Прмц. Анастасия Римляныня. Греческая икона |
Анастасия Римляныня, Солунская, Старшая
(+ 250/256), преподобномученица Память 13 июня (Укр. [1]), 12 октября (Греч. [2]), 29 октября, 30 октября
Родилась в знатной римской семье, но в возрасте трех лет осиротела. Ее взяла под свое покровительство настоятельница женской монашествующей общины близ Рима, София. В этом монастыре она и приняла иночество. Анастасии было 20 лет. Она была очень красивой, и многие знатные римляне просили ее руки, но Анастасия всем отказывала, предпочитая остаться невестой Христовой. Язычники вытащили святую Анастасию из монастыря и привели к правителю города Прову. Они обвиняли ее в том, что она не только презирает знатных и богатых женихов, но почитает за Бога распятого Христа.
Пров повелел ей принести жертву идолам, но Анастасия отказалась отречься от Христа. В наказание ее нагую выставили перед толпой, затем пытали огнем, растянув между 4 столбами и нанося побои, потом подвергли колесованию. Чудесным образом святая осталась невредимой. Святая, истекая кровью, стала изнемогать и попросила воды. Стоявший при ее мучениях некто Кирилл, сжалился и напоил ее водой. Пытки продолжили — Пров приказал подвесить Анастасию и рвать железными крючьями, затем ей отрезали сосцы, вырвали ногти, выбили зубы, отрубили руки и ноги, наконец вырвали язык, которым она непрестанно славила Бога. Народ, видя бесчеловечные издевательства над святой, вознегодовал, и правители города вынуждены были прекратить пытки, обезглавив мученицу мечем. Решив, что Кирилл, напоивший мученицу водой, является тайным христианином, мучители схватили его и также казнили.
Тело святой Анастасии было брошено за городом на съедение диким зверям, но Бог не допустил глумления над святыми останками. Игумения София, извещенная Господом, нашла истерзанное тело преподобномученицы и с двумя помощниками-христианами предала его земле. Время мучения святой относят к 250 или 256 году [3].
Почитание
Мучение св. Анастасии. Фреска (автор Зорзис Фука, 1547 г.). Монастырь Дионисиат, Афон |
Так как в царствование Диоклетиана пострадала также великомученица Анастасия Узорешительница, и в ряде древних агиографических произведений отсутствует четкое разделение сведений об Анастасии Римляныни и Узорешительнице (называемых соответственно Старшей и Младшей), трудно с точностью увериться в принадлежности мощей, изображений и посвященных им храмов.
В ряде источников Константинопольского происхождения память святой Анастасии Римляныне отмечается 12 октября [4], но в большинстве византийских календарей память ей содержится под 29 октября [5].
На Руси наиболее раннее свидетельство почитания Анастасии Римляныни — упоминание ее памяти под 29 октября в месяцесловах Архангельского Евангелия 1092 года [6] и Мстиславова Евангелия конца — начала XII века [7]. Однако память ей 29 октября отсутствует в древнейших списках Студийско-Алексиевского Типикона 1034 года [8], она появляется в списках данного устава со 2-й половины XIV века [9]. В Минеи служба преподобномученице Анастасии Римляныне включена была в конце XIV века [10]. В 1-й половине XII века на Руси был осуществлен перевод 1-й редакции нестишного Пролога, в которой краткое житие святой приводится под 12 октября, а 29 октября указывается только память ей [11]. Во 2-й редакции нестишного Пролога, сформировавшейся на Руси к началу XIII века, под 29 окт. вместо жития Анастасии Римляныни содержится краткое житие Анастасии Узорешительницы, а под 30 октября помещено житие Анастасии Солунской, которое тождественно по содержанию житию Римляныни, за исключением указания места кончины мученицы [12]. В Великих Минеях Четьих под 29 октября кроме проложных житий включено пространное житие Анастасии Римляныни [13], озаглавленное как «Житие Анастасии Солунской» [14]. На начало XXI века календарь греческих Церквей указывает память только Анастасии Римляныни 29 октября, тогда как календарь Русской Православной Церкви 30 октября отмечает также память Анастасии Солунской.
Мощи
Прпмц. Анастасия Римляныня, икона |
В описи 1680-1681 года Благовещенского собора Московского Кремля упоминается ковчег с частицей мощей Анастасии Римляныни.
В 1860 годах архиепископ Волынский Модест (Стрельбицкий) привез в Житомир дар Антиохийского Патриарха Иерофея – главу св. Анастасии Римляныни. По смерти своей он завещал её Житомиру. Заступивший на Волынскую кафедру архиепископ Антоний (Храповицкий) позаботился, чтобы глава святой «явилась открытою для всех христиан Волынского края». И в 1903 году с разрешения Св. Синода глава св. преподобномученицы была торжественно перенесена в кафедральный Житомирский Преображенский собор. В том же году архиепископ Антоний, исполняя волю покойного владыки Модеста, открыл в цокольной части собора Свято-Анастасиевский храм – над могилами архиепископов Модеста и его предшественников Агафангела и Тихона. Именно тут и были положены мощи святой в роскошной кипарисовой раке, оббитой серебром. В 1935 году Свято-Анастасиевскую церковь закрыли и осквернили, а мощи таинственно исчезли. Но в 1941 году, когда храм был открыт опять, глава святой возвратилась. После войны храм снова закрыли, а мощи исчезли при таинственных обстоятельствах. Весной 1999 года в Житомире был открыт женский монастырь Анастасии Римляныни [15].
Гимнография
Согласно разным редакциям Студийского устава [16] 29 октября совершается служба преподобному Авраамию Затворнику и Анастасии Римляныни, причем Евергетидский Типикон указывает службу с Аллилуия, а Мессинский — отпустительные общие тропари обоим святым, то есть службу 2 святым без знака. Первопечатный славянский Типикон 1610 года и Типикон, употребляемый ныне в Русской Православной Церкви [17], также предписывают совершение 29 октября службы 2 святым без знака.
В печатных богослужебных греческих и славянских Минеях, употребляемых в настоящее время, помещена служба Анастасии Римляныни с каноном Иосифа 8-го гласа, указанным уже в Евергетидском Типиконе. В том же Типиконе указан корпус стихир на Господи воззвах, помещенный в греческой печатной Минее и отличный от стихир в славянской печатной Минее. Общий тропарь мученице «Агница Твоя Иисусе», находящийся в славянской, но отсутствующий в греческой печатной Минее, указан в Мессинском Типиконе. В греческой печатной Минее по 6-й песни канона утрени помещен стишной синаксарь Анастасии Римляныни под 12 и 29 октября [18].
Преподобномученица Анастаси́я Римляныня, Солунская (Фессалоникийская)
Кондак 1
Агнице и угоднице Христовой, долготерпеливей преподобномученице Анастасии, скорой помощнице и молитвеннице нашей, усердное пение и поклонение приносим, яко имущей премногое дерзновение ко Господу, еже от всяких напастей, скорбей и болезней освобождати нас, да с умилением и любовию зовем:
Радуйся, Анастасие, многострадальная и избранная Невесто Христова!
Икос 1
Ангелом уподобилася еси разумом чистым, познавши Творца Всемогущаго, иже есть всего видимаго и невидимаго вечное начало и единый конец желаний всех боголюбивых, мы же восхваляем дивное воспитание твое от подвижницы игумении Софии, с благоговением великим вопием ти:
Радуйся, от дней младенчества вместившая в свое сердце веру Христову;
Радуйся, трехлетняя отроковице, избранная и преславная во иночестве.
Радуйся, возраставшая в богопознании, при красоте телесней и душевней;
Радуйся, в греховном Риме соблюдшая чистоту и благолепие взора и жизни.
Радуйся, всегда невидимо охраняемая ангелы Божьими;
Радуйся, святою правдою твоею к Жениху Христу приблизившаяся.
Радуйся, Анастасие, многострадальная и избранная Невесто Христова!
Кондак 2
Видевше сияние лица твоего, святая преподобномученице Анастасие, знатнии людие града Рима удивляхуся, взирающе на тя, на рост твой и взор веселый и радостный, не видяще красоты души и мыслей твоих. Мы же, поминающи тя, слушающую у ног старицы Софии историю Церкви Вселенския и жизнь Спасителя мира, умными очами восходим от вещей земных во область небесную, взываем с верою: Аллилуиа!
Икос 2
Глубиною разума паче ума мирских мудрецов явилася еси, отроковице непорочная, измлада размышлявшая о Господе нашем Иисусе Христе, Ему же и благоугождати вожделела еси для подвигов духовных. Поминающе твою таковую ревность о спасении для жизни вечныя, сия похвалы тебе от души приносим:
Радуйся, образе чистоты и целомудрия;
Радуйся, прельщение возраста юнаго победившая.
Радуйся, неверных светом веры просвещавшая;
Радуйся, в храм Господень на молитву усердно приходившая.
Радуйся, дев христианских истинное украшение;
Радуйся, верная ко Христу Богу молитвеннице о нашем спасении.
Радуйся, Анастасие, многострадальная и избранная Невесто Христова!
Кондак 3
Дивная сила Всевышняго чудесно храняще тя, юнице преподобная. яко сожительницу ангелов и собеседницу их, показала бо еси пред всеми идолослужителями святую веру и молитву твою. Воистину Святый Дух бе глаголяй тобою: «Готово серце мое, готова душа моя умрети за Господа Иисуса». За сие тя величающе, просим усердно: моли спасти и просветити души наша, да славословим с тобою Творца всяческих Бога и поем Ему: Аллилуиа!
Икос 3
Евангелия Христова имуще богоприятную святыню, во дни Декия царя и соправителя его Валериана при игемоне Прове, ты, блаженная дево Анастасие, в посте и подвигах день и нощь во обители малей работала еси Владыце Христу. Много враг завистливый и лукавый своими ухищрениями покушался на тя, Христову невесту, от равноангельскаго жития отвести. Но ты Жениху-Слову, яко дар, принесла еси непорочное твое девство и доблестное страдание. Сего ради умильно вопием ти:
Радуйся, первое — поседение, второе же — кровь мученическую, яко алавастр мира, Иисусу Христу принесшая;
Радуйся, крепкою волею своею благое иго Христово на себе понесшая.
Радуйся, чисте сердце свое от всякия лести беззаконных мучителей дивно сохранившая;
Радуйся, пречудная евангельская дево, светлогорящий светильник в себе имущая.
Радуйся, достохвальная мученице, приявшая от Спаса Христа венец божественный и нетленный и силу благодатных исцелений;
Радуйся, яко в созерцательней душе своей непрестанно имела еси веру, надежду, молитву и терпение.
Радуйся, Анастасие, многострадальная и избранная Невесто Христова!
Кондак 4
Злобную бурю ярости своея воздвиже на тя нечестивый мучитель, святая Анастасие, близ двадесяти лет доброзрачну видя зело, и яко пленницу и рабу вменяше тя: ты же, воспоминающе Господа Иисуса Христа, яко вифлиемскаго Богомладенца, Пророка и Отрока Назарета, Мудрость храма Иерусалимскаго, чудо чудес истории мира, Спасителя, Врача душ и телес человеческих, Тому единому угождати вожделела еси, воспевающе песнь хвалебную: Аллилуиа!
Икос 4
Имуще всегда пред светлыми очима своима Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, оклеветана была еси от неверных пред игемоном Провом. Возвестивша бо сему, яко есть такова девица, ея же красота несть подобныя во всем Риме, пребывает та у некиих жен убогих и безмужно живущих, не хощет имети мужа, верует Распятому и посмеивается устремлениям нашим. Ты же из глубины души рекла еси: «Мое богатство — Христос есть. За Него же умрети желанием вожделех». Сей светоносный ответ твой почитающим, богомудрая, просвещение свыше испроси, да взываем ти благоговейно:
Радуйся, сердцем своим видевшая Господа Христа, преобразившегося на Фаворе;
Радуйся, душею своею содрогавшеюся при мысли о поругании, бичевании, осуждении и распятии Спасителя мира.
Радуйся, со слезами молитвенными целовавшая икону Христа в венце терновом;
Радуйся, телесное воскресение Христа Жизнодавца проповедавшая усты своими.
Радуйся, вознесение Господне на горе Елеонстей ясно запечатлевшая во глубине сознания;
Радуйся, непрестанно обращавшаяся ко Иисусу Христу — безконечному свету и жизни, и пристанищу верных.
Радуйся, Анастасие, многострадальная и избранная Невесто Христова!
Кондак 5
Фимиамом молитвы и светом боговедения, яко боготечная звезда сияла еси во стране Римстей, святая преподобномученице Анастасие. Егда же игемон Пров посла слуги своя привести тя на суд человеческий и тии, вземше сечива, разсекоша двери монастырския. Тогда игумения София глагола ти словеса великая разума и света: Чадо мое, Анастасие, молись, не устрашайся, ныне бо время подвига есть, се Жених твой, Иисус Христос, хощет венчати тебе, буди верна ему до смерти, благоразумно и непрестанно поя: Аллилуиа!
Икос 5
Иматисма твоя преподобническая, в ней же молилася еси в церкве, святая Анастасие, угодна бе Жениху Небесному, Царю Славы, Иисусу Христу. Верила бо и исповедывала пред мучители, яко Господь Создатель и Спаситель не отступит от тебе. Но введет в небесный чертог Свой, возвав вся ангельския силы и всех святых лики, веселие вечное ти сотворит. Сего ради и мы недостойнии от глубины сердца взываем:
Радуйся, исповедавшая миру всесвятое имя Бога твоего;
Радуйся, во гласе радования и во псалмех восклицания украшавшая душу свою.
Радуйся, дщерь всехвальная вышняго и нетленнаго Иерусалима;
Радуйся, пречудная послушнице священных научений блаженныя Софии.
Радуйся, возложившая все упование на Сладчайшаго Господа Иисуса Христа;
Радуйся, молитвами твоими избавляющая нас ныне от всяких болезней и скорбей.
Радуйся, Анастасие, многострадальная и избранная Невесто Христова!
Кондак 6
Кровь богопроповедническая твоих честных страданий, преподобномученице Анастасие, свидетельствует во всем Риме подвиги святой крепости твоей, егда воины римстии возложиша железа на выю твою и поставиша пред игемоном; ты рекла ему: «имя мое — Анастасия, сиречь — воскресение, яко воскреси мя Бог глаголати истину веры пред тобою». Он же, подражая Ироду буесловному, не хотяще уразумети Господа Славы Иисуса Христа и пети Ему с тобою, яко солнцу правды: Аллилуиа!
Икос 6
Лампада возсияла еси чудная среди неверных от твоего исповедническаго подвига, святая Анастасие. Отнюдуже и град наш озаряеши тихим и дивным светом богопознания. Сего ради от всех верных возносятся тебе похвалы сицевыя:
Радуйся, прилежно размышлявшая о сохранении в уме и сердце Божественных и животворящих заповедей Божиих;
Радуйся, жившая на грешней земли по святому завету и святей правде Евангелия Христова.
Радуйся, украсившая свою юную главу разумением сущности конечного основания и цели всего существующаго;
Радуйся, яко Жених твой, сладчайший Иисус, даде тебе крепость и премудрость, ей же не возмогоша противитися вси неведущия истины.
Радуйся, яко и нас гладных пищею духовною, благодатным и присносущным словом Божиим всегда укрепляеши и радуеши;
Радуйся, богатство неистощимое исцелений от скорбей тебе подаде Владыка Господь, Его же душею и сердцем возлюбила еси.
Радуйся, Анастасие, многострадальная и избранная Невесто Христова!
Кондак 7
Мира хотящи оставити суету, души благородие свыше добротами безконечными уяснила еси, Анастасие всехвальная, и игемону Прову рекла еси: Жених мой, и богатство мое, и жизнь жизни, и веселие вечное — есть Господь мой, Иисус Христос, от Него же не отвратиши мя лестными твоими словесы, не прельстиши мя, яко же змий Еву, не отлучиши мене и страхом мук от Господа моего, за Него же и стократ, аще бы можно было, умерети есть готова, и Ему со Отцем и Святым Духом, в Троице славимому и поклоняемому Богу, велегласно со всеми святыми пою: Аллилуиа!
Икос 7
Новую показа безчеловечия ярость лютый мучитель, егда тебе, преподобномученице Анастасие, повеле предстоящим бити в лице, и раздирати одежду, и тело обнаженное покрывати ранами, и, к четырем столбам привязаней, огнем со смолою, и серою, и зловонным дымом мучити, и к колеси привязати и терзати. Терпела бо еси дондеже изнемогоша вси биющии. Сие паче естественное мучение твое благоговейно воспоминающе, тебе, великой угоднице Божией, приносим песнь благодарения:
Радуйся, яко на икону твою взирающе, тебе самой непорочней и нетленней Невесте Христовой поклоняемся;
Радуйся, многообразныя и нестерпимыя муки за Господа Славы, Христа Бога претерпевшая.
Радуйся, яко в страшных муках молящися взывала еси: «Господи, Прибежище мое и Защитниче мой, не отступи от мене, изнемогает в болезни душа моя и кости моя сотрошася»;
Радуйся, вскоре силою невидимою отрешена была еси от страданий, и телом своим явилася еси цела и здрава, яко вси дивляхуся преславному чудеси тому.
Радуйся, пред судищем беззаконных проповедавшая Того, о Ком же апостольский лик яве глаголет и к Кому же пророческий собор выну взирает;
Радуйся, поклонявшаяся духом и телом Тому, Кого же сонм мученический боголепно исповедует и преподобных воинство преславное имя славословит.
Радуйся, Анастасие, многострадальная и избранная Невесто Христова!
Кондак 8
К сему — древо странное и страшное уготовано бысть тебе, святая Анастасие, от игемона Прова, иже в злобе своей иными муками нача мучити тя: повеле убо, повесивши, строгати ребра и терзати тело твое. Ты же, светоносная и досточудная дево, воспоминая Господа Иисуса Христа, вся сия мужественно терпяше, к единому Богу возводяше очеса своя, глаголаша: Виждь болезнь мою, Женише мой, юже стражду Тебе ради, благоволи ко мне, да приятно Ти будет пролитие крове моея и да не буду отвержена от лика святых мучениц, но да воспою Ти песнь великую, в вышних трегубо песнословимую: Аллилуиа!
Икос 8
Осеняемая сладостию и желанием вечнаго непрестаннаго блаженнаго единения с Богом, ты, святая преподобномученице Анастасие, паки изувечена была от мучителя, иже повеле бритвою отрезати сосцы твоя, из них же изыде множество крове, изнемогла еси зело и просящи воды пити. Некто же от близ тамо стоящих, именем Кирилл, принесе воду и подаде тебе. Ты же, мало напившися, рекла еси к подавшему: Да не лишится воздаяние от Господа по словеси Его: «Иже аще напоит вы чашею студены воды во имя Мое, не погубит награды своея». Поминающе сицевая твоя словеса и доблестныя подвиги твоего исповедничества, умиленно взываем ти:
Радуйся, святая Анастасие, богомудрием высоким преисполненная и превознесенная;
Радуйся, одеждою твоею имевшая ангельскую невинность, пищею — святую правду Божию и жилищем покоя — блаженство святых.
Радуйся, украшенная ранами страданий за имя Господа нашего Иисуса Христа;
Радуйся, яко крове твоея капли паче меда и сота угода быша Жениху Безсмертному.
Радуйся, двери вечныя жизни отверзающая своим ходатайством всем чтущим твоя болезни и страдания;
Радуйся, при излиянии крове святыя твоея молившаяся Тому, Кого же Воинства Небесныя славят, и трепещут Херувимы и Серафимы.
Радуйся, Анастасие, многострадальная и избранная Невесто Христова!
Кондак 9
Прияла еси силу от Бога всякое естество скорбящих очищати, дух наш из уныния пробуждати, и умиротворяти сердца всех в бурях житейских ти вопиющих: угоднице Божия, сотвори мне радость молитвами твоими. Приими убо и сие, приносимое тебе почитание благоговейное и трепетное, яко же прияла еси капли воды от напоившаго во время тяжких страданий твоих, тя, Христову мученицу; иже той и пойде ко Господу. Ты же прияла мзду свою. Сподоби и ныне похваляющих тя внити в Чертог Небесный и Божественный, идеже всякая душа праведных радуется и поет благодарным гласом Отцу света, Вседержителю Богу: Аллилуиа!
Икос 9
Разумно витийствующий многовещанный язык не возможет восхвалити страдальческия твоя подвиги по достоянию, святая преподобномученице Анастасие, кто бо рече о болениях твоих, егда ногти от перстов твоих исторгнуты, и руце и нози отсечены были, также и вся зубы твоя избиени быша, и язык клещами отрезан, и река крови исходяще из уст твоих. Ты же молчанием сердечным сице молилася еси: «Не остави мене, Боже, Спасителю мой!» И вси людии от страха возопиша, досаждая и укоряя игемона о таковом свирепом и безчеловечном его терзании агницы и угодницы Христовой. Мы же, сицевая муки твоя точию воспоминая, содрогаемся и бренными нашими устами похвальная ти вопием:
Радуйся, страстем Христовым подражавшая и кровию своею преподобномученическою Царю Славы уневестившаяся;
Радуйся, истинная и добрая лозо винограда и Царства Христова.
Радуйся, жестоковыйный народ неблагодарный священным своим долготерпением удивившая;
Радуйся, яко ты в слезах горячих, взирая на небо, единому Спасителю Богу возсылала свои мысли и мольбы.
Радуйся, яко Сам подвигоположник Иисус, Сын Божий, Человеколюбец похвали твоя подвиги и страдания;
Радуйся, яко ты можеши по дару от Бога, от тьмы и бед избавляти творящих с любовию всечестную память твою.
Радуйся, Анастасие, многострадальная и избранная Невесто Христова!
Кондак 10
Спасти хотя душу свою для неба и Бога, презрела еси мирское неразумие мучителя, иже разъярившися повеле за град извлещи тя, Невесту всенепорочную и достохвальную мученицу, и отсещи мечем честную главу твою. И бысть святое тело твое без погребения оставлено в снедь зверем и птицам, но Божиим покровением от них неприкосновенно хранящееся. Ты же присно созерцая пресветлое лице Христа Бога нашего, радостно душею своею ликуеши со ангелы и мученики и всеми святыми, воспевая песнь хвалебную: Аллилуиа!
Икос 10
Терпением своим великим, святая преподобномученице Анастасие, ты еси стена и твердое прибежище верным, ибо пришедшей нощи явися ангел Господень блаженней старице Софии и повеле взяти посеченное тело твое, в поле за градом Римом лежащее. Она же, вземше плащаницу чисту, изыде из монастыря, и не видяще камо идти, помолися же Богу, пойде и, Богом наставляема, дойде до места, идеже святое тело твое повержено лежаще, еже со слезами лобзающи, умильно глаголаше:
Радуйся, возлюбленная дщи моя, юже аз в безмолвии и трудах воспитах для Бога;
Радуйся, дево прекрасная, юже аз в посте и молитве, и в целомудрии хранях.
Радуйся, доброхвальная мученице, страху Божию и закону Христову научившаяся;
Радуйся, досточудная агнице в брачном одеянии непорочного девства явившаяся Иисусу Христу.
Радуйся, украсившаяся кровию честною за Спаса Христа, уже не дщерь, но матерь и госпожа моя;
Радуйся, ибо ты мое утверждение и тихая отрада в старости моей.
Радуйся, Анастасие, многострадальная и избранная Невесто Христова!
Кондак 11
Гимн хвалебный и высокоторжественный восписуем ти, святая преподобномученице Анастасие, яко девственнице и молитвеннице телом и душею, яко храму Божию, дому Христову и обители Духа Святаго. Ты стояла еси на твердом камени упования небеснаго, его же не сокрушиша стихии мира. Ты пребывала еси в лоне Вселенския Церкви, идеже в Божественной иерархии Сам Христос есть путь в святыне веры и в лице Своем — истина, и в таинствах благодатных, и в существе своем — жизнь безконечная. Ты уразумела еси, яко вне Церкви несть спасения, несть и мученичества; тамо вне Церкви есть борьба, есть страдание, есть несчастие, но несть мученичества. Сие дарование ведает и озаряет святая Церковь Божия, и в ней токмо едиными усты и единым сердцем Троице Единосущней и Нераздельней возсылается боголепная верных молитва: Аллилуиа!
Икос 11
Феникс светоприемный и плодоносный возрасте в Церкви Христовой от твоея праведныя и богоугодныя жизни, святая Анастасие, и по преставлении твоем возсияла еси дивными чудесы. Се бо по смотрению Божию приидоша нецыи два незнаемии мужа честни видением, благою беседою и обретшие старицу Софию над телом твоим плачущуюся, помогоша ей и собравше отсеченныя уды твоя, руце же и нози, яже таможде из града извержени быша, и святую главу с телеси на места своя приложиша и плащаницею обвивше, и певше надгробныя песни, погребоша, славяще Отца, и Сына, и Святаго Духа. Мы же о сем дивящеся, яко Бог хранит и кости преподобных своих, ублажаем тя, молитвенно зовуще:
Радуйся, крещенная и освященная в трисвятое имя в предвечнаго Царя веков;
Радуйся, яко твое воспитание у игумении Софии бысть возрастание и созидание души по началам Царствия Божия.
Радуйся, препоясанная от Бога правдою и истиною о чреслах своих, и чистотою и говением красящаяся;
Радуйся, мыслившая о догматах веры, яко тии не развиваются, но раскрываются с новою широтою и большею глубиною.
Радуйся, яко ты, Божия голубице и непорочная благоприятная жертво, явилася и преставилася еси Зиждителю и Промыслителю мира;
Радуйся, от небеснаго Владыки Господа Иисуса Христа благолепный венец славы и блаженства восприявшая.
Радуйся, Анастасие, многострадальная и избранная Невесто Христова!
Кондак 12
Ходатаице благодатная буди пред престолом Всевышняго ко спасению и сохранению от бед чтущих святую память твою, Анастасие преподобномученице. Принеси ныне теплую и святую молитву о нас, грешных, ко Господу сил, яко да презрев вся наша согрешения, в добродетелях преуспевати нас сотворит, да здравы суще телом и духом, хвалебно воспоим вси Творцу и Отцу Небесному, дивному во святых своих: Аллилуиа!
Икос 12
Псалмы Давидовы, сию книгу хваления, воспевала ты часто, святая преподобномученице Анастасие, ибо назидание Псалтири есть такожде богато, яко же богата и разнообразна жизнь нашей души. Любовь бо псалмопению породи обители преславныя, и вси псалмы являют единый глас благодарения и поклонения, и покаяния, и славословия, и неусыпающей молитвы. Тебе же, земней угоднице Божией, доступно бысть и духовное небо — учение Христово, идеже вместо солнца светит Евангелие, вместо луны — Ветхий Завет и вместо звезд — писание отцев. О сем убо радующеся и ведяще тя, скорую помощницу и молитвенницу нашу пред Богом, возглашаем ти сицевая:
Радуйся, непрестанно творившая молитву Иисусову, яко дыхание и радование всей жизни;
Радуйся, яко имя твое преподобномученическое по всей стране нашей от конца в конец прославляется.
Радуйся, яко очко твое чудное, житием света сияющее от Божия Духа, озаряет наши умы и сердца верою древнею и святою;
Радуйся, подражавшая Спасителю мира, еже претерпе распятие и смерть, не яко безсилен, но яко долготерпелив и многомилостив.
Радуйся, яко ты всем поминающим твоя страдания в час смертный благонадежная предстательнице и утешительнице;
Радуйся, яко от образа твоего святаго и благодатнаго являеши нам незримо помощь и силы божественныя.
Радуйся, Анастасие, многострадальная и избранная Невесто Христова!
Кондак 13
О, предивная и многострадальная Невесто Христова, Анастасие, нынешнее аще и малое моление приими от нас, почитающих святую память твою. Охраняй нас богоприятными молитвами твоими от всякаго злаго обстояния и скорби, да тихое и мирное житие поживше во юдоли земней, блаженство райское на небеси наследим и купно с тобою сподобимся святых Святейшему Богу вечную и безконечную песнь воспевати: Аллилуиа! Аллилуиа! Аллилуиа!
(Этот кондак читается трижды)
Икос 1
Ангелом уподобилася еси разумом чистым, познавши Творца Всемогущаго, иже есть всего видимаго и невидимаго вечное начало и единый конец желаний всех боголюбивых, мы же восхваляем дивное воспитание твое от подвижницы игумении Софии, с благоговением великим вопием ти:
Радуйся, от дней младенчества вместившая в свое сердце веру Христову;
Радуйся, трехлетняя отроковице, избранная и преславная во иночестве.
Радуйся, возраставшая в богопознании, при красоте телесней и душевней;
Радуйся, в греховном Риме соблюдшая чистоту и благолепие взора и жизни.
Радуйся, всегда невидимо охраняемая ангелы Божьими;
Радуйся, святою правдою твоею к Жениху Христу приблизившаяся.
Радуйся, Анастасие, многострадальная и избранная Невесто Христова!
Кондак 1
Агнице и угоднице Христовой, долготерпеливей преподобномученице Анастасии, скорой помощнице и молитвеннице нашей, усердное пение и поклонение приносим, яко имущей премногое дерзновение ко Господу, еже от всяких напастей, скорбей и болезней освобождати нас, да с умилением и любовию зовем:
Радуйся, Анастасие, многострадальная и избранная Невесто Христова!
Молитва преподобномученице Анастасие Римляныне
Девственниц похвало и мучениц славо, Анастасие преподобная! К тебе во умилении сердец наших припадаем и твоего заступления у Господа о нас молим. Аще бо чистоте твоей не поревновахом и безбоязненнаго исповедания твоего не приобщихомся, паче же многими прегрешеньми и лютыми паденьми и отступствы гнев Божий привлекохом, но не хощем во гресех наших умрети и, на твоя мужеския подвиги взирающе, паки на одоление страстей наших ополчаемся. Сие же ведуще, яко кроме благодатныя помощи ничто же благое сотворити возможем, тую нам от Господа подати тебе просим. Ты бо, преподобномученице преславная, велие ко Владыце дерзновение стяжала еси, яко прославившая Его в чистой душе твоея и в телеси твоем страдальчестем, зане вся прельщения и прещения мучителя презревши, искоренение же зубов и ногтей истерзание, и сосцев и рук и ног отсечение сладце претерпевши, дерзновенно вопияла еси: “Христос есть богатство мое и похвала”! Темже от того богатства и нашей нищете духовная подаждь дарования и от безмерных прегрешений живот наш соблюди, мир и безмятежие нам испроси, от нужды и уныния нас предстательством твоим огради, друг ко другу нас в послушании и братолюбии настави и ко Господу очи сердец наших всегда возводи, во еже присно славити нам Отца и Сына и Святаго Духа державу, и твое теплое предстательство во веки веков. Аминь.
Молитвословия
Кондак, глас 3
(Подобен: Дева днесь:)
Де́вства вода́ми очище́на, преподо́бная,/ му́ченичества кровьми́, Анастаси́е, венча́вшися,/ подае́ши су́щим в ну́ждах неду́гов исцеле́ние/ и спасе́ние, приступа́ющим от се́рдца,/ кре́пость бо тебе́ подае́т Христо́с,// источа́я благода́ть приснотеку́щую.
Иконография
В византийском и древнерусском искусстве преподобномученица Анастасия Римляныня и великомученица Анастасия Узорешительница имеют общую традицию изображения. Наименование Римляныня сохранилось в ряде источников [19]. Преподобномученица Анастасия Римляныня могла изображаться в монашеском облачении: мантии и схиме [20].
В Строгановском лицевом подлиннике последней трети XVIII века под 29 октяюбя рядом с образом Анастасии Римляныни, держащей в правой руке сосуд, указано: «Ри(з)[а] ла(з)[орь], испод кенова(р)[ь] збелиломъ
». На гравированных святцах Г. П. Тепчегорского 1713-1714 годов святая представлена с крестом и пальмовой ветвью в руках.
Пытки и гибель великомученицы
Во время мучительного избиения и издевательств над телом Анастасия пела псалмы, проявляя удивительную стойкость и мужество. В порыве ярости мучители отрезали язык святой мученице. Ее обнаженной вывели перед толпой и стали терзать ее тело. Растянули между четырех столбов, обрезали сосцы, выбили зубы, вырвали ногти, а после отрубили руки и ноги.
Один из присутствующих в толпе христиан по имени Кирилл подал святой мученице немного воды, когда та совсем изнемогала от нестерпимых мучений, и тут же был казнен.
Народ, собравшийся на это зрелище, не вынеся ужасных мучений святой девы, стал возмущаться. Волнения грозили перерасти в мятеж. Тогда Пров приказал обезглавить Анастасию и ее мучениям настал конец. Святая душа наконец соединилась со своим возлюбленным Женихом, к которому она так стремилась всю свою недолгую жизнь на земле.
Обезглавленное тело мученицы бросили где-то далеко за пределами городской черты на съедение диким животным. Но Господь сохранил останки святой. Он открыл настоятельнице Софии, где искать истерзанное тело ее воспитанницы. Игуменья с двумя помощниками из христиан нашла тело святой и предала его земле.
Анастасия Римляныня. Житие в монастыре
Во времена правления царя Декия в 249-251 годах, когда военным начальником был Пров, неподалеку от Рима существовал малоизвестный уединенный женский монастырь. Подвизалось в нем несколько постниц, в числе которых оказалась добродетельная игуменья София. В свое время приветила она блаженную деву Анастасию из города Рима, которая трех лет отроду осталась без отца и матери. София сама воспитывала девушку, учила ее всем добродетелям. В трудах, подвигах, посте была Анастасия самая праведная, лучшая в монастыре. В возрасте двадцати лет стала она настоящей красавицей. Слава о красоте ее дошла до Рима, многие граждане знатного рода желали взять Анастасию в жены. Но святая дева чтила Христа, соделалась его невестою. День и ночь проводила она в молитвах и никому не желала дарить свое девство. Не раз покушался диавол отвести деву от ее равноангельской жизни, склонял к утехам в миру, смущал нечестивыми мыслями, лукавствами, другими своими ухищрениями. Но нисколько не удавалось змию совратить Анастасию, сила веры Христовой оберегала ее.
Не имея никакой власти над девой, диавол наслал на нее земных лютых мучителей. В те времена начались сильные гонения на христиан. Враждующие, неверующие язычники оклеветали добродетельную деву перед военачальником Провом. Придя к этому нечестивому человеку, они рассказали, что живет в монастыре Анастасия Римляныня — красавица, коих нет на свете, но насмехается и отвергает она всех честных мужей, считает себя невестой распятого Христа.
Интересные факты
С 1903 года в Житомирском Преображенском соборе хранилась глава Анастасии. В 1935 году, в смутные времена гонений на верующих, церковь была осквернена и закрыта, мощи исчезли таинственным образом. В 1941 году храм каким-то чудом был открыт, и возвратились сюда мощи святой. Анастасия Римляныня словно стала защитницей верующих. После войны собор закрыли еще раз, и мощи снова были утрачены.
Часто Анастасию Римляныню путают со святой девой Анастасией Узорешительницей, а также с Анастасией Римской. С этим и связаны неточности при изображении преподобномученицы на некоторых иконах.
Крепкая вера Анастасии
На все наставления игуменьи Софии Анастасия Римляныня Солунская отвечала, что готова она идти до конца, чтобы доказать любовь свою к Христу. Готова выдержать все испытания и муки телесные, дабы воссоединиться с женихом своим небесным.
Больше двух часов слуги ждали Анастасию. Не дождавшись, ворвались в церковь и увидели, что не в наряды обряжается дева, а умиленно беседует с матушкой. Схватили они ее тогда, заковали в цепи и повели в город к военачальнику. Стояла она перед ним и взор свой направляла при этом в небо, губы шептали молитву. Все удивлялись красоте ее.
Пров предложил Анастасии отречься от распятого, принять мирскую жизнь. Сразу же ей обещали найти достойного мужа, чтобы жила она в богатстве и славе, рожала детей, радовалась благам земным. На что дева твердо заверила, что не прельщает ее это предложение, ни за что не отречется она от своей веры, небесного жениха своего Иисуса Христа. И если было бы возможно, испытала бы она ради него мучения сто раз.
Наставления матушки Софии
Услышав рассказы о красоте девицы, Пров послал воинов в монастырь, чтобы те привели ее. Немедленно отправились они туда, топорами взломали двери. Испуганные послушницы разбежались, но Анастасию не выпустила матушка София. Сказала она деве, что пришел ее час, должна она принять мученический венец за жениха своего Христа. Берегла она ее и воспитывала с трех лет только для венчания с Господом.
Вышла София к ворвавшимся воинам, спросила, кого те ищут. На что те ответили, что нужна им Анастасия Римляныня, ждет ее военачальник Пров. Игуменья попросила время, чтобы собрать девушку, нарядить, дабы понравилась она господину. Слуги поверили им. София тем временем украшала Анастасию не мирскими одеждами, а снаряжала ее духовными красотами. Ввела ее в церковь, поставила перед алтарем и с плачем стала внушать ей, что предстоит деве показать свою настоящую веру и любовь к Господу, стать верной Христовой невестою. Предстояло Анастасии не допустить обольщения славою и подарками. Не должна страшиться она временных телесных мук, которые приведут ее к вечному миру. Открылся перед Анастасией чертог жениха ее, сплетен для нее венец, и пусть она, обагренная кровью, испытавшая все муки телесные, предстанет перед Господом своим. Крепко стоять за веру завещала София ученице своей, не щадить жизни, тогда вознесется душа ее.