Глава I: о «воскресной и праздничной вечерни с утренею»


«Сподоби, Господи»

Поделиться


Фото: https://flic.kr/p/25k58Bi

Большинство песнопений, звучащих в составе православного богослужения, возникло благодаря авторам греческого происхождения. Что не удивительно. Христианские песнотворцы Византии изучали лучшие произведения античных драматургов. Сочиняя церковные гимны, они использовали выверенные принципы древней поэзии. Впрочем, не только греки внесли вклад в развитие богослужения. Нашлось место и для сирийских церковных поэтов. Среди сочиненных ими произведений есть, например, песнопение, названное по первым словам — «Сподоби, Господи». О значении этой молитвы рассказывает священник Антоний Борисов.

Молитва «Сподоби, Господи» возникла в Сирии примерно в шестом веке. В Константинополе её восприняли позднее — примерно в 12-ом столетии. В наши дни «Сподоби, Господи» исполняется ежедневно в составе вечернего богослужения. Первая часть молитвы звучит так — «Сподоби, Господи, в вечер сей без греха сохранитися нам. Благословен еси, Господи, Боже отец наших, и хвально и прославлено имя Твое во веки. Аминь». В этой части молитвы говорится о том, чтобы Господь дал нам вечер уходящего дня провести без греха. Вторая часть «Сподоби Господи» выглядит так — «Буди, Господи милость Твоя на нас, якоже уповахом на Тя». Перевести ее на русский можно следующим образом — «Пусть милость Твоя, Господи, пребывает на нас, потому что мы надеемся на Тебя». Иными словами эта часть молитвы содержит прошение о том, чтобы Божья милость всегда пребывала с нами. Вот третья часть «Сподоби Господи» — «Благословен еси, Господи, научи мя оправданием Твоим. Благословен еси, Владыко, вразуми мя оправданием Твоим. Благословен еси, Святый, просвети мя оправдании Твоими». В этой части молитвы под особыми именованиями перечисляются Лица Святой Троицы — Бог Отец, Бог Сын и Бог Дух Святой. Бог Отец называется здесь Господом, Бог Сын — Владыкой, а Святой Дух — Святым. Эта часть молитвы содержит просьбу к Богу оправдать нас от тех грехов, которые мы в течение дня совершили. Четвертая часть звучит так — «Господи, милость Твоя во век: дел руку Твоею не презри. Тебе подобает хвала, Тебе подобает пение, Тебе слава подобает, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков. Аминь». В этой части говорится о том, что милость Божия будет с людьми всегда и что Господь не оставит без опеки «творение дел Своих», то есть нас. Заканчивается молитва «Сподоби Господи» особым прославлением Бога.

Молитва «Сподоби, Господи» хорошо известна не только в Православной Церкви. В составе вечернего богослужения она поется в храмах Коптской и Эфиопской церквей, которые не находятся в общении с Православием, но также имеют древнюю историю. А теперь давайте послушаем молитву «Сподоби, Господи» в исполнении объединённого хора Свято-Успенской Киево-Печерской Лавры и Киевской Духовной Академии.

LiveInternetLiveInternet

I. НА ВСЕНОЩНОМ БДЕНИИ

НА ВЕЧЕРНЕ: Сподоби, Господи, в вечер сей без греха сохранится нам. Благословен еси, Господи, Боже отец наших, и хвально и прославлено имя Твое во веки, аминь. Буди, Господи, милость Твоя на нас, якоже уповахом на Тя. Благословен еси, Господи, научи мя оправданием Твоим. Благословен еси, Владыко, вразуми мя оправданием Твоим. Благословен еси, Святый, просвети мя оправдании Твоими. Господи, милость Твоя во век: дел Руку Твоею не презри. Тебе подобает хвала, Тебе подобает пение, Тебе слава подобает, Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков. Аминь. Песнь Пресвятой Богородице Богородице Дево, радуйся, Благодатная Марие, Господь с Тобою; благословена Ты в женах и благословен Плод чрева Твоего, яко Спаса родила еси душ наших. Псалом 33 Благословлю Господа на всякое время,/ выну хвала Его во устех моих. О Господе похвалится душа моя,/ да услышат кротции, и возвеселятся. Возвеличите Господа со мною,/ и вознесем имя Его вкупе. Взысках Господа и услыша мя,/ и от всех скорбей моих избави мя. Приступите к Нему и просветитеся,/ и лица ваша не постыдятся. Сей нищий воззва, и Господь услыша и,/ и от всех скорбей его спасе и. Ополчится Ангел Господень окрест боящихся Его,/ и избавит их. Вкусите и видите, яко благ Господь;/ блажен муж, иже уповает Нань. Бойтеся Господа вси святии Его,/ яко несть лишения боящимся Его. Богатии обнищаша и взалкаша;/ взыскающии же Господа не лишатся всякаго блага. Приидите, чада, послушайте мене,/ страху Господню научу вас. Кто есть человек хотяй живот,/ любяй дни видети благи? Удержи язык твой от зла,/ и устне твои, еже не глаголати льсти. Уклонися от зла, и сотвори благо,/ взыщи мира, и пожени и. Очи Господни на праведныя,/ и уши Его в молитву их. Лице же Господне на творящия злая,/ еже потребити от земли память их. Воззваша праведнии, и Господь услыша их,/ и от всех скорбей их избави их. Близ Господь сокрушенных сердцем,/ и смиренныя духом спасет. Многи скорби праведным,/ и от всех их избавит я Господь. Хранит Господь вся кости их,/ ни едина от них сокрушится. Смерть грешников люта,/ и ненавидящии праведнаго прегрешат. Избавит Господь души раб Своих,/ и не прегрешат вси уповающии на Него. НА УТРЕНИ:

Воскресная песнь после Евангелия Воскресение Христово видевше,/ поклонимся Святому Господу Иисусу,/ Единому Безгрешному./ Кресту Твоему покланяемся, Христе,/ и святое Воскресение Твое поем и славим:/ Ты бо еси Бог наш,/ разве Тебе иного не знаем,/ имя Твое именуем./ Приидите, вси вернии,/ поклонимся святому Христову Воскресению;/ се бо прииде Крестом радость всему миру./ Всегда благословяще Господа,/ поем Воскресение Его;/ распятие бо претерпев,/ смертию смерть разруши. Песнь Пресвятой Богородицы Величит душа Моя Господа,/ и возрадовася дух Мой о Бозе Спасе Моем. Яко призре на смирение Рабы Своея,/ се бо отныне ублажат Мя вси роди. Яко сотвори Мне величие Сильный,/ и свято имя Его, и милость Его в роды родов боящимся Его. Сотвори державу мышцею Своею,/ расточи гордыя мыслию сердца их. Низложи сильныя со престол,/ и вознесе смиренныя; алчущия исполни благ,/ и богатящияся отпусти тщи. Восприят Израиля отрока Своего,/ помянута милости,/ якоже глагола ко отцем нашим, Аврааму и семени его, даже до века. К каждому стиху припев: Честнейшую Херувим/ и Славнейшую без сравнения Серафим,/ без ис- тления Бога Слова рождшую,/ сущую Богородицу, Тя величаем. ПОСЛЕ 1-ГО ЧАСА: Взбранной Воеводе победительная,/ яко избавльшеся от злых,/ благодарственная восписуем Ти раби Твой, Богородице;/ но яко имущая державу непобедимую,/ от всяких нас бед свободи да зовем Ти:/ радуйся, Невесто Неневестная. ПО ОКОНЧАНИИ ВСЕНОЩНОГО БДЕНИЯ в некоторых храмах поют: Под Твою милость прибегаем, Богородице Дево: молений наших не презри в скорбех, но от бед избави нас, Едина Чистая и Благословенная. Царице моя Преблагая, надеждо моя Богородице, приятелище сирых и странных предстательнице, скорбящих радосте, обидимых покровительнице! Зриши мою беду, зриши мою скорбь, помози ми яко немощну, окорми мя яко странна. Обиду мою веси, разреши ту, яко волиши: яко не имам иныя помощи, разве Тебе, ни иныя предстательницы, ни благия утешительницы, токмо Тебе, о Богомати, яко да сохраниши мя и покрыеши во веки веков. Аминь. П. НА БОЖЕСТВЕННОЙ ЛИТУРГИИ Символ веры Верую во Единаго Бога Отца, Вседержителя, Творца небу и земли, видимым же всем и невидимым. И во единаго Господа Иисуса Христа, Сына Божия, Единороднаго, Иже от Отца рожденного прежде всех век; Света от Света, Бога истинна от Бога истинна, рожденна, несотворенна, единосущна Отцу, Имже вся быша. Нас ради человек и нашего ради спасения сшедшаго с небес и воплотившагося от Духа Света и Марии Девы, и вочеловечшася. Распятаго же за ны при Понтийстем Пилате, и страдавша, и погребенна. И воскресшаго в третий день по Писанием. И возшедшаго на небеса, и седяща одесную Отца. И паки гряду-щаго со славою судити живым и мертвым, Егоже Царствию не будет конца. И в Духа Святаго, Господа, Животворящаго, Иже от Отца исходящаго, Иже со От-цем и Сыном спокланяема и славима, глаголавшаго пророки. Во Едину, Святую, Соборную и Апостольскую Церковь. Исповедую едино крещение во оставление грехов. Чаю воскресения мертвых, и жизни будущаго века. Аминь.Молитва Господня Отче наш, Иже еси на небесех! Да святится имя Твое, да приидет Царствие Твое, да будет воля Твоя, яко на небеси и на земли. Хлеб наш насущный даждь нам днесь; и остави нам долги наша, якоже и мы оставляем должником нашим; и не введи нас во искушение, но избави нас от лукаваго . Во время причащения верующих Святых Христовых Тайн поется: Тело Христово примите, источника бессмертного вкусите. III. ПЕСНОПЕНИЯ, ПОЕМЫЕ НА МОЛЕБНАХ Молитва Святому Духу Царю Небесный,/ Утешителю, Душе истины,/ Иже везде сый/ и вся исполняяй,/ Сокровище благих/ и жизни Подателю,/ прииди и вселися в ны,/ и очисти ны от всякия скверны,/ и спаси, Блаже, души наша. Благодарственный Спасителю, глас 4 Благодарни суще недостойнии раби Твои, Господи,/ о Твоих великих благодеяниих на нас бывших,/ славяще Тя хвалим, благословим, благодарим, поем и величаем Твое благоутробие,/ и рабски любовию вопием Ти:// Благодетелю Спасе наш, слава Тебе. Тропари, глас 4 К Богородице прилежно ныне притецем,/ грешнии и смиреннии, и припадем,/ в покаянии зовуще из глубины души:/ Владычице, помози, на ны милосердовавши,/ потщися, погибаем от множества прегрешений,/ не отврати Твоя раби тщи,// Тя бо и Едину надежду имамы. Не умолчим никогда, Богородице,/ силы Твоя глаголати, недостойнии:/ аще бо Ты не бы предстояла молящи,/ кто бы нас избавил от толиких бед,/ кто же бы сохранил до ныне свободны?/ Не отступим, Владычице, от Тебе:/ Твоя бо рабы спасаеши присно от всяких лютых. Кондаки, глас 6 Предстательство христиан непостыдное,/ ходатайство ко Творцу непреложное,/ не презри грешных молений гласы,/ но предвари, яко Благая, на помощь нас,/ верно зовущих Ти;/ ускори на молитву, и потщися на умоление,/ предстательствующи присно, Богородице, чтущих Тя. Не имамы иныя помощи,/ не имамы иныя надежды,/ разве Тебе, Пречистая Дево./ Ты нам помози,/ на Тебе надеемся,/ и Тобою хвалимся,/ Твои бо есмы раби,/ да не постыдимся.

Глава I: о «воскресной и праздничной вечерни с утренею»

§ 45. Пред наступлением вечера, когда громогласный и в то же время сладкозвучный наш глашатай – колокольный звон созовет нас на вечернюю молитву и мы усердно соберемся в храм Господень, облаченный диакон, где он есть, с зажженною в руках свечей, как символом света не вечернего – Божественного, после того, как священник окадит с ним алтарь59, ставши пред растворенными царскими вратами, и в том справедливом предположении, что верующие, в ожидании службы, для подкрепления сил своих, могут сидеть, или не стоять так, как должно во время молитвы, следующим образом приглашает всех к «началу великой вечерни»:

Возстаните

(станьте благоговейно пред Господом нашим! а Ты, всемогущий60
Господи,
(Сам)
благослови
(дозволь, а дозволивши, благоустрой достойно начать нам наши молитвы, наши хвалебные пения Тебе)!

И священник, кадя в олтаре пред престолом, в ответ на возглашение диакона, а где диакона нет, и сам, без диаконского возглашения, прямо начинает «всенощное бдение» возгласом в честь и славу Триипостасного нераздельного Божества:

Слава святей, и единосущней, и животворящей, и нераздельней Троце – всегда, ныне и присно

(в последующее ближайшее время), и
во веки веков
(в последующие непрерывные века)61!

На клиросе, это начальное свящевническое славословие Триединого Бога подтверждают известным словом: аминь!

и в то время, когда священник, один, или с диаконом, кадит иконостас и весь храм, начинают тихим, а продолжают постоянно возвышающимся голосом петь пригласительные на молитву и прославление Господа стихи62:

Приидите поклонимся Цареви – нашему Богу!

ІІриидите поклонимся и припадем Христу

Цареви, нашему Богу!

ІІриидите поклонимся и припадем Самому Христу

Цареви и Богу нашему!

Приидите поклонимся и припадем Ему!

И непосредственно после этих стихов, усиленным и возвышенным голосом, поют63 на 8-й глас, избранные стихи

103-го, так живо изображающего чудеса творения и так называемого
предначинательного64
псалма, с различными
припевами65
после стихов, как бы в ответ на них:

Стих: Благослови

(благим, хвалебным, благодарственным словом почти),
душе моя, Господа
(за неисчетные благодеяния Его ко мне и ко всем):

Припев: (именно) благословен еси, Господи

(за все эти благодеяния, – благословен, как от меня, так и от всех Тобою сотворенных и Тебе поклоняющихся тварей)!

Стих: Господи, Боже мой,

(Ты)
возвеличился еси зело
(в сотворении безчисленных и неизобразимых миров):

Припев: (за что вновь поём Тебе:) благословен еси, Господи!

Стих: (Ты, Создателю мой, чрез явление дивного всемогущества Своего в творении,) во исповедание

( – в величие, исповедываемое всею вселенною)
и
(в неисповедимую)
велелепоту
(как бы)
облекся еси:
Припев: (почему еще и еще) благословен еси, Господи!

Стих: (из всех чудес Твоего творческого на земле всемогущества, особенно дивно то, что Ты землю покрыл водною бездною, как бы одеянием каким, и от этого на ней вот какое чудное явление:) на горах станут

(стоятъ)
воды:
Припев: (

именно)
дивна дела Твоя, Господи!
Стих: (даже в явлениях природы более, по видимому, обыкновенных, и потому, как бы, менее поразительных, как напр. в том, что) посраде гор

(между горами)
пройдут
(текут)
воды
(, и в этом):

Припев: дивна дела Твоя, Господи!

Малое славословие:66 (поэтому) слава Отцу, и Сыну, и Св. Духу!

Припев.: (действительно) слава Тебе, Господи,

(Тебе – )
сотворившему вся!
Окончание малого славословия: (и эта слава должна быть воспеваема) и ныне, и присно, и во веки веков, аминь.

Припев: (итак) слава

(,слава)
Тебе, Господи, сотворившему вся!
Общее заключение псалма, равно как, по большей части, и других подобных молитвопений и молитвочтений: аллилуиа67, аллилуиа, аллилуиа

( – хвалите Бога! хвалите Бога! хвалите Бога! – , и мы хвалим Его такой словесною песнию:)
слава Тебе, Боже!

Иные молитвы ко Господу Богу

Сподо́би Го́споди въ ве́черъ се́й безъ грѣха́ сохрани́тися на́мъ. благослове́нъ еси́ Го́споди Бо́же оте́цъ на́шихъ, и хва́льно и просла́влено Имя Твое́ во вѣ́ки. Аминь.

Бу́ди Го́споди, Ми́лость Твоя́ на на́съ, я́коже упова́хомъ на Тя́. благослове́нъ еси́ Го́споди, научи́ мя́ оправда́нiемъ Твои́мъ. благослове́нъ еси́ Влады́ко, вразуми́ мя́ оправда́нiемъ Твои́мъ. благослове́нъ еси́ Святы́й, просвѣти́ мя́ оправда́нiи Твои́ми.

Го́споди, Ми́лость Твоя́ во вѣ́къ, дѣ́лъ руку́ Твое́ю не пре́зри: Тебѣ́ подоба́етъ хвала́, Тебѣ́ подоба́етъ пѣ́нiе, Тебѣ́ Сла́ва подоба́етъ, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху ны́нѣ, и при́сно, и во вѣ́ки вѣко́въ. Аминь.

Молитва на супротивныхъ Святого Благовѣ́рнаго

Царя Иоанна Васильевича IV Грозного

Го́споди Бо́же на́шъ, сотвори́вый Не́бо и зе́млю и вся́, я́же су́ть Твоя́ созда́нія. Вѣ́деши Ты́, Человѣколю́бецъ, я́ко врази́ Креста́ Твоего́, ни на что ино́е упраж­ня́ются, но то́кмо погубля́ти ду́ши ра́бъ Твои́хъ си́рыхъ и поруга́ти Имя Твое́ Свято́е, Его́же не мо́гут зна́ти, и сквер­ни́ти Святы́я Це́ркви Тво́я (душа человека – это Храм Божий); мсти́ и́мъ, Влады́ко! По Проро́ку Твоему́: не на́мъ, Го́споди, не на́мъ, но Имени Твоему́ да́жь Сла́ву. Го́споди, наста́ви на́съ на Пу́ть Спасе́нiя и да́руй на́мъ побѣ́ду за Имя Твое́ Свято́е. Ами́нь.

Псаломъ 50-й, покаянный

Поми́луй мя́, Бо́же, по Вели́цѣй Ми́лости Твое́й и по мно́жеству Щедро́тъ Твои́хъ очи́сти беззако́нiе мое́. Наипа́че омы́й мя́ отъ безза́конiя моего́, и отъ грѣха́ моего́ очи́сти мя́. Яко беззако́нiе мое́ а́зъ зна́ю, и грѣ́хъ мо́й пре́до мно́ю е́сть вы́ну. Тебѣ́ Еди́ному согрѣши́хъ и лука́вое пре́дъ Тобо́ю сотвори́хъ; я́ко да оправди́шися во Словесѣ́хъ Твои́хъ, и побѣди́ши внегда́ суди́ти Ти́. Се́ бо, въ беззако́нiихъ зача́тъ е́смь, и во грѣсѣ́хъ роди́ мя́ ма́ти моя́. Се́ бо, Истину возлю́билъ е́си; безве́стная и та́йная Прему́дрости Твоея́ яви́лъ ми́ еси́. Окропи́ши мя́ иссо́помъ, и очи́щуся; омы́еши мя́, и па́че снѣ́га убѣлю́ся. Слу́ху моему́ да́си ра́дость и весе́лiе; возра́дуются ко́сти смире́нныя. Отврати́ Лице́ Твое́ отъ грѣ́хъ мои́хъ и вся́ беззако́нiя моя́ очи́сти. Се́рдце чи́сто сози́жди во мнѣ́, Бо́же, и Ду́хъ Пра́въ обнови́ во утро́бѣ мое́й. Не отве́ржи мене́ отъ Лица́ Твоего́ и Ду́ха Твое́го Свята́го не отими́ отъ мене́. Возда́ждь ми́ ра́дость спасе́нiя Твоего́ и Ду́хомъ Влады́чнимъ утверди́ мя́. Научу́ беззако́нныя Путе́мъ Твои́мъ, и нечести́вiи къ Тебѣ́ обратя́тся. Изба́ви мя́ отъ крове́й, Бо́же, Бо́же спасе́нiя моего́; возра́дуется язы́къ мо́й Пра́вдѣ Твое́й. Го́споди, устнѣ́ мои́ отве́рзеши, и уста́ моя́ возвѣстя́тъ Хвалу́ Твою́. Яко а́ще бы восхотѣ́лъ еси́ же́ртвы, да́лъ бы́хъ у́бо; всесожже́нiя не благоволи́ши. Же́ртва Бо́гу ду́хъ сокруше́нъ; се́рдце сокруше́нно и смире́нно Бо́гъ не уничижи́тъ. Ублажи́, Го́споди, Благоволе́нiемъ Твои́мъ Сiо́на, и да сози́ждутся стѣ́ны Iерусали́мскiя. Тогда́ благоволи́ши Же́ртву Пра́вды, возноше́нiе и всесожега́емая; тогда́ во́́зложа́тъ на олта́рь Тво́й тельцы́.

Псаломъ 102-й, хвалебная пѣснь Богу*

Благослови́, душе́ моя́, Го́спода, и вся́ вну́тренняя моя́ Имя Свято́е Его́; благо­слови́, душе́ моя́, Го́спода, и не забы­ва́й всѣ́хъ Возда́яній Его́; очища́ющаго вся́ беззако́нія твоя́, и́зцѣля́ющаго вся́ неду́ги твоя́, избав­ля́ющаго отъ истлѣ́нія живо́тъ тво́й, вѣнча́­ющаго тя́ Ми́лостію и Щед­ро́тами, исполня́­ющаго во благи́хъ же­ла́ніе твое́; обнови́гся я́ко о́рля ю́ность твоя́. Творя́й ми́лостыни Госпо́дь, и судьбу́ всѣ́мъ оби́димымъ. Сказа́ Пути́ Своя́ Моисе́ови, сыново́мъ Изра́и­левымъ хотѣ́нія Своя́. Ще́дръ и Ми́лостивъ Гос­по́дь, Долготер­пѣли́въ и Много­ми́лос­тивъ. Не до конца́ прог­нѣ́вается, ниже́ во вѣ́къ вражду́етъ; не по безза́­коніемъ на́шымъ сотвори́лъ е́сть на́мъ, ниже́ по грѣхо́мъ на́шымъ возда́лъ е́сть на́мъ. Яко по высотѣ́ небе́снѣй отъ земли́, утвер­ди́лъ е́сть Госпо́дь Ми́лость Свою́ на боя́щихся Его́; е́лико отстоя́тъ восто́цы отъ за́падъ, удали́лъ е́сть отъ на́съ безза­ко́нія на́ша. Якоже ще́дритъ оте́цъ сыны́, уще́дри Го́сподь боя́щихся Его. Яко То́й позна́ созда́ніе на́ше, помяну́, я́ко пе́рсть е́смы. Человѣ́къ, я́ко трава́, дні́е его́, я́ко цвѣ́тъ се́льный, та́ко отцвѣте́тъ; я́ко ду́хъ про́йде въ не́мъ, и не бу́детъ, и не позна́етъ ктому́ мѣ́ста своего́. Ми́лость же Госпо́дня отъ вѣ́ка и до вѣ́ка на боя́щихся Его́; и Пра́вда Его́ на сынѣ́хъ сы́новъ, храня́щихъ Завѣ́тъ Его́, и по́мнящихъ За́повѣди Его́, твори́ти я́ (т.е. творящих их). Госпо́дь на Небеси́ угото́ва Престо́лъ Свой, и Ца́рство Его всѣ́ми облада́етъ. Благослови́те Го́спода, вси́ Ангели Его́, си́льніи крѣ́постію, творя́щіи Сло́во Его, услы́шати гла́съ Слове́съ Его́. Благослови́те Го́спода, вся́ Си́лы Его́, слу́ги Его, творя́щіи Во́лю Его́. Благослови́те Го́спода, вся́ Дѣла́ Его́, на вся́комъ мѣ́стѣ Влады́чества Его́: благослови́, душе́ моя́, Го́спода.

* «Даже в самые тёмные минуты своей жизни не забывай благодарить Бога ЗА ВСЁ! Он ждёт этого и пошлёт тебе новые блага. Благодарное сердце ни в чем не нуждается». Св. Праведный Псковоезерский Старец Николай (Гурьянов).

Псаломъ 26-й, дабы победи́ть въ

духовной бра́ни и на войне

Госпо́дь Просвѣще́нiе мое́ и Спаси́тель мо́й, кого́ убою́ся? Госпо́дь Защи́титель живота́ моего́, отъ кого́ устрашу́ся? Внегда́ приближа́тися на мя́ зло́бующимъ, е́же снѣ́сти пло́ти моя́, оскорбля́ющiи мя́ и врази́ мои́, тíи изнемого́ша и падо́ша. Аще ополчи́тся на мя́ по́лкъ, не убои́тся се́рдце мое́; а́ще воста́нетъ на мя́ бра́нь, на Него́ а́зъ упова́ю. Еди́но проси́хъ отъ Го́спода, то взыщу́; е́же жи́ти ми́ въ Дому Госпо́дни вся́ дни́ живота́ моего́, зрѣ́ти ми́ Красоту́ Госпо́дню и посѣща́ти Хра́мъ Святы́й Его́. Яко скры́ мя́ въ Селенíи Свое́мъ въ де́нь зо́лъ мои́хъ, покры́ мя́ въ та́йнѣ Селе́нiя Своего́, на Ка́мень вознесе́ мя́. И ны́нѣ се́, вознесе́ главу́ мою́ на враги́ моя́; обыдо́хъ и пожро́хъ въ Селе́нiи Его́ же́ртву хвале́нiя и воскликнове́нiя; пою́ и воспою́ Го́сподеви. Услы́ши, Го́споди, гла́съ мо́й, и́мже воззва́хъ, поми́луй мя́ и услы́ши мя́. Тебѣ́ рече́ се́рдце мое́: Го́спода взыщу́, взыска́ Тебе́ лице́ мое́, Лица́ Твоего́, Го́споди, взыщу́. Не отврати́ Лица́ Твоего́ отъ мене́ и не уклони́ся Гнѣ́вомъ отъ раба́ Твоего́; Помо́щникъ мо́й бу́ди, не отри́ни мене́ и не оста́ви мене́, Бо́же, спаси́телю мо́й. Яко оте́цъ мо́й и ма́ти мо́я оста́виста мя́, Госпо́дь же воспрiя́тъ мя́. Законоположи́ ми́, Го́споди, въ Пути́ Твое́мъ, и наста́ви мя́ на Стезю́ Пра́вую вра́гъ мои́хъ ра́ди. Не преда́ждь мене́ въ ду́ши стужаю́щихъ ми́; яко воста́ша на мя́ свидѣ́теле непра́веднiи, и солга́ непра́вда себѣ́. Вѣ́рую ви́дѣти Блага́я Госпо́дня на земли́ живы́хъ. Потерпи́ (уповай) Го́спода, мужа́йся, и да крѣпи́тся се́рдце твое́, и потерпи́ Го́спода.

2-Я ЧАСТЬ ВЕЧЕРНИ

На литургии ап. Иакова во всех ее списках, начиная с древнейшего Мессинского X в., продолжая списком Россанским XI в. и Синайским XII в. (№ 1040) и оканчивая списками XIV в. (Париж. Национ. библ. №№ 2509 и 476), есть ектения, близкая к нашей сугубой, положенная пред самым Евангелием после Апостола и аллилуиа (после же Евангелия сразу – ектения, близкая к нашей просительной). Во всех этих ркп., исключая Синайскую, эта ектения почти одинакова. Наиболее полный вид она имеет в древнейшей Мессинской ркп. X в., по которой и излагаем с вариантами кроме Синайской ркп. из остальных (5-я ркп. имеет только начальные слова прошений).

«По аллилуиа же встает иерей. Диакон говорит ектению (έκτενήν; др. ркп. вместо всего этого: «И диакон», «Диакон», «Диакон пред Евангелием»). Рцем вси, Господи помилуй. Господи Вседержителю Боже отец наших, молимся (др. ркп.: † Ти), услыши. О мире всего мира и соединении всех Св. Церквей молимся, услыши (др. ркп.: «помолимся», δεηθώμεν, без «услыши» и так до 17 прошения). О св. отце нашем N (др. ркп.: О спасении и заступлении святейшаго отца нашего N патриарха), всем клире и христолюбивых людех (по) молимся. О благочестивейшем и христолюбивом нашем царе, всей палате и воинстве и победе их молимся (нет в Россан. и Париж. 1-м). О св. Христа Бога нашего граде и царствующем, всяком граде и стране молимся (нет там же). О избавитися нам от всякия скорби, гнева (там же: † напасти, κυνδύνου) и нужды, пленения (и) горькия смерти (там же: † и беззаконий наших) молимся (Росс: помолимся, Париж.: молимтися услыши). И (нет во 2 Париж.) о предстоящих людех и ожидающих яже от Тебе, Господи

(курс. нет в др. ркп.) богатыя и великия милости, молимтися, умилосердися и помилуй. (Париж. 1: † Вместо Помилуй нас Боже сие Спаси Боже люди Твоя и благослови достояние (др. ркп.: † Твое), посети мир Твой милостию и щедротами, возвыси рог христиан
и ниспосли на ны милости Твоея богатыя
(вместо курсива др. ркп.: силою Честнаго и Животворящаго Креста), предстательством Всесвятыя (Россан.: Всечистыя) благословенныя Владычицы нашея Богородицы
и Приснодевы Марии
(вместо курсива др. ркп.: Предтечи и апостолов Твоих) и всех святых Твоих; молим Тя, Многомилостиве Господи, услыши нас грешных молящихся (др. ркп.: † Тебе) и помилуй. Народ: Господ помилуй 3 (нет в Париж. 2)»2263.

Ектения, таким образом, представляет из себя повторение великой ектении (как на литургии Апостольских Постановлений ектения, близкая к нашей великой и положенная пред освящением Даров, повторяется и после них), но с добавлением в начале и конце усиленно-молитвенных и скорбно-покаянных прошений. Такие добавки должны были расти и в дальнейших памятниках, в позднейших литургиях; такой элемент в этой ектении действительно увеличивается, но сосредоточивается преимущественно в начале ее. Еще более, чем великая ектения, сугубая имеет одну общую историю на всех литургиях, совпадая до буквальности, как увидим, на литургиях ап. Иакова, Василия Великого, Иоанна Златоуста в тех же рукописях и бесконечно разнясь на одной и той же литургии разных эпох. Посему и следующей (если не предшествующей) после приведенной формулой ее в порядке развития можно признать даваемую в одной древней редакции литургии св. Иоанна Златоуста.

«Диакон:

Рцем вси от всея души и от всего помышления рцем.
Возглашение иерея:
Господи Вседержителю, Боже отец, богатый в милости и благий в щедротах, не хотяй смерти грешника, но ожидаяй обращения и покаяния, еже обратитися и живу быти.
Диакон:
О святем храме… и далее прошения великой ектении до «О избавитися…».
Молитва тайная:
«Господи Боже наш, прилежное» (нынешняя молитва).
Диакон:
О еже милостиву, благоволительну и благоуветливу быти Господу помолимся.
Народ:
Господи помилуй (и далее все прошения оканчиваются «Господу помолимся» и «Господи помилуй»). О еже услышати Господу Богу глас моления нас грешных. О всех преждепотрудившихся (προκοπιασάντων) и освятивших (άφιερωσάντων) нас. О предстоящих людех и чающих от Тебе богатыя милости»2264.

Дальнейшие редакции ектении из начальной молитвы священника делают несколько диаконских прошений, а также сокращают и видоизменяют заимствования из великой ектении. Так, Евхол. Синайск. библ. № 1040 XII в. дает такую ектению, одинаковую для литургии ап. Иакова и Златоустовой:

«Рцем вси прилежно (εκτενώς) от всея души и… Господи Вседержителю Небесный, Боже отец наших… Богатый в милости и благий в щедротах молимтися. Не хотяй смерти нас грешных, но подаяй яже во обращение к Тебе жизнь и покаяние молимтися. О избавитися нам… Помилуй нас Боже… О благочестивейших и богохранимых наших царях, державе… Еще молимся о архиепископе нашем Ν, здравии, спасении и оставлении грехов его. Еще молимся о рабе Божием N иерее, честнем пресвитерстве, во Христе диаконстве и всем священном чине, здравии, спасении… Еще о рабе Божием N и всех людех его, здравии… Еще о всех по плоти сродницех наших и братиях и заповедавших нам недостойным молитися о них и любящих нас и ненавидящих, православных христианех, здравии… И о предстоящих людех и всех братиях наших, о иже во странствии и немощи и пленении и духом нечистым одержимых и в мори плавающих и всех православных христианех, здравии… Еще молимся о оставлении грехов и блаженней памяти и упокоении всех преждепочивших христиан, зде лежащих и повсюду православных. Иерей возглашает: Яко милостив…»2265.

По-видимому, на такой же ступени развития, т. е. обособления от великой ектении, стоит сугубая ектения на литургии св. Иоанна Златоуста в Синайск. Евхол. 1153 г. № 979:

«Рцем вси… Господи Вседержителю… Не хотяй смерти… Богатый милостию… Помилуй нас… Еще о благочестивейших и богохранимых наших царях и покорити под нозе… Еще о состоянии и мире христиан, избавлении плененных, исцелении немощных, и о упокоении в вере усопших… Еще о рабе Божием Ν, здравии… Еще о рабе Божием N, упокоении… Еще о плодоносящих…2266 Еще еже услышати Господу Богу глас…»2267.

Еще менее элементов из великой ектении и более близости к нынешней сугубой ектении в древнейшем из греч. Евхологиев, дающих ектении (а не молитвы лишь священника), в Евхологии Имп. Публ. библ. № 226 (из собр. еп. Порфирия Успенского, вывезен из Синайск. библ.) IX-X в. Имеются только первые слова прошений.

«1. Рцем вси Господи помилуй. 2. От всея души и всего помышления. 3. Господи Вседержителю. (4?) Нехотяй смерти грешника. 4. О св. храме сем и с… 5. О отце и епископе нашем. 6. О благочестивейших и богохранимых. 7. О пособити и покорити под нозе их всякаго. 8. О избавитися и покорити. 9. О предстоящих людех. 10. О всех требующих в (χρηζόντων εις). 11. Помилуй нас Боже по велицей». Далее неясное замечание: «и тотчас ектению 1. Еще и еже милостиву и благоуветливу и благоприятну (εΰδεκτον) и остальные ектении».

Свободна от элементов великой ектении и идет, по-видимому, далее по пути сокращений сугубая ектения в слав. Служебнике ркп. Моск. Синод. библ. № 604 (343) XII в. и Софийск. при СПб. Дух. Ак. № 520 XIV в.:

«1. Рцем вси от всея души. 2. Господи Вседержителю. 3. Богатый милостию Благий. 4. Нехотяй смерти греш. 5. О предстоящих. 6. Помилуй нас Боже. 7. Еще о благоверном2268. 8. И еще молимся о епископе (только во втором). 9. И еще (еже) услышати»2269.

С XV в. в Служебниках как греческих, так и славянских устанавливается приблизительно нынешний состав сугубой ектении и нынешний порядок прошений на ней, по крайней мере для первых 4 прошений; остальные прошения тоже все появляются с этого времени, но с большими колебаниями в их числе, порядке и иногда в тексте. Так, в 1 прошении нек. греч. ркп. имеют вместо «от всего помышления» – «во всем помышлении»; нек. греч. и слав. опускают «нашего», нек. прибавляют в конце «вси». Во 2 прошении «Господи Вседержителю» нек. прибавляют после «услыши» «нас». В 3 прошении нек. греч. и слав. после «милости Твоей» или после «молимтися» † «Господи». В 4 прошении за царя древнейшие имеют: «О благочестивейших (древ. слав.: «благочестивых») и богохранимых царях (древ. слав.: «князех») наших» без имярек; греч. иногда вместо «богохранимых» – «христолюбивых»; нек. греч. подле одного прошения за царей имеют и другие в форме: «о благочестивейших и христолюбивых (вместо: «богохранимых») царях», причем уже не указываются предметы прошения: «о державе, победе», а только имена (иногда и царицы); должно быть, это прошение было за так наз. «малых царей»: наследника или кесарей. В позднейших же слав. ркп. и первых печатных Моск. изд. есть три прошения о царе, разделяющиеся прошением о патриархе (после первого прошения о царе); в последнем из них поминается и царица. В слав. титулы Государя подвергались такому же изменению, как на великой ектении. Вместо «пособити» древ. пер. точнее: «направити». Прошение об архиепископе (ныне о Св. Синоде) не всюду есть; в древнейших: «еще молимся о архиепископе нашем», или: «епископе», нек. слав.: «патриархе», иногда с добавкой: «и поминает кого хочет» (греч.); нек. слав.: † «имярек о здравии и спасении»; «и о всей во Христе братии» только в поздн. ркп. и печат. изд. В поздн. слав. ркп. и первых печатных Моск. изд. вместо архиепископа – о патриархе и это прошение после прошения о царе и пред царствующим домом. Прошение о воинстве только в позд. печат. К прошению о патриархе нек. ркп. прибавляют или ставят вместо него прошение о клире в таких формах: «Еще молимся о всем епископстве православных»; или: «Еще молимся о православных епископах наших, честнем пресвитерстве, во Христе диаконстве, всем причте и людех, здравии и спасении», иногда с прибавкой: «и поминает живых поряду»; или: «Еще молимся о братиях наших, священницех…». Вместо прошения о архиепископе и клире или вслед за ним нек. ркп. имеют прошение об игумене в форме: «Еще молимся о отце нашем N и всего о Христе нашего братства», или: «Еще молимся о рабе Божием отце нашем игумене (или: «священноиноце») N и всей еже о Христе братии нашей, о здравии и о спасении»; иногда: «братии нашей и всех служащих и служивших во св. обители сей». После прошения за клир нек. греч. ркп. имеют прошение за усопших в форме: «Еще молимся о блаженном успении (κοιμήσεως) и упокоении души раба Божия Ν», иногда с добавкой: «на умерших глаголет». Дальнейшее в нынешней ектении прошение о ктиторах («создателех и благотворителех») и всех усопших является с XIV-XV в. и сначала в таких кратких редакциях: «Еще молимся о создателех» или «ктиторех» (конец неизвестен), или: «… о приснославных (αοιδίμων) и блаженных создателех», «о блаженных и приснославных…», или: «Еще молимся о блаженном успении и упокоении приснопамятных и блаженных создателей св. обители сея» и т. д., как ныне, иногда с замечанием: «и поминает ихже хощет усопших». Затем в греч. ркп. обычно следует прошение: «Еще молимся о рабе Божием (или: «Твоем», или просто: «рабе») N здравии» (не окончено), или: «О милости, здравии и спасении, оставлении грехов раба Божия», или: «Еще молимся о милости, мире, жизни (или: «жизни, мире»), здравии, спасении († посещении, прощении) и оставлении грехов раба Божия N» (очевидно, частного лица, просившего о поминовении). В слав. же ркп. взамен этого иногда стоит прошение или даже два о царе в форме: «Еще молимся милости Божии о помощи и о поспешении и о укреплении и о пособлении и о сподоблении еже на враги победа и одоление благовернаго и христолюбиваго царя и великаго князя N, воинству о благопребывании, о мире и о тишине и о устроении и оставлении грехов всего православнаго христианства рцем вси». Это второе уже на ектении прошение о царе (имеющееся здесь, впрочем, в немногих поздн. ркп., например Соф. библ. № 899 XVII в. и печатных Моск. изданиях XVII в.), очевидно, стоит здесь по связи с прошением за целый народ, благоденствие которого связано с царским управлением. Мало того: те же ркп. и издания после этого прошения имеют еще одно прошение за царя и царицу, но уже не об управлении, а о личном благоденствии их (может быть, в качестве ктиторских потомков). Затем как греч., так и слав. ркп. имеют самостоятельное прошение «о († всех) служащих и послуживших во св. обители сей († о здравии и о спасении)» (ркп. XV-XVI в.), первоначальная форма которого, по-видимому, была: «о отцех и братиех наших труждающихся и служащих» (не окончено) (ркп. XIV-XV в.), иногда с присоединением: «и о предстоящих людех и чающих от Тебе великия и богатыя милости». Иногда вместо него: «за всю братию… (и за вся Христианы?)». В древнейших (XVв.) ркп. взамен этого прошения, а в несколько позднейших (XV-XVI в.) вместе с ним, после него, стоит нынешнее последнее прошение, которое в первоначальной форме, должно быть, заключало прошение лишь о плодоносящих (см. выше, с. 572); Евхол. Имп. Публ. библ. № 109 XII-XIII в. читает его в неоконченном, впрочем, виде: «и о плодоносящих»; другие «о всех предстоящих»; нынешнюю форму оно получает в ркп. XV-XVI в. после следующих наращений, обозначенных скобками: («Еще молимся» или «и») о плодоносящих (и добродеющих) во св. (и всечестнем) храме сем, (бдящих, труждающихся и поющих и) о предстоящих людех, чающих от Тебе (или «от Господа») богатыя (или: «великия», позднее то и другое) милости (поздн. слав. ркп.: «о здравии и о спасении»). После этого прошения в нек. ркп. XIV-XVI в. было еще последнее прошение, «(еще молимся и) (за всю братию и) за (вся) (благочестивыя и) православныя Христианы» (поздн. слав.: «о здравии и о спасении»)2270. Ектения на литургии Василия Великого и Иоанна Златоуста иногда разнится составом, сохраняя на первой следы большей древности2271.

Наряду с такими сравнительно обширными редакциями после евангельской ектении чрез ряд греч. рукописей проходит однородная краткая редакция, сводившая ектению сначала к 5 прошениям, а потом и к 4. Так в нек. ркп.2272 XI-XII в.: «Рцем вси… Господи Вседержителю… Помилуй нас Боже… Еще молимся о оставлении грехов N иеромонаха и всей во Христе братии… Еще молимся о всех служащих и служивших во св. обители сей…». Иногда сюда прибавлялись прошения о царе и архиепископе, а последнее прошение заменялось: «о предстоящих людех и чающих богатыя милости»2273. Такая краткая редакция, по-видимому, стала господствующей в греч. ркп. и принята в первые печ. греч. изд. XVI в. даже еще в меньшем объеме: прошение об игумене (иеромонахе) заменено прошением о царях в нынешней редакции, а последнее «о служащих» опущено2274. С наступлением турецкого владычества у греков из сугубой ектении, как и из великой, стало исключаться прошение за царей и заменяться: «Еще молимся о благочестивых и православных христианах». В нынешнем старообрядческом

Служебнике (печатаемом без перемен с издания 1601 г. при патр. Иове) сугубая ектения имеет следующий состав:

«Рцем вси… (без «нашего»). Господи Вседержителю… (без «услыши и помилуй»). Помилуй нас… («молимтися Господи»). Еще молимся о благоверном и Богом хранимом царе великом князе имярек… («пребывания» и далее все в родительном падеже; вместо «пособити» – «направити рцем вси»). (Здесь молитва прилежного моления). Еще молимся о патриархе нашем имярек, о здравии и спасении. Еще молимся Господу Богу нашему помиловати государя нашего благовернаго и христолюбиваго царя и великаго князя имярек, и его благоверную и христолюбивую царицу великую княгиню имярек; умножи Господи лет живота их и посли им благородныя чада в наследие рода их и избавити их от всякия скорби, гнева и нужды, и от всякия болезни душевныя и телесныя, и простити им всякое согрешение вольное и невольное, рцем вси. Еще молимся милости Божии о помощи и о посещении и о укреплении и о пособлении и о сподоблении еже на враги победа и одоление благовернаго и христолюбиваго царя и великаго князя имярек, воинству о благопребывании, о мире и о тишине и о устроении, и о оставлении грехов всего православнаго християньства, рцем вси. (Аще ли есть монастырь, рцы сие Еще молимся о отце нашем игумене имярек и о всей еже о Христе братии нашей, о здравии и о спасении. Еще м. о всех служащих… о здравии… (Аще есть кроме монастыря, приложим и сие Еще м. о предстоящих людех и чающих еже от Тебе великия милости, о здравии и о спасении. Еще м. о творящих милостыню, о здравии, о спасении. Еще молимся за всю братию и за вся християны, о здравии и о спасении»2275.

Разница с литургийной ектенией ектении вечерней у старообрядцев только во 2-м прошении за царя, где нет слов о чадородии; на Преждеосвящ. литургии после 2-го прошения о царе такое же прошение «о государе нашем благоверном и христолюбивом царевиче князе имярек и благоверной царевне, вел. княжне имярек», и нет прошений об игумене и о предстоящих2276. В нынешнем Афинском

Евхологии следующая разница с нашей ектенией: вместо Синода прошение об архиепископе без братии; вслед за ним прошение «о братиях наших», где † «священнодиаконех и монасех»; в прошении о ктиторах не упоминаются цари и патриархи; есть прошение «О милости, жизни». В
Константинопольском
все то же, только прошение «О милости…» ранее ктиторов; и в прошении «О милости…» вместо братий: «всех благочестивых и православных христиан, обитающих и обретающихся во граде сем, епитропов и еноритов св. церкви сея с женами и детьми их и рабов Божиих NN» (последнее и в прошении о ктиторах за упокой)2277.

Вера православная

После прокимна сразу, если нет паремий (как на обычном воскресном бдении, когда нет иного празднества, или после паремий, когда они есть), диакон выходит на амвон и произносит так называемую «Сугубую ектению», в богослужебных книгах она называется «прилежным молением». Эта ектения не во всех местах богослужения, где она произносится, имеет одинаковое начало. На великой вечерне в бдении она имеет полное начало, состоящее из двух предварительных воззваний:

1. Рцем вси от всея души и от всего помышления нашего рцем; и 2. Господи вседержителю, Боже отец наших, молимтися, услыши и помилуй. На эти два воззвания лик поет: «Господи, помилуй» по единожды. Начиная с самого первого прошения ектении, которым иногда эта ектения и начинается без двух вышеуказанных воззваний: Помилуй нас, Боже, по велицей милости твоей, молимтися, услыши и помилуй; лик поет на каждое прошение, которых обычно бывает всего шесть, «Господи, помилуй» по трижды, отчего ектения и называется «сугубой», то есть «усердным», «прилежным» молением. Заканчивается сугубая ектения всегда одним и тем же возгласом иерея: яко милостив и человеколюбец Бог еси…

После сугубой ектении на всенощном бдении читается молитва: Сподоби, Господи, в вечер сей без греха сохранитися нам… Она составляет как бы продолжение славословия Триединому Богу, воссылаемого в вечерней песне «Свете тихий» и заканчивается сама славословием Пресвятой Троице: Тебе подобает хвала, Тебе подобает пение, Тебе слава подобает, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков, аминь.

За молитвой «Сподоби, Господи» следует так называемая «просительная ектения», начинающаяся словами: исполним вечернюю молитву нашу Господеви. После этого воззвания следует прошение: Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, твоею благодатию. На первое воззвание и на это прошение лик поет «Господи, помилуй» по единожды, а затем следуют шесть прошений, на каждое из которых лик поет «Подай, Господи!» в соответствие заключительным словам каждого прошения «у Господа просим!» почему и самая ектения эта называется «просительной». Прошения этой ектении посвящены исключительно благам духовным, причем в каждом содержится моление о даровании мира, этого высочайшего духовного блага. Заканчивается она, как и великая, и малая ектении, преданием себя в волю Божию, на что лик поет: Тебе, Господи. Иерей заключает ектению возгласом: Яко благ и человеколюбец Бог еси…

Непосредственно после этого возгласа иерей, продолжая оставаться перед престолом, поворачивается лицом к народу и преподает: Мир всем, благословляя народ рукой. Иерей приветствует таким образом молящихся тем самым благом, которого они только что так усиленно испрашивали. Он преподает дар сей, по заповеди Самого Господа, который оставил нам мир Свой. Во времена Спасителя «Мир» было обычным приветствием, и оно было любимым у Него (см. Ин. 14, 27), и Он повелел приветствовать миром всех ищущих мира (Мф. 10, 12—13). Об этом говорит св. Златоуст: «Разве я даю мир? Христос чрез нас вещает) (Беседа 3–я к Колосянам).

Диакон затем возглашает: Главы наша Господеви приклоним, а иерей, пока лик поет протяжно: Тебе, Господи, читает тайную молитву, так и называемую «молитвой главоприклонения». Заключительный возглас этой молитвы: Буди держава царствия твоего благословенна и препрославленна… Иерей произносит вслух.

Архиепископ Аверкий Таушев. Литургика.

Из молитвослова Митрополита Мануила (Лемешевского)

Молитва о даровании молитвы

Многомилостиве Господи! Сподоби нас Божественного дарования святой молитвы, изливающейся из глубины сердечной; собери рассеянный наш ум, дабы всегда стремился он к Тебе, Создателю и Спасителю своему; сокруши разжженныя стрелы лукаваго, отторгающия нас от Тебя, угаси пламень помыслов, сильнее огня пожирающий нас во время молитвы; осени нас благодатию Пресвятаго Твоего Духа, дабы до скончания нашей грешной жизни Тебя Единаго любить всем сердцем, всею душею, и мыслию, и всею крепостию, и в час разлучения души нашей от бреннаго сего тела, о Иисусе Сладчайший, приими в руце Твои дух наш и помяни нас, егда приидеши во Царствие Твое. Аминь.

Молитва к Богоматери о семье моей

Владычице Преблагословенная, возьми под Свой покров семью мою, всели в сердца супруга моего (супруги моей) и чад наших мир, любовь и непрекословие всему доброму, не допусти никого из семьи моей до разлуки и тяжкаго расставания, до неисцельных болезней и преждевременныя и внезапныя смерти. А дом наш и всех нас, живущих в нем, сохрани от огненнаго запаления, воровскаго нападения, всякаго злаго обстояния, и страхования, и диавольскаго наваждения, да и мы купно и раздельно, явно и сокровенно будем прославлять Имя Твое Святое всегда, ныне, и присно, и во веки веков. Аминь.

Молитва против вражией силы

Господи, Иисусе Христе, Сыне Божий, молитв ради Пречистыя Матери Твоея, святителей Василия Великаго и Киприана Карфагенскаго, получивших от Тебя власть изгонять духов нечистых, испепелять вражия козни, заговоры, порчи и наговоры преступных людей, вяжущих своих несчастных жертв сими словами и ввергающих в бездну отчаяния и скорби, умилосердствуй надо мною (имярек), страждущим (-ей), и всели в душу мою благодатную тишину, забвение всех лукавых помыслов, а сердца окрест меня стоящих смягчи, да пребывает мир и любовь в душах наших, да воистину прославится имя Твое святое, ныне, и присно, и во веки веков. Аминь.

Молитва о даровании молитвы Иисусовой

Господи Иисусе Христе, Сыне Божий, Имени Твоему поклоняются Ангели и человеки. Твоего Имени трепещут адские силы. Твое Имя — верных оружие на прогнание супостата. Твое Имя попаляет грехи и страсти. Твое Имя подает силу в подвигах, собирает воедино рассеянный ум и во исполнение заповедей Твоих обогащает добродетелями. Твое Имя творит чудеса и соединяет нас с Тобою, дарует нам мир и радость о Дусе Святе, в жизни же будущей — Царствие Небесное. Сего ради аз, недостойный раб Твой, молюся Тебе: отжени от нас неведение духовное, просвети познанием Божественной истины и научи нас незаб-лудно, во смирении и внимательно, с чувством сокрушения, устами, умом и сердцем, по обету монашества, творити непрестанно молитву сию: «Господи Иисусе Христе, Сыне Божий, помилуй мя, грешнаго». Ты бо рекл еси, Господи, пречистыми устами Своими: «Аще чесо просите во имя Мое, Аз сотворю». Се молитвами Пречистыя Матере Твоея и преподобных отец наших, о Имени Твоем прошу молитвы Пресвятаго Всемогущего Имени Твоего. Услыши мя, обещавший услышати всех призывающих Тя во истине. Твое бо есть еже миловати, и спасати, и даровати молитву молящемуся во славу Твою со Отцем и Святым Духом. Аминь.

Молитва пред иконой «Благое молчание»

Положи, Господи, хранение устом моим, — так взывает к Тебе псалмопевец царь Давид, такожде и я безплодно взываю к Тебе: наложи на уста моя запрет благаго молчания и даждь ми безсловесное делание молитвы Твоей Иисусовой. Излей на душу мою цельбоносный елей радования о сем благом молчании хотя бы на малое время, ибо ведаю я, что многоглаголание отгоняет благодать и погубляет теплоту души. Подобно тому, как Ты, Господи, на Голгофе в молчании висящий, и среди молчания предсмертного возвестил волю на Матерь Свою и возлюбленного ученика Своего Иоанна, подобно этому и я, в слезном молчании пред ликом «Благое молчание» стоящий, прошу Тебя: покрой мое многословие, и приведи меня к пристани благаго молчания, связующаго уста мои на сие богомудрое делание, и введи меня в пустыню сердца моего, где обитает безмолвие ума. Научи меня, трепетно исповедующаго сие благое молчание, прибегать к Тебе чрез лики в благом молчании пребывающих Пречистыя Матери Твоея и Святаго Апостола, Сына Грома и благаго молчания, Иоанна Богослова. За молитвы их и предстательство безмолвника Исихия и прочих ведомых и неведомых в забвении времен и мест безмолвников и молчальников помилуй мя, грешнаго. Аминь.

См. также

Иллюстрации: портрет Митрополита Мануила (Лемешевского);
икона«Благое молчание»04.11.2005

Молитвы Господу Богу (отцу)

Воздыхание матери о детях Господу Богу

Боже!
Создателю всех тварей, прилагая милость к милости, Ты соделал меня достойной быть матерью семейства;

благость Твоя даровала мне детей, и я дерзаю сказать: они Твои дети!

Потому что Ты:

— даровал им бытие, — оживотворил их душой безсмертной, — возродил их крещением для жизни, сообразной с Твоей волей, — усыновил их и принял в недра Церкви Своей, Господи!

Сохрани их в благодатном состоянии до конца жизни;

сподоби их быть причастниками таинств Твоего завета;

освящай Твоей истиной;

да святится в них и через них святое имя Твое!

Ниспосли мне твою благодатную помощь в их воспитании для славы имени Твоего и пользы ближнего!

Подаждь мне для сей цели способы, терпение и силы!

Научи меня насадить в их сердце корень истинной мудрости — страх Твой!

Озари их светом управляющей вселенную Твоей Премудрости!

Да возлюбят Тебя всей душой и помышлением своим;

да прилепятся к Тебе всем сердцем и во всю жизнь свою да трепещут слов Твоих!

Даруй мне разум убедить их, что истинная жизнь состоит в соблюдении заповедей твоих;

что труд, укрепляемый благочестием, доставляет в сей жизни безмятежное довольствие и в вечности — неизреченное блаженство.

Открой им разумение Твоего Закона!

Да до конца дней своих действуют в чувстве вездеприсутствия Твоего!

Насади в их сердце ужас и отвращение от всякого беззакония;

да будут непорочными в путях твоих;

да памятуют всегда, что Ты, Всеблагий Боже, ревнитель закона и правды Твоей!

Соблюди их в целомудрии и благоговении к имени Твоему!

Да не порочат Церкви Твоей своим поведением, но да живут по ее предписаниям!

Одушеви их охотою к полезному учению и соделай способными на всякое доброе дело!

Да приобретут истинное понятие о тех предметах, коих сведения необходимы в их состоянии;

да просветятся познаниями благодетельными для человечества.

Господи!

Умудри меня напечатлеть неизгладимыми чертами в уме и сердце детей моих опасение содружеств с незнающими страха Твоего: внушить им всемерное удаление от всякого союза с беззаконными.

Да не внимают они гнилым беседам;

да не слушают людей легкомысленных;

да не совратят их с пути Твоего дурные примеры;

да не соблазнятся они тем, что иногда путь беззаконных благоуспешен в сем мире!

Отче небесный! Даруй мне благодать всемерно беречься подавать детям моим соблазн моими поступками: но, постоянно имея в виду их поведение, отвлекать их от заблуждений, исправлять их погрешности, обуздывать упорство и строптивость их, воздерживать от стремления к суете и легкомыслию;

да не увлекаются они безумными помыслами, да не ходят вслед сердца своего, да не возгордятся в помышлении своем, да не забудут Тебя и закона Твоего.

Да не погубит беззаконие ума и здоровья их, да не расслабят грехи душевных и телесных сил их.

Судья Праведный, наказывающий детей за грехи родителей до третьего и четвертого рода: отврати такую кару от детей моих, не наказывай их за грехи мои;

но окропи их росою благодати Твоей, да преуспевают в добродетели и святости, да возрастают в благоволении Твоем и в любви людей благочестивых.

Отче щедрот и всякого милосердия!

По чувству родительскому я желала бы детям своим всякого обилия благ земных, желала бы им благословения от росы небесной и от тука земного, но да будет с ними святая воля Твоя!

Устрой судьбу их по Твоему благоволению не лиши их в жизни насущного хлеба, ниспосылай им все необходимое во времени для приобретения блаженной вечности, будь милостив к ним, когда согрешат перед Тобою, не вменяй им грехов юности и неведения их, приведи в сокрушение их сердца, когда будут противиться руководству благости Твоей;

карай их и милуй, направляя на путь благоугодный Тебе, но не отвергай их от лица Твоего!

Принимай с благоволением молитвы их, даруй им успех во всяком добром деле;

не отврати лица Твоего от них во дни скорби их, да не постигнут их искушения выше сил их.

Осеняй их Твоей милостью, да ходит Ангел Твой с ними и сохранит их от всякого несчастия и злого пути.

Всеблагий Боже!

Соделай меня матерью, веселящейся о детях своих, да будут они отрадой моей в дни жизни моей и опорою мне во старости моей.

Удостой меня, с упованием на Твое милосердие, предстать с ними на Страшном Суде Твоем и с недостойным дерзновением сказать: Вот я и дети мои, которых Ты дал мне, Господи!

Да совокупно с ними прославляя неизреченную благость и вечную любовь Твою, превозношу Пресвятое Имя Твое, Отче, Сыне и Душе Святый, во веки веков.

Аминь.

Рейтинг
( 2 оценки, среднее 4.5 из 5 )
Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Для любых предложений по сайту: [email protected]
Для любых предложений по сайту: [email protected]