Свт. Василий Великий |
Василий Великий
(ок. 330 — 379), епископ Кесарии Каппадокийской, святитель. Вместе с братом своим св. Григорием Нисским и своим другом св. Григорием Богословом, был представителем Каппадокийской школы православного богословия, занимавшей среднее, примирительное положение между школами Антиохийской и Александрийской. Память 1 января, 19 января (Греч. — Воспоминание чуда отверзения церковных дверей молитвою свт. Василия Великого в Никее), в Соборе Трех святителей и вместе со своей святой семьей (в Неделю по Богоявлении) (Греч.)
Родился около 330 года [1] в поселении Аннеса или Аниса [2]. Отец его, Василий, и мать Емилия принадлежали к родовитым семьям Каппадокии и Понта и дали своим многочисленным детям наилучшее воспитание.
На 18-м году св. Василий отправился в Константинополь, где слушал знаменитого в то время софиста Ливания, а потом провел несколько лет в Афинах, тогдашнем центре высшего философского образования; там он подружился с жившим для той же цели в Афинах Григорием Назианзином, а также познакомился с будущим императором Юлианом.
Вернувшись в Кесарию (ок. 357), Василий принял св. крещение и был посвящен в чтецы, после чего, проникшись аскетическим идеалом, захотел ближе познакомиться с процветавшим тогда монашеством и через Сирию и Палестину отправился в Египет. Здесь христианская жизнь произвела на него двойственное впечатление: он был поражен удивлением перед чрезвычайными подвигами св. отшельников — и вместе с тем глубоко огорчен господствовавшими в Церкви разделениями и смутами, по случаю арианской ереси и различных расколов.
По возвращении на родину Василий Великий деятельно занялся устроением монашества, основал несколько монастырей в Понтийской области и написал для них устав.
Посвященный в 362 г. в диаконы и в 364 г. в пресвитеры, Василий Великий принимал весьма влиятельное участие в церковных делах и успешно противодействовал арианам, получившим преобладание при императоре Валенте и хотевшим завладеть кесарийскою церковью. Вместе с тем Василий Великий занялся организацией христианской благотворительности, основал множество убежищ для бедных (птохотрофий) и при всяком случае бесстрашно заступался за угнетенных и гонимых. Все это, в соединении с безупречным аскетическим образом жизни, приобрело Василию огромную популярность.
Василий Великий |
Избранный в 370 г. в архиепископы своего родного города, Кесарии Каппадокийской, Василий Великий занялся и общецерковными делами; через послов и письма он вступил в деятельные сношения со св. Афанасием Александрийским, а также с папою римским Дамасом, стараясь теснее сплотить силы православия для победы над арианством и умиротворения церкви. При этом Василию пришлось испытать вражду с двух сторон: его возненавидели и ариане, как прямого врага, и чрезмерные ревнители правоверия, находившие, что он слишком уступчив и не тверд в своих примирительных стараниях, хотя, вместе с тем, многие упрекали его за гордость, сухость и высокомерие.
В 371 году Василий Великий по случаю одного церковного празднества говорил большую проповедь богословского содержания. Не желая сразу отталкивать тех полуариан, которые были готовы признать божество Сына Божия, но не решались присвоить того же достоинства и Духу Святому, Святитель, говоря о третьем Лице Св. Троицы, ни разу не назвал его прямо Богом. Молва об этом вызвала большое негодование в разных местах. Самого Василия Великого, а также и свт. Григория Назианзина, пытавшегося защитить своего друга, стали обвинять не только в малодушии, но и прямо в вероотступничестве. Однако величайший в то время богословский авторитет, св. Афанасий Великий, архиепископ Александрийский (вскоре после того скончавшийся), успел письменно засвидетельствовать в самых уважительных словах безупречное православие Василия Великого и правильность его образа действий.
Ариане всюду преследовали его. Св. Василию угрожали разорением, изгнанием, пытками и смертью. Он же сказал: «Смерть для меня благодеяние. Она скорее приведет меня к Богу, для Которого живу и тружусь».
В 372 г. кесарийскому святителю пришлось выдержать новую бурю. Император Валент решился навязать арианство Кесарийской Церкви и сокрушить ее архиепископа. С этою целью он отправил сначала префекта Эвиппия с другим своим царедворцем, а потом явился и сам. Св. Василий отлучил от церкви вельмож-еретиков, а самого Валента допустил в храм только для принесения даров. Император не решился привести в исполнение свои угрозы и удалился, ничего не сделав.
Св. Василий, разрушивший свое здоровье аскетическими подвигами и уже с сорокалетнего возраста называвший себя в письмах стариком, скончался 1 января 379 г. [3], 49 лет от роду.
Глава Василия Великого. Великая Лавра. Афон |
Житие Василия Великого
Святой Василий был родом из Каппадокии, района в Малой Азии. Он родился в 330 году в городе Кесария и был старшим сыном в большой семье. Родители Василия были людьми верующими, поэтому дали сыну христианское воспитание, но они также были богатыми, благодаря чему Василий, как и его братья, среди которых знаменитый Григорий Нисский, получил блестящее светское образование. Будучи четырнадцатилетним подростком, он осиротел. Его отец — известный юрист внезапно скончался, и святой Василий остался на попечении своей бабушки Макрины. С ней святой Василий жил в пригороде Кесарии вплоть до ее смерти. Макрина была не только свидетельницей гонений на христиан императора Диоклетиана, она сохранила воспоминания о святом Григории Неокесарийском Чудотворце, о котором многое рассказала святому Василию.
В 17 лет для совершенствования знаний святой Василий переехал сначала в Кесарию, затем в Константинополь, а позже в центр просвещения тогдашнего мира — город Афины. Здесь он учился в одной из Афинских школ вместе со своим другом Григорием Богословом, с которым познакомился еще в Кесарии. Святой Василий Великий с легкостью овладевал науками и непрестанно совершенствовался в них. Он отличался глубокими познаниями не только в естественных науках (математике, естествознании и медицине), но и в риторике, философии, владел несколькими языками. Как пишет Григорий Богослов о Василии Великом, «легче было выйти из лабиринта, чем его переспорить».
В возрасте примерно двадцати лет в 357 году он возвращается в Кесарию и становится адвокатом. В этот же год святой Василий был крещен епископом Кесарии Дианием. Он становится чтецом в церкви и через некоторое время оставляет адвокатскую практику, чтобы отправиться в путешествие, продолжавшееся два года. Святой Василий посетил несколько монашеских обителей Египта, Сирии и Палестины, где наблюдал знаменитых подвижников благочестия. Свой опыт впоследствии он положит в основу собственного монашеского устава, который по сей день остается авторитетным для всего христианского мира.
Вернувшись из путешествия, святой Василий раздал бедным свою часть отцовского наследства. И так как его имущество было значительным, он сумел также построить больницы и странноприемные дома. После чего уединился на реке Ирис. Вскоре здесь вместе с единомышленниками святой Василий создал аскетическую, монашескую общину. В своем «понятийском уединении» святой Василий много писал, в том числе им был создан ряд богословских трудов. На основе текстов Нового Завета он составляет сборник правил нравственной жизни.
Очень скоро Василий Великий начал участвовать в догматических спорах, которые волновали регион и Восточную Церковь в целом. А когда в 362 году на епископскую кафедру взошел знатный горожанин Евсевий, далекий от церковных проблем, то святой Василий Великий был приглашен и рукоположен им в пресвитера. Долгое время святитель Василий Великий занимается административными и церковными вопросами епархии, проповедует.
В 370 году, после смерти епископа Евсевия, святой Василий Великий возглавляет кафедру и остается на посту епископа на десять лет вплоть до своей кончины в 379 году. Он проявлял себя твердым и принципиальным, сдержанным и строгим в соблюдении канонов. Всегда заботится о благе Церкви.
Василий Великий — богослов и философ много сил и внимания уделил литургическому творчеству. Наверное, никто из епископов не написал больше писем, чем Василий Великий. Его беседы и переписка дошли до наших дней. Мы обязаны святителю Василию нынешним текстом Символа веры. Им был написан трактат о святом Духе. Ряд творений святой Василий Великий посвятил толкованию Священного Писания, однако, до наших дней дошел только Шестоднев и комментарии к некоторым псалмам. Василий Великий написал устав монашеской общины, создал наставления для верующих, желающих преуспеть в христианском благочестии. Еще при жизни за подвижническую жизнь он был прозван в народе Великим.
Святитель Васи́лий Великий, архиепископ Кесарийский (Каппадокийский)
Кондак 1
Взбранный Царя Небеснаго служителю и великий Церкве Христовы святителю, правыя веры исповеданием во всем мире просиявый, велие имеяй дерзновение ко Святей Троице, от всяких нас бед ограждай, со умилением тебе вопиющих:
Радуйся, Василие, великий иерарше, Православия всемирный светильниче.
Икос 1
Ангелов Творец, от века предызбравый тя, преблаженне отче Василие, быти великаго светильника Церкве Своея, ангелоподобна житием яви тя: вельми бо богомыслием и пощеньми в пустыни подвизався, на высоту добродетели восшел еси. Темже, велию на небесех славу стяжавый, приими от нас смиренных, восхваляти тя дерзающих, сия хвалебныя глаголы:
Радуйся, Василие, царствия тезоименитый; радуйся, иерарше Христов великий.
Радуйся, Церкве непоколебимый столпе; радуйся, рода святаго пречестная отрасле.
Радуйся, от юности Царю Небесному всеусердно служивый; радуйся, всею земною, наипаче же небесною, премудростию ум свой обогативый.
Радуйся, купно со другом твоим Григорием Богословом в любомудрии преуспевавый; радуйся, учителя твоего Еввула премудрыми словесы ко Христу обративый.
Радуйся, чистоты и целомудрия предивный хранителю; радуйся, ко спасению верный путеводителю.
Радуйся, душепагубных ересей разорителю; радуйся, богомудрый вселенныя учителю.
Радуйся, Василие, великий иерарше, Православия всемирный светильниче.
Кондак 2
Видя Церковь Христову арианским зловерием обуреваему, и Божию призванию повинуяся, изшел еси, преподобне отче, из пустыни, юже возлюбил еси, во град Кесарию, идеже благодать священства восприял еси и во архиепископа поставлен был еси, слово спасения велегласно всем концем земли благовествуя, верныя же по вся дни поучая Богу, Создателю всех, достойно воспевати: Аллилуиа.
Икос 2
Разум верных боговедением просвещая, святителю Христов Василие, естество сущих изъяснил еси, и Бога невидимаго в творениих руку Его познавати научил еси. Темже и мы, твоими богомудрыми ученьми просвещаемии, взываем сице:
Радуйся, познанием Бога, в шесть дний вся сотворша, верныя озаривый; радуйся, дивныя дела Его достойно восхваляти научивый.
Радуйся, палато мудрости преукрашенная; радуйся, сокровищница богословия преизобильная.
Радуйся, яко тайны премудрости Божия во всем мире видети научал еси; радуйся, яко и в малых вещех величие Божие зрети наставлял еси.
Радуйся, света первозданнаго красоту живописавый; радуйся, твердую силу перваго глагола Божия во вселенней показавый.
Радуйся, былием травным скорую гибель славы земныя изобразивый; радуйся, во благолепии светил небесных Солнце Правды Христа зрети указавый.
Радуйся, трудолюбием малой твари от лености людей отвращавый; радуйся, человеку, царю тварей, над страстьми царствовати повелевавый.
Радуйся, Василие, великий иерарше, Православия всемирный светильниче.
Кондак 3
Силою Всевышняго укрепляемь, отче святый Василие, противоборствовал еси богоотступнику Иулиану, и злое его на христианы умышление разрушити умолил еси Господа и Пречистую Его Матерь, да вси Единому Богу благодарно поют: Аллилуиа.
Икос 3
Имеяй ревность велию по Бозе Вседержителе и меч слова Его в руце восприим, плевелы языческаго Иулианова нечестия скоро посекл еси, верныя же во благочестии утвердил еси; научи и нас, преподобне отче, единому точию Богу чистым житием служити, зовущих ти сице:
Радуйся, гордаго Иулиана в богоотступстве мужественно обличивый; радуйся, христоненавистныя его начинания разрушивый.
Радуйся, молитвою слезною, яко копьем, того поразивый; радуйся, скорую его погибель предвозвестивый.
Радуйся, люди Божия, якоже Моисей древле Израиля, от идолослужения свободивый; радуйся, плевелы нечестия истребивый.
Радуйся, пищею словес Божиих верныя изобильно насытивый; радуйся, струями благодати сердца напоивый.
Радуйся, скрижали велений Христовых твердо содержати увещевавый; радуйся, учение уст твоих житием утвердивый.
Радуйся, рабе благий и верный; радуйся, делателю вертограда Христова усердный.
Радуйся, Василие, великий иерарше, Православия всемирный светильниче.
Кондак 4
Бурю ярости царя Уалента, арианским зловерием одержима, ты, святче Божий, силою Духа в тебе живуща, утишил еси, и мир Церкви Святей даровал еси, святыми трудами твоими и теплыми к Богу молитвами Емуже радуяся воспел еси: Аллилуиа.
Икос 4
Слышав злочестивый Уалент, яко ты, иерарше Божий, во истине стоиши, и вси вернии гласу твоему повинуются, восхоте от правыя веры тя отвратити; сего ради посла к тебе епарха своего Модеста, послежде же и сам прииде в Кесарию. Но ты, богоносе отче, ни гнева царева, ни прещений грознаго его воеводы не устрашился еси; мы же, прославляюще сицевое твое твердое исповедание, вопием ти:
Радуйся, поборниче правыя веры непоколебимый; радуйся, пастырю, душу за верныя положити готовый.
Радуйся, твердое исповедание Петрово показавый; радуйся, Илиину ревность о славе Святыя Троицы явивый.
Радуйся, гнев царя нечестиваго боголепием священнослужения утишивый; радуйся, богомудрыми словесы уста зловернаго воеводы заградивый.
Радуйся, яко прещения изгнанием и муками не убоялся еси; радуйся, яко и смерть за Христа восприяти желал еси.
Радуйся, гонение за веру претерпевый; радуйся, скорбьми многими в радость Господа вшедый.
Радуйся, истину Христову пред цари и владыки небоязненно вещавый; радуйся, вернаго служителя Царя Небеснаго твердым исповеданием себе показавый.
Радуйся, Василие, великий иерарше, Православия всемирный светильниче.
Кондак 5
Боготечная звезда явился еси, святителю Христов Василие, пресветлыми милосердия лучами нощь скорбей мрачную осиявающая, мглу бед отгоняющая, и всем, в море жития бурном плывущим, путь верный к Царству Небесному показующая, да вси спасающему Богу радующеся поют: Аллилуиа.
Икос 5
Видевше вси тя, святителю Божий, яко отца чадолюбива, в напастех и скорбех от тебе помощи усердно искаху; ты же о всех милосердовал еси, образ веры истинныя в себе сим показуя. Буди, преблагий отче, скорый помощник и нам, грехми и скорбьми обуреваемым, с любовию ти вопиющим:
Радуйся, светильниче любве, от Христа возсиявый; радуйся, Отцу Небесному в милосердии подражавый.
Радуйся, неимущих богатое сокровище; радуйся, в нуждах верное прибежище.
Радуйся, гладныя, якоже Иосиф древле, препитавый; радуйся, многи обители бездомным и убогим в Кесарии основавый.
Радуйся, прокаженных раны своима рукама, яко самарянин добрый, врачевавый; радуйся, гонителя твоего Модеста недугующа исцеливый и от народныя казни того избавивый.
Радуйся, вдовицу убогую от обиды епарха защитивый; радуйся, жене грешнице прощение грехов у Бога испросивый.
Радуйся, сирот отче и страждущих утешение; радуйся, во гресех погибающих вразумление и исправление.
Радуйся, Василие, великий иерарше, Православия всемирный светильниче.
Кондак 6
Проповедник всему миру истины Христовы явился еси, святителю отче Василие, силою благодатною слова твоего, яко острием меча, греховная сердца проницаяй и к покаянию возбуждаяй, да вси чистым сердцем Троице Святей поют: Аллилуиа.
Икос 6
Возсиял еси на тверди церковней, яко великое светозарное светило, отче Василие, всю поднебесную разумением веры истинныя просвещающее, мрак же страстей греховных отгоняющее, от нихже и нас свободи, зовущих ти сице:
Радуйся, Троицы Святыя верный служителю; радуйся, таин веры богоозаренный изъяснителю.
Радуйся, яко Отцу Сына Единосущна и Духа сопрестольна велегласно проповедал еси; радуйся, яко истину о Свете Превечном, от Света Превечна просиявшем, верным изъяснил еси.
Радуйся, Господа Спасителя, яко Бога воплощенна и Творца всех век исповедавый; радуйся, таинство двух естеств и единой Ипостаси во Христе Бозе показавый.
Радуйся, силою царственнаго слова твоего богатым житницы открыти повелевый; радуйся, от корысти неправедныя многи учением отвративый.
Радуйся, душепагубное пиянство словом, яко громом, поражавый; радуйся, жестокосердие и зависть из сердец истреблявый.
Радуйся, воздержания ревнительный наставниче; радуйся, покаяния неумолчный проповедниче.
Радуйся, Василие, великий иерарше, Православия всемирный светильниче.
Кондак 7
Хотя верныя от соборищ арианских оградити, ты, святче Божий Василие, вся в церкви благоукрасил еси, и чин умилительный Божественныя Литургии мудре сложил еси, многи же молитвы, яко миро благовонное, от уст твоих огнедохновенных излияшася, имиже во гресех прощения себе и усопшим братиям просим, Троицу же Пресвятую славим, поюще: Аллилуиа.
Икос 7
Новаго Аарона вернии зряху в тебе, отче святый Василие, егда боголепно Жертву Безкровну священнодействовал еси, даровании Святаго Духа, яко многоценными каменьми светящеюся одеждою, украшен. Ныне же в вышнем жертвеннице о Церкви предстательствуяй, поминай выну и нас, тебе умиленно зовущих:
Радуйся, архиерею Божий, преизобильную, якоже и Аарон, благодать священства восприявый; радуйся, велие дерзновение в молитве за люди стяжавый.
Радуйся, таин Божиих мудрый строителю; радуйся, чина церковнаго благоукрасителю.
Радуйся, служению Литургии от Самаго Христа, якоже и Иаков апостол, наученный; радуйся, молитвенниче, Духом Божиим озаренный.
Радуйся, небесным светом, якоже нецыи видеша, в служении осияваемый; радуйся, Ангелы, яко некиими пресветлыми мужами, окружаемый.
Радуйся, яко твоею первее молитвою к восприятию Таин Христовых себе уготовляем; радуйся, яко твоими словесы в вечер Пятидесятницы коленопоклонная прошения возсылаем.
Радуйся, Кесарийскаго святительскаго престола славо и украшение; радуйся, яко иереом всея Церкве подаеши от Бога благодатное в служении укрепление.
Радуйся, Василие, великий иерарше, Православия всемирный светильниче.
Кондак 8
Странное и преславное видение открыся о тебе, святителю Василие, преподобному Ефрему Сирианину: единожды бо показа ему тя Бог, яко столпа огненна, высоты небесныя досязающа, послежде же, пришед в Кесарию, преподобный узре тя огненным языком люди поучающа и умиленно возопи Богу: Аллилуиа.
Икос 8
Весь светом небесным серафимския любве пламенел еси, богоносе Василие; словеса бо твоя беша, яко молния, ереси попаляющая, души же верных пламенем веры и любве просвещающая; даждь убо и нам, отче, молитвою твоею, искру хотя малую твоея любве имети, зовущим сицевая:
Радуйся, пламеновидный столпе, ереси попаляяй; радуйся, огнь веры истинныя и любве нелицемерныя возгреваяй.
Радуйся, лжи Ариевы ереси твердый обличителю; радуйся, истины Христовы пламенный ревнителю.
Радуйся, яко гордаго Евномиа, Сына Божия хуливша, посрамил еси; радуйся, яко Македониево хуление Духа Святаго препрел еси.
Радуйся, суемудрия Несториева разорителю; радуйся, чести Пресвятыя Богоматере усердный защитителю.
Радуйся, пастырю, небесным блистанием любве осияваемый; радуйся, учителю веры, словеса молниеносная вещавый.
Радуйся, богонасажденная маслино, многих святых Церкви произведшая; радуйся, лозо, богомудрых Православия поборников израстившая.
Радуйся, Василие, великий иерарше, Православия всемирный светильниче.
Кондак 9
Все еретическое соборище не возможе противостояти благодатней, яже в тебе, святый отче, обиташе, силе; юношу бо некоего, во власть сатаны впадша, силою молитвы твоея от сетей вражиих отъял еси, покаявшася же ко Христу возвратил еси, благодарно поя Спасителю Богу: Аллилуиа.
Икос 9
Витийством богодухновенным твоим, святителю Василие, побеждаемии и видевше преславное на юноше бывшее чудо, мнози от еретик ко единей присоединишася Церкви, еяже верными и послушными чадами и нас быти сподоби, зовущих ти сице:
Радуйся, вся концы земли небесным учением осиявый; радуйся, благодатию Христовою темныя силы ада побеждавый.
Радуйся, юношу от сетей сатаны свободивый; радуйся, Телом и Кровию Христовою того насытивый.
Радуйся, яко душе, Кровию Христовою искупленней, погибнути не дал еси; радуйся, яко, в погибельный грех впадша, юношу простити Христа умолил еси.
Радуйся, яко преславным чудом люди удивил еси; радуйся, яко обращением заблуждша Ангелы возрадовал еси.
Радуйся, просити у Господа Ангелов ограждения нас научаяй; радуйся, Ангела Хранителя молитвою твоею к нам приближаяй.
Радуйся, от наветов вражиих свободителю; радуйся, во искушениих скорый защитителю.
Радуйся, Василие, великий иерарше, Православия всемирный светильниче.
Кондак 10
Спасти хотя Творец Свое словесное создание, показа тя твердаго верных защитителя, отче Василие, и Церкве Своея хранителя, да свет Православия тобою всему миру явлен будет, и вси вернии благодарне Троице Святей воспевают: Аллилуиа.
Икос 10
Стена еси Церкве, и твердое верных ограждение явился еси, о великий в иерарсех Василие, егда во граде Никейстем врата церковная силою молитвы твоея отверзл еси и истину правыя веры сим явил еси, уста же хулящих имя Христово заградил еси. Нам же, Господа Спасителя православно исповедающим, отверзи, отче, милосердия Божия двери, заступлением твоим, да зовем ти сице:
Радуйся, Ангеле земный, Церкве Христовы хранителю; радуйся, Богом предъизбранный верных защитителю.
Радуйся, врата церковная, якоже Илиа древле небо, молитвою открывый; радуйся, храм святый, еретиками восхищенный, паки верным возвративый.
Радуйся, верных от ересей оградивый; радуйся, Церковь Христову неврежденну от лжеучений сохранивый.
Радуйся, превеликое на небеси имя Христово и на земли чудесы возвеличивый; радуйся, Православие во вселенней утвердивый.
Радуйся, яко тобою гордость нечестивых низложися; радуйся, яко тобою смирение верных вознесеся.
Радуйся, яко тобою вера святая прославляется; радуйся, яко тобою Церковь Христова дивно красуется.
Радуйся, Василие, великий иерарше, Православия всемирный светильниче.
Кондак 11
Пение подобаше возносимо быти тебе с небеси, а не от земли, о пречудный Василие, небес бо явление на земли был еси, к небеси богомудрыми ученьми твоими умы верных возводил еси, и ныне с небес на ны милостиво призираеши и преизобильную всем нам благодать подаеши от Щедродателя Христа Бога, Емуже со Ангелы в небесех выну поеши: Аллилуиа.
Икос 11
Светоносный светильниче, весь многими дарами Божиими и добродетельми сияющ, был еси, святче Божий Василие, имиже и ны просвети, в добродетели настави и ко Царствию Небесному направи, зовущих тебе сице:
Радуйся, Церкве Христовы незаходимое сияние и пресветлое украшение; радуйся, яко подаеши христианом во вся веки в вере правей утверждение.
Радуйся, таланты, Богом врученныя тебе, усовершивый; радуйся, от земныя мудрости вся ко спасению полезная собравый.
Радуйся, сыну цареву во славу правоверия чудесное исцеление даровавый; радуйся, целомудренное житие Анастасиа пресвитера и супружницы его прозревый.
Радуйся, кротко обидящим тя прощавый; радуйся, смирением и терпением клеветы на тя побеждавый.
Радуйся, устав совершеннаго жития иноком учредивый; радуйся, многи иноки в обителех собравый.
Радуйся, правила и каноны и спасительная учения в наследие Церкви оставивый; радуйся, богомудрыми списаньми твоими многоценное сокровище к назиданию христианом даровавый.
Радуйся, Василие, великий иерарше, Православия всемирный светильниче.
Кондак 12
Благодать великую дарова тебе Христос Бог, святителю отче Василие, не точию заблуждшия к покаянию приводити, но и многи неверныя ко Христу обращати; егда бо уже смертно болезновал еси, ко блаженней кончине приближаяся, евреанина врача, с женою и чады, Святым Крещением просветил еси и Троице Святей купно с ними благодарственную воспел еси песнь: Аллилуиа.
Икос 12
Поют ти велия похвалы вси вернии, о великий иерарше Василие, вельми бо на земли до конца жития твоего во славу правоверия потрудився, в Небесная Святая Святых вшел еси, и яко верный Божий служитель, Троице Святей предстал еси, идеже и о нас выну молися, о преблагий отче, верою чадех твоих, с любовию зовущих ти сице:
Радуйся, царское священие, прехвальне Василие; радуйся, Троицы Святыя преукрашенное селение.
Радуйся, чудесными деяньми Царя Небеснаго прославивый; радуйся, ревности своея о славе веры и в болезни смертней не оставивый.
Радуйся, ради обращения неверна чудесное продление себе жития у Бога испросивый; радуйся, своима рукама, возстав с одра смертнаго, Крещением того просветивый.
Радуйся, трудами и мудростию силу зловерия победивый; радуйся, благоверным царем победы па враги испросивый.
Радуйся, апостолом в трудех единонравный; радуйся, со святители Григорием Богословом и Иоанном Златоустом, по повелению твоему, единочестно прославляемый.
Радуйся, нетлением мощей просиявый и славою на небесех увенчанный; радуйся, теплый и великий заступниче, от Бога нам дарованный.
Радуйся, Василие, великий иерарше, Православия всемирный светильниче.
Кондак 13
О пресвятый и великий иерарше Христов Василие, Православия светило и верных ограждение! Призри с небесе на сие, приносимое ти нами, хваление, и молитвами твоими от страстей и бед нас огради, в правей вере соблюди и Царствия Небеснаго сподоби, да купно с тобою и всеми святыми Троице Святей во веки веков поем: Аллилуиа.
Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос «Ангелов Творец…» и 1-й кондак «Взбранный Царя Небеснаго…».
Молитва 1-я
О великий во иерарсех, вселенныя учителю богомудрый, преблаженне отче Василие! Велия подвиги и труды твоя, яже во славу Святыя Церкве совершил еси: ты исповедник твердый и светильник веры Христовы на земли был еси, светом Боговедения верныя озаряяй, ложная учения попаляяй и всему миру слово спасительныя истины возвещаяй. Ныне же, велие на Небесех имеяй дерзновение ко Святей Троице, помози нам, со смирением к тебе припадающим, твердо и неизменно святую Православную веру до конца жития нашего сохранити, от маловерия же, сомнений и колебания в вере соблюди, да не прельщени будем богопротивных и душепагубных учений словесами. Дух ревности святыя, еюже ты пламенел еси, о преславный Церкве Христовы пастырю, возгрей предстательством твоим и в нас, ихже Христос постави быти пастырями, да всеусердно просвещаем и утверждаем в правей вере словесное стадо Христово. Умоли Господа, да возвысится страна наша, и да дарует всему народу нашему здравие, долгоденствие и во всем благое поспешение. Испроси, о милосердый святителю, от Отца светов и всем, всякий дар коемуждо благопотребен: младенцем благое в страсе Божием возрастание, юным целомудрие, старым и немощным укрепление, скорбящим утешение, недугующим исцеление, заблуждшим вразумление и исправление, обидимым заступление, сиротам и вдовицам защищение, искушаемым благодатное поможение, отшедшим от сего временнаго жития отцем и братиям нашим блаженное упокоение. Ей, святче Божий, призри милостиво от обителей Горних на нас, смиренных, многими соблазнами и напастьми обуреваемых, и к земли приверженных возведи к высоте Небесней. Преподаждь нам, преблагий отче, твое архипастырское и святое благословение, да, оным осеняемии, в сие новое лето и во все прочее время живота нашего в мире, покаянии и послушании Святей Православней Церкви поживем, заповеди Христовы усердно творяще, подвигом добрым веры подвизающеся, и тако Царствия Небеснаго достигнем, идеже с тобою и всеми святыми сподоби Троицу Святую, Единосущную и Нераздельную пети и славити во веки веков. Аминь.
Молитва 2-я
О великий и пресвятый святителю отче Василие, преславный Вселенския Церкве учителю, славы Пресвятыя Троицы всеусердный поборниче, Матере Божия и Ея пренепорочнаго девства предызбранный исповедниче, пресветлый чистоты, смирения и терпения образе. Се аз многогрешный и недостойный на высоту небесную взирати, смиренно молю тя, о премудрый Церкве Христовы учителю, научи мя тако богобоязненно житие свое проводити, да никогда же на путь, Божиим повелением противен, уклонюся или совращен буду. Соблюди и избави мя твоим многомощным предстательством от соблазнов мира и козней диавольских, якоже избавил еси от них юношу, от Сладчайшаго Спасителя нашего отступивша и во власть сатаны впадша. Даруй мне силу душевную усердным быти подражателем добродетелей твоих высоких; соделай мя в вере правей тверда и непоколебима, укрепи мя малодушнаго в терпении и уповании на Господа, возгрей в сердце моем истинную Христову любовь, да небесных благ паче всех желаю и ими услаждаюся. Испроси мне у Господа искреннее о гресех сокрушение, да прочее время живота моего в мире, покаянии и исполнении заповедей Христовых провождати буду. Егда же час моего скончания приблизится, ты, о преблагий отче, с Преблагословенною Девою Мариею, тогда ускори на помощь, защити мя от злобных наветов вражиих, и сподоби мя наследника быти райских селений, да купно с тобою и со всеми святыми неприступнаго Божия величества Престолу предстану и Живоначальную, Единосущную же и Нераздельную Троицу прославляю и воспеваю, присно и в безконечныя веки. Аминь.
Молитва 3-я
О великий и преславный святителю Христов, всея вселенския Церкве учителю богомудрый, Православия твердый исповедниче и поборниче, всеблаженне отче Василие! Призри от высот небесных на нас, смиренно к тебе припадающих, и умоли Господа Вседержителя, Егоже верный на земли служитель был еси, да дарует нам веры правыя твердое и неизменное сохранение, Церкви Святей послушание, жития нашего исправление, и во всех нуждах, скорбех и искушениих скорое поможение, терпение же и укрепление. Подаждь нам твое святое благословение, да оным осеняемии, сие новое лето и во вся дни богоугодно в мире и покаянии поживем и во Царствии Небеснем сподобимся купно с тобою и со всеми святыми Живоначальную Троицу воспевати и славити, Отца и Сына и Святаго Духа, во веки веков. Аминь.
Значение имени Василий
Имя Василий пришло в Россию из Византии, где оно было весьма популярно. Об этом свидетельствует большое число подвижников с именем Василий, причисленных к лику святых еще в эпоху Средневековья. Среди них отец Церкви святитель Василий Великий. В общей сложности Церковь вспоминает святых с именем Василий за год девяносто шесть раз. Среди них немало и новомучеников.
Имя Василий происходит от греческого прилагательного «βασίλειος», означающего «царский», «царственный». На протяжении нескольких столетий имя Василий было в России вторым по популярности после имени Иван. Имя Василий можно назвать княжеским, не только по его смысловому значению, но и потому, что его носили многие князья из рода Рюриковичей. Начало этому положил князь Владимир, который сам был крещен с именем Василий. С XIV века имя Василий упрочивает свое значение, становясь великокняжеским. Среди князей великого княжества московского можно вспомнить Василия I, Василия II. В любом случае, имя Василий было воспринято всеми сословиями. Так самый известный московский юродивый — Василий Блаженный — был по происхождению крестьянином.
Интерес к имени Василий в России стал снижаться только в начале XX века, когда оно с лидирующих позиций по популярности сначала сместилось в первую пятерку, а потом в первую десятку самых распространенных имен. К 60-ым годам XX века за именем Василий закрепился имидж деревенского имени. Поэтому именем Василий стали называть детей еще реже.
Но если в России интерес к имени Василий можно охарактеризовать как волнообразный, то в Греции он не снижается уже много веков. Святитель Василий Великий остается одним из наиболее почитаемых и любимых святых Греции. Оставаясь примером доброго пастыря, заботящегося об обездоленных, больных и сиротах, чуткого к чужим бедам и оберегающего свою общину, он стал прообразом греческого Деда Мороза. Именно от святого Василия дети в Греции получают подарки в Новый год.
Святые мощи
Среди верующего православного люда Василий Великий почитается наравне с Николаем Чудотворцем.
По кончине святителя, его тело было погребено в гробнице, рядом с останками предшественников по Кесарийской кафедре. Его гробница стала местом поклонения как христиан, так и мусульман, почитавших его как шейха.
Важно! В честь его имени было освящено множество храмов и часовен в Каппадокии.
Честная глава святителя Василия покоится на горе Афон в Великой Лавре. Его епитрахиль хранится в обители святого Василия в Константинополе. Рука подвижника хранится в церкви святого Георгия Греческого в Венеции, а часть его руки положена в Греции в Большом Метеорском монастыре.
Десница (правая рука) покоится в Иерусалиме в алтаре церкви Воскресения Христова.
Десница Василия Великого
Литургия Василия Великого. В чем ее особенность?
Десять раз за год чинопоследование литургии меняется, и служится особое богослужение, которое называется литургия Василия Великого.
Она совершается в день памяти святителя Василия — 14 января по новому стилю (1 января по ст.стилю), а также в первое, второе, третье, четвертое и пятое воскресенье Великого поста, в Великий Четверг и Великую Субботу. В зависимости от того, на какой день недели выпадает празднование Рождества Христова и Крещения Господня, литургия Василия Великого служится либо в сам день праздника, либо накануне в навечерие (сочельник) праздника.
Обычно, первое, на что обращают внимание верующие, это то, что литургия Василия Великого более продолжительная по времени, чем привычная для нас литургия Иоанна Златоуста. Песнопения, которые исполняются на литургии Василия Великого как будто бы протяжнее. Это происходит потому, что длиннее становятся молитвы, которые священник тайно произносит в алтаре, в первую очередь это евхаристическая молитва. Хор своим протяжным исполнением как будто бы заполняет паузы в службе. И конечно же не остается не замеченным отсутствие молитвы «Достойно есть…», вместо которой исполняетя «О Тебе радуется…». Дважды за службу верующие слышат имя Святителя Василия Великого: во время проскомидии и на отпусте.
Молитвословия
Тропарь, глас 1.
Во всю зе́млю изы́де веща́ние твое́,/ я́ко прие́мшую сло́во твое́,/ и́мже боголе́пно научи́л еси́,/ естество́ су́щих уясни́л еси́,/ челове́ческия обы́чаи укра́сил еси́,/ ца́рское свяще́ние о́тче преподо́бне,/ моли́ Христа́ Бо́га/ спасти́ся душа́м на́шим.
Кондак, глас 4
Яви́лся еси́ основа́ние непоколеби́мое Це́ркве,/ подая́ всем некрадо́мое госпо́дство челове́ком,/ запечатле́я твои́ми веле́ньми,/ небоявле́нне Васи́лие преподо́бне.
Биография
Васи́лий Вели́кий
(греч. Μέγας Βασίλειος, ок. 330—379), известный также как
Василий Кесарийский
(Βασίλειος Καισαρείας), — святитель, архиепископ Кесарии Каппадокийской, церковный писатель и богослов. Один из трёх каппадокийских Отцов Церкви, наряду с Григорием Нисским и Григорием Богословом. Ему приписываются изобретение иконостаса и составление литургии Василия Великого. Автор пятой и шестой молитв утреннего правила (обязательного для исполнения православными христианами), многочисленных проповедей и писем (сохранилось не менее трёхсот). Убеждённый поборник киновии.
Чудеса и добрые дела
Жизнь Василия Великого обросла легендами. Православные верят, что мужчина был свидетелем и исполнителем нескольких чудес. Однажды к святому обратилась женщина, которую притеснял начальник. Но на письмо, написанное Василием, обидчик ответил грубо. Тогда великий угодник напророчил ему, что вскоре сам будет спасаться от гнева вышестоящих лиц. И действительно, спустя время начальник попал в опалу к царю.
Добрые дела Василия Великого
Во время Персидской войны Василий самозабвенно молился перед иконой Пресвятой Богородицы, у ног которой изображался великомученик Меркурий – воин с копьем. Мужчина просил, чтобы святые не допустили возвращения живым с войны Юлиана Отступника. Вдруг Меркурий исчез, а когда появился, с копья его капала кровь. Позже гонцы принесли весть, что Юлиана на войне серьезно ранили.
Василий обладал необычным даром: во время литургии золотой голубь, висевший над святым престолом, три раза сотрясался, свидетельствуя о появлении Святого Духа. Но как-то раз птица не подала знака, а Василий задумался и понял, что причина в диаконе, который посмел на службе смотреть в строну красивой женщины.
Золотой голубь Василия Великого
Священник посадил диакона на жесткую епитимию, а перед алтарем повелел соорудить перегородку, чтобы женщины не могли смотреть на него во время богослужения. С тех пор голубь не переставал возвещать о сошествии Святого Духа.
Еще одно предание гласит, что Василию удалось избежать изгнания по божественному провидению. В день Богоявления Господня в церковь, где он служил, явился царь Валент. Увидев красоту убранства и порядок в храме, настолько восхитился, что проникся расположением к святому угоднику.
Однако, уехав домой, враги Василия склонили правителя изгнать борца с арианами. Во время подписания соответствующего указа под Валентом закачался стул и сломалась трость, которой ставят подпись. После того как треснула третья трость, император испугался и уничтожил приговор.
Василий Великий и голубь
Василий снискал славу доброго человека, готового прийти на помощь нуждающимся, даже если его самого ждет при этом наказание. Известна история о спасении юной и богатой вдовы Вестианы, которую епарх Евсевий пытался насильно выдать замуж за одного сановника. Девушка не желала терять вдовью чистоту и бросилась с мольбами о помощи к Василию.
Архиерей успел отправить беднягу в девичий монастырь, как тут же прилетели гонцы Евсевия с требованиям выдать непокорную беглянку. Тогда Василия уличили в прелюбодеянии и обыскали опочивальню. Рассерженный епарх обещал святителя отправить на великие мучения. Прознав о том, что Василия хотят наказать, народ с оружием кинулся к дворцу Евсевия. В итоге святой вернулся в собственную обитель живым и невредимым.
Смерть
К тому времени, когда появилась возможность воспользоваться политическими изменениями в государстве, аскетичный образ жизни вконец истощил организм Василия. Мужчина умер в первый день 379 года, отдав служению в храме 8,5 лет.
Мощи Василия Великого
По легенде перед смертью Василий Великий сначала крестил новичка-еврея, затем обратился к ученикам и пастве с назидательными словами не покидать церковь до 9 часов вчера. Помолился Богу, воздав хвалы за столь насыщенную и праведную жизнь, и испустил дух. На похоронах были замечены представители разных конфессий – и христиане, и иудеи, и даже язычники. Василия канонизировали вскоре после смерти.
Сила образа учителя
Икона Василия Великого помогает в учительстве, так как он сам являлся примером в изучении различных наук. Угодник всегда был тверд, спокоен и решителен, когда против христианской веры начинались давления со стороны властвующей структуры. Поэтому люди часто обращаются к образу для избавления от страхов и сомнений.
Еще молитвы об успехах в учебе:
- Молитва Сергию Радонежскому об учебе
- Молитва Матроне Московской перед экзаменом
- Молитва Николаю Чудотворцу о помощи в учебе
Учитель всегда твердил, что проявляя колоссальную любовь, человек создает в окружении гармонию и позволяет всем испытывать духовную радость.
- К лику обращаются, чтобы попросить успеха в благотворительной деятельности.
- Иконы Святого Василия Великого способны давать силы на решение трудных творческих задач.
- К образу поклоняются с намерением удачно построить жилище, успешно перебраться на новое место или открыть собственное предприятие.
- Икона издавна являлась покровителем земледельческих работ. Люди молятся ради получения сил, а также для защиты посевов и богатого урожая.
- Лик способен отвратить беду от людей, оказавшихся в тяжелой житейской ситуации. К образу поклоняются, чтобы защититься от гонений, искушений, зависти и клеветы.
- Икона избавляет от многих болезней. Ей молятся, чтобы призвать удачу на сторону нуждающихся и требующих большого сострадания.
На заметку! Известно около 227 церквей Василия Великого, расположенных в различных уголках земли. Наибольшее количество находится в Ярославской, Вологодской и Тверской областях.