаврентиева монастыря и принадлежащей к нему Крестовской ц. // Калужские ЕВ. 1862. № 1. С. 1-14; № 2. С. 22-25; № 6. С. 87 (отд. изд.: Калуга, 18882); он же. Ист. описание Перемышльского Троицкого Лютикова мон-ря. Калуга, 1862; он же. Обозрение рукописных и старопечатных книг в книгохранилищах Калужской епархии // ЧОИДР. 1865. Кн. 4. С. 5; он же. Св. Русь. С. 154-155; Муравьев. ЖСвРЦ. Июль. С. 103-106; Барсуков. Источники агиографии. Стб. 320-321; Филарет (Гумилевский). РСв. Т. 2. С. 477-480; Беляев А., свящ. Житие и чудеса прав. Лаврентия, Христа ради юродивого, Калужского чудотворца. Калуга, 1891; Сперанский М. Н. Описание рукописей Тверского музея. М., 1891. Вып. 1. С. 213, 215, 216; Ковалевский И., свящ. Юродство о Христе и Христа ради юродивые Вост. и Рус. Церкви. М., 1895. С. 251-255; Голубинский. Канонизация святых. С. 153; Будовниц И. У. Словарь рус., укр., белорус. письменности и лит-ры до XVIII в. М., 1962. С. 298; Иванов В. А. Св. прав. Лаврентий Калужский и мон-рь его имени: (Нек-рые итоги и задачи изучения) // Мон-ри в жизни России. Калуга; Боровск, 1997. С. 221-230; Романова А. А. Чудеса Лаврентия Калужского // СККДР. Вып. 3. Ч. 4. С. 238-240; Иванов С. А. Блаженные похабы: Культурная история юродства. М., 2005. С. 261-262, 265; Руди Т. Р. О топике житий юродивых // ТОДРЛ. СПб., 2007. Т. 58. С. 457; Туминская О. А. Рукописные жития юродивых XVI-XIX вв.: (По мат-лам ОР РНБ) // Вестник САФУ: Гуманит. и соц. науки. Архангельск, 2013. № 1. С. 110-113; она же. Образ юродивого во Христе в рус. искусстве кон. XV — нач. XX в.: АДД. СПб., 2014. С. 34, 39; Днепровский-Орбелиани А. С. Лаврентьев мон-рь, воссиявший в веках. Калуга, 2015.

А. А. Романова

Иконография

Блж. Лаврентий Калужский. Икона. 3-я четв. XVII в. (ц. вмч. Георгия, «что за верхом», Калуга)

Блж. Лаврентий Калужский. Икона. 3-я четв. XVII в. (ц. вмч. Георгия, «что за верхом», Калуга) Древнейшее известное изображение Л. находится в калужской соборной ц. вмч. Георгия «что за верхом» (1700-1701); В. Г. Пуцко датирует его 3-й четв. XVII в., но видит в нем особенности живописи середины века (Пуцко. 1993. S. 531-534. Il. 6). Возможно, данный образ (91×47) является надгробным, появившимся после обновления раки в 50-х гг. XVII в. (стилистически близок к произведениям этого времени), или его повторением. По сведениям архим. Леонида (Кавелина), в 1750 г., при архим. Киприане, на надгробный образ был сделан серебряный кованый оклад (не сохр., надпись на окладе: «Построена сия окладная риза тшанием и старанием града Калуги купеческих людей и прочих вкладчиков, в лето 1750 месяца февраля 10 дня, при архимандрите Киприане, возобновлена 1786 года»; оклад поновлялся и позже). О том, как выглядел древний надгробный образ, можно судить по описанию оклада: Л. был представлен в рост, вероятно фронтально, с развернутым свитком в руке (Леонид (Кавелин). 1906. С. 45). Это описание в общих чертах соответствует изводу иконы из ц. вмч. Георгия «что за верхом», на к-рой представлен полный и иконографически законченный образ Л.: босой в холщовых рубахе и портах, в распахнутой овчинной шубе, накинутой на плечи, в левой руке у него развернутый свиток и секира, правая прижата к груди в молитвенном жесте. Светлые густые волосы приподняты отдельными прядями, борода длинная, по грудь. На поземе изображена пустынная местность с деревцами. Над головой святого помещен образ Спаса Нерукотворного (возможно, как напоминание о находящемся над гробом образе). На верхнем поле надпись: «Святой праведный Христа ради юродивый Лаврентий». Текст на свитке: «Милосердием Божиим и молитвами святого сего праведника Христа ради Юродивого Лаврентия помогша великому князю Семиону Иоанновичу Калужскому се же прежде нас явився победу в дому княжем возве[сти]».

Этот иконографический вариант изображения Л. не только неоднократно воспроизводился, но и вошел в качестве описания облика святого в иконографический подлинник: «Подобием власы русы, долги, растрепаны, брада продолга, на конце раздвоилась. На себе же ношащу шубу роспашь, хождаше бос в портех» (Филимонов. Иконописный подлинник. С. 66). В том же подлиннике упомянут 2-й вариант изображения святого: нагой, с накинутой на плечи шубой, однако иконы этого извода неизвестны: «Сед, брада аки Власиева, на конце раздвоилась, на главе плат, наг весь, шуба на плечах» (Там же). Уподобление сшмч. Власию Севастийскому встречается в Строгоновском толковом иконописном подлиннике (кон. XVIII в.) с добавлением к характеристике «наг весь», «в портах»; там же указано «правая рука молебна, в левой тапор» (БАН. Строг. № 66. Л. 135; то же с добавлением «на главе плат» в ркп. БАН. Строг. № 64. Л. 137 об.).

Блж. Лаврентий Калужский. Гравюра. 1892 г.

Блж. Лаврентий Калужский. Гравюра. 1892 г.

В XVIII в. характер изображения Л. (одежды и тип лика) не менялся, но фронтальные образы святого, как на иконе в ц. вмч. Георгия «что за верхом», более не встречаются. В 3/4-ном повороте в молении к Спасителю Л. представлен на правом поле Казанской иконы Божией Матери, написанной в Калуге Романом Родионовым (1703, ГИМ; подпись: «Святой юродивый Лаврентий Колужский», на левом поле — образ прп. Тихона Ярославского). В стенной росписи калужского храма вмч. Георгия «что за верхом», выполненной в 1766-1767 гг., изображение Л. помещено на откосе окна сев. стены храма, на противоположном откосе — кн. Семен Калужский.

К 1-й пол. XIX в. в иконографии святого появляются изменения, вызванные почитанием Л. не только как блаженного, но и как основателя Лаврентиева калужского в честь Вознесения Господня мон-ря. Так, на иконе из Тихвинского придела ц. свт. Николая Чудотворца на Козинке в Калуге (кон. XVIII в.) Л. изображен рядом с мон-рем; показаны сооружения обители после перестройки в 1790 г. (110×58 см; Пуцко. 1993. S. 536. Il. 7). В руках святого свиток, на к-ром воспроизведена надпись, известная по древней иконе Л. из ц. вмч. Георгия «что за верхом». Аналогичное изображение представлено на иконе кон. XIX в. из ц. свт. Николая Чудотворца на Козинке (13,6×11,2 см; в окладе; см.: Там же. Il. 9).

На нек-рых иконах 2-й пол. XIX в. образ Л. утратил характерные черты иконографии: вместо шубы на нем монашеская мантия, на шее — завязанный узлом белый плат. Так изображен Л. на упомянутой иконе кон. XIX в. из ц. свт. Николая Чудотворца на Козинке. На иконе «Святые Лаврентий и Тихон Калужские в молении Пресв. Богородице Калужской» (XIX в., КХМ) и на поле иконы «Вознесение Господне» московского мастера А. С. Рогожкина (написана по заказу калужского городского совета в 1870; КХМ) меняются состав одежд и положение рук Л.: он изображен без атрибутов, руки крестообразно сложены на груди. На ряде икон Л. представлен как прп. Артемий Веркольский, в белых портах и рубахе, с топором на плечах, без шубы и мантии (Пуцко. 1993. S. 536. Il. 8).

В то же время сохраняются образы святого, придерживающиеся древнего образца. К ним относится икона 1-й пол. XIX в. (ЦАК МДА), на к-рой святой представлен в пустынной местности, на берегу реки, в накинутой на плечи шубе, с секирой в руках. Икона небольшая (24,4×20,2 см) и, вероятно, относится к монастырским образам, предназначенным для подношений и благословений. На тыльной стороне надпись: «Благословение Божие // Почтеннейшей Прасковье // Карповне Кологривой с пожеланием и молитвой о ея благоденствии // и долгоденствии // Николай епископ Калужский // и Боровский. // …года // …в 23 день». П. К. Кологривова, происходившая из боярского рода, представитель к-рого получил исцеление у гроба чудотворца, вероятно, входила в число постоянных жертвователей монастыря (Нечаева. 2004. С. 188. Ил. на с. 189).

XIX в. датируется единственная в своем роде икона «Святые Тихон и Лаврентий Калужские, Пафнутий Боровский с Троицей и сценами чудес у мощей Лаврентия» (КМРИ) с уникальным составом клейм посмертных чудес Л., известных по монастырской рукописи (Леонид (Кавелин). 1865. С. 5). Л. представлен в среднике иконы, в традиц. виде — в портах и шубе. Состав клейм: 1. Избавление града Калуги от нашествия агарян. 2. Троица Ветхозаветная. 3. Исцеление расслабленного боярина Андрея Кологривова. 4. Исцеление бесноватого. 5. Исцеление слепой жены. 6. Исцеление юноши от болезни ног. 7. Исцеление слепой девицы. 8. Исцеление бесноватого. 9. Исцеление сына Л. А. Кологривова Петра. 10. Исцеление от трясовичной болезни. На тыльной стороне надпись: «Благословение Калужскаго городского головы 10 мая 1887 г.».

«Чудо спасения Калуги» стало отдельным сюжетом для ряда памятников. Оно было помещено на раке святого (Леонид (Кавелин). 1906. С. 46). Развернутый вариант композиции с пояснительной надписью представлен на иконе кон. XVIII — нач. XIX в. (КХМ; 44×75,5 см; Пуцко. 1993. Il. 10), сокращенный — в клейме упомянутой иконы со сценами посмертных чудес (КМРИ).

Изображение Л. помещалось на обратной стороне хоругви Калужского ополчения 1812 г. Калужский чудотворец был представлен «внимающим гласу небес» (Ефименкова. 2009. С. 229).

Книга архим. Леонида (Кавелина) «Историческое описание Калужского Лаврентиева монастыря» (1891) проиллюстрирована гравюрой с изображением Л. (илл. между с. 16 и 17). Святой представлен не совсем обычно: в молении в лесу, борода короткая, клочковатая, он босой, в тулупе или армяке, запахнутом и подпоясанном, топор лежит рядом. С большой долей вероятности можно предположить, что эта гравюра воспроизводит изображение на миниатюре XVIII в. из рукописного Сказания о чудесах Л. (это изображение видел архим. Леонид, но его описание не оставил).

Лит.: Леонид (Кавелин), архим. Ист. описание Перемышльского Троицкого Лютикова монастыря. Калуга, 1862; он же. Обозрение рукописных и старопечатных книг в книгохранилищах Калужской епархии // ЧОИДР. 1865. Кн. 4. С. 5; он же. Ист. описание Калужского Лаврентиева мон-ря, нынешнего калужского архиерейского дома и принадлежащей к оному Крестовской ц. Калуга, 1891, 1906п; Филимонов. Иконописный подлинник; Токмаков И. Ф. Сб. ист. мат-лов для составления летописей Калужской еп. Калуга, 1889; Зверинский. 1890. Т. 1; Сергий (Спасский). Месяцеслов. Т. 2. С. 210; Малинин И. Д. Опыт ист. путев. по Калуге. Калуга, 1992; Пуцко В. Г. Иконы с изображениями калужских святых // Tausend Jahre Taufe Russlands: Russland in Europa. Lpz., 1993. S. 528-538. Il. 6-10; Маркелов. Святые Др. Руси. Т. 2. С. 152; Нечаева Т. Н. Блаженный Лаврентий Калужский // «Угодно в очах Божиих дело сие…»: Сокровища ЦАК МДА. Серг. П., 2004. С. 188. Ил. на с. 189; Филарет (Гумилевский). РСв. 2008п. М., C. 441-442; Ефименкова М. А. Юродивые Христа ради в духовной жизни Калужского края // Калуга в 6 веках: Мат-лы 7-й городской краевед. конф. 2008 г. Калуга, 2009. С. 226-233.

Т. Н. Нечаева

Православный Церковный календарь

Кондак 1

Избранный от Царя сил, Господа Иисуса, предивный в житии и чудесах, угодниче Христов Лаврентие! Восхваляем тя с любовию, милостиваго предстателя нашего; ты же, блаженне, яко имеяй дерзновение ко Господу, молитвами твоими от всяких нас бед и скорбей свобождай, да зовем ти: Радуйся, блаженне Лаврентие, Калужский чудотворче.

Икос 1

Ангел земный и человек небесный был еси, блаженне Лаврентие, от юности твоей юродство Христа ради себе усвоивый, да в жизни временней от всех оскорбляем и поругаем будеши, во блаженней вечности мзду небесную да обрящеши. Темже яко истинный угодник Божий от верных слышиши благохваления таковая: Радуйся, от благочестивых родителей рожденный; Радуйся, от юности на служение Богу предъизбранный. Радуйся, миру и всем прелестем его поругавыйся; Радуйся, страстем греховным неповинувыйся. Радуйся, мудрый странниче, единаго Христа любовию усердно взыскавый; Радуйся, истинный нищелюбче, во единей раздранней ризе ходивый. Радуйся, яко поругания и биения сладце Христа ради претерпевый; Радуйся, яко буйством о Христе совершенство духовное стяжал еси. Радуйся, алкавый и жаждавый на земли; Радуйся, достойно насытивыйся брашна нетленного на небеси. Радуйся, праведниче, сияяй яко солнце во Царствии Небеснем; Радуйся, угодниче Божий, прославленный многими дарами благодатными. Радуйся, блаженне Лаврентие, Калужский чудотворче.

Кондак 2

Видев непостоянство мира сего, Лаврентие блаженне, юродственное Христа ради житие возлюбил еси, и среди мира пребывая, чужд мирских страстей явился еси, и яко добрый воин Христов победоносно противу врагов спасения человеческаго ратовал еси, немолчно воспевая Подвигоположнику Господу Иисусу: Аллилуиа.

Икос 2

Разумел еси добре, Лаврентие блаженне, вся козни врага диавола, имиже от злых человек поруганьми и биеньми доброе твое произволение сокрушити хотяще. Темже тому крепце противустал еси и за досадителя твоя молился еси, и нас вопити тебе научил еси: Радуйся, терпения столпе непоколебимый; Радуйся, незлобия образе предивный. Радуйся, истинный Христов последователю; Радуйся, биения благодушно претерпевый. Радуйся, о укорениях и осмеяниях небрегий; Радуйся, любовию святою злобу человеческую победивый. Радуйся, в мире премирно поживый; Радуйся, во плоти ангелам подражателю. Радуйся, буйством о Христе премудрости небесныя стяжателю; Радуйся, смирением высокая приявший. Радуйся, яко подвиги твоими миру светильник явился еси; Радуйся, яко страннообразным твоим житием Бога прославил еси. Радуйся, блаженне Лаврентие, Калужский чудотворче.

Кондак 3

Сила Божия осени тя, святе Лаврентие, и ратоборца крепкаго христианам противу полчищ агарянских яви тебе, егда благовернаго князя Симеона от погибели смертныя явлением твоим избавил еси, секирою супостаты поражающа и в бегство неверныя обращающа, верныя же побуждающа победную песнь Христу Богу возносити: Аллилуиа.

Икос 3

Имел еси огнь любве Божественныя в сердце твоем, Лаврентие богоблаженне, и яко некий пламеннообразный Серафим, непрестанно в молитве умной пребывал еси, сердцем и душею твоею выну ко Господу Иисусу Христу возношаяся. Темже и Господь дивными дарами духовными тя обогати, да вси тебе вопиют радостно: Радуйся, воине Христов, необязываяйся куплями житейскими; Радуйся, прозорливче дивный, будущее, яко настоящее, созерцавый. Радуйся, яко любимаго ти князя Симеона от посечения смертнаго избавил еси; Радуйся, яко от псов словесных того защитил еси. Радуйся, яко явлением твоим агарян неверных устрашивый и в бегство обративый; Радуйся, силою Господа сил победу верным даровавый. Радуйся, отечества твоего земнаго Богом данный заступниче; Радуйся, православному воинству добрый соратаю. Радуйся, воеводо победоносный людем христоименитым; Радуйся, врагов Церкве Христовы грозный карателю. Радуйся, смиренным и благочестивым тихое пристанище; Радуйся, подвизающимся добрый помощниче. Радуйся, блаженне Лаврентие, Калужский чудотворче.

Кондак 4

Буря агарянскаго нашествия на град Калугу тобою, святе Лаврентие, умирися, и нечестивые полцы агарян зловерных от стада Христова тобою со студом отгнани быша; тако бо дарова тя Господь заступника изряднаго отечествию твоему, в нем же до ныне славится имя твое, и подвиги твои благодарственным чествуются пением Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышим многая и чудная исправления твоя, о праведниче, како уединенное о Бозе житие твое при храме Рождества Христова проходил еси, пещерную стезю от келлии твоея к тому ископав, да незримый человеки Богу молитвы твои совершаеши. Сему убо смиренномудрию и нас научи, преподобне, да зовем тебе хвалебно: Радуйся, уединения любителю; Радуйся, многослезный молитвенниче. Радуйся, всякую гордыню от сердца своего отгнавый; Радуйся, христоподражательное смирение искренно возлюбивый. Радуйся, подвиги твоя молитвенные от человек утаивый; Радуйся, юродством Христа ради сия благоискусно сокрывый. Радуйся, таинниче Пресвятыя Троицы; Радуйся, созерцателю Ангельских сил. Радуйся, пещерною стезею во храм Божий ходивый; Радуйся, путем тесным пространство Царствия Христова стяжавый. Радуйся, яко дни в юродстве, а нощи в молитве препровождал еси; Радуйся, яко постом и бдением душу свою просветил еси. Радуйся, блаженне Лаврентие, Калужский чудотворче.

Кондак 5

Боготечное светило быв, согражданы твоя благочестию христианскому поучал еси, Лаврентие всеблаженне, образ равноангельного жития тем показуя. Кто убо, о твоем великом терпении слыша, не умилится и совершенное смирение твое воспоминая, како обидящим, по заповеди Христа Бога, вся прощал еси и Тому во умилении глубоцем воспевал еси: Аллилуиа.

Икос 5

Видим был еси от человек, яко юрод и безумен, по стогнам града в раздранней одежде ходяй, от всех поругаем, Лаврентие праведне, обаче мудр о Христе пребыл еси и сие чудесы многими проявил еси. Темже от людей благочестивых, яко истинный угодник Божий почитаем, слышал еси похвалы таковые: Радуйся, словес Апостола Павла, еже о Христе юродства, добрый последователю; Радуйся, евангельских Христовых заповедей верный исполнителю; Радуйся, хлад и зной любве ради Божия претерпевый; Радуйся, всякое упокоение плотское возненавидевый, да покой вечный наследиши. Радуйся, в мире страннообразно поживый, да отечествие горнее приобрящеши; Радуйся, биения телу твоему радостно приявый, да безсмертныя славы сподобишися. Радуйся, мужу желаний духовных; Радуйся, делателю благий винограда небеснаго. Радуйся, плоды сладкие делания твоего Христу принесый; Радуйся, временными лишеньми богатство небесное стяжавый. Радуйся, изрядный праведнаго жития рачителю; Радуйся, преподобия и чистоты ревнителю. Радуйся, блаженне Лаврентие, Калужский чудотворче.

Кондак 6

Проповедник был еси покаяния грешником и обличитель прозорливый беззаконий человеческих, Лаврентие преблаженне; слово бо твое многих ко спасению приведе и на путь исправления настави, их же с любовию обличал еси и к покаянию истинному призывал еси, Богу же учил еси воспевати: Аллилуиа.

Икос 6

Возсиял еси, яко звезда пресветлая, во граде Калуге, угодниче Божий, и чудес благодатию согражданы твоя просветил еси и многия болящия преславно молитвами твоими исцелил еси, и вся верныя подвизал еси звати тебе: Радуйся, верующим врачу безмездный; Радуйся, молитвенниче всесильный ко Господу Богу. Радуйся, руце твои святыя цельбоподательно на недужныя полагавый; Радуйся, единым прикосновением к одежде твоей больным здравие подававый. Радуйся, яко чудотворения твоя юродством сокрыти тщался еси; Радуйся, яко тем искушения демонския победоносно отгнал еси. Радуйся, сострадательный и милостивый страждущим помощниче; Радуйся, любвеобильный и благосердный скорбящих утешителю. Радуйся, Богу всей душею твоею прилепивыйся; Радуйся, ближняя твоя зело возлюбивый. Радуйся, присно о обидящих тя молитвы возносивый; Радуйся, кротость совершенную себе усвоивый. Радуйся, блаженне Лаврентие, Калужский чудотворче.

Кондак 7

Хотение присное имел еси, святе Лаврентие, да богоугодное и праведное житие твое от человек утаится. Темже всяко тщался еси от людей юродством сие сокрыти и радовался еси безчестиям и биениям, тебе наносимым, яко даром великим, присно зовый во смирении духа песнь Богу: Аллилуиа.

Икос 7

Новаго тя Андрея Цареградскаго познаем, Лаврентие блаженне, град Калугу дивным юродственным житием твоим просветившаго: дадеся бо тебе благодать от Бога помыслы человеческие познавати и согрешения тайные обличати, согражданом же твоим духовно светити и на стези покаяния и спасения тех приводити. О сем тебе восхваляюще, поем: Радуйся, яко правда твоя в мире возсия немерцаемым Божия благодати светом; Радуйся, яко тайнии подвизи твои от Бога явно чудесы прославишася. Радуйся, древним пророкам подражавый; Радуйся, прозорливец воистину неложный явивыйся. Радуйся, приявый власть на духи нечистыя; Радуйся, смирением твоим вся козни их разрушивый. Радуйся, постом и молитвою сильно на диавола вооруживыйся; Радуйся, нищетою и уничижением всю гордыню его поправый. Радуйся, на земли небесный гражданине; Радуйся, среди молвы народныя безмолвия добрый хранителю. Радуйся, землю одром упокоения имевый; Радуйся, безчестие в честь вменивый. Радуйся, блаженне Лаврентие, Калужский чудотворче.

Кондак 8

Страннообразное юродственное житие твое, Лаврентие праведне, святою кончиною завершил еси, яко истинный угодник Божий, о Господе почив, душею же твоею в небесныя скинии Царствия Христова восшел еси, и тамо со святыми Пресвятой Троице сподобился еси воспевати приснохвалебную песнь: Аллилуиа.

Икос 8

Весь град Калуга благоухания духовнаго в час скончания твоего исполнился, Лаврентие блаженне, и келия твоя, идеже о Господе почил еси, мироположница благоухания Христова явися, емуже благовернии людие радующеся, тебе похвальныя сия словеса воспевати научишася: Радуйся, величием чудес в житии и по смерти просиявый; Радуйся, праведно и свято житие твое совершивый. Радуйся, яко кончину твою благоуханием чудным ознаменовал еси; Радуйся, яко ароматы райскими святость души твоея показал еси. Радуйся, в сладкую воню Христову радостно востекий; Радуйся, нетленное тело твое, аки масть духовную, верным оставивый. Радуйся, град Калугу святыми мощами твоими освятивый; Радуйся, радости многим подателю. Радуйся, недугов душевных и телесных целителю; Радуйся, ближним и дальним дары целебныя подаваяй. Радуйся, чтущих тя прошения исполняяй; Радуйся, блаженне Лаврентие, Калужский чудотворче.

Кондак 9

Всем людем во утешение и освящение явися святое место уединения твоего, идеже во храме Рождества Христова гроб твой честный чудеса многа и предивна силою Христовою совершает и вся верныя научает твоя богоугодныя подвиги чествовати. Богу же, прославльшему тя, пети: Аллилуиа.

Икос 9

Витийство мирское недовлеет к прославлению чудес, по молитве блаженнаго Лаврентия совершаемых и разумение человеческое превосходящих, о нихже мы, смиреннии, благохвалити угодника по достоянию недоумеем, но от усердия нашего приносим ему малыя нехитростныя похвалы сия: Радуйся, угодниче Божий, со святыми почиваяй; Радуйся, избранниче Христов, земнородным милосердие твое являяй. Радуйся, расслабленныя телом здравы возставляяй; Радуйся, бесныя от насилия диавольскаго свобождаяй. Радуйся, глухим слухи отверзаяй; Радуйся, немым уста разрешаяй. Радуйся, хромым право ходити устрояяй; Радуйся, бедствующих скоропредстательный помощниче. Радуйся, скорбящих благодатный утешителю; Радуйся, града Калуги небесный покровителю. Радуйся, святыя обители твоея неустанный хранителю; Радуйся, всея земли нашея заступниче. Радуйся, блаженне Лаврентие, Калужский чудотворче.

Кондак 10

Спасительную Божию благодать подаеши всем, святе Лаврентие, с недугами человеческими и с верою крепкою молитвенно притекающим к цельбоносному твоему образу. Темже и мы, припадающе, молим тя недуги наша исцелити, грехом же нашим отпущение испросити, да зовем дивному во святых Своих Богу: Аллилуиа.

Икос 10

Царя Небеснаго Христа Бога истинный раб и угодник был еси, Лаврентие блаженне, и от Него чудесы прославленный, отечествию твоему земному благотворения многая являеши, больныя исцеляя, расслабленныя укрепляя, слепыя просвещая. О немже радующеся, приносим ти сия радостныя пения: Радуйся, звездо немерцающая, чудес зарею верныя озаряющая; Радуйся, правды солнца Христа луче пресветлая. Радуйся, милосердия Спасова подражателю; Радуйся, милость твою болящим человеком являяй. Радуйся, верныя души благодатью посещаяй; Радуйся, в сониих и видениих земнородныя зраком лица твоего просвещаяй. Радуйся, от горних высот к ищущим заступления твоего милостивно приникаяй; Радуйся, от очес страждущих слезы отираяй. Радуйся, области Калужския духовная красото; Радуйся, Церкви Христовы светлая похвало. Радуйся, на небеси со ангелы и святыми славою нетленною украшенный; Радуйся, на земли от правоверных по долгу ублажаемый. Радуйся, блаженне Лаврентие, Калужский чудотворче.

Кондак 11

Пение молебное у гроба твоего с верою некий разслабленный приношаше, руце и нозе недвижими и язык немый имеяй, но егда к целебней раце мощей твоих прикоснулся, абие здрав соделася, руце свои простре и ногами ходити нача и языком своим ясно проглагола; темже велию твою к нему милость прославляше и благодарственно взываше ко Господу: Аллилуиа.

Икос 11

Светлостью чудес твоих, угодниче Божий Лаврентие праведне, помраченныя грехми души наша озаряеши и вся ны от сна лености возбуждаеши, да плоды покаяния принесем Христу, тебе в подвизех богоугождения подражающе, яко да возможем неосужденно благохвалити тя, предстателя нашего, сими песненными глаголы: Радуйся, лампадо, светом Христовым всех просвещающая; Радуйся, елеем милости твоего сердца болезненная умащаяй. Радуйся, руце согбенная и недвижимая целы и действенны устроивый; Радуйся, нозе неходящия к скорому и правому течению претворивый. Радуйся, язык, немотою связанный, благодатно разрешивый; Радуйся, разслабленнаго всеми уды крепка и здрава возставивый. Радуйся, алавастре целебный, на всякия недуги врачевство содержаяй; Радуйся, болящим милость сострадания твоего являяй. Радуйся, по Бозе и Пресвятей Богородице упование на тя возлагающих не посрамляяй; Радуйся, любящим тя и чествующим память твою предстательством небесным воздаваяй. Радуйся, молитвенно призывающим святое имя твое на помощь ускоряяй; Радуйся, поклоняющимся с верою честным мощем твоим дары целебные независтно подаваяй. Радуйся, блаженне Лаврентие, Калужский чудотворче.

Кондак 12

Благодать Божию многоцелебную, от гроба твоего источаемую, некий муж уведев, сына своего, ногами болезновавша и отнюдь ходити не могуща, на плещах своих к целебной раце твоей, святе Лаврентие, принесе и со слезами о его исцелении к тебе моляшеся; и се молитве еще сущей во устех его, больной на нозе свои ста и ходити нача, скача и благодаря Бога, в тебе славно прославльшагося, благодарными усты взывая к Нему: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще подвиги твоя предивныя и чудеса твоя преславная, Лаврентие праведне, молим тя, заступника нашего: приклонися милостивно к нашим молитвам смиренным и вознеси о нас ко Господу твоя благоприятныя молитвы, прося нам от благости Его дары благопотребныя душевному спасению нашему, да возможем и мы грешнии не токмо подвиги твоя прославляти, но и добродетелем твоим подражати, зовуще и глаголюще: Радуйся, светлый образе богоугождения в мире жительствующим; Радуйся, предивный наставниче в иночестве подвизающимся. Радуйся, девствующим подражания образе; Радуйся, нищелюбцем преуспеяния правило. Радуйся, мудрости суетныя мирския посрамителю; Радуйся, буйства о Христе благодатнаго проявителю. Радуйся, евангельских обетований наследниче; Радуйся, апостольских целебных даров преемниче. Радуйся, ангельских воинств собеседниче; Радуйся, всех святых сожителю. Радуйся, телеса наша безмездно врачуяй; Радуйся, о душах наших Господа умоляяй. Радуйся, блаженне Лаврентие, Калужский чудотворче.

Кондак 13

О, предивный чудотворче и заступниче всем нам премилостивый, святе блаженне Лаврентие! Приими с любовию сие малое, в похвалу тебе приносимое моление наше и помолися ко Господу Богу о еже избавится нам геенны огненныя и мучений вечных, Царствие же Небесное вкупе с тобою унаследовати, да в радости святых воспоем и мы, грешнии, Богу Спасителю нашему: Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

Лаврентий КалужскийСмертьВ лике
Рейтинг
( 2 оценки, среднее 4.5 из 5 )
Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Для любых предложений по сайту: [email protected]
Для любых предложений по сайту: [email protected]