Мчч. Сергий и Вакх. Энкаустическая икона (VI-VII в.) из Синайского монастыря. Киев, Национальный музей искусств им. Богдана и Варвары Ханенко |
Сергий Римлянин
(+ ок. 300), военачальник, мученик Память 7 октября
Святых мучеников Сергия и Вакха император Максимиан (284 — 305) назначил на высокие должности в войске, не зная о том, что они христиане. Недоброжелатели донесли Максимиану, что два его военачальника не почитают языческих богов, а это считалось государственным преступлением.
Император, желая удостовериться в справедливости доноса, приказал Сергию и Вакху принести жертву идолам, но они ответили, что чтут Бога Единого и только Ему поклоняются.
Гробница с мощами святых Сергия и Вакха. Церковь Св. Петра. Венеция. |
Максимиан приказал снять с мучеников знаки их воинского сана, облечь в женские одежды и водить по городу с железными обручами на шее, в посмеяние народу. Затем опять призвал Сергия и Вакха к себе и дружески советовал не прельщаться христианскими баснями и обратиться к богам римским. Но святые были непреклонны. Тогда император повелел отослать их к правителю восточной части Сирии Антиоху, лютому ненавистнику христиан. Антиох получил эту должность с помощью Сергия и Вакха. «Отцы и благодетели мои! — сказал он святым, — будьте милостивы не только к себе, но и ко мне: я не хотел бы предавать вас мучениям». Святые мученики ответили, что для них жизнь — Христос, а смерть за Него — приобретение. Разгневанный Антиох приказал бить Вакха бичами без милосердия, и святой мученик отошёл ко Господу. Сергия обули в железные сапоги с вбитыми в них остриями внутрь гвоздями и отвели на суд в город Ресафу, где он был усечён мечом. Случилось это около 300 года.
Город Ресафа, где остались мощи святого Сергия, вскоре сделался центром христианского паломничества и был переименован в Сергиополь — «Город Сергия». Затем мощи были увезены оттуда. На начало XXI века мощи святых мучеников Сергия и Вакха почивают в Венеции, в церкви святого Петра.
Мученики Сергий и Вакх
Память святых мучеников Сергия и Вакха совершается в Православной Церкви 20 октября по новому стилю. Святые Сергий и Вакх несли воинское служение при императоре Максимиане, время правления которого проходило в конце третьего — начале четвертого века. Языческий правитель не догадывался о том, что угодники Божии являются христианами, поэтому дал им назначение на высокие должности в войске. В скором времени после повышения по службе появились люди, страдающие недугом зависти, которые сообщили языческому правителю о том, что его военные начальники Сергий и Вакх не совершают жертвоприношения языческим идолам. Властитель был приверженцем язычества, а отказ от поклонения идолам считался государственным преступлением, за которое могло быть наказание в виде смертной казни. Сергий и Вакх знали об этом, но сохранение верности Господу для них было дороже временного жизненного благополучия. Для того, чтобы проверить, насколько верными были доносы на этих военных начальников, Максимиан отдал повеление, чтобы святые Сергий и Вакх совершили поклонение языческим истуканам. Мученики смело отстаивали верность своих убеждений и твердо высказали свою христианскую позицию. Святые угодники говорили, что не могут поклоняться бездушным идолам, а нужно воздавать всякую честь Единому Богу, сотворившему все на небе и на земле. Для того, чтобы наказать неверных языческому вероучению воинов, император Максимиан отдал распоряжение снять с провинившихся знаки их воинского достоинства, одеть их в женские наряды, а на шеи повесить металлические обручи. В таком виде угодников Божиих водили по центральным улицам города, чтобы его жители могли высмеять этих людей и их отказ от послушания императору. После этого правитель стал беседовать с воинами Сергием и Вакхом, ласково призывая их отказаться от своих христианских убеждений и поклониться идолам. Видя твердость упования святых воинов на Бога, властитель распорядился отправить мучеников к правителю Антиоху, который правил восточной частью Сирии и отличался своим особо злобным отношением к христианам. Как оказалось, правитель Антиох стал занимать такое высокое положение в обществе благодаря помощи святых Сергия и Вакха, поэтому он стал дружески их упрашивать совершить языческое жертвоприношение, чтобы избежать положенного по закону смертного наказания. Угодники Божии не боялись смертной казни, пояснив, что жизнью для них является Господь Иисус Христос, а смерть за Господа они понимают как приобретение. Услышав такие речи от воинов, Антиох пришел в ярость: он отдал повеление, чтобы Вакха избили до смерти специальными бичами, а Сергия в металлических сапогах с острыми гвоздями внутри отвели в другой город, где усекли мечом. Кончина угодников Божиих последовала около 300 года.
Святые мученики Сергий и Вакх показали искренность своей веры даже перед лицом смерти. Их мужество проявилось не только в доблестном военном служении земному правителю, но воссияло негасимым лучом в Царствии Небесном. Они несли свои должностные обязанности с великим усердием до того момента, пока их исполнение не вступило в противоречие со служением Единому Истинному Богу. Пример жития святых мучеников Сергия и Вакха служит ярким подтверждением тому, что между достижением благополучия во временной земной жизни и наследием Небесного Царствия с Господом христианин всегда должен выбирать служение Господу, даже если это требует нанесения ущерба своему здоровью и лишения жизни. От христианина требуется ответственное исполнение своих обязанностей перед земными властями настолько, насколько это не препятствует служению Господу. Тропарь, глас 5: Удобрение Христовых страстотерпец/ и очи Христовы Церкве,/ очи просветите душ наших,/ Сергие многострадальне и Вакше преславне:/ молитеся ко Господу,/ яко да убежим тьмы греховныя/ и Света явимся общницы невечерняго// молитвами вашими, святии. Кондак, глас 2: Разум на враги мужески вооруживше,/ всю тех лесть разрушисте,/ и победу свыше приимше, мученицы всехвальнии,/ единомысленно вопиюще:// добро и красно еже быти с Богом. Величание: Величаем вас, страстотерпцы Христовы и чтим честная страдания ваша, яже за Христа претерпели есте.
Канон святым мученикам Сергию и Вакху
Пѣ́снь а҃.
І҆рмо́съ:
Твоѧ̀ побѣди́тельнаѧ десни́ца бг҃олѣ́пнѡ въ крѣ́пости просла́висѧ: та́ бо, безсме́ртне, ꙗ҆́кѡ всемогꙋ́щаѧ, проти̑вныѧ сотрѐ, і҆и҃льтѧнѡмъ пꙋ́ть глꙋбины̀ новосодѣ́лавшаѧ.
Се́ргїе ᲂу҆го́дниче хрⷭ҇то́въ, смоле́бника прїи́мъ и҆ спомо́щника ва́кха приснопа́мѧтнаго, съ ни́мже стра̑сти бг҃омꙋ́дреннѡ соверши́лъ є҆сѝ, сло́во мнѣ̀ мꙋ́дрости ва́съ пою́щꙋ да́рꙋйте.
На недви́жимѣмъ хрⷭ҇то́вы ка́мени вѣ́ры, ст҃і́и мч҃ницы, положи́вше ѡ҆снова́нїе, на тве́рдѣмъ степе́ни ᲂу҆твержде́ни, забра́ло и҆ столпѝ благоче́стїѧ ꙗ҆ви́стесѧ.
Глаго́лѡмъ вѣ́ровавше хрⷭ҇тѡ́вымъ, и҆ къ немꙋ̀ некло́ннѡ взира́юще, всѐ ѡ҆плева́сте преходѧ́щее благосла́вїе, ст҃і́и, сла́вы же присносꙋ́щныѧ ᲂу҆ѧ́звени бы́сте раче́нїемъ.
Ро́да, и҆ ѻ҆те́чества, и҆ че́сти хрⷭ҇та̀ ра́ди ѡ҆бнажи́вшесѧ, веселѧ́стесѧ: и҆ ѡ҆дѣ́ѧни въ женолѣ́пное ѡ҆дѣѧ́нїе, мꙋжемꙋ́дреннѡ нетлѣ́нїѧ ѻ҆де́ждею свѣ́тлѡ ѡ҆блеко́стесѧ.
Богоро́дичен:
Бг҃оро́диченъ:
Ми́лостива бы́ти вѣ̑рнымъ и҆ благоꙋвѣ́тлива, бг҃ома́ти, ᲂу҆молѝ сло́ва, є҆го́же родила̀ є҆сѝ тѣле́снѡ къ на́мъ прише́дшаго: тѧ́ бо предста́тельницꙋ и҆ спасе́нїе стѧжа́хомъ.
Пѣ́снь г҃.
І҆рмо́съ:
Є҆ди́не вѣ́дый человѣ́ческагѡ сꙋщества̀ не́мощь, и҆ ми́лостивнѡ въ нѐ воѡбра́жсѧ, препоѧ́ши мѧ̀ съ высоты̀ си́лою, є҆́же вопи́ти тебѣ̀, ст҃ы́й: ѡ҆дꙋшевле́нный хра́ме, неизрече́нныѧ сла́вы твоеѧ̀, чл҃вѣколю́бче.
Є҆ди́нъ вѣ́дый ꙗ҆́кѡ бг҃ъ всѧ̑ пре́жде бытїѧ̀, къ немꙋ̀ ва̑ша ны́нѣ ви́дѣвъ предложє́нїѧ, мꙋ́дрости сло́вомъ, и҆ бжⷭ҇твеннагѡ зна́нїѧ, и҆ тве́рдагѡ смы́сла ѻ҆би́льнѡ и҆спо́лни, ꙗ҆́кѡ своѧ̑ во́ини, бл҃же́ннїи.
Зако́ннѡ ᲂу҆го́дницы хрⷭ҇тꙋ̀ пострада́ти и҆зво́ливше, тлѣ́ющꙋю сла́вꙋ и҆ текꙋ́щꙋю, и҆ мі́ра всегѡ̀ и҆ мїроде́ржца, по́мысломъ бг҃омꙋ́дрымъ, страстоте́рпцы мꙋ́чєницы, возненави́дѣсте, любо́вїю зижди́телѧ.
Пречи́стыми ᲂу҆ма̀ приложє́нїи гдⷭ҇ꙋ предстоѧ́ще, и҆ ѿ та́мѡ сꙋ́щїѧ зарѝ и҆сполнѧ́еми, и҆ неизрече́ннагѡ блаже́нства ꙗ҆́вѣ наслажда́ющесѧ, ва́съ чтꙋ́щыѧ ѿ напа́стей страстоте́рпцы и҆зба́вите.
Бг҃оро́диченъ:
Сме́ртїю держи́мь пе́рвѣе а҆да́мъ, ны́нѣ и҆зба́висѧ твои́мъ ржⷭ҇тво́мъ, є҆ди́на бг҃оневѣ́сто: жи́знь бо и҆́стиннѡ ѵ҆поста́снꙋю, соедине́нꙋ пло́ти, чⷭ҇таѧ, по ѵ҆поста́си па́че є҆стества̀ и҆ сло́ва родила̀ є҆сѝ.
Сѣда́ленъ, гла́съ и҃.
Мꙋчениколю́бцы прїиди́те, разꙋ̑мныѧ би́серы гдⷭ҇ни и҆ страстоте́рпцы, се́ргїа почти́мъ и҆ ва́кха свѧты̑ѧ, ꙗ҆́кѡ вра́жїю ле́сть мꙋ́жески попра́вшыѧ, и҆ і҆́дѡльскꙋю всю̀ крѣ́пость разори́вшыѧ: тѣ́мже досто́йнѡ съ нб҃сѐ вѣнцы̀ побѣ́ды прїе́мше, со а҆́гг҃лы ликꙋ́ютъ. къ ни̑мже всѝ возопїе́мъ: моли́те хрⷭ҇та̀ бг҃а прегрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе дарова́ти чтꙋ́щымъ любо́вїю свѧтꙋ́ю па́мѧть ва́шꙋ.
Бг҃оро́диченъ:
Въ напа̑сти многоплетє́нныѧ впа́дъ, ѿ вра̑гъ ви́димыхъ и҆ неви́димыхъ, бꙋ́рею ѡ҆держи́мь безчи́сленныхъ согрѣше́нїй мои́хъ, и҆ ꙗ҆́кѡ къ те́пломꙋ застꙋпле́нїю и҆ покро́вꙋ моемꙋ̀, чⷭ҇таѧ, ко приста́нищꙋ притека́ю твоеѧ̀ бла́гости. тѣ́мже, пречⷭ҇таѧ, и҆зъ тебє̀ воплоще́нномꙋ безсѣ́меннѡ моли́сѧ прилѣ́жнѡ ѡ҆ всѣ́хъ рабѣ́хъ твои́хъ, непреста́ннѡ молѧ́щихтисѧ, бцⷣе пречⷭ҇таѧ, молѧ́щи є҆го̀ при́снѡ, согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе дарова́ти, воспѣва́ющымъ досто́йнѡ сла́вꙋ твою̀.
Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: А҆́гнца и҆ па́стырѧ и҆ и҆зба́вителѧ а҆́гница зрѧ́щи на крⷭ҇тѣ̀, восклица́ше пла́чꙋщи, и҆ го́рькѡ рыда́ющи вопїѧ́ше: мі́ръ ᲂу҆́бѡ ра́дꙋетсѧ, прїе́млѧй тобо́ю и҆збавле́нїе, ᲂу҆тро́ба же моѧ̀ гори́тъ, зрѧ́щи твоѐ распѧ́тїе, є҆́же терпи́ши за милосе́рдїе ми́лости. долготерпѣли́ве, гдⷭ҇и, ми́лости бе́здно и҆ и҆сто́чниче неисчерпа́емый, ᲂу҆милосе́рдисѧ и҆ да́рꙋй согрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе вѣ́рою пою́щымъ бжⷭ҇твєнныѧ стра̑сти твоѧ̑.
Пѣ́снь д҃.
І҆рмо́съ:
Го́рꙋ тѧ̀, бл҃года́тїю бж҃їею приѡсѣне́ннꙋю, прозорли́выма а҆ввакꙋ́мъ ᲂу҆смотри́въ ѻ҆чи́ма, и҆зъ тебє̀ и҆зы́ти і҆и҃левꙋ провозглаша́ше ст҃о́мꙋ, во спасе́нїе на́ше и҆ ѡ҆бновле́нїе.
Свѣти̑ла два̀ ѿ за́пада возсїѧ́вша, проти́вно зе́млю тогда̀ держа́ща нечести́вомꙋ, творѧ́ща ше́ствїе, къ твоемꙋ́ же восто́кꙋ прїидо́ша свѣтоно́сномꙋ, хрⷭ҇тѐ, и҆ спаси́тельномꙋ.
Ни ѻ҆́гнь, ни ме́чь, ни гонє́нїѧ, нижѐ ра̑ны, благочести́вагѡ ра́зꙋма ѡ҆ бз҃ѣ разлꙋчѝ ва́съ: жи́знь бо преѡби́дѣсте конча́емꙋю, є҆гѡ̀ ра́ди, достосла́внїи, и҆ прїѧ́сте блаже́ннꙋю сла́дость и҆ неги́блющꙋю.
Свѣти́льницы и҆́стиннѡ неле́стнїи, тве́рдь цр҃кве хрⷭ҇то́вы ѡ҆зарѧ́ютъ, свѣ́томъ бжⷭ҇твеннагѡ сїѧ́нїѧ, и҆ дꙋ́шы благочести́выхъ возвеселѧ́ютъ, чꙋде́съ зари̑ и҆спꙋща́юще.
Ва́кхъ бжⷭ҇твенный, и҆ преизѧ́щный се́ргїй, лѣ́тнымъ премѣне́нїемъ, благоче́стїѧ рачи́тели и҆ мч҃николю́бцы, дꙋхо́внѡ на пи́ршество призыва́ютъ, до́блєсти своѧ̑ предлага́юще.
Бг҃оро́диченъ:
Ѻ҆рꙋ́жїе двє́ри є҆дє́мскїѧ хранѧ́щее ᲂу҆стꙋпа́етъ ны́нѣ вѣ̑рнымъ: и҆ прїе́млетъ свѣ́тлѡ честно́ю кро́вїю, и҆зъ твоегѡ̀ чре́ва ро́ждшагосѧ, всенепоро́чнаѧ, зна́мєнаныѧ ви́дѧщее и҆ бл҃года́тїю.
Пѣ́снь є҃.
І҆рмо́съ:
Просвѣти́вый сїѧ́нїемъ прише́ствїѧ твоегѡ̀, хрⷭ҇тѐ и҆ ѡ҆свѣти́вый крⷭ҇то́мъ твои́мъ мі́ра концы̀, сердца̀ просвѣтѝ, свѣ́томъ твоегѡ̀ бг҃оразꙋ́мїѧ, правосла́внѡ пою́щихъ тѧ̀.
Прогна́вше ле́сть и҆́стины ѻ҆рꙋ́жїемъ, и҆ мꙋчи́телей ра̑ны крѣ́пкѡ претерпѣ́вше, и҆ побѣди́телє бы́сте, ѿ хрⷭ҇та̀ вѣнча́вшесѧ, и҆ ны́нѣ досто́йнѡ веселите́сѧ.
Оу҆крѣплѧ́еми непобѣди́мою си́лою и҆ благода́тїю трⷪ҇цы, дво́ица мꙋ́чєникъ низложѝ тмы̀ кнѧ́зѧ, и҆ томꙋ̀ порабощє́ныѧ: тѣ́мъ че́стнѡ ᲂу҆блажа́ютсѧ.
Терпѣ́нїемъ, и҆ дꙋше́внымъ мꙋ́жествомъ, и҆ крѣ́постїю по́мысла, дво́ица мꙋ́чєникъ сла́внаѧ, превзы́де всю̀ гони́телей го́рькꙋю ꙗ҆́рость, и҆ со а҆́гг҃лы водворѧ́етсѧ.
Бг҃оро́диченъ:
Возсїѧ́ла є҆сѝ, бг҃ома́ти, ꙗ҆́кѡ ᲂу҆́тро, сл҃нце незаходи́мое, соедине́нное пло́тїю по ѵ҆поста́си на рꙋкꙋ̀ носѧ́щи, и҆́стинныѧ пра́вды: тѣ́мъ тѧ̀ всѝ прославлѧ́емъ.
Пѣ́снь ѕ҃.
І҆рмо́съ:
Ѡ҆бы́де на́съ послѣ́днѧѧ бе́здна, нѣ́сть и҆збавлѧ́ѧй, вмѣни́хомсѧ ꙗ҆́кѡ ѻ҆́вцы заколе́нїѧ, спасѝ лю́ди твоѧ̑, бж҃е на́шъ: ты́ бо крѣ́пость немощствꙋ́ющихъ и҆ и҆справле́нїе.
И҆сцѣле́нїй и҆сто́чники, мч҃никъ мо́щи бога́тнѡ и҆сточа́ютъ: почерпе́мъ ᲂу҆се́рднѡ ᲂу҆̀бо, вѣ́рнїи, и҆ страстоте́рпцы ᲂу҆блажи́мъ, сла́внаго се́ргїа, и҆ ва́кха приснословꙋ́щаго.
Ненави́дѧще беззако́нныхъ совселе́нїѧ, и҆ пре́лесть ᲂу҆празднѧ́юще, нбⷭ҇ное ше́ствїе благостоѧ́ннѡ, се́ргїй и҆ ва́кхъ ше́ствовахꙋ, и҆ ко хрⷭ҇то́вꙋ достиго́ша приста́нищꙋ невла́емомꙋ.
Ѿверза́ютсѧ страстоно́сцємъ мꙋ́ченикѡмъ врата̀ небє́снаѧ, благоговѣ́юще стра́сти честнѣ́й, подо́бнѣй бг҃а на́шегѡ благода́тнѣй, и҆ прогонѧ́ющей де́мѡнскїѧ полкѝ.
Бг҃оро́диченъ:
И҆́стиннѡ тѧ̀ мт҃рь бж҃їю, пречⷭ҇таѧ, мꙋ́дрствꙋюще возвѣща́емъ: безнача́льнаго бо сн҃а є҆диноро́днаго, пре́жде вѣ̑къ возсїѧ́вшаго и҆зъ ѻ҆ц҃а̀, несказа́ннѡ, дв҃о, родила̀ є҆сѝ.
Конда́къ, гла́съ в҃.
Ра́зꙋмъ на врагѝ мꙋ́жески воѡрꙋжи́вше, всю̀ тѣ́хъ ле́сть разрꙋши́сте, и҆ побѣ́дꙋ свы́ше прїи́мше, мч҃ницы всехва́льнїи, є҆диномы́сленнѡ вопїю́ще: добро̀ и҆ красно̀ є҆́же бы́ти съ бг҃омъ.
І҆́косъ.
На нб҃сѣ́хъ, хрⷭ҇тѐ, живꙋ́ще, се́ргїй же и҆ ва́кхъ, и҆ бж҃е́ственнагѡ свѣ́та ѿ тебє̀ и҆сполнѧ́еми, менѐ во тмѣ̀ невѣ́дѣнїѧ ходѧ́щаго предварѝ ско́рѡ, и҆ страсте́й и҆схитѝ, є҆ди́не безсме́ртне, ѻ҆де́ждꙋ мнѣ̀ покаѧ́нїѧ низпосла́въ, ꙗ҆́кѡ да свѣ́тлымъ ᲂу҆мо́мъ свѣтоно́сный си́хъ пра́здникъ воспою̀, и҆ возопїю̀ веселѧ́сѧ: добро̀ и҆ красно̀ є҆́же бы́ти съ бг҃омъ.
Пѣ́снь з҃.
І҆рмо́съ:
Тебѐ ᲂу҆́мнꙋю, бцⷣе, пе́щь, разсмотрѧ́емъ, вѣ́рнїи, ꙗ҆́коже бо ѻ҆́троки спасѐ трѝ превозноси́мый, мі́ръ ѡ҆бновѝ во чре́вѣ твое́мъ всецѣ́лъ, хва́льный ѻ҆тцє́въ бг҃ъ и҆ препросла́вленъ.
Ра́дꙋйсѧ, дво́ице страстоте́рпцєвъ сла́внаѧ: ра́дꙋйсѧ, побѣди́вшаѧ свѣ́тлѡ мꙋчи́тєльскаѧ прещє́нїѧ: ра́дꙋйсѧ, соверши́вшаѧ тече́нїе бл҃же́нное: ра́дꙋйсѧ, пи́ще, всегда̀ внꙋ́трь пребыва́ющаѧ: ра́дꙋйсѧ, ꙗ҆́снѣ предстоѧ́щаѧ бг҃ꙋ, бг҃облаже́ннаѧ.
Всесвѣ́тлїи на землѝ ходѧ́ще, де́мѡнскаѧ ѻ҆чеса̀ и҆ ли́ца гони́телей, мч҃ницы, ѡ҆мрачи́сте, свѣ́томъ благода́ти, и҆ зарѧ́ми страда́нїѧ, хва́льнаго воспѣва́юще бг҃а и҆ пресла́внаго.
Хра́ми бг҃а бы́вше ѡ҆дꙋшевле́ннїи живꙋ́щагѡ, и҆ живꙋ́ще страда́льцы, си́лою бж҃їею ᲂу҆крѣплѧ́еми и҆́стиннѡ, полкѝ побѣди́сте врагѡ́въ, всебл҃же́ннїи, крѣ́пкаго во бранѣ́хъ бг҃а пѣ́сньми восхвалѧ́юще.
Бг҃оро́диченъ:
Пречⷭ҇тый ты̀ хра́мъ была̀ є҆сѝ, и҆ прест҃ы́й кївѡ́тъ, прїе́мши творца̀ неѡпи́саннаго, и҆ непостижи́маго во ᲂу҆тро́бѣ твое́й вмѣсти́вши, є҆диноро́днаго бг҃а сло́ва, бл҃гослове́ннаѧ всечⷭ҇таѧ влⷣчце.
Пѣ́снь и҃.
І҆рмо́съ:
Въ пещѝ ѻ҆́троцы і҆и҃левы, ꙗ҆́коже въ горни́лѣ, добро́тою бл҃гоче́стїѧ чистѣ́е зла́та блеща́хꙋсѧ, гл҃го́люще: бл҃гослови́те всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ гдⷭ҇а, по́йте и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
И҆́же росо́ю дре́вле ѻ҆трокѡ́мъ пла́мень прохлади́вый, стоѧ́щыѧ въ по́двизѣхъ ᲂу҆крѣпѝ твоѧ̑ мч҃ники, пою́щыѧ: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а, по́йте и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Ꙗ҆дови̑таѧ и҆ дꙋшеврє́днаѧ ласка̑нїѧ мꙋчи́тєльскаѧ, ᲂу҆́мнѡ страстоте́рпцы ѿрази́ша, хрⷭ҇тꙋ̀ вопїю́ще и҆ глаго́люще: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а, по́йте и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Дѣйстви́тельны храни́тели на́мъ, се́ргїа и҆ ва́кха, и҆́стиннѡ вѣне́чники хрⷭ҇то́съ показа̀, хранѧ́щыѧ и҆ пою́щыѧ: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а, по́йте и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Напра́ви мою̀, влⷣко хрⷭ҇тѐ, моли́твами мꙋ́чєникъ, стезю̀ добродѣ́телей, и҆ ᲂу҆до́бнѡ тебѣ̀ взыва́ти сподо́би: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а, по́йте и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.
Бг҃оро́диченъ:
Блажꙋ́ тѧ и҆́стиннꙋю бг҃а на́шегѡ мт҃рь, ра́дꙋйсѧ, со а҆́гг҃ломъ приносѧ̀ тѝ, чⷭ҇таѧ, всенепоро́чнаѧ влⷣчце: тѧ́ бо непреста́ннѡ всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ пою́тъ, и҆ превозно́сѧтъ во всѧ̑ вѣ́ки.
Пѣ́снь ѳ҃.
І҆рмо́съ:
Ѻ҆́бразъ чи́стагѡ рождества̀ твоегѡ̀ ѻ҆гнепали́маѧ кꙋпина̀ показа̀ неѡпа́льнаѧ: и҆ ны́нѣ на на́съ напа́стей свирѣ́пѣющꙋю ᲂу҆гаси́ти, мо́лимсѧ, пе́щь, да тѧ̀, бцⷣе, непреста́ннѡ велича́емъ.
Всего̀ хрⷭ҇та̀ стѧжа́ли є҆стѐ, мі́ръ бо ве́сь тогѡ̀ ра́ди ѡ҆ста́вили є҆стѐ: и҆ ны́нѣ, мч҃ницы, въ нбⷭ҇ныхъ водворѧ́етесѧ, ли́ки вы́шнихъ си́лъ, и҆ мꙋже́й блаже́нныхъ ви́дѧще свѣ́тлѡсти.
Дае́ши сопрѧже́нїе всеизрѧ́днѣйшее, похвалє́нїѧ любо́вїю тебѣ̀ приносѧ́щымъ, бл҃года́ть свы́ше, и҆ прегрѣше́нїй ѡ҆ставле́нїе, молѧ́щи є҆ди́наго милосе́рдаго, къ немꙋ́же тща́щесѧ, низоре́вностныхъ небреглѝ є҆стѐ.
Заре́ю трисїѧ́ннагѡ бж҃ества̀ просвѣще́ни, непобѣди́мїи мꙋ́чєницы, многобо́жное преле́стное безбо́жїе, и҆ мꙋчи́телей стра́хъ ѿри́нꙋша: и҆ ны́нѣ нетлѣ́нныѧ наслажда́ютсѧ сла́дости ра́йскїѧ.
Тече́нїе до́брое соверши́вше, благочести́вꙋ же вѣ́рꙋ сохрани́ти потща́вшесѧ, недви́жимое прїѧ́ти сподо́бистесѧ црⷭ҇твїе, пресла́внїи мꙋ́чєницы, вѣнцє́мъ добро́ты и҆ благолѣ́пїѧ ᲂу҆вѧзе́ни.
Бг҃оро́диченъ:
Ѽ па́че ᲂу҆ма̀ чꙋде́съ твои́хъ! бж҃їе бо сло́во пло́ть бы́вшее, є҆ди́на родила̀ є҆сѝ преесте́ственнѡ, мт҃и дв҃о, всѧ́чєскаѧ бжⷭ҇твеннымъ хотѣ́нїемъ содержа́щаго мꙋ́дрѣ, и҆ ѡ҆кормлѧ́юща.
Свѣти́ленъ.
Свѣтоза́рнꙋю дво́ицꙋ страстоте́рпєцъ, се́ргїа и҆ ва́кха похва́лимъ: ра́нъ бо стремлє́нїѧ претерпѣ́ша, и҆ горды́ню низложи́ша всеѕло́бнагѡ мꙋчи́телѧ, трⷪ҇ческою си́лою.
Бг҃оро́диченъ:
Херꙋві̑мъ ꙗ҆ви́сѧ сла́внѣйши, и҆ серафі̑мъ показа́сѧ вы́шши, ꙗ҆́кѡ бг҃а ро́ждши воплоще́нна, земны̑мъ же показа́вша стєзѝ пра̑выѧ настꙋпа́ти, ко спасе́нїю приводѧ́щыѧ.